Overstappen van 2 beeldschermen naar 1 ultrawide beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 11:45
Ik krijg binnenkort een kantoortje thuis en ben bezig met een plan de campagne voor wat betreft de inrichting. Op mijn werk gebruik ik nu twee 24inch beeldschermen. Dit vind ik heel fijn werken.
Als ik thuiswerk doe ik dit nu nog aan de keukentafel met daarop 1 scherm van 24 inch als hoofdscherm en mijn laptopscherm als 2e scherm. Ik ben me vooralsnog misschien een beetje blind aan het staren op het plan om ook in mijn nieuwe thuiswerkplek twee beeldschermen neer te zetten.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die de overstap hebben gemaakt van 2 losse schermen naar 1 groot ultrawide scherm. Is het prettiger werken dan met 2 losse schermen, of mis je deze schermen juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben niet echt overgestapt, maar heb wel met ultrawides gewerkt. Ik denk dat het een beetje wennen is, en je doet er goed aan om wat tooltjes te installeren zodat je makkelijk op delen van je scherm kunt maximaliseren. Je wilt op zo'n ultrawide echt geen fullscreen vensters gaan draaien (misschien films en games, maar da's minder relevant voor een thuiswerkplek).
Gelukkig kan Windows 10 er al redelijk makkelijk mee om gaan, misschien is dat al genoeg.
Maar afgezien daarvan zou ik zelf enkel de resolutie gaan missen. Zit nu op 2x 3840x2160. De ultrawides die nu te vinden zijn geven me dan veel minder pixels.
Maar als jij nu 2x 24" hebt is dat waarschijnlijk 1920x1080 of 1920x1200. Dan is zo'n ultrawide op 3840x1200 wel lekker om mee te werken hoor.

Ik denk dat het een kwestie is van wennen hoe je de dingen indeelt, maar gezien er geen verschil in resolutie hoeft te zijn tussen 2x 24" of 1 ultrawide, zou ik lekker voor die ultrawide gaan.

Wat ik je nog wel zou willen aanraden, overweeg een curved monitor. Niet omdat het er fancy uitziet, maar je hebt aardig wat beeld voor je neus. 2 monitoren kun je nog een beetje naar elkaar draaien zodat je alles goed kan zien. 1 groot scherm kan dat een stuk minder, en dan heb je wel voordeel van de kromming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:24
Ik heb zelf net de LG 34UW88C aangeschaft. Deze heeft een resolutie van 3440x1440. Ik gebruik hem inderdaad ook ipv 2 schermen om te werken, programmeren, en games. En standaard vanuit Windows 10 werkt het al prima als je 2 schermen naast elkaar zet, want ik heb nu wel het gevoel dat ik 2 volledige schermen naast elkaar heb staan. Ik had namelijk hiervoor een 29" 2560x1080 en daar voelde de schermen naast elkaar toch echt te klein aan.

Vond de LG 34UW88C ook goed geprijst in vergelijking met andere schermen en vooral om dat het met gamen er ook prima uit ziet. (Nu nog binnenkort mijn 970 upgraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@TERW_DAN Ja klopt, ik werk nu op 1920x1080. Ik ga hem niet gebruiken voor het kijken van films of gamen. Het 2e scherm gebruik ik nu hoofdzakelijk voor de mail en af en toe als ik 2 vensters naast elkaar wil hebben dat ik iets er naar toe versleep. Je laatste tip lijkt me een goeie, ga ik eens goed naar kijken.

@ThaPegasus Het zal uiteraard persoonlijk zijn, maar dat jij het gevoel hebt dat je 2 volledige schermen hebt klinkt goed. Bovendien denk ik dat ik 1 groot scherm mooier vind staan dan 2 losse schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnnygoud
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb een 21:9 scherm gehad 34inch LG 34UM69G. Ben toch weer terug gegaan naar 2x een monitor. Vond het niet fijn werken. Webbrowser en ernaast Excel of een ander office programma had ik toch vaak dat ik de tekst niet goed kon lezen. Alsof het ingekrompen was. Nu terug na een 27 en een 24inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@Johnnnygoud met ingekrompen bedoel je uitgezoomd of zoiets? Ik moet het eigenlijk een tijdje gaan uitproberen. Van een dual monitor setup weet ik inmiddels goed hoe en of het lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnnygoud
  • Niet online
@Tjommer Nou meer van normaal is de webbrowser scherm vullend en nu is alles op 1 scherm. Waardoor ik vond dat het ingekrompen leek als 2 programma's naast elkaar open staan. Alsof het uit het verband is en daardoor kon ik sommige teksten niet goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@Johnnnygoud ik begrijp wat je bedoelt, hoe lang heb je op een ultrawide gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnnygoud
  • Niet online
Ongeveer 2,5maand. Kon er echt totaal niet aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Ik gebruik nu sinds begin september een Samsung LC43J890. Een 32:10 ultrawide scherm, of super ultrawide als je de marketing termen wilt volgen. En ik moet zeggen ik zou echt nooit meer terug willen. Het scherm oppervlak wat je op een enkel display ter beschikking hebt is top.

In code editors als Atom kan ik 3 - 4 tabs naast elkaar open zetten om met gemak in meerdere documenten te werken. In office 2 pagina's naast elkaar om prettig (goed leesbaar) in te kunnen werken. Voor overzicht in langere documenten een 4 - 6 page view om vlot doorheen te bladeren. In excel, SPSS en database files voldoende horizontale ruimte om in grotere datasets zoveel mogelijk kolommen binnen één blikveld te hebben. En ga maar door. Voor mij is het ideaal.

Het enige minpunt vind ik persoonlijk de resolutie, 3840 x 1200. Het is niet direct storend, maar het mist de scherpte indien je gewend bent aan 4K schermen. Daarentegen heeft een standaard 4K scherm ondanks hogere resolutie weer het probleem van gebrek aan horizontale schermruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:36
Ligt ook aan het soort werk dat je doet. Kan me voorstellen dat wanneer je rapportages in Excel bouwt, de enorme horizontale ruimte een zegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@XFlame Ik ben technisch applicatiebeheerder en heb tijdens werk veel Outlook/Word/Excel, RDP's,etc open staan. Qua prive gebruik is het voornamelijk Excel, Browser (YouTube).

@psychodude Kwam jij ook van 2 schermen af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Tjommer schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:53:
@XFlame Ik ben technisch applicatiebeheerder en heb tijdens werk veel Outlook/Word/Excel, RDP's,etc open staan. Qua prive gebruik is het voornamelijk Excel, Browser (YouTube).

@psychodude Kwam jij ook van 2 schermen af?
Ik heb in de loop der jaren met meerdere setups gewerkt. Thuis variërend tussen dual en triple. Op werk variërend tussen 2 tot 5.

Thuis nu dan ook nog altijd dual, maar dan een wat minder reguliere dual opstelling. 32:10 als main display en als secondary monitor een 16:9 links hiervan. Gebruik de secondary monitor met name voor het afspelen van Netflix content. Ten eerste omdat ik niet achter de computer zit om puur en alleen een film of serie te kijken. Maar altijd is als afleding voor erbij tijdens wat meer monotoon werk. Maar ook ten tweede, omdat dit dan weer gewoonweg arelaxed is op een 32:10 scherm. Content is er niet voor gemaakt, dus je hebt in full screen display de grootste verticale zwarte balken die je je maar kunt bedenken :9.

Voor browsen ben ik eigenlijk geneigd om ooit nog eens een 21:9 scherm aan te schaffen om verticaal geörienteerd te plaatsen. Op mijn werk ben ik redelijk gewend geraakt aan deze setup hiervan en moet zeggen het werkt voor veel websites, zeker bij het lezen van langere teksten of documenten, ideaal. Voor alles anders dan lezen, minder ideaal.

Maar voor wat betreft alles productie gerelateerd blijft 32:10 voor mij ideaal. En als ik zou moeten kiezen voor een multi-purpose scherm, maar zou moeten beperken tot 1, dan zou ik alsnog voor de 32:10 ratio gaan. En accepteren dat fullscreen Netflix kijken er gewoon niet lekker in zit. Overigens is dit software matig ook wel deels te overkomen mocht het echt een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 21:35
Ik ben 3 jaar geleden overgestapt van 2x 24" naar 1x 34" (Dell U3415w)
Het was inderdaad even wennen maar nu wel ideaal.. Bij Dell krijg je er ook een klein stukje software bij om virtuele schermen aan te maken om je applicaties makkelijk uit te lijnen. Dat heeft wel geholpen. Kan nu makkelijk 3 browsers naast elkaar open hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjommer
@Hennie-M Die software lijkt mij essentieel om het een beetje naar wens in te richten. Ik ga het denk ik gewoon proberen om te werken met een ultrawide curved scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Johnnnygoud schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:46:
Ongeveer 2,5maand. Kon er echt totaal niet aan wennen.
Dat komt denk ik door de resolutie, 2560 x 1080 is vrij weinig pixels in de hoogte en niet echt heel scherp beeld (door lage resolutie).

Heb sinds een jaar een 34 inch 3440x1440, 100Hz en bevalt mij erg goed!
Scherm is ook curved, en dat werkt zeker goed met zo'n breed scherm.

Dit scherm is nog een stuk breder: :)

Philips 499P9H review
https://nl.hardware.info/...iedt-ongekende-werkruimte

[ Voor 22% gewijzigd door Plugin op 05-03-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Nu ongeveer 4 maand een Ultra Wide en van 2 monitoren af gestapt. Voor gaming/comminucatie mis ik wel 2 de monitor gezien nu alles op 1 scherm is te zien en naja dat Games natuurlijk tijdens het gamen prioriteit hebben.

Mis wel het overzicht van de 2de monitor in dat geval. Denk dat ik nog een 2de hands freesync monitor erbij zoek over tijd.
die net als mijn UltraWide 100Hz is en ga off Full HD ermee en of op geluk een 2k monitor er aankoppel.

Geen idee wat voor type monitor als secondair het beste werkt naast een Ultra wide lieft wil ik hem in Portrait Moder ernaast hebben. (Kwa resolutie. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik vind het heerlijk, heb 34" uw met een 27" er naast (zijn even hoog).

Kan je wel aanraden 1440p te nemen. Ik heb 1080p, maar had achteraf liever 1440p gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:27

xos

Sinds afgelopen weekend de overstap gemaakt van een enkele 24" dell naar een 34" LG 5k. Eerst een paar uur wat online gesurfed maar toen beviel het eigenlijk niet zo. Gebruik een tiling window manager met virtuele desktops en heb in de loop van de jaren een workflow opgebouwd met op iedere virtuele desktop 1 applicatie en met hotkey's snel te wisselen. Dat leverde nu natuurlijk onprettig grote schermen op.

Na inmiddels 2 dagen werken wil ik niet meer terug. De wennigsfase is heel snel gegaan en ik heb de indruk dat mijn productiviteit een boost heeft gekregen omdat ik beter overzicht hou omdat de informatie voor mijn neus staat ipv dat ik moet wisselen naar een andere desktop. In het verleden wel eens met 2 schermen gewerkt maar dat vond en vind ik niks, maar deze widescreen lijkt een blijvertje te zijn. Overigens heb ik geen curved scherm en vooralsnog geen spijt van deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:18
Eerst thuis mijn twee 24" schermen naar één curved ultra wide scherm en helemaal happy sindsdien.
Ook op mijn werk nu een vergelijkbaar scherm.

Ik denk wel dat als je gebruik maakt van programma's waarbij je veel informatie moet hebben en dat met 2 tegelijk dat je een beetje in de knoop komt met de ruimte maar zoveel scheelt het niet voor wat ik doe.

Splitsen van bijvoorbeeld een excel scherm en een browser gaat super makkelijk met windows toets en de pijltjes.

Voor mij is het absoluut een aanrader.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 20:59

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat ik zelf merk bij zo'n ultrawide scherm is dat ik er het prettigst mee werk als ik er niet recht voor zit maar wat naar links zit en dan de rechterhelft als 2e scherm gebruikt. Kan wel een dingetje om rekening mee te houden bij je opstelling.

[ Voor 20% gewijzigd door -36- op 06-03-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:23

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb thuis de pricewatch: LG 43UD79-B Zwart

Dit is een 4k 43 inch scherm. Nou gebruik ik heb niet echt voor werk maar wel voor multitasken. Voor de hoofdactiviteit zit ik aan de rechterkant van het scherm zodat de linkerkant van het scherm als 'secundair scherm' fungeert.

Daarbij heeft LG een app genaamd Onscreen Control dat waarmee je het scherm makkelijk in 'vlakken' kan opdelen en dat werkt vrij goed.

Ik vind het echt ideaal, hij had voor mij nog wel de helft breder gemogen. Daarom gaat mijn oude 24" scherm er nog verticaal naast binnenkort, die past fysiek 'precies'.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Pagina: 1