Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy67
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06-2024
Mijn vraag
Ik wil mijn HTPC upgraden. Hij wordt enkel gebruikt om te surfen en streaming video te kijken, wellicht een andere processor? Als ik het goed gevonden heb dan kan er ook een Intel Core2duo E8400 in, maar krijg ik dan geen problemen met de voeding? Ook kan het mobo niet meer dan 4gb aan, dus wellicht is het verstandiger om een ander mobo aan te schaffen, wat mij meteen weer het volgende probleem bezorgd....welk moederbord zit er eigenlijk in? Volgens mij zit er geen standaard vorm factor in.
De specs van het systeem staan hier
De handleiding vind je hier

Ik weet het echt niet meer en voor ik weer geld uitgeef waar ik niks aan heb vraag ik het maar even aan jullie, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 Pro 64 bits

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerder had ik een 8gb ram reep gekocht, maar die wordt achteraf niet ondersteund

Beste antwoord (via caddy67 op 02-03-2019 13:45)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou niet weten hoe je hier een E8400 in kan gaan duwen. Het ding heeft een onboard CPU. Daarbij is het geen standaard formfactor, dus upgraden gaat je bijna niet lukken.

Als dit ding niet meer voldoet, wordt het tijd om een nieuwe te kopen. Zelfs al kon je d'r een E8400 induwen, ook dat is inmiddels al een antieke chip. Daar kom je ook niet heel ver meer mee.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou niet weten hoe je hier een E8400 in kan gaan duwen. Het ding heeft een onboard CPU. Daarbij is het geen standaard formfactor, dus upgraden gaat je bijna niet lukken.

Als dit ding niet meer voldoet, wordt het tijd om een nieuwe te kopen. Zelfs al kon je d'r een E8400 induwen, ook dat is inmiddels al een antieke chip. Daar kom je ook niet heel ver meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy67
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06-2024
Jammer, niet het antwoord wat ik graag wilde hebben.....maar ergens ben ik blij dat ik nu niet meer hoef te trekken aan een paard dat kennelijk gewoon dood is :) Dus super bedankt voor je antwoord.
Wordt dus tijd om naar een nieuwe op zoek te gaan, meteen maar fanless lijkt me. De eisen zijn niet heel erg hoog, gewoon surfen en streaming video (wel HD) met een beetje goed geluid. Heb je een suggetie, of moet ik dat ergens anders hier vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geen kant en klare suggestie, maar wel een paar tips. Veel chips doen prima hardwareacceleratie voor videodecoding. Dus je hebt echt geen dikke krachtpatser nodig om als HTPC te gaan gebruiken. Kijk of het systeem dat je wilt aanschaffen overweg kan met H.265 HEVC, dat is de nieuwste standaard, en als dat hardwarematig kan dan kun je een redelijk efficient systeem bouwen, dat prima fanless kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Here’s a quick rundown of well-known hardware that includes dedicated HEVC decoding blocks, which definitely support efficient HEVC playback:

Intel 6th-generation ‘Skylake’ Core processors or newer (Partial)
AMD 6th-generation ‘Carizzo’ APUs or newer
AMD ‘Fiji’ GPUs (Radeon R9 Fury/Fury X/Nano) or newer
Nvidia GM206 GPUs (GeForce GTX 960/950) or newer
Other Nvidia GeForce GTX 900 series GPUs have partial HEVC hardware decoding support
Qualcomm Snapdragon 805/615/410/208 SoCs or newer. Support ranges from 720p decoding on low-end parts to 4K playback on high-end parts.
Nvidia Tegra X1 SoCs or newer
Samsung Exynos 5 Octa 5430 SoCs or newer
Apple A8 SoCs or newer
Some MediaTek SoCs from mid-2014 onwards
Amlogic ARM® Cortex®-A53(ARMv8) 1.5Ghz quad-core CPU

Of all the encodes I produced, here is the list from best to worst in terms of quality:

H.264 Custom
x265 HEVC Medium/x265 HEVC Slow
x265 HEVC Faster
Nvidia HEVC CQP
x264 H.264 Very Fast
x265 HEVC Ultrafast
Nvidia HEVC VBR Low Bitrate

With Medium HEVC encodes occupying the least space of everything I encoded, it clearly takes the crown for the ultimate encoding profile that you should be using above all else. This includes H.264, because even though I achieved better quality from a custom H.264 preset, the files were more than twice as large.

Disclaimer: snoeihard gejat van Techspot een website maar per ongeluk weggeklikt dus ik kan hem niet meer de credits geven.

Om je een idee te geven naar welke processors je kunt kijken, alles daarboven +4gb geheugen (of 8 als je in een gekke bui bent, met W7 is dat wel handiger) + klein ssdtje en een netwerkkabel/wifi adapter en je bent klaar.

Voor 10Bit VP9 zijn de eerste GPU's die dit hardwarematig ondersteunenen de GTX1030 en de RX460
Bij CPU's zijn dit voor Intel Appolo Creek en Kaby Lake oftewel sinds de Intel HD630 volgens FFMpeg en AMD sinds de 2200G met Vega8. -update-Ook de Vega3 beschikt over VCE4.0, en daarmee over 10bit VP9 en-/de- coding support, dus de goedkoopste AMD APU is dan de 200GE
Dan nog even je installatie upgraden naar windows 10 (als je nu een legale windows 7 hebt), die uitleg vind je hier, nog steeds gratis en legaal, de authenticatieservers draaien nog.
https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/
Dan nog even Should I Remove It als je niet exact weet wat je wel en niet wil/kan verwijderen.
en GeekUninstaller om snel en grondig programma's die je niet gebruikt te verwijderen
En nog even wat windows programma's die je niet nodig hebt:
https://www.makeuseof.com/tag/10-windows-programs-uninstall/ (even verwijderen van CCleaner negeren)
https://www.makeuseof.com...ndows-10-step-step-guide/
https://www.tenforums.com...ormance-windows-10-a.html

Hier nog wat tips als je hem puur als HTPC wilt, niet bijzonder nuttig, maar wie weet:
https://mediaexperience.com/windows-8-xbmc-appliance/
https://www.reddit.com/r/...gfbjo/windows_10_as_htpc/

[ Voor 28% gewijzigd door zion op 03-03-2019 08:15 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem