Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERASER007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 21:24
Dit jaar wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Alles hebben we zelf in de hand dus de ideale positie om ook rekening te houden met domotica.Waar ik niet helemaal uitkom is de bediening van de verlichting.

Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de Fibaro Dimmer 2. Echter denk ik dat bij nieuwbouw/green field vooral uitgegaan moet worden van (puls)schakelaars die direct z-wave of zigbee praten. Een extra inbouwmodule is alleen maar extra kosten en werk. Alleen varen op beweging sensoren vind ik echt nog een bridge too far!

Het aanbod voor dit soort inbouwschakelaars is niet al te groot. De (draadloze) Niko heeft veel negatieve reviews https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/niko . Knop moet heel specifiek ingedrukt worden en met je volle handen wil je snel op een knop kunnen drukken.

De TKB Home dimmer obv Z-wave lijkt een mooie oplossing, maar heeft bijna geen reviews. https://www.robbshop.nl/d...akelaar-z-wave-plus-tz35d

Mijn vragen:
• Wat is jullie advies in dit green field scenario tav regeling van slimme en domme verlichting icm domotica dimmers?
• Of toch een goede reden om het over de andere boeg te gooien en alleen smartlampen gebruiken
• Iemand ervaring met goeie inbouw domotica schakelaars zoals de TKB Home dimmer?

Context
Qua domotica wil ik vooral rekening houden met:
- Verlichting en schakeling/dimmen van slimme en domme lampen. Naar alle schakelpunten laat ik een 0-draad trekken.
- Powerview voor besturen duettes cq raambekleding
- Alarm
- Besturen robotstofzuiger en muziek
- Wellicht volgt er meer in de toekomst 😊

Hiervoor wil ik gebruiken:
- Hue en Yeelight voor scenario’s. De laatste ivm kosten.
- Sensoren van Hue en Xiaomi Aqara icm Xiaomi bridge
- Google Home
- Homey of wachten op Zipato Tile 2, omdat ik wil gaan voor eenvoud en gemak.

Beste antwoord (via ERASER007 op 12-03-2019 19:30)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:00
ERASER007 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Wat een top idee: fibaro modules achter de centraaldoos _/-\o_ .
Hoe heb je de scenes geconfigureerd? Ik denk dan vooral aan tijdstip, daglicht hoeveelheid en bewegingssensoren.
Nog niet, onns huis is nog in aanbouw ;)

Hoe de scenes worden geactiveerd, ligt helemaal aan het beoogde gebruik. In doorgangsruimtes, bijvoorbeeld in de hal krijgen we een aantal wandspots. Gaan alleen aan bij beweging en afhankelijk van het tijdstip 100% ('s avonds) of 50% ('s nachts) branden.

In de keuken worden de plafondspots met een bewegingsmelder en lichtmeter geactiveerd. De hoofdverlichting kan met een pulsdrukker geactiveerd worden. De wandverlichting (sfeerverlichting) activeren we met een scene controller. Zoals die hieronder. De smartphone kan dan ook op de kast blijven liggen.

https://aeotec.com/z-wave-wireless-switch

Het idee is om in de keuken meerdere scene's te programmeren, zodat we de pulsdrukkers nauwelijks zullen gebruiken. Ik denk dan aan aparte scenes voor koken, eten, koken & eten, werken, sfeer, etc.

Voordeel is dat we snel de gewenste scenes kunnen activeren en bij uitval van de domotica nog steeds lampen aan kunnen maken. Daarnaast hoeven we aan bijvoorbeeld de oppas geen handleiding van het huis te geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01
Ik zie het juist als een voordeel dat de schakelaar en de z-wave module losse onderdelen zijn: die kun je dan ook los van elkaar vervangen.

Heb hier (nieuwbouw, vorig jaar maart opgeleverd) inderdaad simpele puls-drukkers met Fibaro modules erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja als ik voor/nadelen opnoem van slim vs dom dan is het vooral de afstandsbediening(en) batterijen vervangen. Tenminste als dit toepasbaar is.

Ik zie geen redenen om de voorkeur te geven aan dom, zelf vind ik het alleen jammer dat smart niet "bedraad" (lees buren/kwaad willenden die je lichten bedienen). Daarnaast kan je met smart gewoon meer, lichtsterkte, kleur(en) en andere grappige dingen + gordijnen en andere grappen in huis.

Nu ben ik zelf alles smart aan het maken in mijn "oude" huis en het is wel erg prettig dat het licht sterker word naarmate het buiten donkerder word. sfeer verlichting of dat zonnewering dicht doen mijn huis koel hout

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Heb hier een combinatie van Fibaro achter de bestaande schakelaars en dit: https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981.

Bij Fibaro kun je gewoon simpele peertjes gebruiken. Bij optie in de link heb je wel smart lampen nodig. En werkt hier altijd. :) Gezien je toch Xiaomi wil gaan gebruiken, is dat misschien wel een prima optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERASER007
vso schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:03:
Tja als ik voor/nadelen opnoem van slim vs dom dan is het vooral de afstandsbediening(en) batterijen vervangen. Tenminste als dit toepasbaar is.

Ik zie geen redenen om de voorkeur te geven aan dom, zelf vind ik het alleen jammer dat smart niet "bedraad" (lees buren/kwaad willenden die je lichten bedienen). Daarnaast kan je met smart gewoon meer, lichtsterkte, kleur(en) en andere grappige dingen + gordijnen en andere grappen in huis.

Nu ben ik zelf alles smart aan het maken in mijn "oude" huis en het is wel erg prettig dat het licht sterker word naarmate het buiten donkerder word. sfeer verlichting of dat zonnewering dicht doen mijn huis koel hout
Lichtsterkte regelen en afstemmen op daglicht (en andere acties) kan je mogelijk maken door domme lampen te schakelen met fibaro en acties te regelen via bv homey.
Welke schakelaar gebruik je voor je slimme lampen? Want een vaste/bestaande schakelaar én extra bv Hue dimmer zou ik willen voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ERASER007 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:40:
Lichtsterkte regelen en afstemmen op daglicht (en andere acties) kan je mogelijk maken door domme lampen te schakelen met fibaro en acties te regelen via bv homey.
Welke schakelaar gebruik je voor je slimme lampen? Want een vaste/bestaande schakelaar én extra bv Hue dimmer zou ik willen voorkomen
Dom is bij mij gewoon aan/uit (of dimmer) en klaar hoe je voor de rest de boel slimmer maakt door techniek in de lamp en/of bij de lamp tja dat ligt aan jou keuzes.

Schakelaar is goed zoeken naar diverse mogelijkheden en combineren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERASER007
Rgerr schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:37:
Heb hier een combinatie van Fibaro achter de bestaande schakelaars en dit: https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981.
Bedankt voor de tip maar wil het zelf knutselen aan electra proberen te voorkomen 😉.

Heb je ook Smart lampen voor regelen wit temperaturen voor sfeer en evt kleur in huis? Kan natuurlijk ook een combi gebruiken van fibaro schakelaar op minder gebruikte plekken in huis (bv gang, toilet icm bewegingssensor, etc) en Smartlampen in woon/slaapkamer en keuken. Dan is daar mooi de sfeer te regelen. Moet dan nog een goeie inbouw schakelaar met zigbee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
De fibaro modules kun je in de wcd’s plaatsen, maar ook in centraaldoos. Dat geeft als voordeel dat ze niet perse achter een pulsschakelaar hoeven.

In onze keuken krijgen wij 5 groepen verlichting

Spots plafond
Spots kookeiland
Verlichting eettafel
Halfopbouwspots gericht op wanden
Wandlampen

Enkel de spots boven het kookeiland en de verlichting boven de eettafel zitten op pulsdrukkers. De overig lampen worden via scenes aangestuurd.

Scheelt een hele batterij aan pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 22:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben erg benieuwd naar de apparatuur van Shelly, bijvoorbeeld de Shelly1 inbouw-mqtt-schakelaar. Die hang je achter de bestaande schakelaar en is vervolgens (met Tasmota firmware of via de Shelly-cloud) ook via wifi te benaderen (Home Assistant-integratie via MQTT). Nu is er wel een Shelly2-LED-controller, maar die lijkt niet bedoeld te zijn voor inbouw achter een standaard schakelaar. Hoe makkelijk zou het leven zijn als er een Shelly Rotary was, zoals de diy-rotary-sonoff hieronder :)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Sonoff ESPEasy MQTT Rotary Dimmer

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERASER007
Joris748 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:46:
De fibaro modules kun je in de wcd’s plaatsen, maar ook in centraaldoos. Dat geeft als voordeel dat ze niet perse achter een pulsschakelaar hoeven.

In onze keuken krijgen wij 5 groepen verlichting

Spots plafond
Spots kookeiland
Verlichting eettafel
Halfopbouwspots gericht op wanden
Wandlampen

Enkel de spots boven het kookeiland en de verlichting boven de eettafel zitten op pulsdrukkers. De overig lampen worden via scenes aangestuurd.

Scheelt een hele batterij aan pulsdrukkers.
Hoe heb je de scenes geconfigureerd? Ik denk dan vooral aan tijdstip, daglicht hoeveelheid en bewegingssensoren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
ERASER007 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Nog niet, onns huis is nog in aanbouw ;)

Hoe de scenes worden geactiveerd, ligt helemaal aan het beoogde gebruik. In doorgangsruimtes, bijvoorbeeld in de hal krijgen we een aantal wandspots. Gaan alleen aan bij beweging en afhankelijk van het tijdstip 100% ('s avonds) of 50% ('s nachts) branden.

In de keuken worden de plafondspots met een bewegingsmelder en lichtmeter geactiveerd. De hoofdverlichting kan met een pulsdrukker geactiveerd worden. De wandverlichting (sfeerverlichting) activeren we met een scene controller. Zoals die hieronder. De smartphone kan dan ook op de kast blijven liggen.

https://aeotec.com/z-wave-wireless-switch

Het idee is om in de keuken meerdere scene's te programmeren, zodat we de pulsdrukkers nauwelijks zullen gebruiken. Ik denk dan aan aparte scenes voor koken, eten, koken & eten, werken, sfeer, etc.

Voordeel is dat we snel de gewenste scenes kunnen activeren en bij uitval van de domotica nog steeds lampen aan kunnen maken. Daarnaast hoeven we aan bijvoorbeeld de oppas geen handleiding van het huis te geven.
Pagina: 1