Is Steam "Wishlist Sale" mail voor verkeerd product geldig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Gisteren kreeg ik een "gepersonaliseerde" e-mail voor de Assassin's Creed Odyssey Season Pass met 50% korting. Dit bleek echter een fout te zijn en de aanbieding lijkt een paar uur later voor zover ik weet zonder enige melding ingetrokken.

Nu vroeg ik mij af, eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, of ik rechten zou kunnen ontlenen aan deze e-mail. De e-mail is persoonlijk gericht, toont het specifieke product met een naar mijn mening geloofwaardige prijs (50% korting voor de Season Pass van een 5 maanden oud spel is niet ongewoon op Steam) en een einddatum, 4 maart.

Voor zo ver ik heb kunnen vinden vind ik het moeilijk te zeggen. Enerzijds vind ik dat zo'n mail veel weg heeft van een actie en is het niet duidelijk een vergissing. Aan de andere kant kan ik mij indenken dat het verifiëren van de prijs in een webshop niet gelijk staat aan het naar een fysieke winkel toe rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Krankenhausen op 02-03-2019 18:35 . Reden: Edit voor wijziging door mod weer weggehaald want voldaan ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit past beter in SF, gezien het hier geen aanbieding en/of kortingscode betreft, maar een vraag over een (verlopen) actie.

AK -> SF

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Er zal waarschijnlijk onderaan de mail een korte uitleg staan of een link naar de voorwaarden, daarin staat weer dat er geen rechten ontleend kunnen worden en prijs- of drukfouten voorbehouden zijn.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:08:
Er zal waarschijnlijk onderaan de mail een korte uitleg staan of een link naar de voorwaarden, daarin staat weer dat er geen rechten ontleend kunnen worden en prijs- of drukfouten voorbehouden zijn.
Die staat er maar voor zo ver ik weet is zo'n disclaimer in NL best vaak niet rechtsgeldig. Wordt zo'n automatisch gegenereerde reclamemail juridisch anders gezien dan een gedrukte reclamefolder?
Yorinn schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:05:
[modbreak]Dit past beter in SF, gezien het hier geen aanbieding en/of kortingscode betreft, maar een vraag over een (verlopen) actie.
AK -> SF[/]
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Krankenhausen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:21:
[...]

Die staat er maar voor zo ver ik weet is zo'n disclaimer in NL best vaak niet rechtsgeldig. Wordt zo'n automatisch gegenereerde reclamemail juridisch anders gezien dan een gedrukte reclamefolder?
Ik zou zeggen van niet, al weet ik het fijne er ook niet van.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:52
SgtElPotato schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:23:
[...]

Ik zou zeggen van niet, al weet ik het fijne er ook niet van.
Maar toch heeft hij gelijk. Zolang je er vanuit kan gaan dat het geen prijs fout betreft. Is de koopovereenkomst gewoon rechtsgeldig. En 50% korting eens in de zoveel tijd is niet uitzondelijk.

Maar of een e-mail met een aanbod ook mag houden durf ik niet te zeggen.

https://blog.iusmentis.co...d-van-drukfouten-kan-dat/

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 02-03-2019 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:20:
[...]

Maar toch heeft hij gelijk. Zolang je er vanuit kan gaan dat het geen prijs fout betreft. Is de koopovereenkomst gewoon rechtsgeldig. En 50% korting eens in de zoveel tijd is niet uitzondelijk.

Maar of een e-mail met een aanbod ook mag houden durf ik niet te zeggen.

Zoals ik het lees is er nog geen koopovereenkomst. TS heeft nog niks aanvaard, maar vraagt zich af of hij rechten aan dit mailtje kan ontlenen. Nu de aanbieding inmiddels is ingetrokken kan dat niet meer. Als TS al aanvaard had, wordt het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 15:52
Bij mij staat in die mails per aanbieding ook tot welke datum en tijdstip ze zijn. Wat staat daar bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

HolyDemon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:03:
Bij mij staat in die mails per aanbieding ook tot welke datum en tijdstip ze zijn. Wat staat daar bij jou?
Staat vermeld in de openingspost;
Krankenhausen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:49:
...
Nu vroeg ik mij af, eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, of ik rechten zou kunnen ontlenen aan deze e-mail. De e-mail is persoonlijk gericht, toont het specifieke product met een naar mijn mening geloofwaardige prijs (50% korting voor de Season Pass van een 5 maanden oud spel is niet ongewoon op Steam) en een einddatum, 4 maart.

...

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Niet online
HolyDemon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:03:
Vermeldde einddatum is (4 Mar 10:00pm CET), overmorgen dus. Ik verwacht dat JohnWhite gelijk heeft dat er geen overeenkomst is, al ben ik wel speciaal naar aanleiding van de mail naar de Steam store gegaan. Verder heb ik toch, vooral uit nieuwsgierigheid hoe ze dit oppakken, toch maar een support ticket aangemaakt met screenshot van de mail (het doorlopen van de support wizard is wel echt een ramp als je niet precies binnen de paden valt).

[ Voor 1% gewijzigd door Krankenhausen op 02-03-2019 23:15 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Nu vroeg ik mij af, eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, of ik rechten zou kunnen ontlenen aan deze e-mail.
Je krijgt die email omdat het hoofdspel in de aanbieding is, en de DLC eraan verbonden is. Er staat in de email specifiek dat prijzen en kortingen kunnen wijzigen en dat je de prijzen op de winkel-pagina moet controleren.
Verder kloppen de emails vaak wel, maar het systeem wat bepaalt welke emails je krijgt klopt niet veel van. Zo krijg ik vaak emails van dingen die ik al jaren niet op mijn lijst heb staan en al lang aangeschaft heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:19:
[...]

Zoals ik het lees is er nog geen koopovereenkomst. TS heeft nog niks aanvaard, maar vraagt zich af of hij rechten aan dit mailtje kan ontlenen. Nu de aanbieding inmiddels is ingetrokken kan dat niet meer. Als TS al aanvaard had, wordt het een heel ander verhaal.
Dat betwijfel ik. Ik zie een e-mail niet anders als een folder aanbieding.

http://blog.wetrecht.nl/k...ridisch-gezien-intrekken/

https://rechtennieuws.nl/40398/aanbod-en-aanvaarding/

Ik zou dit toch echt zien als Steam heeft een aanbod gedaan. En TS wil die aanvaarden binnen de gestelden termijn. En de prijs is niet extreem laag en of raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:37:
[...]
. En TS wil die aanvaarden binnen de gestelden termijn. En de prijs is niet extreem laag en of raar.
Hoe weet je dat? TS heeft het aanbod nog steeds niet aanvaard en inmiddels is de aanbieding terug getrokken. Als TS het aanbod had aanvaard op het moment dat het aanbod gedaan werd, dan had je een punt gehad met je linkjes. TS heeft het aanbod niet aanvaard, maar stelt zich nu, nu het aanbod al is teruggetrokken, hardop de vraag of hij nog rechten kan ontlenen aan het oude aanbod. Nee. Dat kan niet meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:18:
[...]
Hoe weet je dat? TS heeft het aanbod nog steeds niet aanvaard en inmiddels is de aanbieding terug getrokken. Als TS het aanbod had aanvaard op het moment dat het aanbod gedaan werd, dan had je een punt gehad met je linkjes. TS heeft het aanbod niet aanvaard, maar stelt zich nu, nu het aanbod al is teruggetrokken, hardop de vraag of hij nog rechten kan ontlenen aan het oude aanbod. Nee. Dat kan niet meer.
TS geeft niet duidelijk aan hoe hij weet dat de aanbieding teruggetrokken is. Wanneer komt aanvaarding tot stand? Wanneer je de mail gezien hebt en over wil gaan tot koop, of wanneer je daadwerkelijk het product wil afrekenen?
Dit bleek echter een fout te zijn en de aanbieding lijkt een paar uur later voor zover ik weet zonder enige melding ingetrokken.
Hoe weet je dat het een fout is zonder enige melding en weet je dat het teruggetrokken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:18:
[...]

Maar je kan een aanbod waar een tijdslimiet aan vast zit niet zomaar intrekken. Zie de eerste link.

Net zoals folders gewoon bindent zijn. Tenzij daadwerkelijk uitverkocht en niet meer terug komt.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 03-03-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:39:
[...]

Maar je kan een aanbod waar een tijdslimiet aan vast zit niet zomaar intrekken. Zie de eerste link.

Net zoals folders gewoon bindent zijn. Tenzij daadwerkelijk uitverkocht en niet meer terug komt.
Uit je eerste link: "Behalve in het laatste geval (dat een kleine uitzondering bevat) moet het intrekken van een offerte of aanbod worden gedaan vóórdat aanvaarding heeft plaatsgevonden. Soms is het echter onduidelijk hoe dat zit. Hierna bekijken we twee situaties:

De situatie waarin de aanvaarding afwijkt van de offerte.
De situatie waarin onderhandelingen plaatsvinden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:45:
[...]

Uit je eerste link: "Behalve in het laatste geval (dat een kleine uitzondering bevat) moet het intrekken van een offerte of aanbod worden gedaan vóórdat aanvaarding heeft plaatsgevonden. Soms is het echter onduidelijk hoe dat zit. Hierna bekijken we twee situaties:

De situatie waarin de aanvaarding afwijkt van de offerte.
De situatie waarin onderhandelingen plaatsvinden."
Maar

Offertes met een geldigheidstermijn. Dergelijke offertes kunnen (in beginsel) niet worden ingetrokken. Ze zijn onherroepelijk en verlopen automatisch op de gestelde datum of aan het einde van de gestelde termijn.

Dus in beginsel kan hij helemaal niet worden ingetrokken. Dat zou mooi zijn. Reclame folder maken met mega goedkopen dingen er in. En dan aangeven dat het alleen Zaterdag geldig is. En dan vrijdag nacht alle aanbiedingen intrekken.. ja sorry het is al ingetrokken. Sorry maar we kunnen u nayuurlijk wel dit mooie product verkopen voor xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:50:
[...]

Maar

Offertes met een geldigheidstermijn. Dergelijke offertes kunnen (in beginsel) niet worden ingetrokken. Ze zijn onherroepelijk en verlopen automatisch op de gestelde datum of aan het einde van de gestelde termijn.

Dus in beginsel kan hij helemaal niet worden ingetrokken. Dat zou mooi zijn. Reclame folder maken met mega goedkopen dingen er in. En dan aangeven dat het alleen Zaterdag geldig is. En dan vrijdag nacht alle aanbiedingen intrekken.. ja sorry het is al ingetrokken. Sorry maar we kunnen u nayuurlijk wel dit mooie product verkopen voor xx
Daarom staat er doorgaans een disclaimer: "onder voorbehoud van prijsfouten". Bovendien blijf jij er in je argumentatie vanuit gaan dat TS het aanbod al geaccepteerd heeft. Dat is nog steeds niet zo. Je zou dan ook op tweakers honderdduizend anderen kunnen wijzen op deze aanbieding en dan heeft de webshop het maar te leveren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:20:
[...]

Daarom staat er doorgaans een disclaimer: "onder voorbehoud van prijsfouten". Bovendien blijf jij er in je argumentatie vanuit gaan dat TS het aanbod al geaccepteerd heeft. Dat is nog steeds niet zo. Je zou dan ook op tweakers honderdduizend anderen kunnen wijzen op deze aanbieding en dan heeft de webshop het maar te leveren ofzo.
TS geeft duidelijk aan er gebruik van te willen maken. Maar Steam heeft het ingetrokken. Wat volgens mijn link niet zomaar kan.

En die disclamer druk en zet fouten is al zovaak naar voren gekomen dat het niet rechtsgeldig is.

En ja als 10.000 mensen die mail hebben gekregen en het aanbod aanvaarden. dan zal Steam het moeten regelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:20:
De mail is persoonlijk aan mijn account gericht, ik denk dus niet dat hij bij het delen ook direct voor anderen geldig zou zijn.

En hoe ik erachter kwam dat de deal ingetrokken is. De prijs in de store klopte niet, toen ben ik in de Steam discussies gaan kijken waar het besproken wordt. Hier is men tot de conclusie gekomen (en dit is ondertussen ook bevestigd door Steam support) dat de aanbieding binnen een dag weer is ingetrokken door Ubisoft. Voor zover ik weet is dit echter nergens officieel gecommuniceerd.
Pagina: 1