Media speler lastig verhaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ted.van.es
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 13:43
Ik ben al enige weken actief bezig met een volwaardig mid/high end home Cinema systeem op te zetten, alleen ik zit met een aantal problemen te kloten het grootste probleem is het bekijken van 4K HDR dolby true HD media. Wat voor zo ver ik weet een van de betere kwaliteit films voor de consument klopt dit?

Ik zoek een?
Media oplossing waarbij alle films op een centrale plaats staan zodat ik er eventueel ook met een iOS apparaat bij kan komen. Terwijl ik ook op mijn TV de films kan zien in de best mogelijke kwaliteit die de tv en audio set bieden.

Wat nu het probleem is: ik heb volgends mij geen media speler die dit goed kan. Want een Apple tv in combinatie met een synology nas kan maar een resolutie afspelen tot 1080p.

direct met de tv afspelen is ook geen optie want dan heb ik geen 7.1 geluid meer omdat dat niet gaat over HDMI ARC(zou wel kunnen met eARC alleen dat heeft mijn tv niet)

Ook heb ik even gekeken naar plex alleen dan moet je weer een dus danig sterke plex server hebben als je 4K content wilt kijken en dan af en toen nog met een 2e apparaat andere films gaat kijken

Nu is het denk ik een oplossing om een Intel NUC8 te kopen en hier Ubuntu met kodi op te laten draaien. Alleen deze oplossing geeft alleen een media speler die al 500 euro is wat ik toch wel veel vind voor alleen een media speler

Wat is je budget?
Het budget is vrij ruim en ligt ook aan de oplossing want binnenkort wil ik toch een nieuwe NAS halen en als de oplossing inhoud dat er bijvoorbeeld alleen een sterke nas moet komen dan is het budget meer dan voor bijvoorbeeld alleen een media player

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
media beschikbaar te stellen op verschillende apparaten waarbij de content het beste uit het desbetreffende apparaat haalt.

Voorbeelden hiervan zijn:
Op het grote scherm(niet bijzonder groot)
TV: Philips 43PUS7303 dit is een prima tv en zeker voor de prijs. Hij ondersteund HDR10 en 4K nu zou ik daar ook dankbaar gebruik van willen maken
Audio: als audio setup heb ik de ONKYO ht-s9800 dit is een 7.1 set met ondersteuning voor bijna ieder audio formaat van DTS-x naar Dolby True HD en dolby Atmos ook hier zou ik dankbaar gebruik van willen kunnen maken

Deze combinatie is volgends mij aardig goed graag hoor ik wel jullie mening.

Maar de zelfde films zou ik ook graag op mijn IOS apparaten willen kunnen kijken. Nu zou dit geen probleem hoeven te zijn want ik heb al wel een app en server hiervoor deze kan gewoon binnen een docker container kunnen draaien op mijn 6 core Mac mini en dan kan ik ook van buitenaf bij mijn films

Welke vragen heb je hier nog over?
alle tips of algemene opmerkingen zijn welkom als ik hierbij mijn situatie kan verbeteren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:28
Volgens mij moet je eerst even terug naar de basis.
De films staan op blu ray of komen van netflix of amazon prime?

Het lijkt me helemaal niet toegestaan om die naar een NAS te halen.

Dus je zult eens even moeten uitleggen waar de content vandaan komt en dan kan daar een oplossing voor bedacht worden..

maar deze hele opstelling lijkt me helemaal niet legaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Meer info: Mediaspelers en HTPC's

Je vraag is niet moeilijk en in bovenstaande link pas honderden "vergelijkbare" keren gesteld het afgelopen jaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:34
Een nas en een (android) mediaplayer bij je tv en je bent klaar om alles af te spelen.

Maar zoals hierboven aangehaalde, lees je even in op de basis en dan is het niet zo moeilijk+)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ted.van.es schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:51:
Ik ben al enige weken actief bezig met een volwaardig mid/high end home Cinema systeem op te zetten, alleen ik zit met een aantal problemen te kloten het grootste probleem is het bekijken van 4K HDR dolby true HD media. Wat voor zo ver ik weet een van de betere kwaliteit films voor de consument klopt dit?
Waarschijnlijk doel je op 2 verschillende dingen tegelijk: 4k beeld met HDR en daarnaast HD audio. Voor het eerste heb je dus een mediaspeler nodig die 4k ondersteunt en HDR en daarnaast een televisie waarop je dat kunt afspelen. Als je daarnaast een receiver gebruikt voor je audioweergave + aansluiten van alle bronnen, dan dient die ook 4k en HDR te ondersteunen. Meeste gebruikte HDR-formaten zijn HDR10 en Dolby Vision, maar je hebt inmiddels ook HDR10+, Technicolor HDR, HLG, etc. V.w.b. de HD audio zijn er op dit moment ook verschillende formaten waarvan Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS HD-Master Audio en DTS:X de meest gebruikte zijn. Aangezien de meeste tv's gewoon stereo zijn, heb je pas echt wat aan deze formaten als je een receiver met 5.1-setup (of meer) hebt.
Ik zoek een?
[i]Media oplossing waarbij alle films op een centrale plaats staan zodat ik er eventueel ook met een iOS apparaat bij kan komen. Terwijl ik ook op mijn TV de films kan zien in de best mogelijke kwaliteit die de tv en audio set bieden.

Wat nu het probleem is: ik heb volgends mij geen media speler die dit goed kan. Want een Apple tv in combinatie met een synology nas kan maar een resolutie afspelen tot 1080p.
Waarschijnlijk handigste is een NAS (of een losse externe HDD) en een mediaspeler die geschikt is voor 4k HDR beeld en HD audio.
direct met de tv afspelen is ook geen optie want dan heb ik geen 7.1 geluid meer omdat dat niet gaat over HDMI ARC(zou wel kunnen met eARC alleen dat heeft mijn tv niet)

Ook heb ik even gekeken naar plex alleen dan moet je weer een dus danig sterke plex server hebben als je 4K content wilt kijken en dan af en toen nog met een 2e apparaat andere films gaat kijken

Nu is het denk ik een oplossing om een Intel NUC8 te kopen en hier Ubuntu met kodi op te laten draaien. Alleen deze oplossing geeft alleen een media speler die al 500 euro is wat ik toch wel veel vind voor alleen een media speler [/i]
Intel NUC kan inderdaad prima, maar onnodig duur en voor jouw wensen ook totaal niet nodig.
Wat is je budget?
Het budget is vrij ruim en ligt ook aan de oplossing want binnenkort wil ik toch een nieuwe NAS halen en als de oplossing inhoud dat er bijvoorbeeld alleen een sterke nas moet komen dan is het budget meer dan voor bijvoorbeeld alleen een media player

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
[i] media beschikbaar te stellen op verschillende apparaten waarbij de content het beste uit het desbetreffende apparaat haalt.

Voorbeelden hiervan zijn:
Op het grote scherm(niet bijzonder groot)
TV: Philips 43PUS7303 dit is een prima tv en zeker voor de prijs. Hij ondersteund HDR10 en 4K nu zou ik daar ook dankbaar gebruik van willen maken
Audio: als audio setup heb ik de ONKYO ht-s9800 dit is een 7.1 set met ondersteuning voor bijna ieder audio formaat van DTS-x naar Dolby True HD en dolby Atmos ook hier zou ik dankbaar gebruik van willen kunnen maken

Deze combinatie is volgends mij aardig goed graag hoor ik wel jullie mening.
Prima spullen om het meeste mee te kunnen doen wat je wilt. Als het goed is wordt er op elke (4k)blu-ray waarom Dolby Vision zit ook het standaard HDR10 meegestuurd, net als dat er op elke dvd/blu-ray ook een standaard dolby of dts track zit, voor als je tv/audiosysteem geen hd audio ondersteunt.
Maar de zelfde films zou ik ook graag op mijn IOS apparaten willen kunnen kijken. Nu zou dit geen probleem hoeven te zijn want ik heb al wel een app en server hiervoor deze kan gewoon binnen een docker container kunnen draaien op mijn 6 core Mac mini en dan kan ik ook van buitenaf bij mijn films
[/i]

Welke vragen heb je hier nog over?
alle tips of algemene opmerkingen zijn welkom als ik hierbij mijn situatie kan verbeteren
Lees als begin eens de posts die ik link in onderstaande quote goed door:
Ik denk dat je prima kunt volstaan met een Minix Neo U9-H, Nvidia Shield TV, Apple TV 4k, Vero 4k, etc. Als je die combineert met een NAS ben je al een heel eind

@boyette Wat een onzin. Mediaspelers zijn niet illegaal, Kodi evenmin en ook het bekijken van content daarop is dat niet. Als Ted van Es ergens download van betaalde, legale bron, mag dat ook. Als hij zijn streams en downloads uit illegale bron haalt, is dat niet toegestaan, maar dat zegt dan nog steeds niets over zijn wens om de media die hij reeds in bezit heeft op een prettige manier af te willen spelen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted.van.es
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 13:43
@Jorgen dankjewel voor je informatieve reactie. Ik lees zelf dat de Vero 4K+ als media center software kodi gebruikt toch? Want kodi heeft wel mijn voor keur omdat ik bij een Apple tv 4K geen passthrough krijgt naar mijn avr.
Wat zijn eigenlijk de functies die een Nvidia shield nog meer/beter kan dan de Vero 4K+ behalve game stream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-10 12:11

Canon23

>>MY<< world

Waarom de moeite doen van 4k op een 43 inch scherm, tenzij je op 1 mtr afstand zit

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ted.van.es graag gedaan.De Vero 4k+ draait OSMC wat net als SPMC, MrMC, LibreElec, etc een variant van Kodi is. Qua processorsnelheid is de NVidia Shield 1 vd sterkste mediaspelers die je op dit moment kopen kunt. Veel andere voordelen dan dat hij ook geschikt is om te gamen, zijn er niet perse. In mijn link naar het Kodi forum zie je bij veel gebruikssituaties de Shield aangeraden worden, maar net zo vaak ook andere goede mediaspelers. Het is dan ook een kwestie van smaak en budget.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1