Is deze vloer droog genoeg voor pvc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Vrijdag is mijn vloer geëgaliseerd en vandaag zou de pvc vloer verlijmd worden. De installateur vond de egaline in de keuken nog niet droog genoeg. De vloer wordt daarom morgen (zondag) gelegd. Als ik met mijn boerenverstand de situatie beoordeel dan lijkt de vloer mij in zijn geheel nog niet droog genoeg. De legger heeft als voorbeeld een deel van het pvc al neergelegd, heel aardig maar daaronder droogt het niet meer lijkt me. Ik heb aangeboden het weg te halen toen ik ben wezen kijken maar het ging hem echt alleen nog om de keuken.

Ik wil zijn professionaliteit niet in twijfel trekken maar ik twijfel stiekem toch :F . De vloer is overigens wel glad, op het oog lijkt het niet zo. De egaline is aangebracht op een plavuizen vloer met veel reliëf. Misschien dat dat er nog een beetje doorheen komt. Wat denken jullie als je deze van vandaag 14:00 foto bekijkt? Kan ik afgaan op de legger of moet ik om meetwaarden vragen? Ik voel me dan zo'n zeurpiet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heel stomme vraag, maar hoeveel heb je betaalt voor deze legger? Onder of boven de gemiddelde prijs? Indien er boven zou ik me geen zorgen maken en vertrouwen op de expertise van de vloerenlegger. En vica versa.

Dat is mijn ervaring met tientallen (onder)leveranciers in diverse prijsklasses na het kopen van een nieuwbouwwoning.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2019 20:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Via laminaat& parket.nl 4.000 EU voor 60m2 visgraat MFlor Sycamore Warm incl. egaliseren en leggen. Het is een scherpe prijs in vergelijking met andere bedriiven. Laminaat&parket is wel een drukke toko met veel positieve reviews voor wat het waard is. Ik denk dat de legger door hen is ingehuurd. Ik weet dus niet wat hij krijgt. Maar een droge vloer moet toch egaal ogen lijkt me?

[ Voor 24% gewijzigd door michielvz op 02-03-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Egaline droogt vrij snel, zeker als het een dun laagje is. Als je het zeker wilt weten, zul je een vochtmeter moeten gebruiken. Heeft de vloerenlegger die geen? Dan kan hij het je zo laten zien. Maximale vochtigheid van vloer staat vast wel in specificaties van je vloer.

Edit: obv foto is het lastig oordelen. Vloer kan droog lijken maar toch te vochtig zijn. Dus: vochtmeter gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 02-03-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Maar ziet een droge vloer er sowieso niet gewoon een stuk egaler uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Niet altijd, het ligt aan de oneffenheden. Bij ons zie je de leidingen van vloerverwarming nog steeds (2-3 maanden geleden geegaliseerd). Komt omdat op die plekken de egalinelaag iets dikker is. Maar jouw vloer ziet er wel heel onrustig uit, veel vlekjes. Die kammen komen neem ik aan door licht opschuren ivm lijm ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
De vloer is inderdaad licht opgeschuurd. De plavuizen hadden veel oneffenheden en de voegen waren vrij diep. Deze zijn wel een dag voor de egaline dichtgesmeerd.

Alles wat je ziet kan je voelen.

[ Voor 43% gewijzigd door michielvz op 02-03-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Dan vind ik het niet zo vreemd dat je kleurverschillen krijgt. Maar wat betreft het vochtgehalte zou ik vertrouwen op de legger of meten met vochtmeter (al zijn die niet goedkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Normaal wordt de ondervloer gemeten op vochtgehalte, maar dat is hier niet aan de orde. Egaline zou volgens mij met 1 a 2 dagen altijd wel droog genoeg moeten zijn om daarna de vloer te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
Alleen door te meten kan je met zekerheid weten of de vloer geschikt is om de vloerbedekking te leggen. Als de installateur van de vloer geen vochtmeter heeft, dan zou ik zijn professionaliteit wel gaan wantrouwen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 16:17
Zit er vloerverwarming in de vloer? Vroeg me af of die aan kan/mag voor het drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnnnygoud
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@coenox Dat zou ik niet doen, voordat de boel te hard droogt en het gaat scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Inderdaad niet aan doen nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
Er wordt hier steeds geschreven over drogen, maar nadat de vloer gelegd is, moet de vloer eerst verharden. En daar is vocht voor nodig. Voor vrijwel volledige verharding is vier weken nodig. Daarna mag de vloer gaan drogen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
JukeboxBill schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:02:
Er wordt hier steeds geschreven over drogen, maar nadat de vloer gelegd is, moet de vloer eerst verharden. En daar is vocht voor nodig. Voor vrijwel volledige verharding is vier weken nodig. Daarna mag de vloer gaan drogen.
Dus een te droge vloer is ook niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Te snel gedroogde cement producten hebben niet de volledige sterkte eigenschappen die ze zouden kunnen hebben. Daarom houden we bv net gestort beton in de zomer nat of afgeschermt van de zon. hierdoor blijft de temperatuur in het beton (die al ver oploopt door de reactie van water met cement) binnen de perken en verdampt niet al het water voordat er een (volledige) reactie kan plaatsvinden.

Voor het plaatsen van een vloerbedekking kan een vloer niet te droog zijn, hooguit te snel gedroogd. En dan is het structureel niet in orde, maar dat heeft niets met de vochtigheid op dat moment te maken. maar met de vochtigheid tijdens het uitharden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
en @michielvz, hoe is het afgelopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielvz
De vloer is de volgende dag gelegd en ziet er tot op heden goed uit!
Pagina: 1