9v batterij als backup voor 9v batterij met led indicatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Ik wil graag een 9v batterij aangestuurde ledklok
Een backup geven van een andere 9v batterij.
Nou ben ik de hele dag al aan het brainstormen maar kom er niet uit.

Zat te denken aan 2 relais.
Waar van de backup op de nc van relais 1 die schakel als batterij 1 leeg is
De hoofd batterij op de nc relais die ook schakelt als batterij 2 inkomt relais 1 staat dus voor relais 2.
Maar nu kan ik geen relais vinden geschikt voor 9v en tegelijk met 9v aangestuurd kunnen worden.
Kan iemand mij op weg helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Een relais vanaf een 9V batterij draaien klinkt mij als een hele goede manier om die heel erg snel leeg te krijgen.

Wat probeer je te bereiken:
- Dat er meer capaciteit in de batterij zit, dus langer kunnen werken?
- Dat je de batterij kan wisselen zonder dat je klok uitvalt?

Voor het eerste zou ik er gewoon een 6-tal AA's in serie gooien.
6 AA's zijn goedkoper dan een 9v blokje en er zit flink meer power in.

Als het alleen om het wisselen gaat als hij bijna leeg is zou je prima een paar diodes kunnen gebruiken, dan komt het vermogen voor de klok van de volste batterij (of beide als ze evenvol zijn).

Antwoord op je vraag:
Een relais kan meestal meer dan 9v schakelen, dat is geen probleem, hij moet minstens 9v kunnen schakelen, daar zit je best snel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 2e battery via een diode aan de + van de 1e batterij hangen. Als de 1e batterij onder de 8.4v valt zal de 2e batterij mee gaan werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 18:45
Ik kan de led-indicatie uit de titel nergens uit je verhaal halen?

Wil je de 2 batterijen afzonderlijk kunnen vervangen, waarbij je met 2 ledjes aangeeft welk van de 2 je moet verwisselen?

Als je ook nog wilt alterneren tussen het drainen van eerst de een en dan de ander, dan denk ik bijna aan een microcontroller met wat fetjes. Een attiny of iets dergelijks zou al voldoende moeten zijn, alleen een standaard arduino (met zijn oneindige niet slapende loop en USB controller) zal niet heel efficiënt hiervoor zijn, dus je zult wel een beetje dieper in de microcontroller wereld moeten duiken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Of je kan naar een spanningsbewakingsschakeling gaan die met behulp van een bistabiel relais van de ene naar de andere batterij omschakelt als het niveau op de actieve batterij te laag wordt. Alleen geen idee of dat eenvoudig te realiseren is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.