Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwazzleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07-2024
Beste mede-tweakers,

Ik heb een belastingvraag die ik op het internet maar niet beantwoord krijg. Ik hoop dat er hier iemand deskundig is :-).

Mijn vriendin heeft een studie gevolgd waarbij zij in het schooljaar 2017/2018 haar diploma heeft behaald. Aan de start van het schooljaar kreeg ze het vervelende bericht dat haar studiefinanciering werd stopgezet (het was al 3 jaar een lening omdat ze al 'te lang' heeft ontvangen).

In december 2017 hebben we het restbedrag betaald wat nog openstond na de eerste termijnbetalingen. In totaliteit een bedrag van € 1137,-. Echter vraag ik mij sterk af hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat. Het belastingjaar 2017 omvat namelijk ook nog het tweede deel van het schooljaar 2016/2017 waarin zij wel recht had op studiefinanciering.

Moet ik per schooljaar rekenen in dit geval? In dat geval zouden de studiekosten dan op € 887,- in de aangifte moeten worden gezet (1137 minus drempel van 250). Omdat ze dat jaar te weinig inkomen had, wordt het een persoonsgebonden aftrek en mag ze deze wel in 2018 aftrekken.

óf moet ik een hele rare berekening gaan maken waarin er gerekend wordt hoeveel schoolgeld er betaald is in het tweede deel van schooljaar 2016/2017 en het eerste deel van 2017/2018? In dat geval komen we er bekaaid vanaf :P

Beste antwoord (via TwazzleNL op 05-03-2019 16:26)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Ik heb zelf een half jaar uitloop gehad (dus een half jaar zonder stufi van september tot februari). Dit heb ik in de belastingaangifte van het september jaar opgenomen als jaarlijks collegegeld gedeeld door 2.

Dit werd gehonoreerd.

Geen idee of je er ook echt recht op hebt trouwens, maar ik vond het op zijn minst een ethisch correcte oplossing. Niet geschoten is altijd mis!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Ik heb zelf een half jaar uitloop gehad (dus een half jaar zonder stufi van september tot februari). Dit heb ik in de belastingaangifte van het september jaar opgenomen als jaarlijks collegegeld gedeeld door 2.

Dit werd gehonoreerd.

Geen idee of je er ook echt recht op hebt trouwens, maar ik vond het op zijn minst een ethisch correcte oplossing. Niet geschoten is altijd mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwazzleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07-2024
Ik heb 'm maar gewoon ingevuld zoals ik zelf denk dat 'ie moet :') Belastingtelefoon geeft ook geen opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaar van betaling = jaar van aftrek.