[KPN H369A] Issue met lagspikes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:12
Hi,

Sinds een week of 2 a 3 ervaar ik lagspikes als ik aan het gamen ben. Denk hierbij aan LoL of iRacing. Het kan heel lang goed gaan, dan ineens een lading spikes waardoor de games geen verbinding meer hebben. Dit kan even zijn, 2 of 3 seconde per spike. Soms knalt echter de gehele verbinding er even uit. Ik ervaar dit vooral later op de avond, vanaf een uur of 10. Overdag deze issues nog niet gehad.

Ik ervaar dit probleem via PoE en WLAN. Directe kabel kan ik niet proberen in dit huis vanwege de afstand.
De Issues zijn nooit eerder voorgekomen.

Geprobeerd:
-Reboot router
-Reset router
-Nieuwe drivers op het systeem dat de issues ervaart
-DHCP eruit, handmatige ip settings
-PoE tijdje eruit gehad, vanwege eventuele reset
-Savonds alle andere apparatuur van de wifi gehaald (1 bedrade pc ook), om te testen of er nog issues zijn.

-CRC errors zijn afwezig (na meerdere dagen uptime) en FRC errors zijn niet spannend. KPN fon staat uit.

Heb zelf de lijn laten doormeten door een KPN monteur (toevallig een vriend van mij) en de lijn zelf schijnt gewoon prima te zijn, hij kon niets vinden wat dit zou verklaren. Het is lastig om iets aan te wijzen, normaliter denk je direct aan PoE, maar aangezien het ook op de Wifi gebeurt (die normaal super stabiel is), kan ik dit bijna uitsluiten. Daarbij is het ook van de ene op de andere dag "gekomen" Ik draai op Devolo 650, WiFi draait via een Qualcomm Atheros AR938x chip op een TP-link kaartje. De verbinding vanaf buiten komt dus via KPN binnen, 50 mbit. Meestal komen we redelijk in de buurt hiervan, direct op de router. Ping is ook verwaarloosbaar, onder de 10 meestal op de router.

Wie o wie heeft enig idee waardoor dit "zomaar" is ontstaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet iig je terminologie aanpassen: PoE is power over ethernet, waarbij er over de netwerkkabels ook een gelijkspanning wordt verstuurd om tussenliggende apparaten te voeden. Jij het een powerline adapter, waarbij er ethernet over het lichtnet verstuurd wordt

Verder moet je vaststellen of het in beide gevallen over hetzelfde probleem gaat, of dat je gewoon twee problemen hebt; een brakke wifi en een brakke powerline

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:12
Je hebt gelijk. Ik haalde die 2 door elkaar. Ik zit dus inderdaad op een powerline adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
@Brahiewahiewa Exact.

Probeer het voor de gelegenheid toch even met een (tijdelijke) goede UTP kabel? Dan sluit je brakke WiFi en brakke powerline verbindingen uit.
Bekabeld is altijd het advies wat je hier krijgt. De afstand lijkt me geen argumenten. Een goede UTP kan wel tot 100m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:25
Probeer eens de power saving optie van de Devolo uit te zetten.

Ga (kan via de Devolo cockpit software) naar de configuratie Webgui van de powerline adapter.
Systeem > Beheer > Powersave mode.

"Allow the device to switch to power save mode when reduced traffic over ethernet is detected. Warning: Latency may suffer when very slow traffic is detected."
Het zou kunnen zijn dat je op momenten relatief weinig bandbreedte gebruikt en de saving wordt ingeschakeld.
Als je dan weer meer verkeer genereert kan het even duren totdat deze modus weer uit gaat.

Ik dacht gisteren zelf dat mijn net gekochte powerline adapter slecht werkten, want zelfs pingen naar de router duurde al 20ms....veel te lang. Met power saving uit: 2ms en pingen naar www.nu.nl 15ms.

Als het probleem echt heel erg consequent met 22:00 lijkt samen te vallen zou je kunnen uitzoeken of er precies op dat moment (door familieleden) bepaalde apparatuur wordt aangezet. Bijvoorbeeld de wasmachine ivm laag stroomtarief 's avonds. Dit zou kunnen storen op het lichtnet. Jammer genoeg zouden het in theorie ook nog je buren kunnen zijn. Lastig te troubleshooten dus.
Wat óók nog kan is dat er op je pc precies om 22:00 een scheduled task staat, bijvoorbeeld een virusscan of automatische updater. De task scheduler bekijken is dus ook nog de moeite waard.