Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 15:55
Hallo

Momenteel ben ik ons hoekhuis aan het verbouwen (eind jaren 60). De zolder is nu aan de beurt en deze krijgt een dik pak isolatie.
Aan de voorkant wil ik ook nog een extra Velux dakraam plaatsen, en ik ben me nu aan het bedenken wat de beste plek hiervoor is. Dit in combinatie met nog te plaatsen PV panelen. Het betreffende dakvlak staat nl pal Zuid met een hoek van ±38°, 6.9m breed en 5.3m hoog.
Ik ga nu niet gelijk panelen plaatsen, maar ik wil wel zoveel mogelijk rekening mee houden natuurlijk.

In de tekeningen heb ik plek voor 16/17 panelen (1000x1650mm). Ons verbruik is nu iets van 3500 kWh p/j.
Ik heb nog 2 vragen:
1) Hebben jullie nog tips / overwegingen mbt de orientatitie en plaatsing
2) ik wil de tussenmuur achter het knieschot (±135cm hoog in een driehoek) gebruiken voor de inverter, kan dat?

alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yAn2gz1mUdX7wWDxYdWCtVSo/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Jp2go2ssYDrwiidlEDBTAeW/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1J4Pxr3VG0VOV0CVE4IKxYzk/thumb.jpg

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien extreem (maar ik heb het wel zo gedaan), is het dakraam verwijderen.
Incl de schoorsteen en de afzuiging badkamer een klober verlaagde ventilatie pan toepassen.

Dan de dakramen en pijp op noord zetten, zodat er 18 panelen passen.
(mijn keuze zou zijn 9 + 9 panasonic hit kuro 325 op een 3-fase sma omvormer)
Die boom geeft wat schaduw (foto is recent?), dus verdelen over 2 strings kan handig zijn.

Dat geeft een veel mooier beeld en meer opwek...En een koelere zolder in de zomer.
Zuid (midden)
Noord

Een omvormer moet je niet verstoppen op een te klein warm plekje.
Dat komt de levensduur niet ten goede..

Hoe is het gesteld met de andere plannen?
clements in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Ook daar kun je rekening mee houden bij de verbouwing van de zolder.
(warmtepomp boiler, doorstroomverwarmer, hygienebuffervat, wtw ventilatie, etc)
Ik heb een technische ruimte gemaakt speciaal daarvoor.
Echter de omvormer hangt bij mij in het schuurtje. (geen plaats meer voor op zolder)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2019 08:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
Bedenk heel goed of je dat dakraam wel wilt. Zeker in combinatie met een geisoleerde kap, krijg je daar zomers een partij warmte naar binnen, die je er vervolgens nooit weer uit krijgt.

Ik heb alle dakramen op de noordkant gezet, heerlijk de vroege en late zon erin en geen bakken met warmte. Zuid vrij voor panelen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Ik begon al een inhoudelijk PV hardware advies te typen maar daar ben je nog niet aan toe zie ik.

Let er op dat er aan de lange kant van de panelen klemmen komen die zorgen voor een spleet van ongeveer een cm.

Als je de dakgoot niet vergroot (en dat wordt lastig bij een rijtjeshuis als die van jou) moet je bij jouw dak helling ruim een halve dakpan speling houden om er voor te zorgen dat de regen nog gewoon in de dakgoot komt. Vanwege wind moet die halve dakpan ook bij de nok en aan de zijkant.

edit:

En als voorbereiding voor PV niet vergeten om op een zonnige dag in het voor of najaar elk uur een foto te maken van de schaduw

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 02-03-2019 09:54 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• clements
thanx voor de overwegingen

De dakramen zijn wel erg prettig om te hebben. De kleine is vorig jaar geplaatst met ook een extra screen aan de buitenkant. Dit houd wel wat zon tegen. De noordkant is al over de gehele breedte voorzien van een nieuw dakkapel. ;)
Schoorsteen verplaatsen gaat wel wat ver en gooit de indeling binnen weer wat meer in de war.

Ik heb me dus redelijk suf gegoogled op een platte dakdoorvoer voor de ventilatie. Die er nu opzit heb ik pas geplaatst maar die gaat dus vervangen worden voor zo'n klober. _/-\o_

De speling rondom van een halve dakpan (±15cm) pleit dan wmb voor een landscape opstelling
Ik ben nu het dakraam aan het verplaatsen (de aannemer had deze wmb net verkeerd geplaatst. Ik schuif m dan nog wat verder op.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/01hp7HeuYTzcJf4aej4YGyZ4/thumb.jpg

De klober gaat haaks door het dak, dus zit je huidig gaatje wat verder naar beneden.
Dus gat wat groter (hoger) maken.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2019 10:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• clements
Ik kon me al niet voorstellen dat er niet zon doorvoer beschikbaar zou zijn. Ik kon het alleen niet vinden.

Uiteindelijk wil ik wel helemaal duurzaam bezig zijn. Maar ja tijd,budget, gezin....
Pagina: 1