Kruimelregeling - 2 bouwlagen

Pagina: 1
Acties:

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:44
Hallo,

Zijn er hier mensen bekend met de randen van de kruimelregeling? Wel een aardig huis gezien, maar het is te klein. Het liefst zou ik aan een zijde 3m aanbouwen over 2 bouwlagen. Ik blijf dan nog 3,5 m van de perceelgrens af, maar ik ga wel ruim buiten het bouwvlak (wel bestemming "wonen"). In projectie blijf ik wel binnen de grenzen van de kruimelregeling, maar de hoogte...
Ik wil er een zadeldak op doen, in vorm gelijk aan hoofdgebouw. Voor de 2e bouwlaag kom ik op een goothoogte van 5m en een nok van 7 m. Wel allemaal lager dan huidige gebouw.
Enige kans om dit via de kruimelregeling te regelen, of is dit een wijziging op het bestemmingsplan?

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Dit is helemaal afhankelijk van de instelling van je gemeente. Middels de kruimelregeling kunnen ze met de korte procedure vooruit, maar het wil niet zeggen dat ze mee moeten werken.

Als het buiten het bouwvak valt, en het overschrijdt de maximale toegestane hoogte dan geef ik je weinig kans.
Binnen het bouwvak kan je nog het argument voeren dat als je alles afbreekt je het dan wel mag bouwen, dus dat een aanbouw binnen het bouwvlak ook aan dezelfde regels mag voldoen als de woning.

Maar buiten het bouwvlak, met zo'n hoogteoverschrijding (uitgaande dat je buiten het bouwvlak 1 laags mag bouwen) geef ik je weinig kans.

De enige die hier echt antwoord op kan geven is je gemeente. Als je een conceptplan indient, kunnen ze kijken of ze mee willen werken.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat je in projectie wel binnen de kruimelregeling blijft?
De kruimelregeling (artikel 4 van bijlage 2 Bealuit omgevingsrecht) geeft enkel aan dat ze met een korte procedure kunnen afwijken voor een bijbehorend bouwwerk.
Dus welke projectie heb je het over?

[ Voor 16% gewijzigd door Hsb-3 op 02-03-2019 16:43 ]

• MeTooPV
Om binnen de kruimelregeling te vallen, moet je bv op het achtererf gebied blijven (en nog wat andere afstanden)

Over de hoogte staat er:

Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:
3. een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:
1°. 5 m,
2°. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en
3°. het hoofdgebouw,

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@MeTooPV dit is niet de kruimelregeling.
Dit is een gedeelte van het vergunningvrij bouwen onder artikel 2. En daarin staat (een stuk verder op) ook expliciet dat je op de verdieping geen verblijfsgebied mag hebben. En aangezien je hoger/anders wil dan wat hier staat, valt het dus niet onder vergunningvrij ;)

Je kan kijken wat het bestemmingsplan aangeeft, wat daar je mogelijkheden in zijn. Maar hoger dan 5,0 meter gaat vergunningvrij niet lukken. Dus dan naar de gemeente :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hsb-3 op 02-03-2019 17:37 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MeTooPV schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:09:
Om binnen de kruimelregeling te vallen, moet je bv op het achtererf gebied blijven (en nog wat andere afstanden)

Over de hoogte staat er:

Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:
3. een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:
1°. 5 m,
2°. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en
3°. het hoofdgebouw,
Dat zijn de regels van vergunningsvrij bouwen.
Op het moment dat je niet binnen vergunningsvrij valt en niet binnen bestemmingsplan, dan gaan we afwijken van het bestemmingsplan en aan de aanvraag van die aanpassing zit opzich geen maximum. Er zijn wel wat randvoorwaarde wat bepaald wat men onder de kruimelregeling mag laten vallen het moet bv ondergeschikt zijn aan het hoofd vollume. Een voorbeeld hiervan is bv een lift schacht bouwen naast een galerij flat de schacht valt buiten de aangegeven bouw lijnen en kan met de kruimel regelleing worden vergund zodat men niet eerst het bestemmingsplan hoeft aan te passen.
Maar het belangrijkste is dat de gemeente het moet willen. Het is namelijk niet afdwingbaar (wat bv het bestemmingsplan wel is)Als ik jouw was zou ik even gaan praten met de gemeente en kijk vooral rond in de buurt, is zoiets al eerder gedaan mag het waarschijnlijk. Zoniet, dan waarschijnlijk niet, omdat het het karakter van het bouwblok teveel aantast o.i.d.
Het maakt erg veel uit of een huis een eigen karakter heeft of dat het een gezamelijk karakter heeft.
eigen karakter huizen mogen vaak veel meer dan bv een standaard rijtjes woning. Dit is dan om het karakter van het rijtje te behouden.Vandaar dat je eigenlijk niet kan toetsen aan de hand van de kruimelregeling, Het is slechts het middel wat de gemeente KAN gebruiken om je verbouwing te vergunnen zonder dat je moet wachten op veranderen van het bestemmingsplan.

Ik zou langs de gemeente gaan en het voorleggen aan de hand van wat foto's en schetsen.
Daarna kan je de afweging maken of je wel of geen bod doet, doe je wel een bod doe dit dan altijd onder voorbehoud van verkrijgen vergunning, zeker indien je bouwplan ver afwijkt van het bestemmingsplan of je hebt geen vergunningsvrij plan B hebt.

• MeTooPV
Ok bedankt voor de duidelijke uitleg!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Buitenplans of "wanneer verloopt het bestemmingsplan"?
Als het over 1,5 jaar afloopt en je hebt nog de tijd, dan kun je ook gaan praten.
De ruimte die je overhoudt tot de erfgrens is redelijk (2-3m is meestal minimum bij vrijstaande bouw).
Gemeenten zijn best wel gewillig als je vooraf met een plan komt om dit in het toekomstige plan mee te nemen de manier waarop je wilt gaan bouwen heb ik in de gemeenten die ik ken al vaker gezien.

Hieronder garage opgetrokken tot hoofdgebouw (incl voorgevel) nieuw garage ernaast (platdak HSB)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XLNdrCb2hd377s46ebOSJUlw/medium.png

BG uitbreiding kamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0qV7LT1FlVD5gzO6R4D6ThYV/medium.png

Ga vooral praten (en niet drammen ;) )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Pagina: 1