Toon posts:

Stuur staat scheef en auto trekt naar links

Pagina: 1
Acties:
  • 13.288 views

Onderwerpen

Vraag

• korbes
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-03-2019
Na het raken van een stoeprand, met behoorlijke snelheid, (60 km/h) staat het stuur van mijn ford mondeo behoorlijk scheef. Bijna een kwart scheef en trekt hard naar links.

Als ik het stuur recht houd, rijdt de auto naar links.

Is dit alleen een uitijn probleem? Of misschien stuurkogels ofzo?
Hoop niet dat het hele stuurhuis vervangen moet worden, want is best een dure reparatie las ik.

Alvast dank voor jullie reacties.

Beste antwoord (via Mx. Alba op 04-03-2019 12:27)

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:31
Ik zou de dichtstbijzijnde garage opzoeken om er een professioneel iemand naar te laten kijken.

Wel een route uitkiezen die alleen maar linksaf gaat ( in een soort slakkenhuispatroon dus).

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:34
Even langs de garage lijkt me verstandig!

Uit recente eigen ervaring:
-zijkant voorwiel had zijwaarts een betonblok geraakt, het stuur stond 1/10e slag scheef, de remschijf schraapte ook, dus ik ben er alleen nog mee naar de garage gereden
-draagarm krom, vervangen en uitgelijnd (340 euro, Ford Focus).

Hierna trok de auto nog steeds naar rechts, en bij controle bleek er speling in een stuurkogel te zitten (even opkrikken en aan het wiel wiebelen maakte dat duidelijk). Deze is ook vervangen (40 euro alleen onderdeelkosten). Volgens de garage was opnieuw uitlijnen niet nodig, maar nu staat m'n stuur weer (een heel klein beetje) scheef. Ik denk dat er alsnog opnieuw uitgelijnd zal moeten worden.

[Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 02-03-2019 10:51]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +19Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:31
Ik zou de dichtstbijzijnde garage opzoeken om er een professioneel iemand naar te laten kijken.

Wel een route uitkiezen die alleen maar linksaf gaat ( in een soort slakkenhuispatroon dus).

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:02
Onze vorige auto, een Seat Ibiza uit 2002 had ook een stoeprand geraakt, trok toen ook flink naar 1 kant en het stuur trilde ook flink. Deze hebben wij toen laten uitlijnen, verder nooit meer problemen mee gehad en de huidige eigenaar rijdt er ook nog vrolijk mee rond.

Vaak blijft het wel bij uitlijnen zolang je geen andere rare problemem ervaart.

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:48

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Als je geluk hebt ben je met uitlijnen klaar.

1x met gladheid in een bocht gaan glijden, toen schuin tegen een vluchtheuvel geschoven. Dat was dus 'zijwaardse impact' op het wiel en toen was mn draagarm krom. (iets van 200 euro toen)

bottomline: langs de garage ermee. Schade is (mede) afhankelijk hoe je m geraakt hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:57

Part

Helemaal niets.....

Bij mij was het de spoorstang die krom was.
Kosten nieuwe spoorstang -15 euro. Daarna uitlijnen.
Kans bestaat echter dat ook je velg krom is.

Rij niet te lang door anders kun je ook nog een nieuw setje banden halen.

[Voor 4% gewijzigd door Part op 03-03-2019 20:45]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:02
Gelijk naar de garage, met die snelheid kan het vanalles zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

korbes schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:45:
Na het raken van een stoeprand, met behoorlijke snelheid, (60 km/h) staat het stuur van mijn ford mondeo behoorlijk scheef. Bijna een kwart scheef en trekt hard naar links.

Als ik het stuur recht houd, rijdt de auto naar links.

Is dit alleen een uitijn probleem? Of misschien stuurkogels ofzo?
Hoop niet dat het hele stuurhuis vervangen moet worden, want is best een dure reparatie las ik.

Alvast dank voor jullie reacties.
Beetje rare vraag om je hier voor aan te melden hier, maar welkom. en laat een expert er naar kijken.
Welke ervaring Jantje of Pietje heeft kun je niet van uitgaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24

Mx. Alba

die/hen/zij

Zoals anderen al zeiden... Linea recta, ummm, nou ja, zo linea recta als überhaupt mogelijk, rustig naar de dichtstbijzijnde professional die je op hanging kan nakijken en repareren. Je auto is zo namelijk waarschijnlijk ook zeer onveilig om mee te rijden! Rij er niet meer mee dan noodzakelijk om bij die professional te komen.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:51
Kan van alles zijn, is niets van te zeggen zonder onder de auto te kijken.

Als hij echt zo hard trekt als ik de indruk heb, gaat een uitlijning je echt niet helpen.
Uitlijnen is leuk voor kleine afwijkingen, je kan daar het stuur echt geen kwartslag mee laten draaien.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-02 22:36

_AvA_

en dat ben zo.

Ik ben automonteur.
Er zal iets krom zijn, stuurstang, met een beetje pech is er meer schade. Er is maar een manier om daar achter te komen en dat is het na te laten kijken. Uitlijnen is vereist, ook na het alleen vervangen van een stuurkogel.

Droogkloot.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:33

t_captain

Moderator General Chat
Stoeprand met 60 km/h? Dat is een flinke. Sowieso die band wisselen en de auto laten nakijken bij een schadeherstelbedrijf. Als je geluk heb kunnen ze het richten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-03 23:33
Ook de band goed nakijken, ik heb laatst een randje van de vluchtheuvel geraakt met zo’n 50km/h waarna er een bult in de rand van de band zat die ieder moment had kunnen scheuren. Als dit scheuren op de snelweg zou gebeuren had het heel erg slecht af kunnen lopen...

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:08
Hier is maar 1 ding voor: Uitlijnen bij een bandenboer. Waarschijnlijk is je spoorstang versprongen door de tik. Een profile of euromaster kan dit zo regelen en ben je voor ca. 60 euro weer klaar.

Geldt voor zowel de stuur positie als voor het trekken van de auto. Been there, done that...

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 20:42
No offense maar wij kunnen niet magisch zien wat voor schade er is ontstaan, het is alleen maar speculeren.

naar de garage gaan is het enige wat ik je kan aanraden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:08
Het minst verstandig lijkt mij om met deze auto te gaan rijden. Als het stuur uit je handen schiet dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Ik zou een garage benaderen, uitleggen en vragen of ze de auto even met de ambulance willen ophalen.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-02 22:36

_AvA_

en dat ben zo.

Een spoorstang kan niet 'verspringen' zoals hierboven gezegd word. Hij raakt krom, of breekt af.
Zo blijven rijden is een afrader, ten eerste vanwege het schuin afslijten van de voorbanden en ten tweede vanwege overmatige slijtage aan de wiellagers. Stiekem ga ik er wel van uit dat je het advies er mee naar een garage te gaan ter harte hebt genomen.
Dingen die veelal krom gaan, stuk gaan bij een dergelijke klap gesorteerd naar mate van hardheid van de klap:

Spoorstang
Wiellager
Draagarm(en)
Schokdemper
Pas bij hele harde klappen komt het chassis zelf aan de beurt, maar meestal is een van bovenstaande delen dan al gebroken en is er ook sprake van blikschade.
Als een draagarm licht krom raakt kan het zijn dat de auto toch blijft trekken na het 'uitlijnen'. Je zou de hart tot hartafstand van de linker en rechter wielen kunnen vergelijken om de wielbasis te controleren. De auto trekt dan naar de kant, waar de wielbasis het kortst is.

Droogkloot.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:33

t_captain

Moderator General Chat
Allereerst mag je niet meer rijden met een band waarvan het kwrkas mogelijk gebroken is. En als je moet rijden, <50 km/h.

• Sjoerdk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03 11:52
*spam*

[Voor 97% gewijzigd door Standeman op 17-03-2023 11:24]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee