Toon posts:

Centerspeaker geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik heb mijn Xbox One X aangesloten op mijn versterker (Marantz SR5500) via een toslink kabel en uiteraard een HDMI kabel, maar die gaat naar de TV. Mijn versterker heeft geen HDMI aansluitingen.

Als speakerset heb ik momenteel de Klipsch RP-6000F en sinds vanmiddag de Klipsch RP-504 centerspeaker.

Nu stuit ik op het volgende probleem:

De centerspeaker werkt enkel bij Netflix, en ook bij tv kijken werkt hij, (doe ik ook via de Xbox) alhoewel hij het bij sommige zenders ook niet doet.

Echter, bij apps als Youtube en ook bij gamen zelf, werkt de centerspeaker helemaal niet.

Het vreemde is, dat mijn oude centerspeaker wel gewoon werkte. 8)7

Ik heb al van alles geprobeerd in de instellingen van de receiver en Xbox, maar ik krijg het niet voor elkaar.
De versterker zal binnenkort worden vervangen voor de Marantz SR6013. Is dit iets wat aan mijn oude versterker ligt?

Alvast dank voor de hulp!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 19:28 . Reden: Taalfoutjes ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-02-2019 22:15)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:33

Mikayu

.srt

Zet de Xbox op Dolby Digital. Er is naar mijn weten geen enkele Xbox game die DTS ondersteunt.
TV en Netflix zijn in Dolby Digital, die zal het gewoon passthrough doorgeven aan de receiver, vandaar dit wel werkt

Het klopt ook dat je bij Youtube alleen stereo hebt, dit is een beperking van het platform.

All channel stereo werkt doorgaans ook niet als er al een 5.1 signaal binnen komt.
De receiver denkt 5.1 te ontvangen maar er worden er maar 2 gebruikt in de encoding naar DTS. Een receiver kan geen onderscheid maken dat er alleen links en rechts geluid in zit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
Je hebt waarschijnlijk iets gedaan wat je niet benoemd hebt, want als je slechts de ene passieve speaker vervangt voor de andere en verder alle instellingen ongemoeid laat, moet het geheel gewoon werken zoals het ervoor deed.

De verklaring ligt waarschijnlijk in het verschil tussen een stereo en surround track, waarbij de center enkel meedoet bij die laatste. Veel receivers hebben ook een optie om stereo over alle kanalen weer te geven, of om er kunstmatig surround van te maken. Waarschijnlijk is deze optie nu uitgeschakeld, waardoor het nu anders werkt. Of je deze instelling moet zoeken in de Xbox of in de receiver, durf ik niet te zeggen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Wat krijg je voor signaal binnen op je receiver? Stereo of 5.1?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken.

Het signaal komt via de Xbox als DTS 5.1.

Ik heb niets aan de versterker veranderd, geen enkele instelling. Het vreemde is, dat all channel stereo ook niet werkt, ook dan hoor je enkel left en right, geen center. Terwijl zoals ik aangaf, ik Netflix kijk, ook via de Xbox, en TV, ook via de Xbox, en hij het dan dus wel doet. Dat vind ik zelf zo vreemd....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Zet de Xbox op Dolby Digital. Er is naar mijn weten geen enkele Xbox game die DTS ondersteunt.
TV en Netflix zijn in Dolby Digital, die zal het gewoon passthrough doorgeven aan de receiver, vandaar dit wel werkt

Het klopt ook dat je bij Youtube alleen stereo hebt, dit is een beperking van het platform.

All channel stereo werkt doorgaans ook niet als er al een 5.1 signaal binnen komt.
De receiver denkt 5.1 te ontvangen maar er worden er maar 2 gebruikt in de encoding naar DTS. Een receiver kan geen onderscheid maken dat er alleen links en rechts geluid in zit.

Verwijderd

Topicstarter
Mikayu, jij bent mijn held van de dag! Nadat ik de instellingen aangepast heb naar aanleiding van jou uitleg, doet hij weer in volle glorie mee!

Super bedankt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Er bestaat meestal ook iets als auto surround. Dan blijft stereo stereo, en 5.1 van alle ondersteunde formaten wordt 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Jag schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 06:40:
Er bestaat meestal ook iets als auto surround. Dan blijft stereo stereo, en 5.1 van alle ondersteunde formaten wordt 5.1.
De Xbox heeft dit helaas niet. Je moet handmatig switchen naar stereo als je bijvoorbeeld een CD af wil spelen zonder dat het eerst encoded wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nee op de receiver bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dan blijft het nog op 5.1 staan omdat de encoding van de Xbox vaag werkt.
Pagina: 1