Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• xilent_xage
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 05-04 12:01
Mijn vraag
Op mijn NAS heb ik Samba ingeschakeld. Opzich werkt het en kan ik nu bestanden overzetten. Wat ik alleen niet voor elkaar krijg is dat de NAS verschijnt in het netwerk in explorer.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
-pfsense router, ik gebruik deze oa voor een MITM-proxy.
-switches en APs van ubiquiti.
- NAS zit op interface LAN, clients kunnen zitten in verschillende VLANs (mijn eigen vlan, een voor gasten, een voor kinderen etc). Alle interfaces kunnen met elkaar praten, firewalls-gewijs.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Aan clientzijde uitgebreid gedebugd en alle truuks in windows toegepast (home network, sharing aanzetten, alle services starten). Sindsdien zien alle clients elkaar in elk geval goed.
- Op de NAS SMB v1 t/m v3 toegestaan en discovery aangezet

Ik heb begrepen dat het draaien van een WINS server eventueel een workaround zou kunnen zijn. Die optie spreekt me niet heel erg aan, vooral omdat ik niet even een servertje over heb om dat op te draaien.

Ook zou ik natuurlijk de drive kunnen mappen, maar dat vind ik nooit echt handig. De clients zijn veelal laptops, en dan krijg je iedere keer van die stomme foutmeldingen dat de drive niet gemapped kan worden als je op een ander netwerk zit.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:49

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Check op een client eens je arp tabel?

Kan je je NAS niet bereiken op netbios of op ip?

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03:54

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Onder Windows zijn tegenwoordig de volgende services uitgeschakeld en die moeten aan staan:
Network List Service
Network Location Awareness

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• xilent_xage
MAX3400 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:31:
Check op een client eens je arp tabel?

Kan je je NAS niet bereiken op netbios of op ip?
Wat wil je weten uit de ARP tabel?
Ik kan de NAS overigens wel bereiken, alleen hij verschijnt niet in de netwerk lijst. Discovery is dus het probleem, de rest werkt goed.
Wim-Bart schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:39:
Onder Windows zijn tegenwoordig de volgende services uitgeschakeld en die moeten aan staan:
Network List Service
Network Location Awareness
Die staan allebei aan, net als de bekende andere services. Lijkt ook wel goed te werken, want alle andere clients zien elkaar.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:41
Als je alles met vlans gaat segmenteren maar met firewall rules weer aan elkaar gaat knopen dan sta je vaak unicast verkeer toe maar blokkeer je nog steeds broadcast/multicast. Discovery gaat via het laatste

Probeer je vlan setup eens te verwijderen? Sowieso begrijp ik je doel van vlans nu niet helemaal aangezien alles met elkaar kan praten? (Of ik heb het verkeerd gelezen)

Als het hieraan ligt kun je
a) cross vlan broadcast aanzetten (maar herevalueer het nut van je vlan dan
b) wins server implementeren (want dat gaat via unicast)

laurens0619 wijzigde deze reactie 01-03-2019 22:29 (17%)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03:54

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer WINS is geïmplementeerd dan zou discovery moeten werken met een mits... NAS moet zich aangemeld hebben op WINS server.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:02

Brahiewahiewa

boelkloedig

xilent_xage schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:27:
... het draaien van een WINS server eventueel een workaround zou kunnen zijn. Die optie spreekt me niet heel erg aan, vooral omdat ik niet even een servertje over heb om dat op te draaien...
Je NAS draait al samba; zet WINS support aan, en je bent er

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• xilent_xage
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 01:50:
[...]

Je NAS draait al samba; zet WINS support aan, en je bent er
Helaas kan dit voor zover ik weet niet meer op een 918+. Je kunt alleen een WINS server IP opgeven.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:02

Brahiewahiewa

boelkloedig

xilent_xage schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:29:
[...]

Helaas kan dit voor zover ik weet niet meer op een 918+. Je kunt alleen een WINS server IP opgeven.
Je bent toch een tweaker? Dan duik je in de configuratie files en zet je WINS support aan.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• xilent_xage
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:56:
[...]

Je bent toch een tweaker? Dan duik je in de configuratie files en zet je WINS support aan.
Ok, het is me gelukt om de WINS server op de NAS te draaien. Vervolgens bij de NAS zelf ingesteld dat hij zichzelf als WINS-server gebruikt. Ook bij de DHCP-server op de router de WINS server ingesteld.

Met nblookup geprobeerd om een naam op te zoeken. Ik zie dan netjes dat ie de WINS server bereikt en het juiste IP adres teruggeeft. Kortom: De WINS-server lijkt te werken.

Maar. Je raadt het al. Nog steeds verschijnt mij NAS niet in het netwerk. Ik heb samba al een keer herstart, maar geen soelaas...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:41
xilent_xage schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:23:
[...]

Ok, het is me gelukt om de WINS server op de NAS te draaien. Vervolgens bij de NAS zelf ingesteld dat hij zichzelf als WINS-server gebruikt. Ook bij de DHCP-server op de router de WINS server ingesteld.

Met nblookup geprobeerd om een naam op te zoeken. Ik zie dan netjes dat ie de WINS server bereikt en het juiste IP adres teruggeeft. Kortom: De WINS-server lijkt te werken.

Maar. Je raadt het al. Nog steeds verschijnt mij NAS niet in het netwerk. Ik heb samba al een keer herstart, maar geen soelaas...
Heb even doorgelezen over wins en dit lijkt by design. Het lost alleen je name resolution op, browsing niet. Daarvoor moet je van je vlans afstappen/broadcast tussen vlans inschakelen (zie mijn vorige post ;))
Using WINS does not mean that you can browse the network to find the machine that you want. If the machine is on a different subnet you still may not be able to see it.
https://help.it.ox.ac.uk/network/wins/winsinfo/index

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True