Internet in de kelder krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:54
Hello!

Vraagje, ik wil thuis de kelder om gaan bouwen tot 2e mancave om er te kunnen gamen en voetbal kijken terwijl ik met vrienden er ook herrie kan schoppen wanneer mn club scoort.

Het is wat oudere bouw hier dus het appartement zelf is wat gehorig, ik woon op de 3e bovenste verdieping maar bij schreeuwen hoor je het beneden :-P

De kelder is geen lullig inloopkastje maar 4,5m bij 3,75m.

Het punt is alleen, internet er krijgen..

Nu heeft de kelder een eigen stroompunt wat op een eigen groep in de groepenkast in het appartement zit (waar het Ziggo modem naast hangt).

Eerste wat ik dus dacht is powerline maar nu vraag ik me af:

- is dat snel genoeg ook qua latency om fatsoenlijk te kunnen gamen?

- is een afstand van 4 verdiepingen te doen voor die dingen?

- wat voor apparaten geven storing op die PoE dingen? (Staat bijv nu een koelkast al en ja, een koud pilsje met gamen :-P )

- ik lees nogal eens dat die dingen snel stuk gaan, is dat nog altijd het geval?

- wat voor alternatieven zijn er? Ik heb al gekeken of ik een netwerkkabel naar beneden kan trekken maar dat gaat helaas niet door de leiding erbij.

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Powerlines werken wel, maar alleen optimaal als ze op dezelfde groep zitten.
Als je dus in de meterkast op dezelfde groep als de kelder een powerline kunt plaatsen zal het wel gaan werken.
Als het over andere groepen verloopt, zeker in een appartementscomplex, is de kans niet zo groot dat het (goed) gaat werken.

Er zijn eigenlijk maar een paar opties om internet in de kelder te krijgen.
- WIFI
- Powerline mits zelfde groep.
- Kabel (absolute voorkeur).

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
Mijn eerste hint is toch om een netwerkkabel de kelder in te trekken, de andere opties worden 'alternatief' genoemd met een reden. Eigenlijk wat hierboven gezegd wordt, hij was iets eerder.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Ik kwam er net achter dat Ziggo een PoE setje met wifi extender aanbiedt voor 2eu per maand.

Ik ga dat proberen om te testen.

Het trekken van een netwerkkabel naar de kelder is echt niet te doen. Het is hier zo weggewerkt dat ik boven een leiding uit de muur moet gaan bikken en nog maar de vraag hoe het dan naar beneden ligt en of ik dus netwerk + stroom weer terug naar beneden kan trekken over 4 verdiepingen terwijl het waarschijnlijk begin jaren 60 is aangelegd..

Thanks voor de input in elk geval :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Ora et Labora schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:41:
Powerlines werken wel, maar alleen optimaal als ze op dezelfde groep zitten.
Als je dus in de meterkast op dezelfde groep als de kelder een powerline kunt plaatsen zal het wel gaan werken.
Als het over andere groepen verloopt, zeker in een appartementscomplex, is de kans niet zo groot dat het (goed) gaat werken.

Er zijn eigenlijk maar een paar opties om internet in de kelder te krijgen.
- WIFI
- Powerline mits zelfde groep.
- Kabel (absolute voorkeur).
Ik kan het gelukkig wél op de zelfde groep aansluiten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

1nsane schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:43:
[...]

Ik kan het gelukkig wél op de zelfde groep aansluiten :-)
Probeer het gewoon. Mijn ervaringen zijn wisselend (goed en slecht, twee appartementen. Ik heb nu een wifibridge).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 01-03-2019 17:48 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
PoE staat voor Power over Ethernet, dus dat netwerk apparaten via RJ45/UTP stroom krijgen. Dat is wat anders dan een powerline adapter/netwerk ;)

Overigens zijn mijn ervaringen met powerline adapters dramatisch en zou ze zeker niet aanraden, maar als het niet anders kan je hebt een bak geluk dan zou het een oplossing kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1nsane schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Nu heeft de kelder een eigen stroompunt wat op een eigen groep in de groepenkast in het appartement zit (waar het Ziggo modem naast hangt).

In de regel is afstand een veel minder groot probleem dan verstoring. De echte killers zijn goedkope schakelende voedingen of grote inverters (zonnepanelen), niet kabellengte.

Zou dus kunnen. Je hebt het over Powerline, maar je noemt dan niet meest relevante factor: is de verbinding tussen meterkast en kelder geaard of niet? Dat scheelt minimaal factor 2, vaak meer (want doorgaans nauwelijks verstoring op aardelijn, itt fase).
- wat voor apparaten geven storing op die PoE dingen? (Staat bijv nu een koelkast al en ja, een koud pilsje met gamen :-P )
Alles met schakelende voeding of inverter dus. LED-lampen en zonnepanelen zijn tegenwoordig de grootste boosdoeners, maar je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan storen erop. Hoe erg het bij jou is, is lastig op voorhand te zeggen. Gemiddeld halen mensen met de "1200Mbps" cq "2000Mbps"-categorie ongeveer 58Mbps netto, maar met grote spreiding. Gemiddelde met randaarde ligt rustig op het dubbele, dus als je geen randaarde hebt haal je gemiddeld nog minder.
- ik lees nogal eens dat die dingen snel stuk gaan, is dat nog altijd het geval?
Verschilt per apparaat. Je overweegt hier die dingen te huren. Dan is dat jouw probleem niet, je huurt niet het apparaat maar de dienst en als het kapot is moet Ziggo dat oplossen.
1nsane schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:42:
Ik kwam er net achter dat Ziggo een PoE setje met wifi extender aanbiedt voor 2eu per maand.
Ziggo doet niets met PoE (hooguit wat enterprise-grade AP's bij MKB-internet, wat jij niet hebt), ofwel je weet niet wat PoE is, danwel je bent verkeerd ingelicht. Ik gok dat eerste.
- wat voor alternatieven zijn er? Ik heb al gekeken of ik een netwerkkabel naar beneden kan trekken maar dat gaat helaas niet door de leiding erbij.
Alternatieven...

Wireless backhaul is bij voorbaat kansloos. Wat verder mogelijk is hangt af van de situatie; geef anders aan wat er we ligt:
- als er coax aanwezig is (wat waarschijnlijk klinkt als je het over TV kijken hebt), dan kun je MoCA daarover gooien. De nieuwste generatie kan met USB gevoed worden en levert meer dan de Gigabit Ethernet waar je het op aansluit.
- geen coax? Dan kun je hooguit kijken naar PoF, wat (itt Ethernet) door dezelfde leiding mag als stroomkabels en veel smaller is dus makkelijker te trekken. Uitdaging hier is dat dat spul ofwel verouderd is (100Mbps) danwel afgrijselijk duur (EUR 300 voor GbE point-to-point is een realistische schatting).

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 01-03-2019 23:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gok dat er weinig mogelijk is behalve over t stroomnet..

of je moet er een fibertje bij in weten te schuiven... maar dat is ook niet alles

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
dion_b schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:07:
[...]

In de regel is afstand een veel minder groot probleem dan verstoring. De echte killers zijn goedkope schakelende voedingen of grote inverters (zonnepanelen), niet kabellengte.

Zou dus kunnen. Je hebt het over Powerline, maar je noemt dan niet meest relevante factor: is de verbinding tussen meterkast en kelder geaard of niet? Dat scheelt minimaal factor 2, vaak meer (want doorgaans nauwelijks verstoring op aardelijn, itt fase).

[...]

Alles met schakelende voeding of inverter dus. LED-lampen en zonnepanelen zijn tegenwoordig de grootste boosdoeners, maar je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan storen erop. Hoe erg het bij jou is, is lastig op voorhand te zeggen. Gemiddeld halen mensen met de "1200Mbps" cq "2000Mbps"-categorie ongeveer 58Mbps netto, maar met grote spreiding. Gemiddelde met randaarde ligt rustig op het dubbele, dus als je geen randaarde hebt haal je gemiddeld nog minder.

[...]

Verschilt per apparaat. Je overweegt hier die dingen te huren. Dan is dat jouw probleem niet, je huurt niet het apparaat maar de dienst en als het kapot is moet Ziggo dat oplossen.

[...]

Ziggo doet niets met PoE (hooguit wat enterprise-grade AP's bij MKB-internet, wat jij niet hebt), ofwel je weet niet wat PoE is, danwel je bent verkeerd ingelicht. Ik gok dat eerste.

[...]

Alternatieven...

Wireless backhaul is bij voorbaat kansloos. Wat verder mogelijk is hangt af van de situatie; geef anders aan wat er we ligt:
- als er coax aanwezig is (wat waarschijnlijk klinkt als je het over TV kijken hebt), dan kun je MoCA daarover gooien. De nieuwste generatie kan met USB gevoed worden en levert meer dan de Gigabit Ethernet waar je het op aansluit.
- geen coax? Dan kun je hooguit kijken naar PoF, wat (itt Ethernet) door dezelfde leiding mag als stroomkabels en veel smaller is dus makkelijker te trekken. Uitdaging hier is dat dat spul ofwel verouderd is (100Mbps) danwel afgrijselijk duur (EUR 300 voor GbE point-to-point is een realistische schatting).
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Er zit randaarde op het stroompunt tot aan de meterkast. Dat is dan positief :-) stom, niet bij stilgestaan dat dat verschil maakt voor PoE.

Coax ligt er niet, dat hoeft ook niet want tv kijken met Ziggo Go en streamen naar Chromecast kan ook prima. Het grappige is dan weer wél dat het raampje aan de voorzijde van de kelder uitkomt in een soort kruipruimte (onder het terras van de benedenburen) waar je de groene coax kabels naar de huizen wel ziet liggen :-P maargoed dat is eigendom van Ziggo en ik weet natuurlijk niet welke van de tig kabels de mijne is en lijkt me weinig verstandig om zelf aan die kabels te gaan frotten.
SMSfreakie schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:10:
gok dat er weinig mogelijk is behalve over t stroomnet..

of je moet er een fibertje bij in weten te schuiven... maar dat is ook niet alles
Dat gaat echt heel lastig worden. Die leiding ligt over een afstand van 4 verdiepingen door allerlei bochten.

Het risico is dan best aanwezig dat als ik bijvoorbeeld de stroomdraden ga gebruiken om niet draad+nwkabel er doorheen ga trekken dat ik straks zonder netwerk én stroom zit.

[ Voor 8% gewijzigd door 1nsane op 02-03-2019 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou zeggen: test het met powerline. Zou ik een goede kopen, en niet huren bij ziggo. Wat zij aanbieden is idd een rebranded PoE wifi extender en niet veel meer dan dat. Dan heb je geen merkkeuze en snelheidskeuze. En dat heb je bij zelf kopen wel. En werkt et niet breng je het terug. Denk ook even aan een evt minimale contractduur bij Ziggo ;)

Mocht het niet goed werken: trek een shielded netwerkkabel buitenom. Dat zou het NL weer volgens mij wel aan moeten kunnen. Ik weet dat Coax er iig prima tegen kan, dus worst case een coax kabel en met MoCa gaan werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
The Eagle schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:18:
Ik zou zeggen: test het met powerline. Zou ik een goede kopen, en niet huren bij ziggo. Wat zij aanbieden is idd een rebranded PoE wifi extender en niet veel meer dan dat. Dan heb je geen merkkeuze en snelheidskeuze. En dat heb je bij zelf kopen wel. En werkt et niet breng je het terug. Denk ook even aan een evt minimale contractduur bij Ziggo ;)

Mocht het niet goed werken: trek een shielded netwerkkabel buitenom. Dat zou het NL weer volgens mij wel aan moeten kunnen. Ik weet dat Coax er iig prima tegen kan, dus worst case een coax kabel en met MoCa gaan werken.
True, het voordeel is wél dat ik dan ook gelijk kan testen of ook wifi+tablet+chromecast= tv kijken ook werkt.

Simpele PoE setjes zijn idd maar 30eu maar als je er dan een wilt die ook wifi kan extenden ben je duurder uit.

Ik zal eens kijken wat de minimale contractduur is, als het een maand is dan weet ik voor 2eu alles :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Je kunt ook een Powerline setje met goede review kopen en als het niks is, weer terugbrengen :?
Scheelt weer 2 euro :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben geen fan van Powerline oplossingen, nooit geweest ook. Zakelijk doe ik het niet en particulier enkel als het écht niet anders kan.

Afgelopen donderdagavond nog bij een klant geweest waar ik van de zomer een Devolo dLAN 1000+ set heb geinstalleerd voor het plaatsen van een drietal accesspoints. Omdat het niet anders kon.

Ik kwam er donderdag omdat er allerlei problemen met het WiFi netwerk zouden zijn.
Blijkt dat de Devolo slechts 30Mbit kan verwerken en zodra er verkeer over de lijn ging schoten de latencies op de lijn de lucht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08 19:54
@1nsane stop ff met dat PoE, dat staat voor Power Over Ethernet (voeding van accespoints ed.)
je gebruikt hier EoP (Ethernet over Power).
Verder denk ik dat dat de enige haalbare optie gaat zijn, zonder teveel te breken, of je portemonnee heeel diep open te trekken. Ik gebruik zelf al een 2-3 jaar zon KPN-setje voor naar mn thuiskantoor, n de snelheid is prima, zolang je maar op dezelfde groep zit.
dit hangt ook weer af van de kwaliteit van je bedrading, dus probeer het vooral even uit voordat je een conclusie trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Max-Imus schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:59:
@1nsane stop ff met dat PoE, dat staat voor Power Over Ethernet (voeding van accespoints ed.)
je gebruikt hier EoP (Ethernet over Power).
Verder denk ik dat dat de enige haalbare optie gaat zijn, zonder teveel te breken, of je portemonnee heeel diep open te trekken. Ik gebruik zelf al een 2-3 jaar zon KPN-setje voor naar mn thuiskantoor, n de snelheid is prima, zolang je maar op dezelfde groep zit.
dit hangt ook weer af van de kwaliteit van je bedrading, dus probeer het vooral even uit voordat je een conclusie trekt.
Oké oké, EoP..

Ik kwam er net achter dat ik de Ziggoset ook gewoon 14 dagen kan proberen.

Als dat bevalt schaf ik me een EoP set aan :-)

Ben benieuwd, als het goed werkt dan is het een betere optie dan kabels op klandestine wijze naar beneden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1nsane schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:38:
[...]

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Er zit randaarde op het stroompunt tot aan de meterkast. Dat is dan positief :-) stom, niet bij stilgestaan dat dat verschil maakt voor PoE.
Voor PoE maakt het geen bal uit want bij PoE stuur je spanning over een Ethernetkabel. Nogmaals, waar jij het hier over hebt is GEEN PoE maar Powerline (als je het af wilt korten: PLC)
Coax ligt er niet, dat hoeft ook niet want tv kijken met Ziggo Go en streamen naar Chromecast kan ook prima. Het grappige is dan weer wél dat het raampje aan de voorzijde van de kelder uitkomt in een soort kruipruimte (onder het terras van de benedenburen) waar je de groene coax kabels naar de huizen wel ziet liggen :-P maargoed dat is eigendom van Ziggo en ik weet natuurlijk niet welke van de tig kabels de mijne is en lijkt me weinig verstandig om zelf aan die kabels te gaan frotten.
Idd. Je hebt hoegenaamd maar eentje naar je huis, je zou kunnen vragen om de AOP te verleggen naar je kelder, maar dan heb je boven niets meer...
[...]

Dat gaat echt heel lastig worden. Die leiding ligt over een afstand van 4 verdiepingen door allerlei bochten.

Het risico is dan best aanwezig dat als ik bijvoorbeeld de stroomdraden ga gebruiken om niet draad+nwkabel er doorheen ga trekken dat ik straks zonder netwerk én stroom zit.
Netwerkkabel door buis met stroomkabels mag hoegenaamd niet, te hoge risico op kortsluiting. Het is in NEN1010 expliciet verboden. Als je het wel doet en je hebt ooit brand oid, en de verzekering komt erachter bij inspectie, dan kun je fluiten naar je geld. Niet doen dus.

Alleen POF (wat ik al noemde maar je lijkt te negeren) of glas mag langs stroomkabels, omdat het niet geleidend is.
The Eagle schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:18:
Ik zou zeggen: test het met powerline. Zou ik een goede kopen, en niet huren bij ziggo. Wat zij aanbieden is idd een rebranded PoE wifi extender en niet veel meer dan dat.[
Waar heb je het over :? 8)7

Wederom, Ziggo doet niets met PoE voor consumenten. Wat ze aanbieden is een PLC set. Om precies te zijn een Comtrend set met G.hn (~vergelijkbar met HomePlug AV2.0) en MIMO. Dat presteert in theorie gelijk aan "1200Mbps" (Qualcomm chipsets) cq "2000Mbps" (Broadcom chipsets) HomePlug AV2.0 sets. In praktijk zijn de prestaties nagenoeg identiek aan de Devolo dLAN1200+, wat een van de betere is.
Dan heb je geen merkkeuze en snelheidskeuze. En dat heb je bij zelf kopen wel. En werkt et niet breng je het terug. Denk ook even aan een evt minimale contractduur bij Ziggo ;)
Eh...

1) betere ga je niet kunnen kopen, alleen slechtere. Of je daar zo blij van wordt. Je *kunt* inderdaad shit van EUR 30 per set kopen, maar dan heb je verouderde AV1.1 "500Mbps" sets die niets doen met randaarde - wat hier wel aanwezig is. De goedkoopste in pricewatch met zelfde PLC specs als die Comtrends (nog los van implementatie) is deze:
pricewatch: ZyXEL 1200 Mbps Powerline Gigabit Ethernet Adapter Twin Pack
(maar dan ben je wel je stopcontact kwijt)
De goedkoopste met zelfde functionaliteit (incl stopcontact passthrough):
pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA80...

EUR 70 dus. Als je verwacht minder dan 35 maanden met zo'n ding te werken is het dus goedkoper om te huren.

2) Opzegtermijn? Voor randapparatuur geen. Je kunt het ook gewoon terugsturen als het niet werkt.
Shielded (S/FTP) doet niets mbt duurzaamheid maar schermt je data af voor extreme EMI (maar niet tegen bliksem). Het biedt geen meerwaarde tov U/UTP tenzij je door een fabriekshal oid heen moet. Wat je wilt is buitenkabel/grondkabel, en als het door open lucht gaat moet het ook UV-resistent zijn. Dat bestaat zeker, maar is geen sinecure (ook niet bij coax trouwens).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1nsane schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:36:
Hello!

Vraagje, ik wil thuis de kelder om gaan bouwen tot 2e mancave om er te kunnen gamen en voetbal kijken terwijl ik met vrienden er ook herrie kan schoppen wanneer mn club scoort.

Het is wat oudere bouw hier dus het appartement zelf is wat gehorig, ik woon op de 3e bovenste verdieping maar bij schreeuwen hoor je het beneden :-P

De kelder is geen lullig inloopkastje maar 4,5m bij 3,75m.

Het punt is alleen, internet er krijgen..

Waar bevind zich het Ziggo modem, hoever van de kelder ?
kun je niet ergens naar benden boren ?
Ik zou toch kijken om een kabel naar de kelder te brengen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
Hackus schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Waar bevind zich het Ziggo modem, hoever van de kelder ?
kun je niet ergens naar benden boren ?
Ik zou toch kijken om een kabel naar de kelder te brengen
vier verdiepingen hoger dan de kelder

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou het in ieder geval eerst met de Powerline Adapters proberen, is de gemakkelijkste oplossing als het werkt en mijn ervaringen (N=2, twee huizen met dezelfde Powerline Adapters ;) ) zijn goed genoeg. Dit tot stomme verbazing van een monteur die langskwam (initiatief Telfort) omdat de verbinding een beetje langzaam was (oud koper buiten). En ik had in beide gevallen niet eens een aardverbinding.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Freee!! schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:42:
Ik zou het in ieder geval eerst met de Powerline Adapters proberen, is de gemakkelijkste oplossing als het werkt en mijn ervaringen (N=2, twee huizen met dezelfde Powerline Adapters ;) ) zijn goed genoeg. Dit tot stomme verbazing van een monteur die langskwam (initiatief Telfort) omdat de verbinding een beetje langzaam was (oud koper buiten). En ik had in beide gevallen niet eens een aardverbinding.
Het lastige is dat ervaringen zo kunnen verschillen. Voor een deel komt dat door verschillende verwachtingen ("goed genoeg" voor de een kan 5Mbps zijn, een ander heeft aan 500Mbps onvoldoende), voor een ander deel door grote verschillen in aangesloten apparatuur op het stroomnet.

In m'n vorige huis haalde ik naar zolder (een verdieping boven de woonkamer waar het andere uiteinde stond) 25Mbps stabiel, in m'n huidige woning haal ik met zelfde adapters ~65Mbps, maar af en toe met forse verstoring waardoor het even helemaal niet werkt.

Ik heb die gemiddelde van 58Mbps uit een steekproef van n=70k, daar kan ik dus vrij stellig in zijn, maar (mede uit oogpunt van privacy) had ik geen toegang tot andere data dan throughput, dus ik heb alleen een distributiekromme, geen manier om dat te koppelen aan bepaalde woningtypes. Randaarde vs geen randaarde is er wel uit te halen omdat die kromme twee duidelijke bulten heeft, een grote (ongeaard) onder de 50Mbps en een kleinere (geaard) rond de 120Mbps. Dat is gelijk enige factor waar ik dus statistisch zeker over kan zijn. Het blijft echter statistiek - en het heeft een grote bias: als het helemaal niet werkte had ik geen waarde (want niet online), dus is dit alleen van de werkende paren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Ik heb nu in elk geval het Ziggo setje besteld om te testen. Kost een broodje kroket om het een maand te proberen dus dan weet ik in elk geval of het goed werkt.

Genoeg is voor mij:

- ik kan TV streamen naar Chromecast zonder gezeik

- ik kan gamen zonder noemenswaardige lag

Ik snap inmiddels dat het van zoveel factoren afhankelijk is of EoP werkt dat ik het beter gewoon kan proberen.

Voordeel van zo’n huursetje is natuurlijk wel dat als het na 6mnd stuk gaat, ik gewoon de zwik terug kan sturen :-)

Wat @The Eagle zegt is niet realistisch, ik woon in een nette buurt en als ik door het portiek/langs de gevel een kabel naar beneden jengel dan wordt me dat niet in dank afgenomen.. Wil ik dat uberhaupt netjes doen dan moet ik de liftboer lief aankijken of het in de schacht kan of ik moet een hoogwerker huren om het netjes weg te werken, en dan is het dus nog niet in de kelder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Liftschacht levert andere problemen op, mag niet zomaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Je kunt de kabel in een RVS gevel kabelgoot of beschermprofiel langs de gevel leiden. Dat oogt een stuk netter voor de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in sommige (duidelijk oudere flats) zie je vaak nog wel al kabelgoten aan de buitenkant lopen van de CAI :P
maar omdaar nou weer een kabel bij in te duwen gaat de CAI aanbieder niet waarderen :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
dion_b schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:19:
[...]

Het lastige is dat ervaringen zo kunnen verschillen. Voor een deel komt dat door verschillende verwachtingen ("goed genoeg" voor de een kan 5Mbps zijn, een ander heeft aan 500Mbps onvoldoende), voor een ander deel door grote verschillen in aangesloten apparatuur op het stroomnet.

In m'n vorige huis haalde ik naar zolder (een verdieping boven de woonkamer waar het andere uiteinde stond) 25Mbps stabiel, in m'n huidige woning haal ik met zelfde adapters ~65Mbps, maar af en toe met forse verstoring waardoor het even helemaal niet werkt.

Ik heb die gemiddelde van 58Mbps uit een steekproef van n=70k, daar kan ik dus vrij stellig in zijn, maar (mede uit oogpunt van privacy) had ik geen toegang tot andere data dan throughput, dus ik heb alleen een distributiekromme, geen manier om dat te koppelen aan bepaalde woningtypes. Randaarde vs geen randaarde is er wel uit te halen omdat die kromme twee duidelijke bulten heeft, een grote (ongeaard) onder de 50Mbps en een kleinere (geaard) rond de 120Mbps. Dat is gelijk enige factor waar ik dus statistisch zeker over kan zijn. Het blijft echter statistiek - en het heeft een grote bias: als het helemaal niet werkte had ik geen waarde (want niet online), dus is dit alleen van de werkende paren.
Snelheden e.d. nog even buiten beschouwing gelaten... afhankelijk van wat TS er mee gaat doen wil je natuurlijk ook een 'snelle ping'. Ik heb situaties gehad waarin ik volle snelheid kon downloaden via Powerline, maar wel een abominale ping had waardoor online gamen echt rampzalig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
SMSfreakie schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:07:
in sommige (duidelijk oudere flats) zie je vaak nog wel al kabelgoten aan de buitenkant lopen van de CAI :P
maar omdaar nou weer een kabel bij in te duwen gaat de CAI aanbieder niet waarderen :+
Nee precies, dit is gebouwd eind jaren 50, begin jaren 60.

De huurbaas heeft het zeer goed onderhouden dus het ziet er puik uit maar daarom zijn ze ook best streng met veel dingen, niet onterecht ook. Opmerkingen als in “hang lekker een kabeltje naar beneden” dat gaat hier niet werken.

Ik ga maar eens kijken of die EoP set van Ziggo goed werkt. Voordeel is blijkbaar wel dat het van boven tot onder randaarde heeft. We shall see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
MicGlou schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Snelheden e.d. nog even buiten beschouwing gelaten... afhankelijk van wat TS er mee gaat doen wil je natuurlijk ook een 'snelle ping'. Ik heb situaties gehad waarin ik volle snelheid kon downloaden via Powerline, maar wel een abominale ping had waardoor online gamen echt rampzalig was.
Ik ga er zeker mee gamen maar de voortekenen zijn goed, het modem/router zit toevallig op de zelfde groep als de kelder en heeft randaarde. Als ik onder de 16ms blijf dan zal het wel loslopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24
Misschien een gek idee, maar het zou kunnen werken als je vanuit de kelder naar buiten kan met een kabeltje.

Wat je zou kunnen doen is, als je wil gaan gamen of iets dergelijks, een accesspoint buiten je raam van je appartement hangen en een accesspoint buiten je kelder. Als ze zicht op elkaar hebben is die paar verdiepingen geen probleem en blijft je snelheid goed. Eventueel knutsel je een plankje wat je aan het raam kan hangen boven zodat het accesspoint netjes naar beneden kan kijken.

Als je niet in de kelder zit haal je het spul gewoon binnen. Het is aan te bevelen om wel accesspoints te gebruiken die op zijn minst spatwaterdicht zijn en bij voorkeur via POE gevoed worden zodat je maar 1 kabeltje naar buiten hoeft te hebben lopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Kleine update, ik heb dus de Ziggo set gehaald en ik haal stabiel 130mbit met een ping van 11ms en nauwelijks jitter aldus speedtest. Volgens mij helpt het dat heel de boel randaarde heeft.

Als de wasmachine draait daalt het naar 14ms en 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Millibits (per seconde neem ik aan) vind ik wel erg langzaam.

Aannemend dat je Mb/s (Megabit per seconde) bedoelt, zou ik het lekker zo laten, is heel acceptabel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Freee!! schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:53:
Millibits (per seconde neem ik aan) vind ik wel erg langzaam.

Aannemend dat je Mb/s (Megabit per seconde) bedoelt, zou ik het lekker zo laten, is heel acceptabel,
Obviously Mb/s ;-) ik wacht nog ff af hoe stabiel het blijft maar erg tevreden tot nu toe!

Pagina: 1