Netwerk thuis aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hus3yin
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04 07:01
Welke opstelling voor mijn thuisnetwerk.
Router en switch(en).

Ik heb beneden de modem staan(ziggo). Hier heb ik 1 kabel naar een switch woonkamer getrokken waar de TV, SAT, PlayStation bedraad op zijn aangesloten.
1 kabel van de modem naar boven waar de PC op aangesloten is direct. Nu wil ik boven ook TV en PlayStation aansluiten bedraad en wil ook mn Wifi signaal versterken.
Dus dacht om dan boven een router te plaatsen.
Nu mijn vraag hoe sluit ik dit aan?
Modem==>switch beneden.==>apparatuur beneden
Modem==>router boven==>apparatuur boven.

Of moet ik de switch beneden ook op de router aansluiten die ik boven ga zetten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom een router? Ik neem aan dat je je netwerk niet op wilt gaan delen tussen boven en beneden. Dus een router zou ik zeker niet doen. Switchje met een accesspoint ophangen en je bent klaar. Dan hoef je ook geen rare dingen te doen met portforwarding omdat je van het ene netwerk naar het andere wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gebruik je de Wi-Fi van je modem? Want dan zou je een AP (accesspoint) bij Ziggo kunnen bestellen voor boven. Dan zet je boven nog een switch neer en dat AP. Je modem fungeert al als router en 2 daarvan in je netwerk schiet niet op; dan zou de router boven sowieso in AP-modus moeten staan om alles lekker met elkaar te laten communiceren.
Dus:
Modem --> switch beneden --> apparatuur beneden
Modem --> switch boven --> AP + apparatuur boven.

Eventueel kan je, indien je nog een vrije poort op je switch hebt, ook de switch boven aansluiten op de switch beneden ipv op je modem. Ligt eraan hoe je met je kabels zit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hus3yin
Heb je met een Access Point geen snelheid verlies? Heb me laten vertellen dat als je een wifi verlenging gebruikt ipv een router, dat je snelheid gehalveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 19:59
hus3yin schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:06:
Heb je met een Access Point geen snelheid verlies? Heb me laten vertellen dat als je een wifi verlenging gebruikt ipv een router, dat je snelheid gehalveerd wordt.
Dan heeft iemand het bijna goed uitgelegd of jij bijna goed onthouden ;)

Een accesspoint (mits bedraad aangesloten) is om van een bedraad netwerk een draadloos netwerk aan te bieden. Een Wireless extender pakt de bestaande draadloze signalen op en stuurt deze door. Maar zo'n apparaat kan maar 1 pakketje tegelijk ontvangen of versturen. Dus effectief halveer je je snelheid.

Een router (met een accespoint) zal het een stuk moeilijker maken om te installeren en te troubleshooten als er iets mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hus3yin
@Hennie-M
Aha dus als je een draadloos signaal zou verlgenen, zou dit inderdaad snelheid verliezen. Terwijl als ik hem dus bedraad verleng is er geen probleem.

@FooLsKi
Thanks voor de tip mbt Ziggo ik zie het inderdaad op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon een Ziggo Extra wifi punt aanschaffen. Die sluit je bekabeld aan op je router of switch beneden. Dan heb je boven weer 3 of 4 extra aansluitingen voor systemen en een goed wifi bereik.

Snelste en eenvoudigste oplossing.

Overigens, nooit een wifi extender gebruiken. Daarmee wordt je snelheid in het beste geval gehalveerd. Gemiddeld moet je met meerdere wifi signalen in de buurt vaak blij zijn als je 10% overhoud met pingtijden die je niet wil.

[ Voor 33% gewijzigd door Wim-Bart op 02-03-2019 14:23 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hus3yin schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:06:
Een accesspoint is dan ook geen wifi verlenger. Het is een omvormer van wifi naar bedraad netwerk, net even wat anders.

Een verlengen is een extended. Die pikt een wifi netwerk op, versterkt het en stuurt het weer uit. Dit halveert de snelheid zo'n beetje.

Ik zou op boven een switchte neerzetten zodat je een aantal zaken bedraad kunt aansluiten en een accesspoint. Die dingen kunnen tegenwoorden best klein zijn met voldoende bereik. Je hoeft dus niet 2 lompe apparaten neer te zetten.
Pagina: 1