Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding geeft vonkjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iKarush
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-10-2024
Mijn vraag
Bij het aanzetten van de verdeelstekker geeft mijn voeding een luide knal en af en toe een vonkje. Opmerkelijk is dat het niet elke keer gebeurt.

Ik vroeg me af of er me iemand me kan zeggen wat dit is en waarom het gebeurt?
Next steps zijn zeker welkom.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn computer is nog geen anderhalf jaar oud. De setup kun je hieronder vinden.

Setup:
#Product
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
1Gigabyte Radeon RX VEGA 56 8G (geflashed naar vios Vega 64)
1Corsair Carbide Clear 400C Wit
1be quiet! Dark Rock 3
1G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZKW
1Corsair RM650x Zwart
1Samsung 960 EVO 500GB

Hieronder kun je ook een filmpje zien van wat er gebeurt (knal + vonkje):
[Video: https://drive.google.com/open?id=0B4Q2uuoMa4HoSFNYckhBYTJGRlF2by01V3hxYmI3TTNXVWd3]

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd om een ander verdeelstekker te gebruiken en de kabel opnieuw in te pluggen. Daarnaast heb ik ook alle kabels van de voeding naar de andere hardware gecontroleerd.

Ik merk geen ongewone geur bij het opstarten.

Meer info nodig? Laat maar iets weten in de comments.

Alvast bedankt voor jullie tips/ hulp.

Alle reacties

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

wacht even, kijken we nu vanaf deze kant tegen de pc aan? En zit dat vonkje dus eigenlijk buiten je voeding, ipv erin?

Kijk, soms zal je een klein vonkje (< 2mm) trekken als je de stekker inplugt doordat de caps opladen. Vind ik niet netjes van een voeding, maar het is soms zo. Maar dat hoort niet aan de pc-kant van zo'n stekker gebeuren, maar aan de stopcontact kant (vooropgesteld dat de stekker in de voeding zelf goed vast zit)

Daarnaast, het lijkt op de video alsof je 2 centimeter lange vonken trekt. Ik snap niet hoe dat wel kan.

Je moet je ogen even goed de kost geven over waar dat vonkje nou precies zit. Misschien lijkt hij in de video groter dan hij daadwerkelijk is. Maar als het de voeding zelf is dan ben ik geneigd te zeggen dat je die toch liever vervangen wil :+

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:50
Ik zou eens beginnen met die voeding los te koppelen en 100% zeker uit te sluiten dat het geen kwaad kan voordat die terug ging. Je wilt niet dat dalijk je hele pc begint te vonken

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Blauwe of witte vonkjes is een klein bliksempje bij het aansluiten, op het punt dat je aansluit is dat normaal. Ergens anders niet.

Rode of oranje vonkjes duiden op iets dat is verbrand en wegspringt. Dat is altijd fout.

Sluit deze voeding niet meer aan en stuur deze terug. Deze is defect en potentieel levensgevaarlijk.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
iKarush schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:03:

Bij het aanzetten van de verdeelstekker geeft mijn voeding een luide knal en af en toe een vonkje. Opmerkelijk is dat het niet elke keer gebeurt.

Ik vroeg me af of er me iemand me kan zeggen wat dit is en waarom het gebeurt?
De PC mist aarding en wat je ziet is de ontlading naar de grond denk ik.
jeroen3 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:01:

Sluit deze voeding niet meer aan en stuur deze terug. Deze is defect en potentieel levensgevaarlijk.
En kun je ook uitleggen waarom? Want ik zie vooralsnog niet iets wat daar op wijst.

[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 02-03-2019 21:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jeroen3
@-The_Mask- Er komt een oranje vonk uit. Iets verbrand elke keer als hij inschakelt. Dat hoort niet.
Klinkt overigens als een defect condensator, maar dat kan je niet zien. Wellicht wel ruiken.

• iKarush
jeroen3 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:02:
@-The_Mask- Er komt een oranje vonk uit. Iets verbrand elke keer als hij inschakelt. Dat hoort niet.
Klinkt overigens als een defect condensator, maar dat kan je niet zien. Wellicht wel ruiken.
Extra Video:
https://drive.google.com/...Fubgb86/view?usp=drivesdk

Ziet er niet zo best uit me dunkt...

Ik merk geen speciale geur. Daarnaast doet hij dat alleen als hij een tijd heeft uit gestaan. Daarna kan ik wel meerdere keren aan- en uitschakelen zonder problemen.

Update: mijn verdeelstekker is kapot na het knalletje in bovenstaande video. Kan dit door de computer zijn of maakte de verdeeldoos mijn computer kapot?

[ Voor 11% gewijzigd door iKarush op 02-03-2019 23:27 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
iKarush schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:21:
[...]

Extra Video:

Ik merk geen speciale geur. Daarnaast doet hij dat alleen als hij een tijd heeft uit gestaan. Daarna kan ik wel meerdere keren aan- en uitschakelen zonder problemen.
mogen de video niet bekijken ;(

404 Signature not found

• iKarush
SMSfreakie schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:24:
[...]

mogen de video niet bekijken ;(
Zou nu moeten gefikst zijn.

• SMSfreakie
  • Niet online
mijn advies..? per direct de voeding NIET meer gebruiken

en vervangen

404 Signature not found

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:17
Bwahaha heel gauw uitzetten!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28
Het lijkt inderdaad alsof er iets kortsluiting maakt binnenin. Daar zou ik niet per se gerust op zijn...

Wat je nog zou kunnen proberen is of het überhaupt te reproduceren is op een zeker geaard stopcontact. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten tbv een garantie aanvraag.

• jeroen3
Bijzonder, er komt een hele lading vonkjes uit. Ik ben erg benieuwd wat het is.
Als je hem uit de pc hebt, kijk met een zaklampje eens in de voeding wat je kan zien.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@iKarush is de voeding direct op een wandcontactdoos aangesloten of verloopstekker(verlengsnoer). Koppel de voeding af van spanning en bouw het uit je pc kast

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• base_
Dit is niet "een paar vonkjes" maar dikke kortsluiting, het verbaast me dat er geen zekeringen klappen. Gevaarlijk m.b.t. brand en alle onderdelen in je pc....

Maakt niet uit hoe je hem aangesloten hebt: dit is gevaarlijk.

• iKarush
base_ schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:58:
Dit is niet "een paar vonkjes" maar dikke kortsluiting, het verbaast me dat er geen zekeringen klappen. Gevaarlijk m.b.t. brand en aalle oinderdelen in je pc....

Maakt niet uit hoe je hem aangesloten hebt: dit is gevaarlijk.
't Kan wel dat er een zekering is gesprongen. Er werken 2 stopcontacten niet meer.
Ik heb alles losgekoppeld nu. Ik bekijk het verder morgen.

• base_
Als er een zekering springt, dan houdt het vonken normaliter vrijwel altijd direct op ;)

Edit: als het stopcontact geen stroom meer geeft: bouw die voeding uit en stuur hem met dat filmpje terug, kans dar je geen nieuwe krijgt is vrij klein denk ik....

[ Voor 48% gewijzigd door base_ op 03-03-2019 02:07 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Zeer zeker niet meer starten, je hardware gaat defect.
Je zekering springt, je tafel schakelaar is defect, dus niet meer starten.

Voeding uitwisselen en testen met andere voeding. dan kun je testen of dit aan je andere hardware ligt.

Voeding en film naar winkel sturen.

Als je nog meer gaat testen, gaat je hardware van je pc zwaar lijden, en of later defect gaan, of je hardware gaat direct defect.

• iKarush
jan99999 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 07:35:
Zeer zeker niet meer starten, je hardware gaat defect.
Je zekering springt, je tafel schakelaar is defect, dus niet meer starten.

Voeding uitwisselen en testen met andere voeding. dan kun je testen of dit aan je andere hardware ligt.

Voeding en film naar winkel sturen.

Als je nog meer gaat testen, gaat je hardware van je pc zwaar lijden, en of later defect gaan, of je hardware gaat direct defect.
Wat is de kans dat ik mijn hardware (deels) beschadigd heb?

Kan ik dat (laten) checken?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

iKarush schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Absoluut niet/nooit meer gebruiken!

Volledige pc naar de winkel en na laten kijken en laat ze ook het filmpje zien.

Beter is het ook om de PC voortaan aan te zetten via powerknop voor op de kast of de knop achter op de kast en niet via een verdeel stekker met power knop.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48
Het lijkt wel of er een elco ontploft van binnen zo luid vonkt, 'ie.. Lijkt me zeker niet gezond voor je overige componenten. Niet meer aanzetten! Zelfbouw? Dan meteen de PSU uitbouwen en terugsturen als je nog garantie hebt en anders even slikken en een nieuwe kopen!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Tranquility schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:19:
Het lijkt wel of er een elco ontploft van binnen zo luid vonkt, 'ie.. Lijkt me zeker niet gezond voor je overige componenten. Niet meer aanzetten! Zelfbouw? Dan meteen de PSU uitbouwen en terugsturen als je nog garantie hebt en anders even slikken en een nieuwe kopen!
Dan heeft hij onmogelijk veel elcos als dat vaker gebeurt ;-)

Volgens mij heb je in je voeding last van wat losse contacten.
Voeding eruit, nieuwe erin

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Exitz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-10 15:55
Volgens bij is dit een voeding ingebouwd met ventilator naar boven.
Kans is groot bij monteren dat vijsje in de voeding gevallen is.
Altijd voeding afdeken als je in de kast aan iets werkt.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46

Blokker_1999

Full steam ahead

iKarush schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Onmogelijk te zeggen met wat we hier zien. We zien niet of de vonken aan de kant van je 220 danwel aan de laagspanningskant gebeuren. Ja, er is dus een mogelijkheid dat er meer onderdelen beschadigd zijn. Enige wat ik op dit moment kan aanraden is om eerst die voeding om te wisselen en daarna je systeem met zo min mogelijk hardware aangesloten (enkel moederbord met CPU en RAM, indien externe GPU: verwijderen, harde schijven los, optische drive los, ... al de rest los) op te starten en als dat opstart rustig alles terug beginnen inbouwen en 1 voor 1 testen in de hoop dat alles nog werkt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

SuBBaSS

-has Ryzen

"Vonkjes", dat is wel het understatement van het jaar! :D

Dat je hier aan twijfelt zeg, dit is gewoon bloedlink.
Hoop dat het niet naar andere componenten doorgeslagen is.
Lastig is dat je dat zonder goede voeding nu gewoon niet kunt testen.
Maar deze absoluut niet meer gebruiken!

Heb het hier zelf ook eens meegemaakt, niet precies op deze manier maar wel een onbetrouwbare voeding die mijn mobo gesloopt had. Die was niet 'finaal' kapot, maar gaf de ene na de andere rare kuur. Gek werd ik ervan, dat moet je voorkomen. Helemaal met een nieuw systeem.

• iKarush
SuBBaSS schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:09:
"Vonkjes", dat is wel het understatement van het jaar! :D

Dat je hier aan twijfelt zeg, dit is gewoon bloedlink.
Hoop dat het niet naar andere componenten doorgeslagen is.
Lastig is dat je dat zonder goede voeding nu gewoon niet kunt testen.
Maar deze absoluut niet meer gebruiken!

Heb het hier zelf ook eens meegemaakt, niet precies op deze manier maar wel een onbetrouwbare voeding die mijn mobo gesloopt had. Die was niet 'finaal' kapot, maar gaf de ene na de andere rare kuur. Gek werd ik ervan, dat moet je voorkomen. Helemaal met een nieuw systeem.
De vinkjes waren nooit zo groot. Deze knal (bij het maken van het filmpje) heeft ook de zekering van de stopcontacten doen springen. Dus ik hoop dat er niks kapot is.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

SuBBaSS

-has Ryzen

iKarush schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:46:
[...]

De vinkjes waren nooit zo groot. Deze knal (bij het maken van het filmpje) heeft ook de zekering van de stopcontacten doen springen. Dus ik hoop dat er niks kapot is.
Ok excuus dan, die eerdere had ik niet gezien.
Ik hoop het ook voor je hoor! Zou natuurlijk niet tof zijn.

In ieder geval (zoals door anderen ook al geadviseerd): nieuwe voeding regelen en dan met zo weinig mogelijk componenten aangesloten testen.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Hoe lang gebeurd dit al? Aangezien je 'af en toe' een vonkje zegt neem ik aan dat het al langer is dan 2 dagen.
Mijn computer is nog geen anderhalf jaar oud. De setup kun je hieronder vinden.
Ik mag toch hopen dat je voeding dit niet al anderhalf jaar doet en jij er gewoon mee door gaat?

Ben je je computer ook blijven gebruiken nadat het opstarten gepaard ging met deze knal? Wat een risico heb je genomen door dit constant te blijven herhalen zonder dat je controleert wat het probleem is. 8)7

Vervangen, en wel direct.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

iKarush schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:46:
[...]

Ieder vonkje is een vonkje teveel. Het lijkt erop dat je een los contact in de voeding hebt waardoor deze vonken ontstaan.

Een goede voeding hoort nooit en te nimmer vonken te maken. Zoals eerder gezegd in dit topic: je computer van de stroom halen en niet meer aansluiten. En de voeding direct vervangen of laten vervangen. De voeding hierna nog gebruiken geeft een hoge kans op brand en beschadiging van de rest van de componenten in en aan je pc.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• iKarush
AlxRoelofs schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:13:
[...]

Hoe lang gebeurd dit al? Aangezien je 'af en toe' een vonkje zegt neem ik aan dat het al langer is dan 2 dagen.

[...]

Ik mag toch hopen dat je voeding dit niet al anderhalf jaar doet en jij er gewoon mee door gaat?

Ben je je computer ook blijven gebruiken nadat het opstarten gepaard ging met deze knal? Wat een risico heb je genomen door dit constant te blijven herhalen zonder dat je controleert wat het probleem is. 8)7

Vervangen, en wel direct.
Ik doet dit inderdaad nog geen anderhalf jaar. Dat zou verschrikkelijk dom zijn.
Ik ben geleidelijk aan beginnen zoeken wat het probleem was. Bij de eerste keer verschoot ik wel even en heb 'k 'm meteen uitgezet. Daarna opnieuw aangezet en toen was er geen enkel probleem. Het probleem stelt zich volgens mij alleen wanneer de computer lang uit geweest is.

Bij de volgende keer ben ik:
- de contacten gaan testen binnenin de computer
- de kabel opnieuw goed gestoken
- een andere verdeelstekker geprobeerd

En toen leek 't probleem weg.

Tot zaterdagavond en ik 't gepost heb.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:16

LankHoar

Langharig tuig

Met dit soort dingen wil je het zekere voor het onzekere nemen. Voeding terugsturen onder garantie en nieuwe vragen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lol als je dit topic serieus meent: direct die voeding afkoppelen en demonteren en in de prullenbak keilen. Je hebt nogal mazzel dat je geen brand hebt gehad of geelektrocuteerd bent. Stop met stompzinnig experimenteren, dit is niet normaal voor een voeding.

Als je een lolz-teardown door mij wilt, dan vergoed ik de verzendkosten naar Den haag en schrijf ik er een blog over.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sebastius schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:41:
Lol als je dit topic serieus meent: direct die voeding afkoppelen en demonteren en in de prullenbak keilen. Je hebt nogal mazzel dat je geen brand hebt gehad of geelektrocuteerd bent. Stop met stompzinnig experimenteren, dit is niet normaal voor een voeding.

Als je een lolz-teardown door mij wilt, dan vergoed ik de verzendkosten naar Den haag en schrijf ik er een blog over.
Kun je dat tweede filmpje van de TS nog overtreffen zónder verdere aanpassing? Volgens mij ging 't ding daar al écht stuk namelijk.... ;)

Orange... The new "Black-Out"

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 03-03-2019 21:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 08:14
Hi, ik moet ook even reageren, heb precies het zelfde.. een corsair 650x , op een stekkerbak met een voet schakelaar , soms knalde de aardlek eruit zeg 2 a 3 x per maand, dat volgde steeds sneller op naar soms 2 x per week en zo een week niks, vandaar dat het zolang duurde om het te lokaliseren..

In de tussentijd kijken waar t precies vandaan kwam (had nog geen vonken regen opgemerkt) Nieuwe stekkerbak, afkoppelen van andere stekkers, erachter gekomen dat er vonken uit de voeding kwam heb ik een nieuwe voeding gekocht.

In de computerkast lag een groen stukje keramiek en viel nog een stukie, uit de voeding zelf dus er is iets met zekerheid geknald.
Wat op de stekkerbak zit aangesloten, 27led monitor, printer, 2.1 speakersetje, rgbw ledsnoer.
Met de nieuwe voeding (Seasonic PRIME SNOW Silent 550w) de komp maar gewoon rechtstreeks in het stopcontact..
Nu zijn we een week verder en vooralsnog geen problemen meer (klop,klop,klop op een stuk hout)

• jeroen3
Volgens mij onderschatten jullie het gevaar.
Omdat er vonkjes uit de voeding komen had je al lang brand kunnen hebben als er wat stofvlokken omheen of in zaten.

• Andoza
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 21:16
Ik heb precies hetzelfde probleen gehad met dezelfde voeding. (rm 650x)
Mijn 'oplossing' was om de verdeelstekker simpelweg altijd aan te laten :+

Helaas ging de voeding na ongeveer een half jaar alsnog kapot en heb ik hem terug moeten sturen naar Corsair.
Of de vonken ook de oorzaak waren van het defect weet ik natuurlijk niet zeker.
Als ik zo de reacties lees heb ik geluk gehad dat de schade beperkt is gebleven. (Alle andere onderdelen werken nog)

Mijn advies is dan ook om hem gelijk terug te sturen en niet te wachten tot er dingen kapot gaan!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
iKarush schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:21:
[...]

Extra Video:

Update: mijn verdeelstekker is kapot na het knalletje in bovenstaande video. Kan dit door de computer zijn of maakte de verdeeldoos mijn computer kapot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jq68o8rf3k9SAqtbzTf7HEDR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0c9jkcjShAgA4jmVdAtpUPis/full.jpg

Dit is toch wel heel wat extremer dan dat eerste filmpje.

Ik zou zeggen een defecte NTC thermistor. De NTC thermistor zit er om de aanloopstroom te beperken van de primaire condensator. Elke keer als de primaire condensator zijn lading verliest moet de NTC thermistor de aanloopstroom beperken. Dit is dus elke keer dat je de voeding van de stroom haalt, schakelaar van de stekkerdoos dus omzet. Haal je de voeding niet van de stroom dan heb je nergens last van.

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/r/711x457/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9NL1MvNTk0Mzg4L29yaWdpbmFsL2luX3RvcDEuanBn
https://www.tomshardware....ir-rm650x-psu,4611-3.html

NTC thermistor is dat groene component rechtsboven op bovenstaande foto.

Maar de voeding heeft 10 jaar garantie, dus daar zou ik maar gebruik van maken. :D

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

copyer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 06:39:
Hi, ik moet ook even reageren, heb precies het zelfde.. een corsair 650x , op een stekkerbak met een voet schakelaar , soms knalde de aardlek eruit zeg 2 a 3 x per maand, dat volgde steeds sneller op naar soms 2 x per week en zo een week niks, vandaar dat het zolang duurde om het te lokaliseren..

In de tussentijd kijken waar t precies vandaan kwam (had nog geen vonken regen opgemerkt) Nieuwe stekkerbak, afkoppelen van andere stekkers, erachter gekomen dat er vonken uit de voeding kwam heb ik een nieuwe voeding gekocht.

In de computerkast lag een groen stukje keramiek en viel nog een stukie, uit de voeding zelf dus er is iets met zekerheid geknald.
Wat op de stekkerbak zit aangesloten, 27led monitor, printer, 2.1 speakersetje, rgbw ledsnoer.
Met de nieuwe voeding (Seasonic PRIME SNOW Silent 550w) de komp maar gewoon rechtstreeks in het stopcontact..
Nu zijn we een week verder en vooralsnog geen problemen meer (klop,klop,klop op een stuk hout)
Heb je geen garantie geclaimd ?
Zo in de afgelopen 14 mnd al vaker gehoord dat dit bij de RM650X is gebeurt. aangezien ie van na de zomer 2015 is, heb je nog steeds garantie. Corsair garandeert dat je 10j een probleemloze voeding hebt.(10j fabrieksgarantie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 08:14
Hackus schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:51:
[...]

Heb je geen garantie geclaimd ?
Zo in de afgelopen 14 mnd al vaker gehoord dat dit bij de RM650X is gebeurt. aangezien ie van na de zomer 2015 is, heb je nog steeds garantie. Corsair garandeert dat je 10j een probleemloze voeding hebt.(10j fabrieksgarantie)
Oeps.. vorige week de kliko in gemieterd.. :X

@ The Mask .. mijn groene deeltjes kwamen daarvan..

[ Voor 6% gewijzigd door copyer op 04-03-2019 12:43 ]

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:35

TNW

Als je in een voeding iets hoort terwijl je elders de stroom inschakelt dan is dat waarschijnlijk een vonkoverslag. Dat hoort niet en is waarschijnlijk een onderdeel dat kapot is of een doorslag tussen twee printbanen. Ik zou zo'n voeding gewoon retourneren als er garantie op zit, of weggooien.

Stekkers die een vonkoverslag krijgen als ze in een stopcontact worden gestoken zijn normaal, dit zijn de filtercondensatoren tussen de fases naar aarde welke kortstondig een "kortsluiting" vormen totdat ze zijn opgeladen.

Omgekeerd betekent dit ook dat als je een stekker op het max. voltage van de wisselspanning haalt er een voltage tot 325V op 1 van de stekkerpolen staat t.o.v. de aarde. Door schade en schande daarvan bewust geworden 8)7

Weblog | Straling!

• iKarush
copyer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 06:39:

Ergens wel blij dat ik niet de enige ben. Betekent dat de kans dat 't mijn schuld is, kleiner wordt. :P

• iKarush
TNW schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:00:
Als je in een voeding iets hoort terwijl je elders de stroom inschakelt dan is dat waarschijnlijk een vonkoverslag. Dat hoort niet en is waarschijnlijk een onderdeel dat kapot is of een doorslag tussen twee printbanen. Ik zou zo'n voeding gewoon retourneren als er garantie op zit, of weggooien.

Stekkers die een vonkoverslag krijgen als ze in een stopcontact worden gestoken zijn normaal, dit zijn de filtercondensatoren tussen de fases naar aarde welke kortstondig een "kortsluiting" vormen totdat ze zijn opgeladen.

Omgekeerd betekent dit ook dat als je een stekker op het max. voltage van de wisselspanning haalt er een voltage tot 325V op 1 van de stekkerpolen staat t.o.v. de aarde. Door schade en schande daarvan bewust geworden 8)7
Voeding eruit gehaald en toen ik erin keek leek er wel iets gesmolten. Dus ik vermoed dat 't daar zit.

• iKarush
-The_Mask- schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is toch wel heel wat extremer dan dat eerste filmpje.

Ik zou zeggen een defecte NTC thermistor. De NTC thermistor zit er om de aanloopstroom te beperken van de primaire condensator. Elke keer als de primaire condensator zijn lading verliest moet de NTC thermistor de aanloopstroom beperken. Dit is dus elke keer dat je de voeding van de stroom haalt, schakelaar van de stekkerdoos dus omzet. Haal je de voeding niet van de stroom dan heb je nergens last van.

[Afbeelding]
https://www.tomshardware....ir-rm650x-psu,4611-3.html

NTC thermistor is dat groene component rechtsboven op bovenstaande foto.

Maar de voeding heeft 10 jaar garantie, dus daar zou ik maar gebruik van maken. :D
Ik vermoed ook dat er op die condensator een deeltje gesmolten is. Zo leek dat toch toen ik met een zaklamp in de voeding keek.

• iKarush
Kleine update:

- Voeding eruit gehaald, ticket gemaakt bij Corsair customer support
- PC binnen gebracht om onderdelen te laten testen

Booya!

Modbreak:Gebruik in het vervolg de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je binnen 24u nog wat wilt toevoegen en er nog niemand heeft gereageerd. Ook losse quotes horen allemaal in 1 reactie.

[ Voor 40% gewijzigd door br00ky op 05-03-2019 14:10 ]

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

mooi dat er voortgang in zit.

Is er misschien ook een Got-verkiezing voor de mooiste blow-up van het jaar? Als die er is krijg je mijn nominatie :Y)
Pagina: 1