Toon posts:

Thermalpad waar op m.2 plakken en waar niet (met foto)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik heb hier een crucial P.1 nvme m.2 ssd en heb een EKWB M.2 NVMe Heatsink ervoor gekocht.

In het verleden plakte ik een strip over de gehele m.2 ssd, maar hoor verschillende verhalen dat sommige componenten helemaal juist niet gekoeld moeten worden (memory) Hier is een plaatje van mijn ssd en heb er nummers bij gezet.

https://ibb.co/X3SMDM7

Heb ik het goed dat ik alleen een stukje thermalpad moet uitknippen en op nummer ''4'' moet plakken? En nummer 1,2,3 niet want 1/2 = Micron 64-layer QLC memory chips en 3 = Micron 1GB DDR3 Cache memory IC en die hoeven alle 3 dus niet gekoeld te worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 11:09 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik Google op "m2 thermal pad" zie je tientallen image-results die gewoon plakken van links naar rechts (dus schroefgat tot aan de M.2 connector).

En als je de thermal imaging ziet op https://nl.hardware.info/...hrottling-zonder-heatsink worden bepaalde SSD's over de gehele PCB best warm.

/edit; installatie-handleiding -> pads over hele lengte.

/edit: andere review laat zien dat je controller bijna 80 graden wordt en je memory bijna 68 graden als je minder dan een minuut een full load test doet. Oftwel; plak dat ding helemaal onder :)

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 03-03-2019 11:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
@MAX3400 dank voor je reactie, alleen het schijnt dus nu dat sommige onderdelen juist warm beter presteren, zie eerste reactie onder deze video die ik tegenkwam:

YouTube: EKWB M.2 NVMe Heatsink Installation Guide

En dat zette me dus aan t twijfelen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10
Houd er wel rekening mee, betere prestaties is voor de levensduur niet altijd de beste keuze..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Waarom heb je die Pads nodig ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd Operating Temperature: 0 to 70 degrees Celsius (site van Crucial)

Reviews geven aan dat je heatsink "ongeveer" 7 tot 10 graden reductie genereert afhankelijk van welke SSD je ertussen tosti't.

Heb dus werkelijk nu geen idee dat je wel een heatsink koopt en daarna op basis van 1 comment op YT komt vragen dat je "toch" gedeelten van een SSD warmer mag laten worden.

Verwijderd

Topicstarter
@MAX3400 Redelijk vraag inderdaad. Niet alleen die comment, maar die verwijst naar een video waar een heldere uitleg hierover wordt gegeven. Daarna ben ik gaan Googlen en zie meerdere mensen het erover hebben dat je alleen controller moet ''heatsinken'' en dat zou op zich kunnen met deze EKWB heatsink, als ik dan alleen een stukje thermalpad knip voor de controller, dus beter voor de ssd uiteindelijk., volgens enkele verhalen

Alleen ja of dit nu bij een omgevingstemperatuur van 23 graden weet ik dus niet. Wel interessant in ieder geval.

@Hackus Die pads zijn nodig om contact van de m.2 ssd naar de heatsink te maken, anders heeft het weinig zin.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:04:
@MAX3400 Redelijk vraag inderdaad. Niet alleen die comment, maar die verwijst naar een video waar een heldere uitleg hierover wordt gegeven. Daarna ben ik gaan Googlen en zie meerdere mensen het erover hebben dat je alleen controller moet ''heatsinken'' en dat zou op zich kunnen met deze EKWB heatsink, als ik dan alleen een stukje thermalpad knip voor de controller, dus beter voor de ssd uiteindelijk., volgens enkele verhalen

Alleen ja of dit nu bij een omgevingstemperatuur van 23 graden weet ik dus niet. Wel interessant in ieder geval.

@Hackus Die pads zijn nodig om contact van de m.2 ssd naar de heatsink te maken, anders heeft het weinig zin.
Zal het anders vragen; Waarom heb je een heatsink nodig ?

@MAX3400 Wil graag de reden van @Verwijderd horen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 03-03-2019 12:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd ik denk dat je anders EKWB eens moet contacten.

Sowieso is het niet handig om alleen "rechts" een padje te plakken en links niet. Want hierdoor zit je heatsink niet overal even netjes erop / schuin en heb je sowieso geen 100% contact op de plekken waar je wel pads plakt.

Tegelijkertijd; als de pads pas heat-transfer doen vanaf 50 graden en je SSD wordt nooit 50 graden (als voorbeeld), dan is er sowieso geen man overboord en kan je dus alle pads volledig opplakken.
Hackus schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:06:
[...]
Zal het anders vragen; Waarom heb je een heatsink nodig ?
Omdat sommige reviews de controller meten op 80 graden terwijl Crucial aangeeft dat de operating temperature (ambient) maximaal 70 graden is? Geen idee hoor; de controller houdt zichzelf inderdaad in de gaten en gaat sowieso throttlen boven temperatuur X. Heatsink voorkomt alleen dat er vaker gethrottled wordt dan nodig? Andersom; grote kans dat niemand (!!!) zijn SSD tot throttling-temperaturen opvoert want het is ondertussen wel bekend dat de gemiddelde NVME-SSD amper 30% belast wordt door de gemiddelde gebruiker.

[ Voor 41% gewijzigd door MAX3400 op 03-03-2019 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank beiden voor de reacties. Mijn p1 crucial werd al gauw 64 graden bij het kopieren van 80gb bestanden. Heb net maar over de hele linie gedaan, en ik merk een tempdaling van 18graden, ziek! Ik ben tevreden.
(antwoord nog op waarom: kleine build en wil alles graag zo koel mogelijk houden met de onderdelen die ik heb, als 1 onderdeel al warm wordt, verhit dit de kast ook weer)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:19:
(antwoord nog op waarom: kleine build en wil alles graag zo koel mogelijk houden met de onderdelen die ik heb, als 1 onderdeel al warm wordt, verhit dit de kast ook weer)
Met die heatsink heb heb je nu juist een betere warmteoverdracht tussen de SSD en de rest van de kast gerealiseerd.

De SSD blijft misschien ietsje koeler, maar verhit de rest van de kast juist meer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
@Xander Oei, kun je dat misschien uitleggen? Snap het niet.

• MAX3400

MAX3400

@Xander wow, een afname van enkele graden van een SSD die minder dan 5W verstookt. Stel even dat we 2W aan warmte weten af te voeren. Hoeveel graden warmer stook je de rest van de componenten hierdoor?

Klinkt echt als spijkers op laag water zoeken dit.

/edit: 2W "extra warmte" in een PC met een 6700K en een 1080TI... Ja, DAT ga je merken...

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 03-03-2019 16:29 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:23:
@Xander Oei, kun je dat misschien uitleggen? Snap het niet.
Jij schrijft dat de rest van de PC nu minder op warmt door de SSD. Dat klopt niet. Een heatsink verplaatst de warmte alleen (naar de rest van de PC), hij laat de warmte niet verdwijnen. Dat zou natuurkundig onmogelijk zijn.
MAX3400 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:27:
@Xander wow, een afname van enkele graden van een SSD die minder dan 5W verstookt. Stel even dat we 2W aan warmte weten af te voeren. Hoeveel graden warmer stook je de rest van de componenten hierdoor?

Klinkt echt als spijkers op laag water zoeken dit.

/edit: 2W "extra warmte" in een PC met een 6700K en een 1080TI... Ja, DAT ga je merken...
TS zegt zelf dat hij die heatsink wil plaatsen omdat de rest van de componenten dan minder opwarmt van de SSD. Zo werkt het niet, dat argument wilde ik even ontkrachten.

Dat het verder niets is om je zorgen over te maken, met of zonder heatsink, ben ik uiteraard met je eens.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
@Xander Ah dat klinkt inderdaad wel vrij logisch. Alleen heb ik misschien toch voordeel ervan omdat t de warmte van het moederbord er wel minder van wordt lijkt me, omdat er ook al een overclockte cpu inzit (waardoor vrm's ook heet worden) en een 1080ti ...zonder heatsink zou de rest van deze belankrijke componenten eerder warm worden (die gedachte had ik tenminste)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11
Het zou mij verbazen als je door een heatsink op je SSD ook maar iets merkt van prestatieverbetering van de rest van je systeem (op prestatieverbetering van de SSD zelf na dan natuurlijk).

The devil is in the details.

Pagina: 1