Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:52
Hi medetweakers:

In het kort: Is er een verband tussen PC opstartproblemen en het gebruik van een slim stekkerblok?

In het lang: Ik heb een MSI Nightblade systeem nu ruim 3 jaar in gebruik. Ook gebruik ik sinds een maand onderstaand genoemd Koogeek blok waar onder andere dus de Nightblade en de monitoren op zitten aangesloten. Dit Koogeek blok is aan te sturen met Google Home, dus die zet nu netjes mijn PC uit en weer aan.

Nu had ik laatst het geval dat ik mijn PC weer aan zette, de ventilatoren van de grafische kaart gingen even draaien, vielen weer stil, gingen weer even draaien, vielen weer stil enzovoort. Het systeem leek in een bootloop te zitten. Ook het power ledje bleef knipperen. Zelf met Google aan de slag gegaan maar helaas. Uiteindelijk er een PC reparateur bij gehaald. Die is gaan testen etcetera en volgens hem was het moederbord kapot. Toen de PC weer terugkwam heb ik hem nog een keer geprobeerd op te starten.

En woesj! :D Of er niets gebeurd was, hij draait weer als een zonnetje. En nog steeds.

Wat ik me nu afvraag: kan het zijn dat de MSI voeding door het gebruik van het stekkerblok elke keer een opdonder krijgt en daarom moeite heeft om op te starten? Nadat de PC dus weer terug is gekomen heb ik hem weer in een normaal verlengsnoer geprikt en sindsdien geen problemen meer gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI Nightblade MI-B74790960216G1T0DS10MH

en

Koogeek Smart Power Strip 4 Port USB 4 AC Outlets Plug Socket For Alexa Google Home and IFTTT USB Wall Socket Surge Protector

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google! maar dat heeft me helaas niet echt wijzer gemaakt.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Beste antwoord (via DePaul op 03-03-2019 16:01)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@DePaul Ja, een stekkerblok (en zeker bepaalde slimme blokken / surge-protectors / andere meuk) kunnen zelfstandig de spanning onderbreken of "veranderen" waardoor aangesloten apparaten raar gedrag vertonen. Zo staat er ook in de handleiding van een LG OLED TV dat je die eigenlijk niet op een stekkerblok mag aansluiten en/of niet van de spanning mag afhalen, ook niet als dat ding al 40 dagen in standby staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DePaul schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:47:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Trek je stekkerblok er eens een week tussenuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Dus de prik wordt bij uitschakelen helemaal van de voeding gehaald? Dat vindt de primaire condensator niet leuk. Die blijft liever geladen. Het systeem alleen uitschakelen via Windows afsluiten en verder niets. Gewoon spanning op de voeding houden of zoals MAX voorstelt het hele stekkerblok er tussenuit en de pc direct in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@MAX3400 Dat heb ik dus gedaan en sindsdien loopt het als een zonnetje. Is het Koogeek blok dan de boosdoener?

@Uszka Ja, maar er zijn toch meerdere tweakers die het zo doen? Die de apparatuur 'hard' uitzetten, door de schakelaar op het verlengsnoer om te zetten?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@DePaul Ja, een stekkerblok (en zeker bepaalde slimme blokken / surge-protectors / andere meuk) kunnen zelfstandig de spanning onderbreken of "veranderen" waardoor aangesloten apparaten raar gedrag vertonen. Zo staat er ook in de handleiding van een LG OLED TV dat je die eigenlijk niet op een stekkerblok mag aansluiten en/of niet van de spanning mag afhalen, ook niet als dat ding al 40 dagen in standby staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Nou, dan lijkt me de vraag beantwoord :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
DePaul schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:57:
@Uszka Ja, maar er zijn toch meerdere tweakers die het zo doen? Die de apparatuur 'hard' uitzetten, door de schakelaar op het verlengsnoer om te zetten?
Dat ze het zo doen wil niet zeggen dat het de goede manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

DePaul schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:57:
Een mediabox, receiver, tv ok. Toch niet een pc of nas die nog aan staat? Ik zie de corrupte data al komen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Hmm, ik blij dat buiten het bootloop probleem verder niets zich heeft gemeld. Heb nl toen ik hem weer aan de gang had allerlei testjes gedraaid en die lieten geen van allen issues zien. Maar goed, ik heb mijn lesje wel geleerd. Dank u allen :)

Pagina: 1