Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Ik wil zelf een PC bouwen voor gaming en foto-editing (Lightroom e.d.). Daar moet uiteraard een goede balans zijn tussen de verschillende componenten. Het is duidelijk dat bijvoorbeeld een 2080 Ti in combinatie met een Core i3 geen juiste balans is. Maar waar moet je op letten dat je CPU en GPU een beetje bij elkaar passen en niet de ene een bottleneck is voor de andere. Is er een vuistregel over de verhouding tussen videokaart en CPU?

Beste antwoord (via pepsiblik op 01-03-2019 16:08)

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 13:07
ik zou zeggen, pak een high end gpu als je ook een med-high end cpu hebt, houdt het gewoon ongeveer gelijk. al kan een mid end cpu nog wel goed meekomen met een high end gpu ipv van andersom, maar wat @Grijs ook zegt, vraag hier gewoon even na wat het beste is.

Alle reacties

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Als je de PC spoedig gaat bouwen, is het een goed idee om een topic aan te maken op Desktop Aankoop Advies hier op Tweakers. Dan kom je met de hulp van anderen (en uiteraard een portie eigen inzet) al een heel eind. Je kunt ook zelf op Desktop Aankoop Advies even rondstruinen, om te kijken wat er wordt aangeraden.

:)

Acties:
  • Beste antwoord

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 13:07
ik zou zeggen, pak een high end gpu als je ook een med-high end cpu hebt, houdt het gewoon ongeveer gelijk. al kan een mid end cpu nog wel goed meekomen met een high end gpu ipv van andersom, maar wat @Grijs ook zegt, vraag hier gewoon even na wat het beste is.

• pepsiblik
Ok, maar geen echte vuistregel of iets in de CPU wat je kunt relateren aan de GPU om te zien wat enigszins bij elkaar past.

• Grijs
pepsiblik schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:39:
Ok, maar geen echte vuistregel of iets in de CPU wat je kunt relateren aan de GPU om te zien wat enigszins bij elkaar past.
Ligt heel erg aan het budget, waarvoor de PC gebruikt gaat worden en monitor. Er zijn website die claimen de bottleneck van bepaalde onderdelen uit te rekenen, maar deze zijn heel inaccuraat.

• pepsiblik
Budget = €1000 (waarbij ik de case, voeding en koeler hergebruik).
De monitor is een 27 inch Dell IPS 2580x1440 model.

Heb je een link of zoekterm voor die websites?

• Grijs
pepsiblik schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:46:
Bijvoorbeeld: https://thebottlenecker.com/calculator

Maar zoals ik al zei negeren deze heel veel dingen, waaronder de monitor. Dit is geen aankoopadvies forum, daarvoor moet je hier zijn: Desktop Aankoopadvies. Dus ik zou zeggen, open daar een topic en kijk een beetje rond naar andere adviezen die daar zijn gegeven, steek je veel van op.

• pepsiblik
Mee eens. Ik denk dat de vraag over vuistregels e.d. wel beantwoord is. Dankjewel.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
waarbij ik de voeding hergebruik
Dat is zelden een goed idee. Welk merk en type is het?

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Budget = €1000 (waarbij ik de case, voeding en koeler hergebruik).
De monitor is een 27 inch Dell IPS 2580x1440 model.

En de BBG van deze maand met wat aanpassingen zoals in de comments is niet wat je zoekt?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• pepsiblik
Uszka schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:10:
[...]

Dat is zelden een goed idee. Welk merk en type is het?
Corsair AX 850

• pepsiblik
Jivebunny schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:15:
[...]

En de BBG van deze maand met wat aanpassingen zoals in de comments is niet wat je zoekt?
Op zich is het een goed startpunt. Maar het punt van de vraag was meer om de relatie tussen CPU en GPU wat uit te diepen dan om op een specifieke config uit te komen.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04
Een voeding uit 2010... Ja dat lijkt me niet zo'n goed idee, het was vroeger zeker een goede voeding, maar dat betekent niet dat ze oneindige levensduur hebben, na 8/9/10 jaar raad ik zeker aan om de voeding te vervangen!

Don't let perfect be the enemy of good.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:19
De voeding kan natuurlijk ook van 2013 zijn, dan kan ie imo nog een paar jaar mee.

Een site als bottlenecker moet je ver van weg blijven, is complete onzin.
In principe heeft elk systeem een bottleneck onderdeel, dit is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk dat een algemeen advies en/of vuistregel bijna niet mogelijk is.
Zie bijvoorbeeld ook de BBG van Januari. Twee game systemen van 1500 euro, met "slechts" een andere monitor/wens en daardoor een compleet verschillende balans in de setups.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019
Het ene systeem geven we bijna net zoveel geld uit aan de processor als de videokaart (al vind ik de 9700k nu wel erg duur), bij het andere systeem zit daar een factor 4 verschil in.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 01-03-2019 22:25 ]

Pagina: 1