Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Schema led kubus

Ik zou graag wat hulp hebben bij het bouwen volgens dit schema.

Het enige waar ik niet uitkom is het deel linksboven.
Met de transistors.
Ik praat om het makkelijker te maken over 1 layer.
Zoals ik het schema lees komt er 5v aan gevolgd door een weerstand van 10Kohm.
Dan word deze opgesplitst naar 1 kathode laag.
En naar de collectors van de 2 transistors.
De base gaat naar de arduino en de emitter word op de nul aangesloten.
Moet dit letterlijk zo aansluiten zo als het er staat of zit het anders.
Begrijp de 5v naar de kathodes niet echt om de kathode de min is.
Graag jullie advies.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen vrij op 03-03-2019 17:12 . Reden: Schrijffout ]

Beste antwoord (via jeroen vrij op 03-03-2019 18:06)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het begrijpen van elektronica te hoog gegrepen is moet je er niet bij nadenken maar gewoon bouwen. Die weerstanden hebben een andere functie dan het voeden van LED's

Ik kijk er anders naar, waarom 2 transistoren parallel. Zoek dan een transistor die het wel alleen aan kan.

[ Voor 13% gewijzigd door memphis op 03-03-2019 18:06 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die 5V is een pull-up voor de collectorspanning. Als de transistor niet in geleiding is staat daar die 5V en loopt er geen stroom door die led omdat de spanning daar te hoog is. Als de transistor wel in geleiding is loopt er stroom vanaf de cathodes van de led (en dat is de min richting ja) door de collector naar de emitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De collectors van de transistoren worden via de emitters naar massa geschakelt. Die 10k weerstanden zijn naar mijn idee niet echt nodig maar kunnen voor eenbeter potentiaalverschil zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Flake schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:41:
Die 5V is een pull-up voor de collectorspanning. Als de transistor niet in geleiding is staat daar die 5V en loopt er geen stroom door die led omdat de spanning daar te hoog is. Als de transistor wel in geleiding is loopt er stroom vanaf de cathodes van de led (en dat is de min richting ja) door de collector naar de emitter.
OK maar nu de vraag moet het letterlijk zo aangesloten worden zoals ik omschreven heb.
Of zit het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik snap de vraag niet helemaal, of wat je probeert te omschrijven. Je moet gewoon het schema volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Nou ik begrijp niet dat zowel de anodes en de kathodes in dit schema 5v krijgen.
Ik begrijp dat de transistor via de base dus via een signaal van de arduino de collector met de ground (emitter) doorzet.
Ik ben laagspanning monteur maar als ik een lamp via beide zeide met 230v voed krijg je vuurwerk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het begrijpen van elektronica te hoog gegrepen is moet je er niet bij nadenken maar gewoon bouwen. Die weerstanden hebben een andere functie dan het voeden van LED's

Ik kijk er anders naar, waarom 2 transistoren parallel. Zoek dan een transistor die het wel alleen aan kan.

[ Voor 13% gewijzigd door memphis op 03-03-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Nou dat dacht ik dus ook toen ik begon met bouwen.
Maar zou het zonde vinden als de boel stuk gaat.
Haha.
Heb al een arduino gesloopt.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen vrij op 03-03-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 5V op de Cathode is om zeker te zijn dat de leds uit zijn als de cathode niet actief moet zijn.

Trouwens vanwaar komt dit schema, gewone ter info.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
jeroen vrij schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:57:
Nou ik begrijp niet dat zowel de anodes en de kathodes in dit schema 5v krijgen.
Ik begrijp dat de transistor via de base dus via een signaal van de arduino de collector met de ground (emitter) doorzet.
Probeer eens dat schema te reduceren naar een situatie waar de transistor uit en aan staat.
Ik ben laagspanning monteur maar als ik een lamp via beide zeide met 230v voed krijg je vuurwerk.
Nee hoor, dan verbind je die lamp aan beide kanten met een gelijk potentiaal, dan staat er dus geen spanning over de lamp en loopt er dus gewoon geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Damic schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:13:
Die 5V op de Cathode is om zeker te zijn dat de leds uit zijn als de cathode niet actief moet zijn.

Trouwens vanwaar komt dit schema, gewone ter info.
https://www.electronicshub.org/8x8x8-led-cube/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha dank je, moest iemand de code willen: https://www.instructables.com/id/Led-Cube-8x8x8/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Nou ben eruit hoor. Lol

Maar hoe bereken ik dan als ik 2 transistors wil vervangen voor een enkele waar deze aan
Moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:25
jeroen vrij schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:05:
Maar hoe bereken ik dan als ik 2 transistors wil vervangen voor een enkele waar deze aan
Moet voldoen.
Belangrijkste vraag is hoeveel stroom de transistor moet aankunnen. Één zo'n transistor moet de stroom van 64 LEDs (8x8 "laag" van de kubus) aankunnen. Iedere LED heeft een 100 Ohm voorschakelweerstand, als de LED een voltage drop heeft van 1.8V en de transistor 1.0V, staat er 5-3.4=2.2V over de weerstanden en heb je dus 22mA per LED. Keer 64 is dat in totaal 1.4A die de transistor moet kunnen sinken. Daar komt nog bij dat de duty cycle maximaal 1/8 is, dus hij hoeft niet continuous 1.4A aan te kunnen, een peak rating van 1.4A met 180mA continuous is genoeg. Je moet er nog wel even op letten dat de gain (hFE) genoeg is.
Aangezien de base weerstand 1k is en daar ongeveer 4V over zal staan, heb je een base current van 4mA. De gain (hFE) keer die collector current moet minstens 1.4A zijn.
Eigenlijk is die 1k in combinatie met de 2N2222 heel slecht gekozen want de 2N222 heeft maar een gain van 30 bij een collector current van 500mA -- dus de transistoren zullen in hun lineaire regio zitten als alle LEDs binnen een laag aanstaan.

Er zijn duizenden transistors die geschikt(er) hiervoor zouden zijn. Het is maar net welke je ter beschikking hebt.
Als ik zelf zo'n kubus zou bouwen zou ik de BJTs vervangen door MOSFETs, maar dan moeten die voorschakelweerstanden weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het schema werkt dan gewoon zo maken.

Als ik een andere transistor zou kiezen kom ik op een darlington uit zoals een TIP115 oid of inderdaad een N-channel FET en moet je inderdaad de voorschakelweerstanden verder aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:19
Ik zou een UDN2981 of iets dergelijks pakken, scheelt je een hoop transistoren of fets :)
https://www.horter.de/doku/UDN2981.pdf

//EDIT: Deze kan trouwens maximaal 350mA hebben, dus kom je niet mee weg.

[ Voor 22% gewijzigd door BernardV op 05-03-2019 13:42 ]

Pagina: 1