Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Ik heb op de overloop op de eerste verdieping twee inbouwdozen in een betonnen vloer zitten. De doos van de brandmelder zit op de plek waar ik eigenlijk de verlichting wil hebben. De brandmelder komt op deze plek niet als zodanig meer terug.

De eene doos is van een brandmelder met een bruine. blauwe, zwarte (?) en aardedraad (laatste niet aangesloten).
Ik kan me niet voorstellen dat er een schakeldraad in de aansluiting zit dus ben nog wat abuis waar die voor dient.

De andere doos is de centraaldoos met meteen een aansluiting voor de verlichting. Hier lopen alle kabels zoals ze moeten maar niet de kabels van de brandmelder. Deze loopt dus door een eigen buizenstelsel op een aparte groep.

Nu ben ik mijn brein aan het breken over een KlikAanKlikUit oplossing waarbij ik de + en - gebruik van de rookmelder en daarbij de schakeling laat 'volgen' van de originele schakeling waar op dat moment dan gewoon een kroonsteentje op zit en dus niks inschakelt.

Ik denk dat ik een AWS-3500S moet inbouwen in het stroompunt van de rookmelder, vervolgens een AWMT-230 minizender boven het bestaande stroompunt en deze vervolgens met elkaar moet koppelen.
Ik krijg het echter niet in mijn hoofd voor elkaar om dit met 100% zekerheid vast te stellen.. :X

Achteraf is 'verplaatsen lichtpunt' een betere titel.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik heb zelf wat Kaku voor verlichting omdat de bolletjes niet van Philips Hue of Ikea Tradfri te krijgen waren voor die armaturen. Als ik nu weer de Kaku prijzen zie dan zou ik overwegen om een Hue lamp te nemen, het lijkt ook over een hal te gaan dus je kan daar nog wat leuke toepassingen bedenken als 's nachts dimmen en overdag automatisch uit.

Het direct antwoord:

De ACM-1000 van €21 lijkt me prima voor het lichtpunt. Je kan ook voor de ACM-2300-HC gaan met auto uit. Ook een lamp of fitting is verkrijgbaar en voordelig, kijk wat het beste past, misschien wil je wel dimmen. De 3500 lijkt me alleen maar erg klein en een hoog vermogen ondersteunen, waarschijnlijk heb je dat niet echt nodig.

Al bovenstaande kan je dan bedienen met de AWMT-230, deze gaat achter de lichtschakelaar, niet bovenin het originele lichtpunt omdat je de schakelaar met twee 'zwakstroomdraadjes' aansluit. De nuldraad of aarde en schakeldraad daarvoor misbruiken zou kunnen werken (dan kan het wel in het oude lichtpunt) maar dat is expirimenteel en zeker af te raden.

De zwarte draad van de brandmelder is waarschijnlijk om te communiceren met andere brandmelders.

[ Voor 4% gewijzigd door jnr24 op 01-03-2019 17:42 ]

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Ben er dit weekend mee aan de gang gegaan en jouw omschrijving klopt helemaal.
Het werkt nu naar wens.

Bedankt!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Mooi ! dankje voor terugkoppeling