Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Hoi,

eind 2017 een bestaande woning gekocht die overgedragen werd in april 2018.
de WOZ was rond de 491K in 2017, en voor 2018 is deze verhoogd naar 614K.
de aankoopprijs was 625K in 2017.

ik ben even benieuwd of het normaal is dat de WOZ 'ongeveer' de aankoopprijs wordt na de aankoop van een woning.
er staan meerdere huizen in de straat die hetzelfde zijn, sommige zelfs met uitbouw, die een WOZ van rond de 500K hebben.

is dit normaal? of is dit een reden om bezwaar te maken?

ik ben wat nieuw in de mogelijkheden tot WOZ waardebepaling & bezwaar.

alvast bedankt,

groetjes,
sjoerd

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Beste antwoord (via Baapje327 op 02-03-2019 12:14)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:17
WOZ waarde word bepaald op verkoopprijzen uit de buurt. Doordat jij ruim 6 ton hebt betaald voor de woning is deze dat blijkbaar waard, dus word WOZ ruim 6 ton. Geen enkele reden voor bezwaar.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gebeurt vaker. Jij had 625K over voor dat huis, dus was dat de waarde. In de buurt zijn er blijkbaar meer huizen voor dergelijke bedragen van eigenaar gewisseld, dus is een stijging van de WOZ waarde niet zo vreemd.

Met deze gekke markt doen WOZ waardes ook gewoon gek. Zo ging mijn huis in 2011 160K, is het een paar jaar rond de 130K geweest en nu is het weer 160K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
thanks, ja vind het ook niet zo heel raar, maar is het een goede reden om bezwaar te maken. de overige huizen schelen ruim 100K namelijk...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk altijd maar zo: Als je bij verkoop van je woning de WOZ-waarde zou krijgen en je zou dit te weinig vinden, dan is de WOZ-waarde niet te hoog ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
Enige wat ik ‘raar’ vind is dat de woz waarde van vergelijkbare woningen zo laag uitvalt.

Is hier in de buurt juist dat de WOZ 100K daalde door onze aankoop en nu door andermans aankoop verderop voor veel meer weer bijna 100k gestegen is. Dat alles binnen 4 jaar tijd. Volgt netjes de verkoopprijs van feitelijk verkochtte woningen, op zich goed principe.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:00:
Enige wat ik ‘raar’ vind is dat de woz waarde van vergelijkbare woningen zo laag uitvalt.

Is hier in de buurt juist dat de WOZ 100K daalde door onze aankoop en nu door andermans aankoop verderop voor veel meer weer bijna 100k gestegen is. Dat alles binnen 4 jaar tijd. Volgt netjes de verkoopprijs van feitelijk verkochtte woningen, op zich goed principe.
ja dat is nu juist mijn punt. omdat die zo laag zijn, is mijn WOZ waarde dan te hoog. te hoog als in, dat is wel een slaagbaar verhaal voor bezwaar...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
WOZ waarde word bepaald op verkoopprijzen uit de buurt. Doordat jij ruim 6 ton hebt betaald voor de woning is deze dat blijkbaar waard, dus word WOZ ruim 6 ton. Geen enkele reden voor bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Cyriel85 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:09:
WOZ waarde word bepaald op verkoopprijzen uit de buurt. Doordat jij ruim 6 ton hebt betaald volgende woning is deze dat blijkbaar waard, dus word WOZ ruim 6 ton. Geen enkele reden voor bezwaar.
thanks, daar vreesde ik al een beetje voor :)

hopen maar voor mijn buren dat de gemeente niet hun WOZ gaat ophogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Baapje327 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Dat zal gestaag gaan naarmate er meer woningen voor meer verkocht worden. Maar pas weer echt recht getrokken worden bij verkoop van de betreffende woning.
Tenzij de gemeentes een beter indicatie stysteem gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
Baapje327 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:01:
[...]

ja dat is nu juist mijn punt. omdat die zo laag zijn, is mijn WOZ waarde dan te hoog. te hoog als in, dat is wel een slaagbaar verhaal voor bezwaar...
Jij kocht in 2017 voor 625k en de woz over 2018 is 617k en nu twijfel je er aan of je de woz lager kunt krijgen?

Gezien de landelijk stijgende prijzen verbaast het mij eerder dat ze niet 625k + de prijs groei in jouw gemeente hebben genomen. Dat die andere woningen lager staan is vreemd: hier in de buurt werden alle zelfde type woningen meteen verlaagd en nu dus weer (sterk) verhoogd. Zit afhankelijk van m2 tuin 5-15k€ tussen, meer niet.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:22
We hebben het dan over misschien 100 euro per jaar meer aan gemeentelijke belastingen, een hogere WOZ waarde bij een huis van die prijsklasse zou dan ook van weinig betekenis moeten zijn voor jullie. Sommige mensen denken helaas nog dat het honderden euro's scheelt...

Ik betaal dit jaar 40 euro meer met 40k WOZ stijging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 18:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Baapje327 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Let maar op, volgend jaar stijgt de WOZ ook voor jouw buren, dit zie je veel vaker. Worden er in een straat met gelijke woningen één of twee woningen voor veel meer verkocht dan op dat moment de WOZ waarde, dan stijgt de WOZ waarde voor de woningen bijna meteen en de rest volgt zeg een jaar later. De buren zullen blij zijn.. :+

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
thanks mensen. ik heb antwoord op mn vraag :)

t geld is ook niet het probleem, maar ben van plan hier nog eventjes te wonen. elk klein beetje helpt en ik maak er altijd een beetje een sport van om geen belasting te betalen als dat niet nodig is (binnen de grenzen van de wet natuurlijk).

topic kan dicht! (kan ik dit zelf doen trouwens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35
President schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:14:
We hebben het dan over misschien 100 euro per jaar meer aan gemeentelijke belastingen, een hogere WOZ waarde bij een huis van die prijsklasse zou dan ook van weinig betekenis moeten zijn voor jullie. Sommige mensen denken helaas nog dat het honderden euro's scheelt...

Vergeet het eigenwoningforfait niet. Je mag ook nog eens 0.65% van de WOZ waarde bij je inkomen optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
President schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:14:

Denk maar zo: WOZ is de sluitpost van de begroting. Als ze die 40 euro niet kunnen halen uit de WOZ stijging halen ze die 40 euro wel met een hoger percentage. Enige verschil is dat met een hogere WOZ ook je EWF stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Conclusie is hier volgens mij dat jouw WOZ niet te hoog is maar de rest te laag. Bezwaar maakt dus geen kans. WOZ van andere woningen zal binnenkort meestijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
anboni schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Vergeet het eigenwoningforfait niet. Je mag ook nog eens 0.65% van de WOZ waarde bij je inkomen optellen.
En hoger tarief voor waterschapsbelasting, die is ook afhankelijk van de WOZ
Pagina: 1