Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Upgrade oude PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik zit met wat vragen met betrekking tot het vernieuwen van me huidige PC Setup.
Hopende dat iemand mij de goede kant op kan sturen! :)

Budget: € 200 - 500?

Huidige PC Setup
CPU: Intel Core i7 3770K @ 3.5 GHz (geen OC)
GPU: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8GB GDDR5
SSD: 1x Crucial SSD 2.5", 256GB
SSD: 1x Samsung SSD 2.5", 850 EVO 500GB
HDD: 1x WD Green HDD, 3TB
Koeling: Corsair Hydro H100i v2
Monitor: 2x E2483HS-B1 24" 1080p
Voeding: XFX PRO 850W Core Edition (80 Plus Bronze)

Wat toe is aan vervanging:
Moederbord: ASRock Z77 Extreme4 - Heeft zo ze kuren na vele jaren
Geheugen: Crucial D1609DS1S00 (2x8GB DDR3 @ 1600 MHz) - Upgraden naar 16/32 GB DDR4 voor toekomstbestendigheid?
Systeemkast: Fractal Design Midi Tower Define R4 ATX

Waar ik hoop mede-tweakers mij mee kunnen helpen!
Qua moederbord, is een CPU upgrade een vereiste? Ik heb namelijk weinig 1155 sockets moederborden kunnen vinden. Zo ja, wat is een mogelijke goede combinatie van nieuw moederbord + CPU?

De systeemkast, Ik heb een kleiner model systeemkast nodig vanwege beperkte ruimte. Geen specifieke voorkeur. (ATX? Micro-ATX? Mini-ITX? Warmteontwikkeling? Geluid?) Veel keuze, weinig kennis hier over.
De rechterkant van de systeemkast zal tegen een muur geplaatst worden dus een window in de systeemkast is niet iets wat per se hoeft. (Kan als 't een goede optie is uiteraard)

Met betrekking tot het geheugen, wat reepjes met een max waarde van €100-200 zal wel te vinden zijn lijkt me.
(Bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB) of pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 )
Moet natuurlijk wel compatible zijn met een moederbord.

PC gebruik
- Werk (FireFox met 10-30 tabs)
- Soms een VM
- Gaming (Sea of Thieves/Rocket League/GTA V)
- Films/series

Mijn excuses als dit een te low effort post is.
Heb zitten bladeren in de pricewatch en ik weet gewoon niet wat ik moet kopen of wat allemaal bij elkaar past (en werkt).

Bronnen:
CPU: product: Intel Core i7 3770K
GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
SSD: product: Crucial MX500 2,5"
SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
HDD: pricewatch: WD Green HDD, 3TB
Koeling: pricewatch: Corsair Hydro H100i v2
Monitor: pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart
Voeding: pricewatch: XFX PRO850W

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2019 16:56 . Reden: correctie typefout ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-03-2019 13:53)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:44

Tribits

Onkruid vergaat niet

Als je er van uit gaat dat je de CPU en RAM nog voor een redelijke prijs kan verkopen zou dat de upgrade wat beter betaalbaar kunnen maken. Vooral die 3770K is nog wel gewild, zou rond de 100 euro op kunnen brengen en de RAM een euro of 30. Of die Define R4 nog wat opbrengt zal wel van de exacte staat afhangen. Op basis van onderstaan setje zou ik dan per saldo ergens tussen de 250 en 300 euro uitkomen. Prijziger dan alleen een vervangend moederbord, maar qua CPU ga je van een quad core naar hex core al zou ik geen al te hoge verwachtingen van de prestatiewinst hebben.

Overigens zie ik dat er losse AM4 brackets voor die Corsair H100i (v2?) te krijgen zijn mocht je die zelf niet (meer) hebben, alleen is de verkrijgbaarheid ervan geloof ik nog al slecht.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1ASRock B450M Pro4€ 75,99€ 75,99
1NZXT H500 Zwart€ 73,96€ 73,96
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,95

@Johnnnygoud Het is zeker niet uit te sluiten, maar die voeding was op zich van goede kwaliteit en gebruikt ook goede kwaliteit condensatoren. Maar goed, ook goede voedingen kunnen het na zo'n zeven jaar begeven en aangezien de voeding ook onnodig zwaar is valt het te overwegen die ook te vervangen door bijvoorbeeld een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. Jaagt de upgrade kosten natuurlijk nog verder op, maar verkleint het beperkte risico dat je alsnog met een slecht werkend systeem blijft zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tribits op 02-03-2019 18:34 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Alle reacties

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Qua socket 1155 moederborden is er nieuw volgens mij weinig meer verkrijgbaar. In de pricewatch staan alleen wat (dure!) Supermicro moederborden. Op Ali Express zijn er nog wel de nodige te vinden voor redelijke prijzen. Daarnaast zijn er ook op Vraag&Aanbod de nodige socket 1155 moederborden te vinden, hoewel er vaak wel een behoorlijke prijs voor wordt gevraagd.

Ideaal gezien zou je denk ik weer op een Z77 moederbord uitkomen zoals je die nu al hebt of alternatief een Z75 of Z68. Hoewel je op dit moment niet overklokt lijkt het mij wel handig om die optie open te houden nu die 3770K toch een beetje op zijn eind begint te lopen. Daarnaast is je koeler er ook geschikt voor, mits die nog naar behoren werkt natuurlijk. Als je definitief van overklokken afziet kan je ook voor een goedkoper moederbord kiezen.

De hele set (moederbord, CPU en RAM) vervangen is natuurlijk ook een optie, maar daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan (vanaf 330 euro ten opzichte van 150 euro max voor een nieuw moederbord en extra ram) en lijkt mij in dit geval dan ook minder voor de hand te liggen. Kleine kanttekening die ik daarbij wil plaatsen is dat het wel een platform van een jaar of zeven oud betreft en er hier wel vaker berichten voorbij komen over problemen met moederborden van die leeftijd, toch wel een nadeel ten opzichte van een nieuwe start.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribits op 02-03-2019 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp @Tribits :*)

Overklokken is niet bepaald een vereiste.
Het is misschien 2-3 keer voorgekomen (meer testen/kijken hoe het werkt dan nuttig aangezien ik de PC niet erg zwaar belast)

De 3770K werkt naar mijn mening nog naar behoren en weinig geks mee gedaan.
Misschien een idee om de CPU/RAM te verkopen voor een paar tientjes.
Moederbord kan wel bij 't grofvuil naar mijn mening :+

Ik heb verschillende topics/best buy guides doorgenomen en ben op het volgende idee gekomen.

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed (pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed)
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15)
Moederbord: AM4 socket? ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4? (pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4)
Systeemkast: NZXT H500 Zwart (pricewatch: NZXT H500 Zwart)

Dan zouden we ongeveer rond de € 450 uitkomen.

Is dit een optie, past het qua huidige PC componenten + nieuwe bij elkaar?
Andere combinatie mogelijk? (Beter/goedkoper/duurder)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2019 17:53 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Waarom wil je upgraden, de dingen die je noemt moet de huidige PC toch prima doen?
Wat is er mis met he huidige moederbord? En de behuizing?
Wat zijn je verwachtingen?

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 02-03-2019 18:04 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Ik zou een ander moederbordje kopen,want upgrade naar Ryzen 2600 schiet weinig op (1080p)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:59:
Waarom wil je upgraden, de dingen die je noemt moet de huidige PC toch prima doen?
Wat is er mis met he huidige moederbord? En de behuizing?
Wat zijn je verwachtingen?
Oude componenten. Heb nu de financiële mogelijkheid om de PC enigszins toekomstbestendig te maken.

Moederbord (PC) start af en toe niet op / herstarten en soms valt het gewoon uit. Mist ook de backplate (als dat zo heet?), meerdere huisdieren waardoor het regelmatig een stofhok is. (Ben niet lui maar om het elke maand te doen :/ )
Systeemkast heeft de hond (60KG+) een keer wat schoppen tegen aangegeven waardoor het niet bepaald meer echt heel te noemen is :P . En qua ruimte een kleinere kast zou fijner zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2019 18:18 ]

• Johnnnygoud
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Verwijderd Als je pc af en toe niet opstart, hoeft het niet aan je moederbord te liggen. Kan ook de voeding zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Als je er van uit gaat dat je de CPU en RAM nog voor een redelijke prijs kan verkopen zou dat de upgrade wat beter betaalbaar kunnen maken. Vooral die 3770K is nog wel gewild, zou rond de 100 euro op kunnen brengen en de RAM een euro of 30. Of die Define R4 nog wat opbrengt zal wel van de exacte staat afhangen. Op basis van onderstaan setje zou ik dan per saldo ergens tussen de 250 en 300 euro uitkomen. Prijziger dan alleen een vervangend moederbord, maar qua CPU ga je van een quad core naar hex core al zou ik geen al te hoge verwachtingen van de prestatiewinst hebben.

Overigens zie ik dat er losse AM4 brackets voor die Corsair H100i (v2?) te krijgen zijn mocht je die zelf niet (meer) hebben, alleen is de verkrijgbaarheid ervan geloof ik nog al slecht.

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT H500 Zwart€ 73,96€ 73,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,95

@Johnnnygoud Het is zeker niet uit te sluiten, maar die voeding was op zich van goede kwaliteit en gebruikt ook goede kwaliteit condensatoren. Maar goed, ook goede voedingen kunnen het na zo'n zeven jaar begeven en aangezien de voeding ook onnodig zwaar is valt het te overwegen die ook te vervangen door bijvoorbeeld een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. Jaagt de upgrade kosten natuurlijk nog verder op, maar verkleint het beperkte risico dat je alsnog met een slecht werkend systeem blijft zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tribits op 02-03-2019 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Johnnnygoud schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:23:
@Verwijderd Als je pc af en toe niet opstart, hoeft het niet aan je moederbord te liggen. Kan ook de voeding zijn.
Geef eerlijk toe dat ik niet zeer bekwaam ben met troubleshooten van het probleem, maar soms komt het moederbord niet door het POST (?) process heen etc. Getest met een andere voeding en probleem bleef helaas aanwezig.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Kleine correctie: dat moederbord uit mijn voorstel is microATX formaat en die kast een ATX model. Voornamelijk voor het uiterlijk is het dan beter te kiezen voor een ATX moederbord als de pricewatch: ASRock B450 Pro4 of een compactere microATX kast als de pricewatch: NZXT H400 Zwart.

Verwijderd

Topicstarter
AM4 bracket was een flinke zoektocht door het huis maar heb het gevonden!
De volgende componenten zijn besteld en zijn morgen/dinsdag binnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT H400 Zwart€ 87,04€ 87,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,03

Zal de resterende oude componenten mogelijk verkopen, of een media/plex server van maken aangezien ik ook nog wat oude AMD kaarten heb gevonden in me zoektocht voor de AM4 bracket :P

Nogmaals mijn dank voor de hulp en informatie! :>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 13:55 ]

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Even niet precies over dit topic, maar in het algemeen, zijn er groepen, draadjes of websites over oldtimers?

Ik heb nog een oudere PC (zelfassemblage op basis van de ASRock X58 EXTREME6). Na 9 jaar ben ik gehecht aan het beestje, merkte ik ook weer toen ik gister de CPU-fan en heatsink stofvrij maakte en opnieuw op de CPU drukte

Ik deed dat om iets aan opstartproblemen te doen en het de voeding niet echt kan zijn, maar het blijft een slag in de lucht, daarom ben ik op zoek naar lotgenoten, er zullen toch overeenkomsten zijn tussen ouderdomskwaaltjes bij de verschillende PC's.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Pagina: 1