Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bijna 24, ik ben na de middelbare school begonnen met hbo informatica maar stopte na 3 maanden door omstandigheden. Een aantal mislukte pogingen tot studeren later ging ik werken, en twee jaar geleden begon ik in de IT via een detacheerder. Ik begon met wat functioneel testen en een jaartje later begon ik bij het bedrijf waar ik nu werk. Sinds een paar maanden werk ik daar ook als ontwikkelaar.

Het product wat we maken is erg interessant, ik kan er veel leren, het salaris is prima en ik kan goed vinden met zowel collega's als de baas. Enige probleem is dat het bedrijf een aantal fikse klappen heeft gehad waardoor ik met 99% zekerheid vanaf half mei werkloos raak.

Gezien de huidige economie is dat op zich geen probleem aangezien ik verwacht heel snel een nieuwe baan te kunnen vinden, maar ik ben wel aan het nadenken over de toekomst en mijn carrière. Het knaagt wel dat ik geen hbo-diploma heb terwijl dat in de toekomst wel eens handig kan zijn. Daarnaast merk ik tijdens het werk dat ik wel kan programmeren maar dat ik soms theoretische diepgang mis.

Ik ben me aan het beraden op de mogelijkheden en ik hoop dat mensen met wat meer ervaring mij van advies kunnen voorzien.

Qua persoonlijke situatie: Ik woon nog thuis (lang leve de woningmarkt) maar ik was van plan om dit jaar uit huis te gaan. Ik zou dat ook een jaar kunnen uitstellen aangezien ik een goede band heb met mijn ouders. Ik heb nog recht op 3 jaar studiefinanciering via een lening als ik fulltime zou studerne.

Op dit moment zie ik de opties als volgt:

1) Inhouse ergens werken als developer/tester voor 4 dagen per week en ernaast een duale hbo-ict opleiding volgen. Voordelen: financieel komt het beter uit, een bepaald product zien groeien vind ik wel leuk. Nadelen: Duaal schijnt vrij pittig te zijn qua tijd

2) Bij een detacheerder fulltime werken en daar cursussen volgen en certificaten behalen. Voordelen: Veel kennis opdoen, financieel gunstig, in korte tijd op meerdere plekken werken. Nadelen: Nog steeds geen hbo-diploma, certificaten worden naarmate de tijd vordert minder waard

3) Eén of twee jaar voltijd hbo-ict doen en daarna overstappen op de duale variant. Voordelen: De 1 of 2 jaar zullen minder pittig zijn dan als ik duaal begin, meer contactmomenten met docenten. Als de werkdruk behoorlijk meevalt kan ik tijd steken in zelfstudie en/of hobbyprojecten om bij te leren. Nadelen: Geen salaris verdienen en ofwel spaargeld aanspreken ofwel lenen.

Ik heb er de afgelopen weken veel over nagedacht en ik neig toch heel erg naar optie 3. Als duaal studeren uiteindelijk te lastig blijkt heb ik tenminste een hbo-propedeuse en iets meer theoretische kennis. Wel is een ander nadeel dat ik een periode van 3 maanden moet overbruggen (tijd tussen aflopen contract en begin studiejaar, inclusief al geplande vakantie) en dat het vrij lastig zal worden om een fatsoenlijke baan voor zo'n korte tijd te nemen.

Ik vind het erg lastig een keuze te maken en heb er al een paar keer wakker van gelegen. Is er iemand die zijn/haar mening of ervaring wil delen?

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 01-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een duale opleiding op een hbo-school lijkt mij vrij moeilijk te combineren met een 32 urige werkweek.

Mijn vraag aan jou is, beschik je op dit moment over een sociale huurwoning? Als je recht hebt op huursubsidie, kun je met een jaarlijks bruto-inkomen van 20K ongeveer net zo goed rondkomen als eentje van 34K . om 18 tot 20K per jaar te verdienen hoef je in de ICT sector waarschijnlijk niet 4 volle dagen te werken.

Waar je ook rekening mee kan houden, is als het al een aantal keer niet gelukt is 1 studie af te ronden... of een duale studie dan wel de best passende uitdaging is. De meeste mensen doen pas mee aan een volledige marathon, nadat ze een halve hebben uitgelopen.

[ Voor 21% gewijzigd door 3x3 op 28-02-2019 22:19 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Zorg dat je je papieren behaald, die nodig zijn voor de richting waar jij wilt werken. MBO heb je weinig aan tegenwoordig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 20:25
Zet het voor jezelf allemaal eens naast elkaar in een excel sheet, of een database.

Met bijvoorbeeld een tijdpad van 10 jaar vanaf nu.
Uren die je aan je opleiding kan besteden, salaris opbouw bij verschillende vormen, opleidingskosten, aftrekposten etc, leningen.

Dat geeft vaak een ander inzicht dan de mening van derden.

Maar wat @Hackus ook zegt, uiteindelijk is een papiertje het meest waard.
De weg ernaartoe maakt nu misschien uit, maar als je daarna een paar jaar aan het werk bent zal je inzet, initiatief en ontwikkeling vermogen zwaarder gaan wegen.

[ Voor 26% gewijzigd door The_Vice op 28-02-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je woont nog thuis, dan is duaal studeren waarschijnlijk een stuk minder pittig omdat je niet alles in het huishouden zelf hoeft te doen. Dat papiertje is toch vrij veel waard, dus zou het sowieso overwegen, danwel duaal, danwel voltijd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zonder papiertje kom je tegenwoordig nergens, dat zou je focus moeten zijn.
Of dit nu duaal is of niet, dat is om het even en zal afhangen van jouw inzet en mindset.

Dus: haal dat papiertje, al moet je er eea voor opofferen de komende 3 jaar (tijd, geld etc). Dat is het allemaal echt heel erg waard....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bent 24 en woont nog thuis, je gaat nooit een betere uitgangssituatie krijgen om aan een studie te beginnen. Ga voor optie 1, kijk of je een bedrijf kan vinden waar een driedaagse werkweek een optie is en steek de rest van de tijd in je opleiding. Blijf ondertussen lekker thuis wonen, dat bespaart een hoop geld en je kan dan over een paar jaar gelijk een goede start maken op de woningmarkt.

Lang niet alles wat je op het HBO gaat leren is een nuttig of actueel maar het geeft je wel een zeer goede basis en een papiertje dat overal op dezelfde waarde geschat wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 19:06
SmurfLink schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:28:
Je woont nog thuis, dan is duaal studeren waarschijnlijk een stuk minder pittig omdat je niet alles in het huishouden zelf hoeft te doen. Dat papiertje is toch vrij veel waard, dus zou het sowieso overwegen, danwel duaal, danwel voltijd.
Ik kan dit beamen. 10 jaar geleden naast 40 urige werkweek dmv 2 avonden in de week mijn hbo diploma gehaald, gewoon op een fysieke hoge school.
Ik heb zelfs de opleiding in 3 jaar afgerond i.p.v. 4 jaar. Ook ik woonde nog thuis. Alles komt terecht op je instelling.
Het feit dat je al werkervaring hebt maakt het dat je “makkelijker” door de opleiding heen kan rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:12
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:12:
het salaris is prima.

lang leve de woningmarkt.
Hoe kan je dit schrijven? 8)7

Salaris moet in verhouding zijn met woonlasten. Dus is niet 'prima'!

Het lijkt me juist ideaal om dat papiertje te halen
  • Die 3 maanden zijn zo voorbij.
  • Thuiswonen een voordeel - minder lasten
  • Het is juist goed om met werkervaring weer een studie te doen!! Veel meer referentiepunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Ik heb zelf duaal gestudeerd op het HBO (niet IT) en kan mijn ervaring hier wel in delen. Echter is het heel erg afhankelijk van persoon tot persoon aangezien niet iedereen even snel stof kan oppakken.

Ik vond het HBO persoonlijk niet te moeilijk gezien ik de stof best snel wist op te pakken. Je hebt al eens eerder geprobeerd te studeren, merkte je hier al gauw dat het niveau erg hoog voor jou werd? Als je verwacht veel tijd naast de contacturen op school nodig te hebben kan ik aanraden eerst 2 jaar voltijd te studeren. Dan kan je naarmate je studie vordert een betere keuze maken omtrent wel/niet duaal studeren. Wel kan ik je adviseren je studie niet halverwege te stoppen. Twee jaar HBO met een propedeuse is precies niks waard in de arbeidsmarkt, in ieder geval in mijn sector..

Het zwaarste aan duaal studeren is het balanceren van werken en studeren. Zorg dat je op werk efficiënt te werk gaat en je je werk gewoon tussen 9 en 5 af krijgt. Wees ook eerlijk naar je manager zodra het te veel wordt, je wilt namelijk je werk niet mee naar huis nemen. Thuis is het namelijk tijd voor je studie. Zodra je deze twee niet goed gescheiden kan houden wordt het al gauw rommelig en ga je op een van de twee (of beide) steken laten vallen. Mentaliteit, motivatie en planning zijn erg belangrijk bij duaal studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mexxer schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:20:
[...]

Ik kan dit beamen. 10 jaar geleden naast 40 urige werkweek dmv 2 avonden in de week mijn hbo diploma gehaald, gewoon op een fysieke hoge school.
Ik heb zelfs de opleiding in 3 jaar afgerond i.p.v. 4 jaar. Ook ik woonde nog thuis. Alles komt terecht op je instelling.
Het feit dat je al werkervaring hebt maakt het dat je “makkelijker” door de opleiding heen kan rollen
Instelling is natuurlijk iets. Maar als jij in 3 jaar 2 avonden hetzelfde doet als waar 4 jaar full time voor staat, dan heb je of een opleiding gedaan die echt niks voorstelt, of je hebt nog steeds zwaar onder je niveau een opleiding gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tg1997
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 12:48
Waarschijnlijk zal na enige werkervaring en levenservaring opgedaan te hebben het studeren je ook makkelijker afgaan en zul je meer motivatie hebben. Denk dat een diploma zeker nut zal hebben, vooral wanneer de banen niet zo makkelijk voor het oprapen liggen als nu zullen ze sneller selecteren op een papiertje. En je huidige situatie laat imo het ook wel toe om een part time Hbo richting te volgen waar je bijvoorbeeld 2 avonden naar studie gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xalephsis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 15:40
Gewoon doorwerken, diepgang leer je in de praktijk, misschien dat je een stap achter staat op mensen met een opleiding, maar je kunt jezelf ook verbreden en verdiepen met kennis die je nu mist, daar heb je geen diploma voor nodig.

Diploma = kosten, minder uren kunnen werken en over het algemeen kun je, mits je een redelijk basis niveau hebt, heel prima door solliciteren naar een baan. Ik werk inmiddels al zo'n 10 jaar in de development wereld en ben slechts 1 keer gevraagd om mijn diploma, die ik overigens niet heb, en ook dat was geen probleem.

Die diepgang die je mist kun je jezelf leren, daar zijn genoeg middelen voor online te vinden en voor de rest moet je er zelf bereid zijn tijd in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 22:58
Harm_H schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Waarschijnlijk iets met een overspannen woningmarkt die ongunstig is voor starters. TS kan gewoon een prima salaris hebben op basis van zijn ervaring en papieren, maar dat betekent niet dat je een huis kan kopen. De particuliere huurmarkt is ook niet bepaald gunstig op het moment.

@Verwijderd Zoals anderen al zeggen, je woont nog thuis en je bent nog (relatief) jong. Oftewel: ga gewoon voor optie 3 en ga nog even van het studentenleven genieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik doe IT al een tijdje en kwam op de markt toen de zeepbel net doorgeprikt was. Je heb gewoon een streepje voor als je HBO heb gedaan.

Alleen toen ik op de markt kwam in 2001 even moeite moeten doen om een baan te vinden daarna super makkelijk. Voornamelijk omdat ik een opleiding heb. Certificaten zou ik zelf geen enkele waarde aan hechten is alleen leuk als je als consultant wilt opscheppen zelf heb ik nooit een gehaald en is het ook nooit nodig geweest.

Je woont nog thuis dus ga voor optie 3. Dat lijkt me het beste. ICT is best pittig. Plus omdat je al in de it gewerkt heb kan je misschien je stage overslaan. dan is het nog maar 3,5 jaar. Wat is 3-4 jaar opleiding op bijna 40 jaar werken. (niet heel veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 13:28
Ik vind dat je zolang mogelijk naar school moet blijven gaan cq studeren. Het argument dat ervaring > diploma’s is tot op zekere hoogte zeker waar. Echter, de reden dat je diploma’s wilt hebben is zodat er nooit discussie is over wat je niveau is en je kwalificaties zijn.

Daarbij op een persoonlijke noot: ik heb nog nooit iemand ontmoet die zei: ‘nou ik ben toch zo blij dat ik toen niet verder ben gegaan na de middelbare school (oid)’.

Diploma’s vergroten nou eenmaal je kansen, dus ook als vind je alles aan school stom en vervelend. Sla jezelf door die paar jaar en heb er de rest van je leven voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties!
3x3 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:17:

Mijn vraag aan jou is, beschik je op dit moment over een sociale huurwoning? Als je recht hebt op huursubsidie, kun je met een jaarlijks bruto-inkomen van 20K ongeveer net zo goed rondkomen als eentje van 34K . om 18 tot 20K per jaar te verdienen hoef je in de ICT sector waarschijnlijk niet 4 volle dagen te werken.
Ik heb momenteel überhaupt geen woning, ik woon bij m'n ouders in. Ben wel op zoek naar iets. Dat het netto gat tussen 20k en 34k zo klein is verbaast me wel, daar ga ik beter in duiken.
Hackus schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:20:
@Verwijderd Zorg dat je je papieren behaald, die nodig zijn voor de richting waar jij wilt werken. MBO heb je weinig aan tegenwoordig
Ik heb ook geen mbo-diploma, alleen maar havo. Werkt dat meer ik mijn voordeel of nadeel (ten opzichte van mbo)?
Harm_H schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Ik verdien nu 38k per jaar bruto, als ik kijk naar het salaris topic hier en het vergelijk met de salarissen van mensen die wel een hbo-diploma hebben vind ik dat ik een prima salaris verdien. Probleem is alleen dat de wachtlijst voor de sociale huur enorm lang zijn, je voor de vrije sector de hoofdprijs betaalt en 4x de huur als salaris moet verdienen en ik door studieschuld+tijdelijk contract nu geen hypotheek kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:39:
Ik heb ook geen mbo-diploma, alleen maar havo. Werkt dat meer ik mijn voordeel of nadeel (ten opzichte van mbo)?
Hier ook havo, die ik op mijn 29e heb gehaald, later dit jaar hopelijk ook vwo.

Als vervolg zit ik aan https://werken.belastingd...uaal-ict-student-e1031741 te denken, een kennis bij de Belastingdienst wees mij daar op. Een van de richtingen is softwaredevelopment, misschien wat voor jou?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:39:
Bedankt allemaal voor de reacties!

[...]

Ik heb momenteel überhaupt geen woning, ik woon bij m'n ouders in. Ben wel op zoek naar iets. Dat het netto gat tussen 20k en 34k zo klein is verbaast me wel, daar ga ik beter in duiken.

[...]

[...]

Ik verdien nu 38k per jaar bruto, als ik kijk naar het salaris topic hier en het vergelijk met de salarissen van mensen die wel een hbo-diploma hebben vind ik dat ik een prima salaris verdien. Probleem is alleen dat de wachtlijst voor de sociale huur enorm lang zijn, je voor de vrije sector de hoofdprijs betaalt en 4x de huur als salaris moet verdienen en ik door studieschuld+tijdelijk contract nu geen hypotheek kan krijgen.
In elk geval 1 papiertje ;)
Ik zou kijken of je de draad weer op kunt pakken. Leuk dat je 'tussendoor' wat verdient, maar je hebt meer zekerheid met de juiste papieren. Waarom zou ik een ongeschoold iemand aannemen, boven geschoold ?
(misschien eerst niveau 4)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1