Toon posts:

Tweak: Betere router aansluiten op FritzBox 5490.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik heb zojuist de hele middag op internet zitten zoeken of ik ergens antwoord kan vinden op mijn vraag maar helaas is dit niet het geval. Ik heb wel wat verstand van internet maar ben absoluut geen expert, ik hoop dat iemand mij hier kan en wil helpen.

Ik heb sinds een maand internet en TV van Tweak, dit bevalt zeer goed. Super snel internet en TV op glasvezel. Ik heb een vrij grote tuin om het huis heen en helaas geeft mijn modem de FritzBox 5490 een te zwak signaal om buiten WiFi te geven. Zodra ik de voordeur uit loop is mijn signaal weg.

Ik dacht simpelweg: ff een nieuwe router aansluiten op deze modem en dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Nu heb ik gelezen om een extra router aan te sluiten moet de huidige modem (de Fritz) op bridge-modus gezet worden. Mijn provider vertelde dat deze mogelijkheid er niet is bij deze modem. Hierdoor kan ik op deze modem dus geen router aansluiten.

Nu heb ik gebeld met Tweak en zij vertelden dat het mogelijk is om een andere modem te leveren die dit wel kan, echter kan ik deze modem mijn Fiber (glasvezel) kabel er niet rechtstreeks in. Dan zou de fiber kabel naar een mediaconverter moeten gaan, en dat deze het omschakeld in een UTP (internet) kabel naar de nieuwe modem toe. Deze zou dan vervolgens in bridge modus gezet kunnen worden en dan kan er een extra router aangesloten worden.

Dit lijkt mij zelf als leek wel erg omslachtig. Het moet toch makkelijker kunnen? Het gaat mij er alleen om dat het signaal sterker is. Ik kan nergens een modem en router in 1 vinden met een sterk signaal waar de Fiber kabel rechtstreeks in kan.

De router die ik wilde kopen is de Netgear R8000 omdat deze gewoon heel erg snel en goed is.

Kan iemand mij helpen en advies geven? Liefst in Jip en Janneke taal. Nogmaals ik heb er wel wat verstand van maar ben geen expert.

Alvast enorm bedankt!

Groet,
Patrick

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Koop gewoon een los accesspoint en plaats die op een handige plek waar je wel overal bereik hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je hebt nu een FRITZ!Box 5490?

Welnu; simpeler kan het niet zijn; gebruik de WiFi Mesh setup van AVM.
Kwestie van b.v. een 1750E erbij plaatsen, op een strategische plek, de mesh setup inregelen, en voila.

Heb zelf thuis een vergelijkbare opzet. De 5490 rechtstreeks aan het glas (Xs4all), en die bevindt zich redelijk centraal in ons huis.
Daarnaast heb ik nog een 1750E in de garage zitten. (doet tevens dienst als 'aansluitpunt' voor m'n HikVision bewakingscam) en door de mesh setup heb ik nu prima WiFi bereik in/rond het huis.

BTW: op zich een sterker signaal AP zul je niet zo gauw vinden. Immers is WiFi transmissie apparatuur gebonden aan maximale (wettelijke) waardes.

Hier de intro van AVM: https://nl.avm.de/mesh/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het uiterste punt waar zo’n AVM geplaatst kunnen worden is binnen zo’n 2,5 meter verderop. Ik ben bang dat dit verschil niet gigantisch zal gaan zijn.

De router en modem staat in de woonkamer en de tuin ligt daar direct achter. Zo’n 2,5 meter verderop is nog wel een stopcontact. Ik denk echt dat ik gewoon een sterkere router nodig ben, of zend zo’n AVM ook een breder signaal als de FritzBox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Met een "sterkere router" bedoel een ding dat meer zendvermogen heeft, harder schreeuwt?

Realiseer je dan dat communicatie tussen router en devices twee kanten op gaat, de devices moeten de router ook kunnen bereiken.
En die devices gaan niet harder schreeuwen als je een sterkere router neerzet, dus veel zal je er niet mee opschieten.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
Heb je geen mogelijkheid om een accespoint bedraad op je huidige router aan te sluiten?

Al koop je de duurste router die je vinden kunt, deze staat dan waarschijnlijk op dezelfde plek als je huidige fritzbox en heeft daardoor zeer waarschijnlijk dezelfde beperkingen. Locatie is alles voor fatsoenlijke WiFi. Daarbij is een los accespoint stukken goedkoper dan de router die je zelf aandraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De WiFi van een Fritzbox is al zeer goed, met een andere router op dezelfde plek ga je het probleem dus niet oplossen. Al neem je de duurste die je kan vinden...

Enige oplossing is om op een geschikte plek een extra accesspoint te plaatsen. Makkelijkste is dan inderdaad een FritzWLAN 1750e als je al een Fritzbox 5490 hebt. Maar mee, die moet je dan niet 2,5 meter bij je huidige router vandaan zetten want dan heeft het ook geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:02:
... of zend zo’n AVM ook een breder signaal als de FritzBox?
Ehhhh, heb je het avm verhaal eigenlijk wel gelezen? :?
AVM is de leverancier/fabrikant van alle FRITZ!Box apparatuur... ;)

Heb je geen mogelijkheid om wat metertjes UTP uit te rollen/leggen, richting tuin o.i.d?

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1