Root password Clear Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Beste, wat fijn dat je hier bent!

Recentelijk ben ik overgestapt op een ander systeem, hier wil ik Linux (bijvoorkeur Fedora) als hoofd(host)-OS gebruiken voor mijn dagelijkse bezigheden en gamen in een Windows VM met gebruik van hardware passthrough. Nu heb ik Fedora 29/Silverblue beide een kans gegeven omdat ik daar redelijk bekent mee ben maar beide booten in terminal mode, waarschijnlijk door gebrek aan graphics drivers.

Zodoende wil ik Clear Linux een kans geven, ik heb de LDE-image gedownload en op m'n USB drive geparkeerd, geboot en geïnstalleerd. Tijdens de installatie wordt echter nergens gevraagd om een root wachtwoord. Nu wil ik KVM/QEMU installeren via het volgende commando; swupd bundle-add desktop-autostart kvm-host

Echter krijg ik nu dus de melding: This program must be run as root..aborting. Prima, dan doe ik dus sudo swupd bundle-add desktop-autostart kvm-host en daar wordt dan om een wachtwoord gevraagd.. maar deze heb ik dus niet :)

Mijn vraag;
Hoe verander ik het Root wachtwoord in Clear Linux? Of wat is het default Root paswoord? Of is de "adminstrative user" die ik aanmaak tijdens de installatie juist het "root-account"?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Clear Linux documentatie doorgelezen of hier iets vermeld wordt over het root wachtwoord en gegoogled maar zonder resultaat.

Ik wil even benadrukken dat ik geen linux expert ben in welke zin dan ook, en dat ik dit puur doe uit het interesse voor het OS en omdat ik vind dat het OS vaak in allerdaagse taken sneller aanvoelt dan Windows :)

[ Voor 5% gewijzigd door ECP0WERS op 03-03-2019 12:26 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Beste antwoord (via ECP0WERS op 03-03-2019 12:23)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met sudo geef je je eigen wachtwoord in. Niet het root-password. Dat laatste bestaat meestal niet eens meer en root is vaak disabled. Je kunt enkel zaken als root uitvoeren met sudo.

Dus ik hoop dat dit het 'clear' voor je maakt. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.maketecheasier.com/reset-root-password-linux/ ? https://clearlinux.org/do...stall#finish-installation ?

Er is trouwens een reden dat je je root password over het algemeen niet gebruikt of niet bekend hebt. Op zich kan men hier lang / kort over discussieren maar denk er even over na of & waarom je je root password nodig hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Met sudo geef je je eigen wachtwoord in. Niet het root-password. Dat laatste bestaat meestal niet eens meer en root is vaak disabled. Je kunt enkel zaken als root uitvoeren met sudo.

Dus ik hoop dat dit het 'clear' voor je maakt. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Loud&clear! bedankt :)

@MAX3400 Ik dacht het root-wachtwoord simpelweg nodig te hebben omdat er om gevraagd werd haha. Enfin het is gelukt, dus bedankt jullie :) _/-\o_

[ Voor 77% gewijzigd door ECP0WERS op 03-03-2019 12:25 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is eigenlijk tè makkelijk, en wel een serieus argument om je gehele systeem te encrypten: iemand met fysieke toegang is in een paar tellen root...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AlterEgo schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Dat is eigenlijk tè makkelijk, en wel een serieus argument om je gehele systeem te encrypten: iemand met fysieke toegang is in een paar tellen root...
Driedubbele beveiliging inbouwen zonder al te veel gekheid: geen keyboard, geen monitor en de "advanced options" wegbouwen in je GRUB.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
AlterEgo schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:28:
[...] Dat is eigenlijk tè makkelijk, en wel een serieus argument om je gehele systeem te encrypten: iemand met fysieke toegang is in een paar tellen root...
Fysieke toegang is altijd een probleem voor security. Er kan ook genoeg (nouja, met de juiste wilskracht ;)) op hardwareniveau gedaan worden dat je systeem compromitteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik wens @ECP0WERS heel veel succes, want dit is toch wel een van de meest basale dingen die je zou moeten weten als je met Linux aan de gang gaat. Ik hoop dat je alle andere zaken beter voor elkaar gaat krijgen, maar aangezien je al gestopt was met Fedora omdat je geen grafische interface kreeg, heb ik mijn twijfels. Zodra je met Linux begint, ga je tegen zaken aanlopen die je niet zomaar even via point & click oplost.

Je bent altijd welkom hier, maar we verwachten wel dat je je meer inleest in de materie en zelf het een en ander probeert voordat je hier een topic opent. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:15:
Ik wens @ECP0WERS heel veel succes, want dit is toch wel een van de meest basale dingen die je zou moeten weten als je met Linux aan de gang gaat. Ik hoop dat je alle andere zaken beter voor elkaar gaat krijgen, maar aangezien je al gestopt was met Fedora omdat je geen grafische interface kreeg, heb ik mijn twijfels. Zodra je met Linux begint, ga je tegen zaken aanlopen die je niet zomaar even via point & click oplost.

Je bent altijd welkom hier, maar we verwachten wel dat je je meer inleest in de materie en zelf het een en ander probeert voordat je hier een topic opent. :)
Klopt, heb al veel zaken opgelost met behulp van google in Fedora. Clear Linux is echter niet zo veel gebruikt als Fedora en dat merk ik helaas overal aan ;) Ik ben niet zozeer gestopt omdat ik geen grafische interface kreeg maar omdat ik Clear Linux altijd al eens wilde proberen en daar de IGP toevallig wel OOB werkte. Als Clear niets wordt ga ik gewoon terug naar Fedora waar ik al mee experimenteer sinds versie 17. Maar als er wat is zal ik me zeker melden :)

Het willen proberen van een ander distro is juist gekomen door de officiële uitgave van Fedora Silverblue met Flatpacks en de komst van Clear Linux met GDM. Juist op de wat nieuwere dingen loop ik klem omdat ik daar zo goed als niet mee gedaan heb.

Maar als ik voorgaande posts lees neem ik aan dat een ROOT pw instellen in Fedora dus ook gewoon afgeraden wordt?

[ Voor 12% gewijzigd door ECP0WERS op 03-03-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je al het een en ander hebt opgelost en iets voor een specifieke, kleine distro niet kan vinden, dan zoek je toch op algemenere termen? Bijna elke distro doet tegenwoordig niets met root of geeft het duidelijk aan. Je kan bij CentOS bijvoorbeeld kiezen om geen root wachtwoord op te geven, waardoor de gebruiker die je dan aanmaakt standaard sudo rechten krijgt en bij Ubuntu krijg je zelfs nog extra uitleg hoe sudo werkt (en waar root dus ook standaard uit staat).

Het is voor mij allemaal gesneden koek, dat geef ik toe. Maar toen ik ~8 jaar geleden begon was sudo een van de eerste dingen die ik leerde hoe het werkte. Het antwoord van welk wachtwoord je moet invullen staat namelijk letterlijk in de melding:
[sudo] password for <jouw gebruikersnaam>:

Nogmaals, heel veel succes en plezier, maar probeer iets meer zelf uit te zoeken adhv meldingen die je krijgt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1