Probleem ARC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Recent heb ik mijn receiver en TV vervangen voor een nieuwer model. Ben erg tevreden over de nieuwe set echter krijg ik het niet voor elkaar om audio passthrough voor elkaar te krijgen. Op het moment de receiver in standby gaat heb ik wel beeld van de Samsung decoder echter geen geluid. Inmiddels heb ik de HDMI kabel tussen het scherm en de receiver al vervangen voor een 2.0B spec.

Receiver: Denon X3500H
TV: Samsung 55NU8000 (HDMI 4 / ARC aansluiting gebruikt)
Decoder: Samsung SMT-C7140

Naast het vervangen van de HDMI kabel tussen de TV en de receiver heb ik al van alles geprobeerd en al aardig wat tijd hierin zitten. Op de receiver staat passtrough aan voor de cbl/sat receiver (beeld werkt tenslotte ook). Echter ik krijg met geen mogelijkheid geluid als de receiver in standby staat. Omdat ik niet altijd geluid over de receiver wil heb ik de decoder, voor nu direct aangesloten op de TV.

Naar mijn weten is enkel de HDMI kabel tussen de TV en receiver ARC nodig. De HDMI kabel tussen de decoder en receiver is een HDMI 1.4 waarbij ik twijfel aan ARC ondersteuning (zoals eerder gemeld niet nodig verwacht ik)

Heeft iemand een tip om dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 23:03
Je hebt dus geen geluid via je tv? Bij mijn Sony moet ik dan in het menu aangeven om de tv speakers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ik vrees dat de enige manier om dit op te lossen is om ARC uit te schakelen en een optische kabel tussen de TV en de receiver te plaatsen om zo het geluid van de TV terug naar de receiver te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Bedankt voor deze reacties. Ik heb gelezen wanneer het geluid via een optische kabel aangesloten wordt er kans is op lipsync issues. Heb nu de HDMI kabel rechtstreeks aangesloten op de TV (vanaf de decoder). Dit werkt ook goed alleen kan ik zo geen gebruik maken van 4k upscaling via de receiver. Wanneer de receiver standby staat verwacht ik dat (als het goed zou werken) alleen het geluid zal worden doorgegeven en voor upscaling de receiver aan moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

Als je receiver in stand-by staat, dan klopt het toch dat je geen geluid krijgt van je receiver? Het geluid zou dan uit je TV moeten komen. Als dit niet automatisch wisselt dan zou je dit in de instellingen van je TV moeten aanpassen.

Als je receiver aan staat, heb je dan wel geluid? Want dan werkt je set up zoals het hoort.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@Nogne dat klopt en is ook niet de vraag. Op het moment ik de decoder aansluit op de receiver en dan een ARC HDMI kabel gebruik naar mijn TV zou ik wanneer de receiver in standby staat in ieder geval geluid via de TV moeten hebben. Dit werkt dus nu niet, alleen beeld wordt nu doorgegeven. Wanneer ik de TV en receiver aan zet kan ik het geluid wel via de receiver krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelis
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 15:39
Dit staat los van het ARC protocol, maar is een passtrough Instelling van je receiver in combinatie met stand-by functies.
Je TV moet de audio omschakelen naar de interne speakers van je TV, dat gebeurd op basis van het CEC protocol.
Op een LG TV weet ik dat je verschillende CEC modi hebt die ‘slim’ werken maar het CEC protocol geeft soms een verkeerde status door waardoor alles in de war kan raken.

Het ARC protocol is bedoeld om de audio van je TV bij gebruik van bijvoorbeeld de apps op je TV of een CI+ insteekkaart door te sturen naar je receiver.

Mijn persoonlijke ervaring?
Alle stand-by functies uitzetten, CEC niet gebruiken en alle audio met ARC door je receiver laten lopen en de speakers van je TV vergeten.

https://www.strava.com/athletes/4819403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@renelis bedankt voor deze update. Zoals het nu aangesloten is (decoder rechtstreeks op de TV) het mogelijk om via de ARC functie het geluid over de receiver te krijgen Dit werkt dan ook goed. Zou alleen alle randapparatuur willen koppelen aan de receiver en gebruik maken van de receiver (up) scaling mogelijkheden. Denk alleen dat upscaling niet zal werken als de receiver in standby staat en dat deze hiervoor aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 23:03
De receiver doet alleen aan upscaling als deze aanstaat. Waarom niet alle input via je receiver, daar is deze immers voor. Ik heb zelf de Denon 3400H en dat werkt perfect. Geluid van mijn tv-speakers staat gewoon uit. Om geluid van mijn smart tv (youtube,KODI enz) via receiver te krijgen is een optische kabel nodig. In je receiver is de optie om de lipsync te voorkomen door dit op auto te zetten, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-10 18:33
bluecupra schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:08:
@renelis bedankt voor deze update. Zoals het nu aangesloten is (decoder rechtstreeks op de TV) het mogelijk om via de ARC functie het geluid over de receiver te krijgen Dit werkt dan ook goed. Zou alleen alle randapparatuur willen koppelen aan de receiver en gebruik maken van de receiver (up) scaling mogelijkheden. Denk alleen dat upscaling niet zal werken als de receiver in standby staat en dat deze hiervoor aan moet staan.
Misschien lees ik het niet goed maar zoals ik nu lees heb je je TV decoder direct op je TV aangesloten? En je wil de keuze houden of je het geluid van je TV over de speakers of over je TV wil laten lopen?
Ik heb er zelf icm een denon X2000 ook even mee lopen stoeien. Mijn denon out zit op mijn TV en verder zijn alle componenten los op de Denon aangesloten met standaard simple HDMI stekkers.

Misschien helpt dit?
Bij video/HDMI setup heb ik
Auto lip sync Aan
HDMI audio uit AVR
HDMI doorgeven Aan
HDMI bediening uit
Bron doorgeven ZIGGO (cbl/sat is dat bij mij)

In het menu van mijn TV heb ik niets veranderd
Hopelijk ben je zo wat wijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Het idee is om mijn Samsung SMT-C7140 decoder te koppelen aan de receiver (cbl/sat HDMI port). Ik heb op de Denon receiver een ARC HDMI kabel aangesloten op monitor 1 die naar HDMI 4 (ARC) van mijn TV loopt.

Op het moment ik TV kijk zou ik met deze combinatie het geluid via de TV willen hebben en de receiver in standby. Op deze manier hoeft niet altijd de receiver aan te staan als we TV kijken. Helaas is dit nog niet mogelijk of werkt dit niet. Wanneer de receiver in standby staat heb ik enkel beeld maar geen geluid via de TV. Ik heb hiervoor al van alles geprobeerd zonder resultaat. Vandaar dat ik dit topic geopend heb.

@Biatch bedankt voor je reactie. Ik heb de instellingen hetzelfde staan, ondanks dat heb ik wanneer de receiver in standby staat nog altijd geen geluid via de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Waarschijnlijk staat de TV in de geluidsinstellingen op ARC en gaat de TV zelf dus nooit het geluid weergeven.

Probeer eens om zowel ARC als CEC (Anynet bij Samsung) uit te schakelen op zowel de TV als de receiver en kijk eens of je dan geluid uit de TV krijgt. Als het dan wel werkt dan is er niets aan te doen buiten mijn oorspronkelijk voorstel om een optische kabel te gebruiken. Dit geeft normaal gezien geen lipsync problemen omdat de TV het geluid pas naar buiten stuurt op het moment dat het overeenstemmende beeld getoond wordt. Wat WEL lipsync issues kan geven is als je bijvoorbeeld een decoder optisch op de receiver aansluit en via HDMI op de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-10 18:33
@Verwijderd ik heb nog zitten kijken maar in je tv instellingen onder luidsprekerinstellingen wel TV geluid aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@mathias82 bedankt voor deze reactie. Ik zal kijken wanneer ARC als CEC uitstaan er wel geluid via de TV wordt afgespeeld. Moet alleen even kijken wanneer dit gaat lukken

@Biatch De geluidsinstellingen op de TV heb ik inderdaad aangepast naar TV, helaas maakt ook dit geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:55
sluit je je tv kastje nu aan op je receiver of op je tv?

heb je op de receiver 4k enhanced aan staan? zo ja, dan heb je met oudere tv kastjes geen geluid. als je dat uitzet zou je wel geluid moeten hebben.

sluit je tv kastje eens aan op je tv en wat doet hij dan met het geluid?

ik had vergelijkbaar verhaal met x4500 en q9fn tv en oud kpn decoder, geen geluid via receiver, wel als direct op tv aangesloten. ik had 4k enabled aan staan.

ik heb tv kastje omgeruild en probleem was opgelost.

btw bij mij via tv werd het tv kastje wel herkend en kon ik via ab alles besturen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@mtv1; bedankt voor je reactie. Ik zal van het weekend even proberen of de 4K upscaling een oorzaak is van het niet doorgeven van geluid van de decoder.

De bedoeling is om de decoder aan te sluiten op de receiver en wanneer deze dan in standby staat het geluid via de TV te hebben. Beeld wordt al doorgegeven wanneer de receiver in standby staat echter geluid niet. Omdat ik niet altijd de receiver aan wil hebben voor TV heb ik de decoder voor nu rechtstreeks aangesloten op de TV. Wanneer ik de decoder aangesloten heb op de receiver valt mij ook op dat wanneer CEC aanstaat de decoder soms wel vermeld is en andere keren niet (terwijl die wel aanstaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
bluecupra schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:03:

De bedoeling is om de decoder aan te sluiten op de receiver en wanneer deze dan in standby staat het geluid via de TV te hebben. Beeld wordt al doorgegeven wanneer de receiver in standby staat echter geluid niet.
Staat audiopasstrhough soms uit? Meestal is het alles of niets doorgeven, versterker geeft hdmi signaal dus door, dus zou ie geluid ook moeten doorgeven. Het is niet de upscaling van 4k maar het aanzetten van de 4k enhanced mode voor 50/60hz 4k en je tv dus uhd color aan.

Het is inderdaad lastig met herkening. Soms hielp het bij mij alle stroom eral en kabels los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@mtv1 ; ik heb enhanced mode voor 4K (50/60hz) al uitstaan. Dus als enkel 4k aanstaat op de receiver zal dat geen oplossing zijn?

Op de receiver heb ik naar mijn weten geen specifieke audio passthrough optie gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
bluecupra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:02:
@mtv1 ; ik heb enhanced mode voor 4K (50/60hz) al uitstaan. Dus als enkel 4k aanstaat op de receiver zal dat geen oplossing zijn?

Op de receiver heb ik naar mijn weten geen specifieke audio passthrough optie gezien
kijk nog eens naar je instellingen:

http://manuals.denon.com/...bkahie.php#OKNRMLyzrpgotr

en anders bewaar je de setup op een usb stick en herstel je alles naar fabrieksinstellingen om te zien of het mogelijk een instellingsfout is geweest. Ik heb dat zelf ook gehad (geen geluid via internetradio en spotify) en na herstel werkte alles weer. kost wel weer tijd. Mocht het toch niet zo zijn, dan kun je de instellingen weer terug zetten van je backup.

Misschien is het raadzaam om ziggo te vragen om het kastje om te ruilen, aangezien deze al uit 2010 is. Heeft bij mij (ik heb KPN) wel geholpen, oude decoder kon het gewoon niet goed afhandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door mtv1 op 06-03-2019 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@mtv1 Ik zal van het weekend een nieuwe backup maken van de configuratie en aansluitend de fabrieksinstellingen terugzetten. Ik zag gisteren op Tweakers dat Ziggo binnenkort komt met de "next" decoder die gelijk 4K ondersteund. Mocht een reset niet werken zal ik wachten op deze decoder
Pagina: 1