Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming / systeem leeg voor aanleg nieuwe vloerverwa

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen donderdag hebben we eindelijk de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Tijdens de keuring wisten we dat de huidige vloerverwarming die er ligt, oud is. Dit zijn beruchte zwarte buizen die poreus kunnen raken. Deze ligt er na verwachting al 20+ jaren in. Aangezien we niet gek zijn op de vloer dachten we mooi gelijk dit alles te laten doen.

Nu komen dinsdag de slopers voor de stenen tegels te verwijderen en twee weken erna de nieuwe vloerverwarming + vloer. D nieuwe vloerverwarming wordt in een nieuwe dekvloer gefreesd, maar zal dus ook door de oude buizen heen gefreesd worden.

Nu is gevraagd het CV systeem te legen (vooral dus de vloerverwarming) wat logisch is.

Nu hebben we netjes de CV en motor uitgezet (motor 2 minuten later, toen we al aan het legen waren). Aftappunt een slang laten lopen naar de afvoer (die lager gelegen ligt). De aftap punt is het lagste punt ook in he huis. Toen hebben we van boven naar beneden rustig alle ontluchtingsventielen van alle radiatoren open gezet totdat er niets meer uit kwam.

Nu komt het; nadat het water gestopt was, wilden we echt weten of de vloerverwarming leeg is. Het water ligt in platte buizen dus de kans is groot dat er nog wat ligt.

De woning is een split level woning waarbij onder het hoogste deel de verder zit (onder het huis dus niet in een kast o.i.d.). Dat is fijn want je kunt er goed bij.

Nu hebben we van de aanvoerslangen alle buizen losgekoppeld en laatste beetjes leeg laten lopen. Het allerlaagste punt van deze leidingen zijn de afvoerbuizen, maar deze krijgen we met geen mogelijkheid eraf.

Mijn vragen zijn nu;
- is de vloerverwarming naar idee genoeg leeg voor de slopers en de nieuwe vloerverwarming?
- aangezien deze buizen oud zijn, zal ik ze gewoon doorsnijden en verder leeg laten lopen? (En dan nog in de aanvoerbuizen blazen om restant eruit te persen)
- zal ik op hoop van zegen morgen checlen of er een loodgieter nog kan naar laten kijken?

Of andere tips??

Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik vind het wel erg spannend eigenlijk.

Hier een foto van de verdeelunit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7DYCjlE_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Alle slangen loshalen van de verdelers en doorspuiten middels lucht (compressor). Dan blaas je al het water er uit.

Al het water zal er ook uit moeten, niet eens zozeer voor de sloper maar wel voor degene die de nieuwe slangen gaan in frezen. Dit gebeurt negen van de tien keer met stofafzuiging en als daar het water van je oude vloerverwarming bij komt zal alles verstoppen in de machine.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Klinkt logisch.

Hoe sterk moet zo een compressor zijn denk je?

Tussen het sloopwerk en fresen zit een paar weken. Om de druk van de ketel te houden, zou je demken dat het voor het sloopwerk ndoig is om de buizen helemaal leeg te spuiten?

[ Voor 49% gewijzigd door gitaarwerk op 03-03-2019 11:48 ]

Verwijderd

Nee voor het slopen niet persee, echter als ze per ongeluk een leiding slopen is het lastiger het water er gecontroleerd uit te blazen.

En simpele compressor is goed, je zou het er theoretisch zelf uit kunnen blazen.

https://www.toolstation.n...LYgx8Jj-PfBEaAitNEALw_wcB

Hier red je het al makkelijk mee, misschien zelfs al met een compressor die je wel eens in je auto heb liggen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Helaas niet, maar we rijden dan zo langs de praxis. Toolstation is helaas dicht. Ik neem aan een pistool erbij nemen zodat we deze goed in de buis kunnen zetten. De achterste buizen gaan niet los dus die knippen we door. Heb je nog tips voor deze? Dis zal niet zo makkelijk gaan gok ik. We dachten aan iets van een betonschaar.

Verwijderd

Jep pistool erbij, goed er in drukken, misschien met een slangenklem en tape vast zetten. Betonschaat is overdreven, leidingen van de vloerverwarming zijn kunststof, zo door te zagen met een ijzerzaag.

Of: https://www.praxis.nl/ger...t-ata1025-6-stuks/5422844

En bij de loodgieters afdeling de juiste koppeling erbij zoeken, dan kan je de slang van de comprossor aansluiten op de schroefkoppeling van de slang welke de vloer in gaat...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 12:19 ]

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
Ik kan het belang van goed lege leidingen alleen maar benadrukken. Een heel klein beetje water is al een “drama”. Het stof wordt meteen een heel smerig goedje. Bij mij werd een oude leiding van radiator geraakt waar nog beetje vocht in zat, dat moet je niet te vaak hebben. Nu wat tijd steken in het goed drogen gaat straks veel tijd schelen.

Met compressor moet dat wel lukken. Succes ermee!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Thanks voor de tips! We hebben een compressor gekocht met een lang uiteinde, vulkanisch tape om af te sluiten en een klein ijzerzaagje. We hebben goed vertrouwen erin! Zometeen hopelijk eennsuccessverhaaltje :-*

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Kon je geen compressor huren dan voor dat ene klusje?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Niet naar gevraagd. Mn vriendin wilde deze toch al ooit eens kopen.

Nu ondertussen twee buizen geleegd. Kwam nog een litertje per buis uit eigenlijk. De eerste konden we niet goed de lucht voelen. Tweede duidelijk wel.
Zometeen de laatste buis en even lucht check voor de eerste doen nog.

We hebben ze eerst op 2 bar doorgelucht en erna op 4. Hand eromheen ivm luchtverlies. Vulcanistisch tape werkte niet heel lekker. Zal dus niet de volle 4 bar zijn geweest. Normaliter zou de druk zo een 1,5 bar zijn geweest.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Resultaat so far,

3 emmers van 10liter met ongeveer 0,5 tot 1 liter metaalrotzooi erin. Een leiding krijgen we slecht leeg(er komt geen lucht naar de andere kant)

Vloeroppervlak is ongeveer 55m2, en met veerder leeg laten lopen denk ik dat we het meeste geha hebben. Morgen spuiten we de boel nog eens door voor de laatste keer. Denk dat et handig is als we een plaatwisselaar er tussen laten zetten.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Met moderne leidingen heb je geen platenwisselaar nodig hoor.
Wel zou ik adviseren je de cv-systeem goed te spoelen anders gaat al die zooi je nieuwe vloerverwarming in.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Dat spoelen zou denk ik de installateur moeten doen, of ik zal daarvoor loodgieter vragen. Maar dat is iets wat door ons hoofd schoot. Die plaatwisselaar leek me handig ivm dus met die troep in de leidingn. Aangezien je er een soort tweede systeem van maakt.

Pagina: 1