Nas keuze voor mijn ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazztriz
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-12 17:32
Mijn vraag

Mijn ouders willen graag een Nas aanschaffen als backup voor hun foto's etc als hun pc ooit de geest.
Verder moet toegang niet al te moeilijke zijn van overal buiten hun eigen thuis netwerk dus vanuit een andere pc of telefoon, dus bijvoorbeeld vakantie foto's laten zien als ze bij vrienden of kennissen zijn.
Heel technisch zijn ze niet (en ik woon te ver weg om even snel te helpen) dus liefst een nas die erg gebruiksvriendelijk is en plug and play is (beetje instellingen kunnen ze wel).

Prijs klasse rond de €200 liefst eronder

Relevante software en hardware die ik gebruik.

Ze gebruiken een simpele pc zonder poespas

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Praktisch niks omdat ik totaal niet bekend ben met een Nas

Alle reacties

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Een simpele Synology?

https://www.synology.com/en-global/support/nas_selector

Deze heeft wat je zoekt en meer en kun je desgewenst op afstand beheren.

https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/photo_station

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 03-03-2019 16:35 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet technische oplossing maar wel moeten/willen portforwarden op "overal" bij hun foto's te kunnen. Klinkt als een ietwat tegenstrijdige vraagstelling.

@Pazztriz kunnen je ouders zelfstandig de router/modem van een firmware voorzien, snappen ze uPnP of portforwarding, denk je dat DSM-upgrades blijven plaatsvinden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Idd Synology. Eenmalig poort 80 doorzetten en ze kunnen gebruik maken van "DS Photo" om overal foto's te kunnen zien via hun telefoon of tablet (of iemand anders zijn PC via de browser). Kwestie van drive-mappings naar de juiste folders op de NAS maken en de foto's en documenten in de juiste mapjes laten vallen.

Als jij ook een NAS hebt kunnen jullie ook makkelijk naar elkaar toe backuppen (doe ik ook zo naar mijn schoonouders). Dit loopt allemaal volledig automatisch na eenmalig instellen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:46
met @kraades, een simpele synology :)
Bijvoorbeeld de product: Synology DS118 en dan het liefst 2x. 1x voor bij je ouders en 1x bij jou thuis en elkaars data backuppen.

Backup van computer naar nas
Je kunt je ouders opvoeden om alles op een network share op te slaan maar vaak "vergeten" ze dit ;)
Mijn advies, installeer de cloud station sync op de computer. Kun je vergelijken met een dropbox client, je zet hem op je computer, geeft aan welke mappen je erin wilt hebben en hij maakt een continu sync/backup van de bestanden op de computer. Geen omkijken naar :) Voor fotos zou ik ze wel adviseren deze netjes op een aparte share te zetten, kun je wat meer gebruik maken van apps functionaliteit (en mochten ze het vergeten, is het toch nog "gebackuped" met de cloud station sync app. Het mooie is dat de apps zelfs over internet werkt, dus als je het instelt op de laptop en ze zijn extern gaat de "backup" gewoon door :)

Backup van nas
Met alleen een backup op de nas ben je er niet. Je wilt namelijk in het geval van ransomware/defecte schijf ook je data veilig hebben. Gebruik hiervoor Hyperbackup op de nas. Deze maakt (bv) 1x per dag een backup van de complete nas. Het doelstation kan dan bv een 2e nas zijn (bij jou thuis?) of naar cloud (https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan). Let op, in het geval van backup naar een andere nas moet je wel portforwards en dynamische hostnames instellen (maar dat levert synology ook)

Extern benaderen
Synology heeft het zogenaamd "QuickConnect". Hiermee kun je heel eenvoudig via https://quickconnect.to/NaamNas bij je Nas. Verkeer loopt dan wel via synology servers dus voor de beste snelheid doe je ook nog een portmapping.

Gebruiksvriendelijkheid
Synology heeft naar de gebruiksvriendelijke webinterface ook een aantal goede apps zoals Foto's. Deze trekt automatisch een backup van fotos van je smartphone en stopt ze in de library.

Admin notificaties
Je kunt een admin email instellen die mailtjes gaat sturen als bv een backup failed is of een ventilator is uitgevallen.

Ik heb deze complete setup ook bij mijn schoonouders staan en die, dankzij de cloud station sync app, merken niet eens dat ze een nas hebben. Het enige wat ze merken/weten is dat de data veilig staat :)

[ Voor 105% gewijzigd door laurens0619 op 03-03-2019 16:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:37:
Idd Synology. Eenmalig poort 80 doorzetten en
Adviseer dan op zijn minst https gebruik. Je ww plaintext versturen is zeer onverstandig.

• Pazztriz
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-12 17:32
@MAX3400 met niet technisch bedoel ik meer mee als een Nas die niet plug en play is en nog volledig zelf geïnstalleerd en geconfigureerd te worden.
Inloggen op het ip van de Nas is nou niet erg moeilijk dat bedoel ik ermee

• MAX3400

MAX3400

Pazztriz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:49:
@MAX3400 met niet technisch bedoel ik meer mee als een Nas die niet plug en play is en nog volledig zelf geïnstalleerd en geconfigureerd te worden.
Dan heb je pech; elke NAS moet geconfigureerd worden.

Sowieso moet je je disk-opstelling maken, IP configureren, shares aanmaken, eventueel users aanmaken, apps installeren, etc.

• jongetje
  • Nu online
Pazztriz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:49:
Een NAS moet je natuurlijk inrichten. Anders moet je een USB hardeschijf kopen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-12 20:06
jongetje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:00:
[...]

Een NAS moet je natuurlijk inrichten. Anders moet je een USB hardeschijf kopen.
Wat misschien nog een betere oplossing is.

Voor foto's buitenhuis bekijken neem dan Flickr of Google Photo dat fungeert gelijk als onbeperkte cloud backup met een app om te zoeken in al je foto's.

• MAX3400

MAX3400

Mijn ouders willen graag een Nas aanschaffen als backup voor hun foto's etc als hun pc ooit de geest.
En wie backupt de NAS? Vervelend als een PC de geest geeft maar wat nou inbrekers / brand / lekkage / extreme powersurge?

PC & NAS kapot...

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
De backup oplossing van Synology heeft tegenwoordig veel aan boord. Daar script ik niet meer tegenop.

https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/hyper_backup

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12 21:47

DarkSide

theres no place like ::1

Zou even goed kijken naar alle requirements.
De NAS kan jij ook remote installeren via Teamviewer bv. Maar ook een x even langs om in te stellen en e.e.a. uit te leggen lijkt me geen slecht idee. Zeker als je iets wilt portforwarden op de modem/router.

Verder:
-Synology best makkelijk. En door jou ook remote te onderhouden
-DS photo werkt op zich prima. Maar ook Photostation om albums te maken is een idee
-Cloudstation en backup is prima om e.e.a. te automatiseren.
Maar vergeet niet dat een NAS vooral een centraal benaderbaar systeem is. En mijn inziens geen backup.
-Vraag je dan ook even af hoe belangrijk die foto's zijn. En denk dus ook aan offline storage met versie beheer (cloud of naar jouw NAS).

Weet niet of je ouders een "vast" ip hebben. Ik zelf officieel niet. Maar al jaren toch het zelfde IP.
Je kunt dan ook denken aan DDNS en Letsencrypt certificaat bv.

Google photos is handig. Gebruik het ook voor mijn mobiele telefoon.
Maar ook om albums te delen die gemaakt zijn met mijn DSLR. Dit levert albums op van meerdere Gigabytes. Wat voor mij geen issue is omdat ik 100GB heb.Deze hoeven niet permanent hier aangeboden te worden omdat al mijn RAW en JPG's op mijn NAS staan en via een cloud backup bewaard worden.

Zou zelf kijken naar een Synology en die 'even' goed inrichten.
Daarna is het alleen maar makkelijk.
PS sommige TV (Samsung geloof ik) ondersteunen ook DS apps. Volgens mij ook DS photo om zo op de TV thuis makkelijk e.e.a. te laten zien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Om hoeveel ruimte gaat het? Misschien dat in de cloud ook best een oplossing kan zijn, zeker aangezien jij er niet zo bekend mee bent en je ouders ook niet heel erg technisch lijken te zijn.

• MAX3400

MAX3400

Vergeet je ook de upstream niet van je ouders? Als ze 4Mbps hebben en al hun foto's op grofweg 40MP schieten en als 8MB JPEG opslaan, duurt het inladen "bij anderen" slechts 16 seconden per foto.

Ben al geen fan van fotoboeken kijken maar met 16 seconden per plaatje, haak ik helemaaal snel af.

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-12 19:28
Beste @Pazztriz ,

Als ik uw comments zo doorlees lijkt mij het gebruik van Microsoft OneDrive, Google Drive of vergelijkbare service een betere keuze voor jouw ouders dan het aanschaffen en configureren van een NAS, de NAS moet daarnaast ook één keer in de zoveel tijd geupdate & onderhouden worden.

MVG

• jongetje
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:59:
Vergeet je ook de upstream niet van je ouders? Als ze 4Mbps hebben en al hun foto's op grofweg 40MP schieten en als 8MB JPEG opslaan, duurt het inladen "bij anderen" slechts 16 seconden per foto.

Ben al geen fan van fotoboeken kijken maar met 16 seconden per plaatje, haak ik helemaaal snel af.
Een synology maakt met photostation thumbnails (in meerdere formaten). Ik heb 4mbit upload en dat gaat echt prima.

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-12 00:48
synology is ook vrij makkelijk te beheren op afstand. Installatie is misschien 30 min werk (inc installatie harde schijfen), houd het simpel zeker als het voor iemand is die digibeet is.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12 09:34
Fuwor schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:47:
Om hoeveel ruimte gaat het? Misschien dat in de cloud ook best een oplossing kan zijn, zeker aangezien jij er niet zo bekend mee bent en je ouders ook niet heel erg technisch lijken te zijn.
Plus 1 voor deze. Google Photos installeren op de telefoon van je ouders en Bob’s your uncle. NAS moet je configgen, bijhouden, zeker als je em ook naar het internet wilt openzetten. Dat kan allemaal prima als je weet wat je doet.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En even makkelijker gedacht.. Zoiets dan? https://www.wd.com/produc...assport-wireless-pro.html

Alleen moet je het ding natuurlijk niet ergens laten liggen. Natuurlijk kun je wel makkelijk een backup van dit ding maken op een pc of laptop.

Het is dan wel geen NAS, maar misschien een hele mooie oplossing voor je ouders. Eenvoudig in gebruik, zonder port forwarding en toestanden.

• jongetje
  • Nu online
Kassad schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:05:
[...]

Plus 1 voor deze. Google Photos installeren op de telefoon van je ouders en Bob’s your uncle. NAS moet je configgen, bijhouden, zeker als je em ook naar het internet wilt openzetten. Dat kan allemaal prima als je weet wat je doet.
Zover ik weet gooit Google photos er compressie over je foto's. Dus is geen (goede) backup, tenzij je dat niet uitmaakt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:46
Voor fotos alleen kan ik inderdaad google photos aanraden, die app werkt echt perfect en stukken beter dan de ds photo variant.

Realiseer je wel dat je heel wat extra info vrii geeft aan google, als je je daar bewust van bent : zeker overwegen!

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 03-03-2019 22:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:10
Als je een eenvoudige 1-bay (of 2-bay tweedehands) Synology koopt, kun je de hele user map op de pc aan Cloudstation Drive toevoegen.
Abonnementje Synology C2 erbij, en je hebt een aan jouw kant versleutelde offsite backup, met versies.

Lijkt mij uitstekend. Het alternatief is direct een cloud service.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12 09:34
jongetje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:38:
[...]

Zover ik weet gooit Google photos er compressie over je foto's. Dus is geen (goede) backup, tenzij je dat niet uitmaakt.
Dat kan je ook uitzetten, dan tellen de foto’s tegen je opslaglimiet dus afhankelijk van het aantal foto’s zou er dan een abonnement nodig zijn. Maar als zijn ouders lijken op mijn ouders maken ze foto’s met hun telefoon zodat ze die op Facebook kunnen zetten en aan de familie kunnen laten zien. Dan is compressie niet het grootste probleem. Maar: aannames.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12 21:47

DarkSide

theres no place like ::1

Die compresie val wel mee. Tot 16MP volgens mij uncompressed.
Maar. let wel op Google Photos is geen backup.

Als je alleen Fotos plaatst prima.
Maar als je iets met bewerken doet of zaken (per ongeluk) verwijderd. Dan ben je je foto;s kwijt.

Afhankelijk van hoe belangrijk die foto's zijn. Dien je alsnog voor backups te zorgen.
dit hangt samen met je requirements wat je wiilt bereiken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12 11:28
Zelf heb ik een aantal jaar geleden ook deze keuze gemaakt. Voor mijn ouders gekozen voor een Synology 214+.
Uiteindelijk een goede keuze geweest. Waarschijnlijk zou een vergelijkbare Qnap dat ook zijn...

Let wel, iedere NAS heeft een beheerder nodig. Hierop heb ik mij nog wel eens verkeken. Bij een nieuwe PC, Laprop, andere internetprovider etc. ben je aan de beurt.
Misschien niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden.
Pagina: 1