Excel, regels bij elkaar zoeken uit verschillende bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 09:35
Hi,

Ik heb 2 csv bestanden met producten. 1tje met Nederlandse producten en die andere met Engelse. In de Nederlandse staan meer producten dan in de Engelse. Ik wil deze graag samenvoegen in 1 bestand waarbij de NL titel, omschrijving en categorie samen met de EN titel, omschrijving en categorie op 1 regel staan per product. Dan kan ik natuurlijk simpel kopiëren en plakken maar omdat de Engelse lijst minder producten bevat loopt de volgorde van de producten anders.
Er zijn echter wel wat eigenschappen waaraan in kan zien dat het dezelfde producten betreft (id's).
Kan ik met een formule of een macro deze csv's samenvoegen in Excel?

In de csv's staan nog een hoop andere gegevens zoals prijs en afbeeldingen maar deze zijn voor beide talen gelijk, deze moeten echter wel bewaard blijven.
Ik maak gebruik van Office 365 dus het betreft de laatste versie van Excel.

Beste antwoord (via GewoonNiek op 02-03-2019 17:34)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
GewoonNiek schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:14:
Daar heb ik nu deze formule voor gefabriceerd:
code:
1
=VERT.ZOEKEN(A2;EN!$1:$1048576;3)
Die formule is niet helemaal juist; moet zijn: =VERT.ZOEKEN(A2;EN!$1:$1048576;3;0)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 10:34
je kan een nieuwe tab maken die alle producten en omschrijvingen ophaalt uit de andere tabbladen, ik zou die andere wel eerst omzetten naar kolommen (text to columns). Je kan daarna met Vlookup (of beter: Index(Match)) ) de waarden die je wil tonen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Thanks, Ik heb een nieuw tabblad gemaakt met het ID, de NL titel en een plaats voor de EN titel.
Vervolgens een VERT.ZOEKEN gemaakt. Dat gaat op een hoop producten goed, maar lang niet op allemaal,
dan krijg ik toch een andere titel te zien die helemaal niet bij het artikel hoort.

Stel dit zijn 4 NL producten
idnamedescription
405DeurklinkNieuwe deurklink!
406Linkerspiegel2de handslinkerspiegel
407Ventilator, staandStaande ventilator
408MuurbeugelMuurbeugel voor schermen tot 30"

Hier heb ik 3 EN producten
idnamedescription
405Door handleNew doorhandle
406Left mirrorsecond hand left mirror
408Wall bracketWall bracket for screens up to 30"

Daar wil ik 1 tabel van maken wat er zoiets uitziet:
idname_nlname_endescription_nldescription_en
405DeurklinkDoor handleNieuwe deurklink!New doorhandle
406LinkerspiegelLeft mirror2de handslinkerspiegelsecond hand left mirror
407Ventilator, staandStaande ventilator
408MuurbeugelWall bracketMuurbeugel voor schermen tot 30"Wall bracket for screens up to 30"

code:
1

Waarbij EN het tabblad is met de engelse producten. In A2 staat het ID, welke ik gekopieerd hebt uit het tabblad NL.
In veld 3 staat het title veld.
Deze formule laat dus altijd de waarde van dezelfde rij zien ook als het ID niet overeen komt. Wanneer er geen rij is gevonden toont die een resultaat waar ik de logica niet van in zie.

De index formule lukte me niet, ik zie even niet hoe ik die moet gebruiken in deze opzet.

[ Voor 0% gewijzigd door GewoonNiek op 02-03-2019 17:15 . Reden: celnummer aangepast ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
GewoonNiek schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:14:
code:
1
Die formule is niet helemaal juist; moet zijn: =VERT.ZOEKEN(A2;EN!$1:$1048576;3;0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Haaa! Dat is em! Dank dank dank!