Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Vraag
Alle reacties
Anoniem: 93986
Je kan hem wel verplaatsen. Hij zit nu waarschijnlijk zo dichtbij je ketel als mogelijk, dat is de goedkoopste oplossing.
Maar hij kan ook hoger op je dak uitkomen, dan wordt hij minder hoog. Of zelfs aan de andere kant.
Dit soort dingen moet je wel aan een professional overlaten. Op het dak werken is gevaarlijk. En een slechte afvoer ook.
Er zijn eisen aan de minimale hoogte, eerste link met Google.JustMyOpinion schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:58:
Hoi mede tweakers!
Inmiddels een maand mijn zonnepanelen en ze werken naar behoren. Enkel zie ik dat 1 paneel echt last heeft van schaduw (Solar Edge, dus is echt 1 paneel).
Zie hier foto: https://photos.app.goo.gl/kFi24tWZ41tWT6b36
Schaduw wordt veroorzaakt door dakdoorvoer van CV ketel (Dus dubbelwandig). Is er geen "eenvoudige" manier om hier vanaf te komen? Kan ik hem bv verkorten of zijn er eisen aan minimale hoogte?
Overigens zou ik je aanraden die foto tussen IMG-tags te zetten, stuk gemakkelijker voor mensen die je willen helpen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
(Over IMG-tags: dat had ik eerst geprobeerd, maar werkte niet... dus vandaar die link, maar werkt nu, had link naar album en niet link naar foto)
[ Voor 16% gewijzigd door JustMyOpinion op 02-03-2019 13:10 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Dat betreft imho kachelpijpen, cv's met mechanisch geforceerde afvoer kan best andere regels hebbenFreee!! schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:05:
[...]
Er zijn eisen aan de minimale hoogte, eerste link met Google.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Maw: op je foto staat de zon al heel erg schuin op je panelen, dus impact van de schaduw is dan al erg klein...
Maar als je solaredge hebt, zou je dat dus moeten kunnen zien? Logging per paneel?
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2019 13:29 ]
Zie hier opbrengst per paneel tot nu toe:AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:17:
Hoe "erg" is die schaduw eigenlijk?
Maw: op je foto staat de zon al heel erg schuin op je panelen, dus impact van de schaduw is dan al erg klein...
Maar als je solaredge hebt, zou je dat dus moeten kunnen zien? Logging per paneel?

Wat vinden jullie, aanvaardbaar?
En dat is over 30 dagen gemeten?
Volgens mij verdien je iedere aanpassing die je nu nog doet nooit meer terug.
(Edit: behalve een warmtepomp plaatsen en pijp weghalen)
Je hebt solaredge en je hebt schaduw. Prima toch.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2019 16:32 ]
Heb geen idee wat aanpassing zou kosten, maar die panelen blijven er natuurlijk meer dan 10 jaar op. Dus dat telt wel op.
Maar verschil van 4 kWh met andere panelen is qua opbrengst (€) geen groot verschil inderdaad.
Waarschijnlijk verlies je alleen wat gedurende een paar uur aan de rand van de dag in het voor of naseizoen wanneer de zon laag staat en het toch weinig oplevert. Dat kun je ook nog eens exact nagaan omdat je met een ander paneel kunt vergelijken.
Mocht de afvoerpijp ooit vervangen moeten worden, let er dan op dat er weer een compact model opgezet wordt. Bijvoorbeeld de Ubbink Rolux 5G.
De panelen zijn geplaatst door een officiële installateur die zelfs rekening heeft gehouden met mijn schoorsteen. Nu ik dit zie bel ik hem om dit op te lossen, ik heb immers plaats over op dak en beschouw dit als een fout van de installateur (ik ga er vanuit dat hij mijn panelen plaats dat ik maximale opbrengst heb) maar nu begint de discutie... zijn antwoord is “volgens offerte is een jaaropbrengst van 4750kw gegarandeerd en die heb ik dus zijn plaatsing voldoet aan de voorwaarden”
Hier ben ik het uiteraard niet mee eens maar wat zijn mijn rechten en zijn plichten? Mag ik er vanuit gaan dat hij plaatsing voor maximaal vermogen moet volgen of ben ik een zeikerd die moeilijk doet voor een paar kw (lees momenteel 10 a 15% minder opbrengst per dag, als de zon straks hoger staat valt de schaduw niet meer op dat paneel)
Kortom, wat mag ik van hem eisen? Iemand ervaring met een soortgelijk probleem, ik heb nog letterlijk een half dak leeg om ze juist te zetten zodat ik betere opbrengst heb maar ben ik de zeikerd of is hij de gemakzuchtige
Een paar procent per dag in dit seizoen is vrijwel verwaarloosbaar op jaarbasis.
Wellicht was het verstandiger geweest dat de portrait en landscape panelen van plek gewisseld aangelegd waren en was het schaduw effect dan minder geweest? Maar dat is nu te laat.AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:23:
@JustMyOpinion
En dat is over 30 dagen gemeten?
Volgens mij verdien je iedere aanpassing die je nu nog doet nooit meer terug.
(Edit: behalve een warmtepomp plaatsen en pijp weghalen)
Je hebt solaredge en je hebt schaduw. Prima toch.

Het is gewoon jammer dat middags een kring uitvalt door schaduw die vermeden had kunnen worden bij juist plaatsen. Ik laat zoiets door een installateur doen en verwacht dat hij het goed doet en zich niet verschuilt achter de minimumproductie...
Weinig anders dat je er nu nog aan kan doen dan een review schrijven, begin maar met name & shame hier.chundo schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:54:
Ik kom niet op mijn dak (het is een plat dak) en de installateur heeft rekening gehouden met de schoorsteen maar blijkbaar niet voldoende.
Het is gewoon jammer dat middags een kring uitvalt door schaduw die vermeden had kunnen worden bij juist plaatsen. Ik laat zoiets door een installateur doen en verwacht dat hij het goed doet en zich niet verschuilt achter de minimumproductie...
EDIT:
En die installateur kan zich in jouw geval dus duidelijk ook niet verschuilen achter "te weinig ruimte op het dak".
[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 02-03-2019 22:17 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
en dan gelijk plannen maken voor namen en shamen in een plaatselijke krant vind ik echt heel flauw.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heb je een foto van de situatie?chundo schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:38:
Mijn installateur doet moeilijk over mijn probleem en na mijn argumentatie gaan ze er over vergaderen. Ik ben zo netjes om zijn definitief antwoord af te wachten. Moest hij mijn panelen niet willen verplaatsen (wat ik mijn ogen voor hem geen groot werk is) zal er zeker een revieuw komen maar in de plaatselijke krant zodat ik zeker het juiste publiek inlicht
Heb je het probleem destijds direct opgemerkt? Is er besloten tot deze plaatsing uit esthetisch oogpunt?
Ik zou zeer terughoudend zijn met naming en shaming als dit het enige leerpunt voor de installateur is. Misschien geen optimale plaatsing dus maar wel goed werk.
Er zijn geen eisen aan de minimum hoogte, tenminste, niet zoals jij bedoeld. Een HR cv ketel heeft een ventilator voor luchttoevoer, zoals @Tens al aangeeft. Je wilt dus juist geen trek aan de rookgasafvoer.RocketKoen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:05:
Er zijn eisen aan de minimum hoogte. Hij moet boven een bepaalde lijn uitkomen die vanaf de nok loopt. Anders komt er niet genoeg wind bij en heb je niet genoeg trek.
Je kan hem wel verplaatsen. Hij zit nu waarschijnlijk zo dichtbij je ketel als mogelijk, dat is de goedkoopste oplossing.
Maar hij kan ook hoger op je dak uitkomen, dan wordt hij minder hoog. Of zelfs aan de andere kant.
Dit soort dingen moet je wel aan een professional overlaten. Op het dak werken is gevaarlijk. En een slechte afvoer ook.
Dit word ook voorkomen door de luchttoevoer en rookgasafvoer te combineren en op dezelfde plek uit te komen. De invloed van de wind is op beide openingen gelijk, hierdoor heb je geen trek.
@Freee!! De eisen voor een (hout)kachel zijn heel anders dan voor een cv ketel.
@JustMyOpinion Je zou misschien de afvoer naar het andere dakvlak kunnen verplaatsen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik heb een dak en mijn installateur mag daar zonnepanelen op leggen. Ik ga er vanuit dat hij dat optimaal doet. Nu blijkt dat hij panelen achter een schoorsteen heeft gezet die schaduw vangen terwijl mijn dak voldoende vrije opervlakte heeft. Ik vind dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan want ik wil optimale opbrengst naar omstandigheden. Als hij daar anders over denkt en ik deel mijn verhaal met de plaatselijke krant die een rubriek heeft die zo een problemen oplost doe ik niet meer dan het probleem aankaarten zoals het is. Hij heeft zelfs het recht zich te verdedigen, 2 partijen worden aan het woord gelaten.No Hands schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:37:
@chundo als je je jaaropbrengst haalt met de huidige opstelling dan heeft die man zijn werk gedaan zoals beloofd. natuurlijk kan het nog beter maar jij hebt waar je voor betaald hebt. jij kan wel vinden dat het niet zoveel werk is om dat even te fixen maar dat kosten hem gewoon een of twee monteurs die een halve dag weg zijn van ander werk.
en dan gelijk plannen maken voor namen en shamen in een plaatselijke krant vind ik echt heel flauw.
Ik vind het belangrijk dat als hij zijn fout niet recht zet de mogelijke andere klanten dat weten. Ik stel de vraag anders, zou jij blij zijn als ze panelen achter een schoorsteen plaatsen terwijl er plaats voldoende is?
Toen ik het probleem meldde (telefonisch) zei hij dat het elektriciteit netwerk overbelast was op de middag en daarom mijn panelen uitvielen. Hij zou de omvormer op een andere fase zetten om het probleem op te lossen en dat zou mij rond de 100€ kosten waar ik mee akkoord gegaan. Eenmaal hier kwamen ze tot de conclusie dat het schaduw is. Als ze het afschuiven op de infrax raden ze mij aan dit te vervangen (betalend omdat het niet hun schuld is) en daar ben ik mee akkoord gegaan. Nu blijkt dat zij toch een fout hebben gemaakt is het plotseling niet de moeite om te herstellen?
Ik ben in ieder geval blij met de reacties, ik vraag mij gewoon af als ik een punt heb of ben ik aan het muggenziften
Heel eerlijk, voor die paar kWh ben je naar mijn inziens wel een beetje aan het muggenziften. Met die schaduw heb je tenminste wat aan je dure solaredge oplossingchundo schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:21:
[...]
Ik heb een dak en mijn installateur mag daar zonnepanelen op leggen. Ik ga er vanuit dat hij dat optimaal doet. Nu blijkt dat hij panelen achter een schoorsteen heeft gezet die schaduw vangen terwijl mijn dak voldoende vrije opervlakte heeft. Ik vind dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan want ik wil optimale opbrengst naar omstandigheden. Als hij daar anders over denkt en ik deel mijn verhaal met de plaatselijke krant die een rubriek heeft die zo een problemen oplost doe ik niet meer dan het probleem aankaarten zoals het is. Hij heeft zelfs het recht zich te verdedigen, 2 partijen worden aan het woord gelaten.
Ik vind het belangrijk dat als hij zijn fout niet recht zet de mogelijke andere klanten dat weten. Ik stel de vraag anders, zou jij blij zijn als ze panelen achter een schoorsteen plaatsen terwijl er plaats voldoende is?
Toen ik het probleem meldde (telefonisch) zei hij dat het elektriciteit netwerk overbelast was op de middag en daarom mijn panelen uitvielen. Hij zou de omvormer op een andere fase zetten om het probleem op te lossen en dat zou mij rond de 100€ kosten waar ik mee akkoord gegaan. Eenmaal hier kwamen ze tot de conclusie dat het schaduw is. Als ze het afschuiven op de infrax raden ze mij aan dit te vervangen (betalend omdat het niet hun schuld is) en daar ben ik mee akkoord gegaan. Nu blijkt dat zij toch een fout hebben gemaakt is het plotseling niet de moeite om te herstellen?
Ik ben in ieder geval blij met de reacties, ik vraag mij gewoon af als ik een punt heb of ben ik aan het muggenziften
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Er is geen rekening gehouden met optisch oogpunt en er is rekening gehouden met de schoorsteencolvano schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:58:
[...]
Heb je een foto van de situatie?
Heb je het probleem destijds direct opgemerkt? Is er besloten tot deze plaatsing uit esthetisch oogpunt?
Ik zou zeer terughoudend zijn met naming en shaming als dit het enige leerpunt voor de installateur is. Misschien geen optimale plaatsing dus maar wel goed werk.
Ik heb 2 plate daken, eentje 2 stock en het andere zonder verdiep. Ik zie de panelen niet liggen. Op beide daken liggen panelen, het bovenste dak ligt vol (met schoorsteen) en de rest ligt op het lagere dak, ik kan er geen foto van maken want dan zou ik al met een drone moeten werken
Ik weet niet over hoeveel verlies we spreken zoals ik de opbrengst curve zie is dit op de afgelopen zonnige dagen 10 a 15% en als ik terug kijk is het vanaf augustus duidelijk te zien dat ik die terugval heb. En dat is waar ik verveelt mee zit, gaat dit over een paar kilowat of is het meer dan 100kw en toch de moeite?revolution-nl schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:30:
[...]
Heel eerlijk, voor die paar kWh ben je naar mijn inziens wel een beetje aan het muggenziften. Met die schaduw heb je tenminste wat aan je dure solaredge oplossing, die lag er anders voor nop.
in februari met laagstaande krachtige zon ja...
dat is leuk, omdat het normaal in februari niet zo heel zonnig is en het is dus extra opbrengst...
enkel, overall zul je dit veel merken omdat normaal op zonnige dagen in de lente en zomer de zon duidelijk hoger staat en ook dus schaduwen veel kleiner zijn
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ik weet niet wanneer het stopt maar augustus en september zijn mooie maanden kwa opbrengst
Ik ben er gewoon niet uit als ik er een punt van moet maken of niet. Eenderzijds heeft hij zijn werk niet goed gedaan en wil hij mij na een foute diagnose 100€ tellen om het op te lossen en raad hij mij aan die fase te wisselen. Nu blijk dat hij een fout heeft gemaakt is het verwaarloosbaar en niet de moeite.
Ik vind dat ik sterke argumenten heb, vooral het feit dat hij het betalend wou oplossen is voor mij ergens een bevestiging dat hij het wel de moeite vond maar nu de bal in zijn kamp terecht komt is het niet meer erg. Langs de andere kant wil ik ook niet muggenziften maar het omslaan van eerst oplossen en dan niet meer erg heb ik moeite mee. Ik was uiteindelijk bereid 100€ te betalen om het op te lossen omdat ik wil dat het goed werkt
Je ging er vanuit, nu is je aanname fout en wil je de installateur zwart maken voor je eigen verkeerde aanname en ga je andere argumenten erbij halen om je punt te versterken.
Je bent akkoord gegaan met een offerte waarin aangegeven is dat je een bepaalde opbrengst zou halen. Die heb je gehaald.
Nu zie je dat er meer opbrengst te halen is en wil je dat kosteloos geregeld hebben.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Idd, ik zie dat er meer opbrengst te halen valt en die wil ik. Als de installateur de panelen juist had gepositioneerd tijdens de installatie (wat zijn job is) had ik die opbrengst gehad. Is het niet zijn taak om er voor te zorgen dat ik maximum rendement heb van mijn investering? Trouwens bij zijn eerste foute diagnose was ik wel bereid er voor te betalen.No Hands schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:19:
[...]
Nu zie je dat er meer opbrengst te halen is en wil je dat kosteloos geregeld hebben.
Ik ben ook nog niemand aan het zwart maken, ik zit in een afwachtende houding, heb ik een punt of niet? Daarom hier de discutie
Hij herkent dus wel dat het beter kan en verantwoord zijn plaatsing niet, het gaat enkel over als het de moeite is of niet
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik heb de panelen 1 jaar en het valt mij nu pas echt op, ik kijk er niet zo veel naar.pjot1 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:50:
Je hebt nu een maand panelen, je doet moeilijk over 1 paneel die een beetje schaduw vangt. Zal je het niet eerst even een jaar aankijken? Over een maand staat de zon al veel hoger dan nu en heb je misschien helemaal geen schaduw meer. Wees blij dat je een solaredge hebt, anders was je opbrengst helemaal ingekakt. En waar hebben we het over? 5 euro op jaarbasis? Dus ja, dit is muggenziften...
Het is niet 1 paneel wat uitvalt maar een serie panelen, ik geloof 12 (volgens de installateur) die tussen 11 en 13 uur uitvallen of minder produceren door de schaduw. Dit al sinds augustus duidelijk zichtbaar.
1 paneel ok, maar het heeft invoert op 12 panelen op het middaguur als productie het hoogste is
JustMyOpinion schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:58:
Hoi mede tweakers!
Inmiddels een maand mijn zonnepanelen en ze werken naar behoren. Enkel zie ik dat 1 paneel echt last heeft van schaduw (Solar Edge, dus is echt 1 paneel).
Zie hier foto: [Afbeelding]
Schaduw wordt veroorzaakt door dakdoorvoer van CV ketel (Dus dubbelwandig). Is er geen "eenvoudige" manier om hier vanaf te komen? Kan ik hem bv verkorten of zijn er eisen aan minimale hoogte?
???chundo schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:57:
[...]
Ik heb de panelen 1 jaar en het valt mij nu pas echt op, ik kijk er niet zo veel naar.
Het is niet 1 paneel wat uitvalt maar een serie panelen, ik geloof 12 (volgens de installateur) die tussen 11 en 13 uur uitvallen of minder produceren door de schaduw. Dit al sinds augustus duidelijk zichtbaar.
1 paneel ok, maar het heeft invoert op 12 panelen op het middaguur als productie het hoogste is
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Elect a clown, expect a circus.
[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 03-03-2019 12:07 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik ga mij terug trekken uit de discussie die verwarrend aan het worden is en eventueel zelf een topic starten met foto's
[ Voor 34% gewijzigd door chundo op 03-03-2019 13:04 ]