Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
inleiding
Sinds kort gebruik ik Photoshop op een wat meer professionele manier, de drukker heeft aangegeven dat ik beter CMYK kan gebruiken ipv aanleveren in RGB. soit, makes sense want de drukker gebruikt natuurlijk deze kleuren ipv rgb "inkt" Het is voor een tijdschrift en ik heb heel redelijk wat paginas/templates in RGB opgemaakt.

Mijn vraag
Kan ik in het RGB document alle lagen selecteren en dupliceren naar een nieuw CMYK document of gaat er dan toch wat mis t.o.v een pagina die ik helemaal vanaf scratch in CMYK maak. En vooral: ga ik verschil zien in tekst? Zo ja, dan zal ik denk ik toch alles opnieuw moeten maken in CMYK

Relevante software en hardware die ik gebruik
adobe CC 2019 (photoshop)

P.S.
Aangezien het om een tijdschrift gaat lijkt mij indesign veel beter en makkelijker, echter begrijp ik daar niet zo heel veel van en zal ik het me moeten aanleren, maar met weinig tijd weet ik niet of ik het voor een volgende editie klaar krijg in InDesign.
De help functie van CC vind ik best OK, maar soms iets te professioneel voor een leek (logisch op zich, maar lastig om op deze manier te leren) Weet iemand een goede basistraining ofzo voor InDesign? (ja, ik weet het youtube en het net staat vol, te vol) En dan vooral het herhaaldelijk terug laten komen (master) Mijn fout is dat ik vanuit photoshop denk, en dan werken dingen toch anders. (neem al zoiets simpels als uitzoomen, of schalen en verplaatsen van afbeeldingen)

www.casarodriguillo.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is er mis met een pagina omzetten en bij de drukker vragen voor een testprint om te zien hoe het eruit komt te zien? Heb je al eens een pagina omgezet en zie je op het scherm zelf al verschil of niet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:37:
Wat is er mis met een pagina omzetten en bij de drukker vragen voor een testprint om te zien hoe het eruit komt te zien? Heb je al eens een pagina omgezet en zie je op het scherm zelf al verschil of niet?
Daar is niets mis mee, maar 1. Hier kan ik niet ff naar de drukkerij om dat te vragen. 2. En waar ik meer voor vrees is verschil onderling tussen een omgezette en een nieuwe opmaak.

Op het scherm zie ik minimale verschillen, maar ik weet niet of mijn werkwijze klopt door alle (rgb) lagen te selecteren en dan dupliceren in een cmyk document.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik met Google even zoek, krijg ik https://graphicdesign.sta...yk-without-any-color-loss uiteindelijk als resultaat. Mooie uitleg met wat je kan verwachten. Hoe je het moet veranderen, dat zijn de eerste tien resultaten.

Ik verplaats je topic ook even. O.a. op verzoek (:)), het hoort idd niet echt hier. In Foto & Video Workflow past het beter dan CSA.

[ Voor 21% gewijzigd door Hero of Time op 02-03-2019 22:53 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:51:
Als ik met Google even zoek, krijg ik https://graphicdesign.sta...yk-without-any-color-loss uiteindelijk als resultaat. Mooie uitleg met wat je kan verwachten. Hoe je het moet veranderen, dat zijn de eerste tien resultaten.
Tja, ik zie daar geen antwoord (misschien is mijn vraagstelling niet goed) ik begrijp dat rgb en cmyk fundamenteel anders zijn. Maar mijn vraag is kan ik (vooral voor tekst) een nieuwe bladzijde aanmaken in cmyk, want de andere gedupliceerde rgb laag met tekst is toch ook in een cmyk pagina geplaatst?
Want beide zijn dus cmyk documenten. Alleen 1 is from scratch cmyk en de andere heeft een gedupliceerde laag die rgb was.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Je moet het anders zien.

De drukker wil CMYK, dus lever jij CMYK. Daardoor is de omzetting jou verantwoording. Als je RGB aanlevert, en de drukker converteert, moet er -theoretisch- nagelopen worden of de conversie naar wens is.

Je mag dus rustig een RGB zelf omzetten naar CMYK. Maar als er kritische dingen inzitten: controleren.

Ik heb zelf enkele keren gezien dat een gradient ramp (een balk met kleurverloop) opeens niet meer vloeiend was na omzetten. Verder heb ik nooit iets raars gezien.
Pagina: 1