VA monitor met 144hz of IPS met 75hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 08:05
Hallo Tweakers,

Kunnen jullie wat inzichten geven bij deze keuze tussen verschillende monitor (technieken)? Ik zoek namelijk een nieuwe monitor om samen met mijn huidige te gebruiken. Dit nieuwe scherm is voornamelijk om thuiswerk makkelijker te maken voor de komende jaren.

Mijn huidige setup is:Nu twijfel ik tussen de volgende twee schermen, welke allebei ruim binnen het budget (<400) vallen:
Samsung LC27JG50QQU Zilver en de Acer Nitro VG270U Zwart
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1239897;1243057/

(Samengevat: Beide 27'' 1440p en de kenmerkende verschillen zijn IPS 75 Hz 1 Ms reactietijd versus Curved VA 144 Hz 4 Ms reactietijd.)

Ik ben een casual gamer, met games als mobas/TW3/WoW en mijn werk is voornamelijk in Office programma's. Met dat in gedachten, vind ik de keuze erg moeilijk.

In principe vind ik kleuren/kijkhoek e.d. namelijk belangrijker, dus zou de voorkeur per definitie uitgaan naar IPS. Echter, de VA monitor heeft redelijke kleuren/kijkhoek, maar óók 144 Hz, wat meer toekomstbestendig is. Toegegeven, mijn videokaart kan voorlopig geen 144hz draaien in welke game dan ook.. maar wel bij non-gaming (?) wat prettig is. Overigens verwacht ik pas een nieuwe videokaart te kopen als de volgende versie/tock van videokaarten uitkomt, aangezien de markt qua prijs-kwaliteit nu nog mijn portemonnee te boven gaat.

Verder las ik dat VA techniek meer last heeft van ghosting en input lag, maar kan daar ook sprake van zijn bij een refresh rate van 144hz en 4 ms reactietijd?

Wat zouden jullie doen? Het VA scherm met de 144 Hz, of de IPS met 75 Hz? Of wellicht een alternatief?

Ik hoop dat d.m.v. van wat inzichten van iemand anders een beslissing lukt :)

[ Voor 1% gewijzigd door Chryses op 02-03-2019 21:51 . Reden: Toevoeging vraag VA en input lag ]

Beste antwoord (via Chryses op 07-03-2019 22:12)

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Met je huidige systeem ga je de 144Hz toch nooit halen, dus als je een krap budget hebt (€400,-) dan is de keuze snel gemaakt, gewoon de beste IPS met de beste sRGB waardes die je kan vinden op 60Hz.

Je 970 heeft sowieso geen G-Sync, dus daar hoef je het ook al niet voor te doen.

Qua toekomstbestendigheid, tegen de tijd dat jij als casual gamer een videokaart hebt die 144Hz op een beetje fatsoenlijke detail level kan draaien dan ben je heel wat jaartjes verder, (De 2080TI doet dat op 1440P nog steeds heel vaak niet) dan heb je veel meer om voorlopig nog een beetje mee te komen op IPS 75Hz, en als je een nieuwe videokaart koopt op IPS 75Hz ultra, en dan bij de videokaart die je dáárna koopt kan je eens gaan nadenken of die 144Hz @ High trekt.

Is er trouwens een reden voor dat je deze niet meegnomen hebt in je overweging? pricewatch: Dell UltraThin S2719DM Zilver (€ 388,95)
HDR10 Gecertificeerd
DisplayHDR 400 gecertificeerd (volgens T.Net, kan dat niet terugvinden op de Dell site).
Max 600nits (dat is resp. 200/171,5% van jouw geselecteerde monitoren)
Freesync1, volgens Reddit overklokbaar tot 85Hz (ik beloof niks :+)
Dell :P

Dus ik geef je je vergelijker even terug: https://tweakers.net/pric.../1159445;1239897;1243057/

is volgens Reddit gewoon vanuit het Nvidia control panel te overklokken naar 85Hz, 99sRGB en de Dell Ultrathin Series zijn normaal gesproken erg populair hier op Tweakers (en elders), alhoewel ik geen ervaring heb met dit specifieke type. (en Freesync, dus dan kan je met je volgende videokaart ook gewoon lekker alles Ultra/Very High draaien, en je geen zorgen maken over tearing etc. want nVidia ondersteund tegenwoordig ook Freesync, en Intel straks ook.

Tip: als je wel voor die Dell gaat kan je altijd even contact opnemen met Dell klantenservice over de prijs die bij een re-seller gehanteerd wordt, en afhankelijk van hoe goed de partner van de klantenservicemederk(st)er hem/haar behandeld heeft van het weekend willen ze dat bedrag wel/niet matchen, als je de monitor het liefst bij Dell zelf koopt O-) .

[ Voor 113% gewijzigd door zion op 02-03-2019 23:20 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Met je huidige systeem ga je de 144Hz toch nooit halen, dus als je een krap budget hebt (€400,-) dan is de keuze snel gemaakt, gewoon de beste IPS met de beste sRGB waardes die je kan vinden op 60Hz.

Je 970 heeft sowieso geen G-Sync, dus daar hoef je het ook al niet voor te doen.

Qua toekomstbestendigheid, tegen de tijd dat jij als casual gamer een videokaart hebt die 144Hz op een beetje fatsoenlijke detail level kan draaien dan ben je heel wat jaartjes verder, (De 2080TI doet dat op 1440P nog steeds heel vaak niet) dan heb je veel meer om voorlopig nog een beetje mee te komen op IPS 75Hz, en als je een nieuwe videokaart koopt op IPS 75Hz ultra, en dan bij de videokaart die je dáárna koopt kan je eens gaan nadenken of die 144Hz @ High trekt.

Is er trouwens een reden voor dat je deze niet meegnomen hebt in je overweging? pricewatch: Dell UltraThin S2719DM Zilver (€ 388,95)
HDR10 Gecertificeerd
DisplayHDR 400 gecertificeerd (volgens T.Net, kan dat niet terugvinden op de Dell site).

Dus ik geef je je vergelijker even terug: https://tweakers.net/pric.../1159445;1239897;1243057/

is volgens Reddit gewoon vanuit het Nvidia control panel te overklokken naar 85Hz, 99sRGB en de Dell Ultrathin Series zijn normaal gesproken erg populair hier op Tweakers (en elders), alhoewel ik geen ervaring heb met dit specifieke type. (en Freesync, dus dan kan je met je volgende videokaart ook gewoon lekker alles Ultra/Very High draaien, en je geen zorgen maken over tearing etc. want nVidia ondersteund tegenwoordig ook Freesync, en Intel straks ook.

Tip: als je wel voor die Dell gaat kan je altijd even contact opnemen met Dell klantenservice over de prijs die bij een re-seller gehanteerd wordt, en afhankelijk van hoe goed de partner van de klantenservicemederk(st)er hem/haar behandeld heeft van het weekend willen ze dat bedrag wel/niet matchen, als je de monitor het liefst bij Dell zelf koopt O-) .

[ Voor 113% gewijzigd door zion op 02-03-2019 23:20 ]

systeem

• Johnnnygoud
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
IPS scherm op 60hz dit ivm 144hz dat je idd niet zou behalen met je huidige systeem.

[ Voor 63% gewijzigd door Johnnnygoud op 02-03-2019 22:25 ]

• Chryses
Ten eerste bedankt voor jullie advies! Mijn reactie heeft een paar uur op zich laten wachten, dit komt voornamelijk omdat ik erg veel bij te lezen had wat betreft sRGB , HDR10, nits en DisplayHDR :)

Het scherm dat je noemt, zion, is inderdaad een erg mooi scherm, esthetisch erg goed in elkaar gezet. Ook voldoet hij redelijk (volgens meerdere reviews) aan de verwachtingen voor een premium panel op het gebied van ''kleuren'' (kort opgesomd). De reden dat hij niet door mij in de overweging was genomen was omdat veel van deze betere eigenschappen die je noemt niet (correct) vermeld lijken te staan in de pricewatch. Daardoor heeft hij in de pricewatch praktisch dezelfde eigenschappen als de andere monitoren, maar voor €100 meer. Hoe kwam jij precies bij deze monitor uit? Kende je hem al?

Jullie hebben er overigens beide gelijk in dat het nog lang gaat duren voordat ik een videokaart heb die meer dan 75hz op hoge settings kan draaien in games, dus ik zal inderdaad focussen op IPS!

Terugkomende op het eerdere punt, het is moeilijk voor mij om monitoren te vergelijken wanneer zulke belangrijke punten als sRGB en HDR niet altijd gespecificeerd staan in de pricewatcg. Ook zijn er niet van alle monitoren, zoals de Acer Nitro VG270U Zwart uit de vergelijker, reviews te vinden waarin dergelijke specs vermeld/getest staan. Daardoor is het lastig te zeggen dat de Dell UltraThin S2719DM Zilver de €100 meer waard is. De kleuren zullen vast beter zijn, maar hoeveel beter dan het goedkopere scherm kan ik niet vinden. Ook is het jammer dat het dure paneel standaard maar 60hz biedt én niet verstelbaar is. Moeilijk moeilijk :)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inderdaad nuttige post van Zion! Het heeft me aan het zoeken gezet en ik lees dat de Dell enkel FreeSync doet op DisplayPort, terwijl Nvidia enkel FreeSync doet op HDMI. Toch overweeg ik hem nog, ondersteuning kan veranderen ... Of de Dell U2719D, helaas geen FreeSync (raar he, is dat dan een ander paneel?)

Is die FreeSync echt van groot belang? Ik begrijp zolang je videokaart maar meer aan kan dan de HZ van je toestel, dat het allemaal perfect loopt... voor een casual gamer zoals de TS en mezelf :-)

[ Voor 4% gewijzigd door poing op 03-03-2019 22:06 ]

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Chryses schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:38:
Het scherm dat je noemt, zion, is inderdaad een erg mooi scherm, esthetisch erg goed in elkaar gezet. Ook voldoet hij redelijk (volgens meerdere reviews) aan de verwachtingen voor een premium panel op het gebied van ''kleuren'' (kort opgesomd). De reden dat hij niet door mij in de overweging was genomen was omdat veel van deze betere eigenschappen die je noemt niet (correct) vermeld lijken te staan in de pricewatch. Daardoor heeft hij in de pricewatch praktisch dezelfde eigenschappen als de andere monitoren, maar voor €100 meer. Hoe kwam jij precies bij deze monitor uit? Kende je hem al?
Ik ben in een ver verleden DCSE* geweest, en ben bekend met de kwaliteit van Dell, in diezelfde periode deed ik echter ook onderhoud aan Acer/HP/IBM/ASUS, noem het maar op.

Ik heb in de PW dus gewoon (selectief) jouw wensen gegooid (27" QHD IPS <€400,-) en daar stond hij gewoon bij, toen even verder gekeken op Dell & Reddit, en op basis daarvan hier neer gekwakt, heb ik gewoon over voor mijn medetweakers :Y

Acer schijnt in de afgelopen jaren wel wat beter geworden te zijn, maar de QC (Quality Control) was dramatisch tot niet-existent, dus dan kan het al snel beter worden, maar voornamelijk homogeniteit (het afleveren van consequente kwaliteit bij eenzelfde product) schijnt nog steeds te wensen over te laten.

Dell heeft hier veel minder last van en de bouwkwaliteit is meestal uitstekend, zij hebben dan achter weer de neiging om altijd één cruciale functie niet/slecht geimplementeerd te hebben, volgens mij doen ze dat puur om te pesten, of zit er iemand met korsakov als lead designer, er mist altijd iets :+
(Mijn Inspiron 7700, alles destijds high-end (voor niet échte gamelaptops), maar maar 100mbit, mijn huidige alienware alles high-end, maar met een Killer 1535 ipv een Intel 9260**, dat soort dingetjes),

en de 60Hz > 85Hz, nou ja, het is een algemeen bekend geheim dat er maar een paar grote scherm producenten zijn, en dat de meeste schermen overklokbaar zijn, dus dat was even een tripje naar Reddit om te controleren

*Dell Certified System Engineer
**De 9260 krijg ik als het goed is woensdag binnen, want ik werd gek van die Killer meuk, verspring je 3x in korte tijd naar een ander netwerk (Werk > Iphone > Thuis) en dan snapt dat ding er niks meer van en helpt alleen nog maar cmd > ipconfig /release, ipconfig flushdns, adapter uit, adapter aan, nog een keer ipconfig /release want dan vond hij meestal 127.0.0.1 wel een mooi adres, ipconfig /renew en dan kon je weer eens verder, en continu packetloss/netwerk disconnects etc)

systeem

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-01 23:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

zion schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:21:

HDR10 Gecertificeerd

Ik weet niet waar je het vandaan hebt maar een GTX970 ondersteunt gewoon G-Sync. Ik heb zelf nog 2x een GTX970 in SLI gedraaid op een Asus ROG Swift PG278Q.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Blaat schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:10:
[...]

Ik weet niet waar je het vandaan hebt maar een GTX970 ondersteunt gewoon G-Sync. Ik heb zelf nog 2x een GTX970 in SLI gedraaid op een Asus ROG Swift PG278Q.
Naja..... je hebt gelijk, bij laumjch volgens mij echt niet, maar ik kan ook gewoon gek aan het worden zijn, ik heb de optie iig nog nooit gezien op mijn MSI 970.....

maar goed, i stand corrected

systeem

• Chryses
Dus de DELL schermen hebben ook nog een streepje voor qua bouwkwaliteit als ik het goed begrijp. Wbt de refresh rates van 85hz bij dit scherm, ik heb daar m'n twijfels bij, omdat ik in een (erg uitgebreide) review las dat ze voor het scherm een custom resolutie van 74hz moesten aanmaken om het aan de praat te krijgen Dat terzijde, als ik het goed begrijp kunnen de meeste 60hz IPS schermen wel overgeklokt worden naar +-75hz. Maar dan moet het scherm dus oftewel Gsync, of FreeSync hebben? En Freesync heeft de voorkeur geloof ik.

Ik vraag me oook af of het HDR400 keurmerk het waard is? Ik las namelijk dat het eigenlijk weinig voorstelt, dat het de nieuwe ''THX certified'' sticker wordt. Maar er wordt wel een premium voor gevraagd.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Chryses schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:34:
Dus de DELL schermen hebben ook nog een streepje voor qua bouwkwaliteit als ik het goed begrijp. Wbt de refresh rates van 85hz bij dit scherm, ik heb daar m'n twijfels bij, omdat ik in een (erg uitgebreide) review las dat ze voor het scherm een custom resolutie van 74hz moesten aanmaken om het aan de praat te krijgen Dat terzijde, als ik het goed begrijp kunnen de meeste 60hz IPS schermen wel overgeklokt worden naar +-75hz. Maar dan moet het scherm dus oftewel Gsync, of FreeSync hebben? En Freesync heeft de voorkeur geloof ik.

Ik vraag me oook af of het HDR400 keurmerk het waard is? Ik las namelijk dat het eigenlijk weinig voorstelt, dat het de nieuwe ''THX certified'' sticker wordt. Maar er wordt wel een premium voor gevraagd.
Ik heb er laatst erg veel over gelezen, en ik kreeg het idee dat het net andersom was, en dat de HDR10(+) norm vrij gemakkeliijk uitgegeven werd/word en juist displayHDR 400/500/500Ultra Black/600/1000 aan veel striktere voorwaarden moesten voldoen, maar goed, nog te nieuw, en tijd zal het leren.

The Verge: HDR10 vs DisplayHDR
DisplayHDR org
Simplay guide HDR10 vs Display HDR
Tweakers: HDR10 is niet altijd HDR10

[ Voor 17% gewijzigd door zion op 05-03-2019 09:57 ]

systeem

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:12

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou lekker een 144Hz scherm kopen. Als je eenmaal dat soepele beeld gewend bent, wil je niet meer anders. En je GTX970 haalt in moba's toch wel 100+ fps? Daarnaast hoef je niet per se constant 144 fps te halen om plezier van een 144Hz monitor te hebben he. Ik stel mijn games meestal zo in dat ze ergens tussen de 90 en 110 fps hebben. Meer is leuk, maar je merkt een stuk minder verschil van 100 naar 144 fps, dan van 60 naar 100 fps. Je wil in ieder geval niet dat je scherm de bottleneck is met 60Hz.

Cunning linguist.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Bart ® schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:55:
Ik zou lekker een 144Hz scherm kopen. Als je eenmaal dat soepele beeld gewend bent, wil je niet meer anders. En je GTX970 haalt in moba's toch wel 100+ fps? Daarnaast hoef je niet per se constant 144 fps te halen om plezier van een 144Hz monitor te hebben he. Ik stel mijn games meestal zo in dat ze ergens tussen de 90 en 110 fps hebben. Meer is leuk, maar je merkt een stuk minder verschil van 100 naar 144 fps, dan van 60 naar 100 fps. Je wil in ieder geval niet dat je scherm de bottleneck is met 60Hz.
Ik speel nooit MOBA's maar 90FPS halen met een 970 op iets wat anno 2019 uitgebracht is als het geen patience is lijkt me onwaarschijnlijk, mijn 1070 doet net aan 100-110 op spellen uit 2014/2017 (TW3/E:D/DA:I) en soms nog veel minder zoals bij AC:O of TC2.....

systeem

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:50

HugoBoss1985

Xenotech

Ik wil nooit meer terug naar minder dan 144 hz ongeacht het paneeltype :P

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

zion schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:02:
[...]

Ik speel nooit MOBA's maar 90FPS halen met een 970 op iets wat anno 2019 uitgebracht is als het geen patience is lijkt me onwaarschijnlijk, mijn 1070 doet net aan 100-110 op spellen uit 2014/2017 (TW3/E:D/DA:I) en soms nog veel minder zoals bij AC:O of TC2.....
League of Legends, Heroes of the Storm, Dota 2, dat zijn moba's. Daar haal je met gemak 100+ fps met een GTX 970. Daarnaast hoef je niet alle settings op max te hebben he.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart ® op 05-03-2019 10:10 ]

Cunning linguist.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:05:
Ik wil nooit meer terug naar minder dan 144 hz ongeacht het paneeltype :P
Helemaal waar, 60Hz is net te weinig, 75 al een stuk beter, en vanaf 100 merk ik het verschil eigenlijk niet meer, maar TS heeft een budget, en wil weten wat voor hem de beste keuze is, en die heb ik getracht zo goed mogelijk te adviseren met het door hem gestelde budget, ik zit zelf te wachten op een 38" 3840*1600@120/144Hz DisplayHDR500ultra black Freesync2 1800R scherm, maar die gaat waarschijnlijk 2/2,5K kosten, en dat is niet het budget waar TS naar op zoek is, dus irrelevant voor deze topic. ;)

systeem

• Chryses
First off, wat een monster van een scherm @zion ! :) Prachtig

En jullie maken het verder niet makkelijk inderdaad :P Wat een dilemma! Mijn budget is inderdaad <400, dus dat maakt (zoals ik het nu zie) of een IPS scherm met 75hz (overclocked) met accurate kleuren, of een 144hz scherm met VA-IPS met mindere kleuren.

Een scherm als de volgende zou zeker af te raden zijn?

pricewatch: Dell UltraSharp U2717D Zwart

Want maar 60hz en geen Gsync/Freesync.. wat wel nodig is voor bereiken hoger hz? Wel hogere brightness, maar geen HDR10/DisplayHDR certificatie. Staat alleen wel heel goed bij mijn huidige DELL scherm :P

[ Voor 38% gewijzigd door Chryses op 05-03-2019 10:24 ]

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Chryses schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:16:
Moeten ze hem wel ooit nog eens uitbrengen, ze praten er al over sinds CES2017, maar hij is er nog steeds niet :(

edit:
Té offtopic

[ Voor 55% gewijzigd door zion op 05-03-2019 10:57 ]

systeem

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Chryses schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:16:

En jullie maken het verder niet makkelijk inderdaad :P Wat een dilemma! Mijn budget is inderdaad <400, dus dat maakt (zoals ik het nu zie) of een IPS scherm met 75hz (overclocked) met accurate kleuren, of een 144hz scherm met VA-IPS met mindere kleuren.

Een scherm als de volgende zou zeker af te raden zijn?

pricewatch: Dell UltraSharp U2717D Zwart

Want maar 60hz en geen Gsync/Freesync.. wat wel nodig is voor bereiken hoger hz? Wel hogere brightness, maar geen HDR10/DisplayHDR certificatie. Staat alleen wel heel goed bij mijn huidige DELL scherm :P
Je hebt geen gsync/freesync nodig om hogere framerates te halen. Als je geen last van screen tearing hebt, dan zet je vsync uit. Heb je wel last van screen tearing, dan zet je vsync aan, en dan heb je, afhankelijk van de implementatie van vsync in de game die je speelt, mogelijk lagere framerates, of stuttering, en een hogere inputlag. Het verschilt enorm per persoon hoeveel last je daarvan hebt. Dat zul je voor jezelf moeten bepalen. HDR zou ik op dit moment nog geen waarde aan hechten voor pc-gaming. Daarvoor werkt het allemaal nog niet goed genoeg. Plus dat je maar in bepaalde games op bepaalde momenten voordeel hebt van HDR. Soepele gameplay door een 144Hz scherm, heb je in elke game op elk moment voordeel van.

Cunning linguist.

• Chryses
Even een bump!

Ik heb niet stilgezeten en heb een en ander aangepast.. budget is evt wat te beïnvloeden nu :p

Heeft één van jullie toevallig ervaring met het volgende scherm? De ACER VG270UP (pricewatch: Acer Nitro VG270UP Zwart)

Deze lijkt namelijk (bijna) alles te hebben: 27'', 1440p, 144hz, Freesync1 tot 144hz, 350 nits. Voor €399 bij Amazon.de, lijkt me een goede deal. Geen HDR10/DisplayHDR certificaten, maar alsnog wel redelijke kleuren volgens reviews.

Nu zou ik eventueel ook nog een nieuwe videokaart kunnen halen, een GTX980. Relatief kleine upgrade, maar die doet het geloof ik wel relatief veel beter op 1440p?

V&A aangeboden: Nieuw! Omni's Retegave NVIDIA GTX 980 pixelplankjes mét garantie

Is dit een redelijk plan?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar zelf ook op zoek naar een scherm. Ze hebben het paneel van deze acer verwisseld lees ik hier en de man is niet tevreden. Misschien waren de reviews over het oude paneel?

https://www.reddit.com/r/...er_nitro_vg270up_innolux/

Deze is prijs - features goed, maar persoonlijk zou ik voor meer kwaliteit kiezen en minder features. Toch als het over HZ gaat voor casual gaming.

• Chryses
Er lijkt inderdaad een paneel verandering doorgevoerd te zijn, van AOC naar Innolux. Één van de problemen daarmee lijkt dat het scherm te traag is om de 144hz te behalen. Verder heeft het scherm oversaturated kleuren. Beide worden echter wel rechtgetrokken als je het scherm vastzet op 120 Hz (evt met Freesync), omdat het scherm dan op 10 bit kleuren (of waarschijnlijk 8+Frc :p) komt. Dat lijkt mij een goede trade-off.

Verder heeft het scherm ook vaak last van backlight bleed. Máár dit lijkt bij meerdere users op te lossen door het scherm te "masseren" en zo de druk op het scherm en daarmee de backlight bleed te egaliseren.

Dus zeker niet perfect, maar met wat werk (en geluk) lijkt dit toch wel goede-prijskwaliteit te zijn. Een ander scherm met dergelijke features heb ik in ieder geval nog niet kunnen vinden onder de <500.

Mag ik ook vragen wat jullie vinden van het wisselen van GTX 970 voor een 980? Dit met het oog op 1440p gamen (en de niet-echt-4gb van de 970 :p). Uiteraard zal ik eerst nog moeten kijken of dit praktisch past in mijn moederbord en kleine bitfenix case.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou niet upgraden van een kaart van 2 generaties oud, naar een kaart van 2 generaties oud. Imo is dat echt zonde van het geld.

Cunning linguist.

• Chryses
@Bart ® Ja, dat gevoel heb ik in principe ook! Maar een alternatief is wel lastig. De eerste, echte upgrade is dan de 1070, maar die is alsnog €400. Flink verschil met €160 voor de GTX 980. Dus het punt is dan of de 980 een substantiële verbetering is als het aankomt op een 1440p resolutie.

Er zijn voorlopig toch ook geen veranderingen te verwachten op de (prijsvolatiliteit) videokaarten markt?

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Nu vergelijk je appels met peren. Een tweedehands 980 of een nieuwe 1070. Kijk dan ook naar een tweedehands 1070... Die heb je voor net iets meer dan 200 euro.

Cunning linguist.

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:41
Ik ga zelf voor de AOC VN 144 HZ met '1' MS.

pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

Deze werd vaak vergeleken met die van Samsung die ook een VN 144 variant heeft in 23,6 inch en 27 inch.

Heb veel reviews gelezen en met overdrive aan schijnt dat je ghosting echt meevalt. En aangezien k relatief vaak series kijk lijkt mij een VN toch fijner dan een TN qua kleuren.

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-ag273qcg/ (vrij diepgaand review)

[ Voor 6% gewijzigd door Hexxagon op 07-03-2019 13:16 ]

• Chryses
Bedankt voor jullie reacties :)

@Bart ® De Gtx980 die ik bedoelde is wel compleet nieuw, toch? Die heb ik gelinkt, wordt verkocht door een Tweaker.

Er worden inderdaad ook tweedehands 1070's verkocht voor rond €280, maar die zijn dus echt tweedehands.. en dat durf ik eigenlijk niet aan :s Misschien zijn ze bijvoorbeeld wel gebruikt voor mining 24/7

@Hexxagon De monitor uit de review is >€700 dat gaat toch wel flink boven mijn budget helaas.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Chryses schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:05:
Bedankt voor jullie reacties :)

@Bart ® De Gtx980 die ik bedoelde is wel compleet nieuw, toch? Die heb ik gelinkt, wordt verkocht door een Tweaker.

Er worden inderdaad ook tweedehands 1070's verkocht voor rond €280, maar die zijn dus echt tweedehands.. en dat durf ik eigenlijk niet aan :s Misschien zijn ze bijvoorbeeld wel gebruikt voor mining 24/7

@Hexxagon De monitor uit de review is >€700 dat gaat toch wel flink boven mijn budget helaas.
Die is ongebruikt, dat is wat anders dan nieuw. Hij is namelijk ook verouderd, en heeft geen garantie.

Daarnaast is dat zo te zien een referentiemodel. Die staan erom bekend veel herrie te maken. Ik zou zo'n ding niet in mijn pc willen, maar iedereen hecht daar natuurlijk een andere waarde aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Bart ® op 07-03-2019 16:23 ]

Cunning linguist.

• Chryses
For better or worse, ik heb de monitor zojuist besteld :p De Acer Nitro Vg271up.

Alle beschikbare info over deze monitor gelezen inmiddels en ik vind het de gok waard. We zullen zien of het een goede gok was. Ik zal de eerste review van het product op Tweakers zetten in de komende weken. Dat is het minste wat ik kan terugdoen na al het advies de laatste paar dagen!

Hartelijk bedankt voor de reacties allemaal :)
Pagina: 1