Hoe krijg ik mijn 2x 3-pins ventilatoren aan de praat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Vooraf: Ja, wellicht heb ik beter mijn huiswerk moeten doen.

Ik heb via een bekende computerzaak verschillende onderdelen besteld waarmee ik mijn eerste pc zelf ga bouwen. Volgens hen passen alle onderdelen op elkaar en zou alles in het systeem moeten passen en werken. Na het doorspitten van menig video's en handleidingen zit ik toch nog met een raadsel.

Het gaat om de volgende artikelen:Ik heb 2x een 140 mm ventilator (4 pins) gekocht evenals 2x een 120 mm ventilator (3 pins). Toen nog geen idee hoe 't allemaal werkte. Mijn moederbord heeft 1 aansluiting voor de cpu koeler en 1 andere 4-pins fan header. 1/2 140 mm ventilatoren kan ik dus op mijn moederbord aansluiten. De voeding zelf lijkt geen directe ondersteuning te bieden voor beide 3 pins ventilatoren. Wel heeft de voeding 2x een 4-pins aansluiting. Daarmee zijn in theorie beide 140 mm ventilatoren voorzien. Hoe ga ik mijn 2x 120 mm ventilatoren aan de praat krijgen?

Mocht er meer informatie nodig zijn, dan hoor ik dat graag.

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Justin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
Volgens mij zitten de nokjes van de stekkertjes zo dat je een pin open houdt. Maar dat kan ik zo niet gokken.
Anders zijn er verloopjes om ze op de voeding aan te sluiten, maar dan draaien ze wel altijd op max snelheid.

Wat nog zou kunnen is een fancontroller kopen of gewoon de fans terugsturen (je raakt dan wel de verzendkosten kwijt). Sluit alleen aan wat je aan kan sluiten en de rest terug (mits het niet beschadigd is).
Teveel fans is ook niet perse nuttig.

[ Voor 36% gewijzigd door Arunia op 02-03-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
Arunia schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:08:
Volgens mij zitten de nokjes van de stekkertjes zo dat je een pin open houdt. Maar dat kan ik zo niet gokken.
Anders zijn er verloopjes om ze op de voeding aan te sluiten, maar dan draaien ze wel altijd op max snelheid.

Wat nog zou kunnen is een fancontroller kopen of gewoon de fans terugsturen (je raakt dan wel de verzendkosten kwijt). Sluit alleen aan wat je aan kan sluiten en de rest terug (mits het niet beschadigd is).
Teveel fans is ook niet perse nuttig.
Dat is waar, terugsturen kan altijd. Maar als ik 't goed begrijp, zou ik de 3 pins ook kunnen aansluiten op de 4 pins? Welke situatie is dan beter?
  • Fan controller aanschaffen en deze via de 4 pins header op het moederbord laten lopen?
  • 1/2 140 mm via de 4 pins fan header op het moederbord en de rest via voeding / met verloopstuk of iets dergelijks?

[ Voor 10% gewijzigd door jwvst op 02-03-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:24
Welke onderdelen heb je verder in het systeem. Cpu, cpu-koeler, videokaart, behuizing?
De fan van de cpu-koeler sluit je uiteraard aan op de cpufan header.
Heb je überhaupt wel zoveel fans nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
Uszka schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:20:
Welke onderdelen heb je verder in het systeem. Cpu, cpu-koeler, videokaart, behuizing?
De fan van de cpu-koeler sluit je uiteraard aan op de cpufan header.
Heb je überhaupt wel zoveel fans nodig?
Behuizing biedt ruimte voor 5 fans in totaal. Eén daarvan is al geïnstalleerd, maar die wil ik vervangen voor de gekochte 140 mm. Dan zien ze er namelijk hetzelfde uit. CPU is de AMD Ryzen 1600 met meegeleverde CPU-koeler. Die heb ik niet 'meegerekend' in dit verhaal. Verder is er ook een videokaart aanwezig RX570. Of ik inderdaad 4 fans in totaal nodig heb, dat weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:24
Welk merk en type behuizing is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
Uszka schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:58:
Welk merk en type behuizing is dat dan?
Gaat om de Phanteks Evolv Shift behuizing. Handleiding is hier te vinden: http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES217E.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Gewoon aansluiten op je moederbord 4 pins of 3 maakt niet uit.

Het enige verschil is dat je de 4pins fans pwm kan aansturen dus warmte gestuurd.
En 3pins fan worden door voltage geregeld wat je via DC in je bios instelt.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
Tjm De Groot schreef op zondag 3 maart 2019 @ 03:37:
Gewoon aansluiten op je moederbord 4 pins of 3 maakt niet uit.

Het enige verschil is dat je de 4pins fans pwm kan aansturen dus warmte gestuurd.
En 3pins fan worden door voltage geregeld wat je via DC in je bios instelt.
Door middel van een controller, correct? Hebben jullie wellicht een linkje naar een controller met 4 en 3 PINS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
pricewatch: NZXT Sentry 3
Ondersteund beide. Maar of je zoiets moet willen. Wat is de rest van je pc? Want volgens mij heb je aan een fan voor voor intake en achter voor exaust genoeg.
Ik heb zelf een heet hoofd gpu in mijn pc met 2 fans in de behuizing (wel high end)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je moederbord 4 pins stekkers heeft kun je die via de eufi instellen op temperatuur en soms ook via een programma dat je draait in het os (windows /linux)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
Arunia schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:21:
pricewatch: NZXT Sentry 3
Ondersteund beide. Maar of je zoiets moet willen. Wat is de rest van je pc? Want volgens mij heb je aan een fan voor voor intake en achter voor exaust genoeg.
Ik heb zelf een heet hoofd gpu in mijn pc met 2 fans in de behuizing (wel high end)
Dat was wellicht al wel handig geweest. Is deze link bruikbaar (Google Drive) ? Handig om erbij te vermelden: ik zal deze pc gebruiken als 'werkpaard'. Gamen is een extra, maar deze wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop, Illustrator, InDesign en eenvoudige videobewerking.

[ Voor 13% gewijzigd door jwvst op 03-03-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvst
Een van de ventilatoren was moeilijk op voorraad te krijgen. Dus ik heb direct van de mogelijkheid gebruik gemaakt om alle ventilatoren om te wisselen. In plaats van 2x 120 & 2x 140 mm ventilatoren, heb ik nu 2 goede 140 mm ventilatoren. In de behuizing wordt tevens 1 ventilator van 140 mm meegeleverd. Daarmee nu 3 ventilatoren van 140 mm die allen aangesloten kunnen worden! Lijkt me voldoende voor mijn systeem.
Pagina: 1