De titel zegt het eigenlijk al een beetje: ik wil een super-tele. Mijn 70-200 2.8 IS II is een fantastische lens, maar voor vogels of dieren die weigeren in de buurt te komen ruimschoots te kort, zelfs op mijn 80D met z'n 1.6x crop. Ik heb dus meer millimeters nodig! Ik heb uiteraard al opties zitten onderzoeken (we zitten hier wel op Tweakers hè!), maar ben toch benieuwd of er hier nog mensen iets aan mijn overwegingen toe te voegen hebben 
Budget is ~1500€, maar minder is altijd beter.
De kanshebbers:
Sigma 150-600 f/5-6.3 Contemporary
Pro: Licht, relatief goedkoop (iets boven de 800€ grijze import of 850€ in DE), gestabiliseerd, 600mm.
Neutraal: optische kwaliteit is volgens reviews en voorbeeldplaten helemaal prima, maar niet uitzonderlijk.
Con: f/6.3 vanaf 338mm is niet al te snel. Uiteraard is het geen lens die je binnen gebruikt, maar de ISO zal toch een eind omhoog moeten zodra het begint te schemeren. Geen ramp.
Voorlopig oordeel: Momenteel de grootste kanshebber.
Sigma 150-600 f/5-6.3 Sport
Pro: Betere bouwkwaliteiten weather sealing dan de Contemporary. Volgens sommige reviews iets scherper.
Neutraal: Volgens andere reviews even scherp als de Contemporary.
Con: Zwaar, duurder (rond de 1500€, ook bij grijze import)
Voorlopig oordeel: Ik zie geen reden deze te kiezen boven de Contemporary. Hij lijkt vooral zwaarder en duurder te zijn zonder veel toe te voegen.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Pro: Beste beeldkwaliteit van het stel, 'witte lens'-patsfactor (
), licht, iets lichtsterker dan de andere. Door f/5.6 op 400mm nog de optie om met een 1.4x extender te werken op bodies die tot f/8 autofocussen.
Neutraal: Kon niets vinden.
Con: Maximaal 400mm, dus waarschijnlijk met enige regelmaat ook te kort. Prijs is iets boven de 1400€ grijze import, dus zit wel redelijk aan de limiet.
Voorlopig oordeel: Twijfel! Het is een prachtige lens, maar gaat'ie niet te kort zijn? En als ik er een 1.4 of 2x TC op schroef kost dat alsnog een paar honderd € extra en gaat de optische kwaliteit achteruit.
Canon EF 400mm f/5.6
Pro: Een 'big white' voor amateurgeld! Optisch nog steeds dikke prima, ondanks z'n 26(!)-jarige staat van dienst. Nieuw betaalbaar, tweedehands helemaal. De lichtste van het stel.
Neutraal: Wel écht oud! 400mm vast brandpunt wordt even wennen.
Con: Niet gestabiliseerd. Met 400mm wat aan de korte kant voor wat ik wil.
Voorlopig oordeel: Leuk om te overwegen, maar realistisch gezien zijn er betere opties.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Pro: Optisch prima, tweedehands wordt dit de goedkoopste lens van mijn shootout.
Neutraal: Pompzoom.
Con: Met 400mm aan de korte kant. Optisch minder dan de nieuwe versie.
Voorlopig oordeel: Gedeelde tweede plaats met versie 2. Een beetje een afweging tussen prijs en kwaliteit.
Sigma 100-400mm f/5-6.3
Pro: Optisch érg sterk. Een van de goedkoopste lenzen in deze shootout. Licht.
Neutraal: Niet echt iets.
Con: Op mijn 80D nog maar één AF-punt (dat ook nog eens niet echt lekker werkt) op een 1.4x teleconverter. Geen statiefgondel.
Voorlopig oordeel: Erg mooie lens, en zeker de moeite waard. Maar niet voor mij.
Andere opties zijn de Sigma- en Tamronversies van de 100-400. Die vallen af omdat ik dan gevoelsmatig liever v1 van Canon koop. De Tamron 150-600 krijgt iets mindere reviews dan de Sigma Contemporary, dus voor dezelfde prijs valt die af. De 'echte' Canon big whites zijn domweg te duur. Een 2x TC op mijn 70-200 is een overweging die ik nog verder moet onderzoeken. Maar daar ben ik bang voor teveel kwaliteitsverlies, terwijl ik nog steeds met 'maar' 400mm zit.
Iemand input?
Budget is ~1500€, maar minder is altijd beter.
De kanshebbers:
Sigma 150-600 f/5-6.3 Contemporary
Pro: Licht, relatief goedkoop (iets boven de 800€ grijze import of 850€ in DE), gestabiliseerd, 600mm.
Neutraal: optische kwaliteit is volgens reviews en voorbeeldplaten helemaal prima, maar niet uitzonderlijk.
Con: f/6.3 vanaf 338mm is niet al te snel. Uiteraard is het geen lens die je binnen gebruikt, maar de ISO zal toch een eind omhoog moeten zodra het begint te schemeren. Geen ramp.
Voorlopig oordeel: Momenteel de grootste kanshebber.
Sigma 150-600 f/5-6.3 Sport
Pro: Betere bouwkwaliteiten weather sealing dan de Contemporary. Volgens sommige reviews iets scherper.
Neutraal: Volgens andere reviews even scherp als de Contemporary.
Con: Zwaar, duurder (rond de 1500€, ook bij grijze import)
Voorlopig oordeel: Ik zie geen reden deze te kiezen boven de Contemporary. Hij lijkt vooral zwaarder en duurder te zijn zonder veel toe te voegen.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Pro: Beste beeldkwaliteit van het stel, 'witte lens'-patsfactor (
Neutraal: Kon niets vinden.
Con: Maximaal 400mm, dus waarschijnlijk met enige regelmaat ook te kort. Prijs is iets boven de 1400€ grijze import, dus zit wel redelijk aan de limiet.
Voorlopig oordeel: Twijfel! Het is een prachtige lens, maar gaat'ie niet te kort zijn? En als ik er een 1.4 of 2x TC op schroef kost dat alsnog een paar honderd € extra en gaat de optische kwaliteit achteruit.
Canon EF 400mm f/5.6
Pro: Een 'big white' voor amateurgeld! Optisch nog steeds dikke prima, ondanks z'n 26(!)-jarige staat van dienst. Nieuw betaalbaar, tweedehands helemaal. De lichtste van het stel.
Neutraal: Wel écht oud! 400mm vast brandpunt wordt even wennen.
Con: Niet gestabiliseerd. Met 400mm wat aan de korte kant voor wat ik wil.
Voorlopig oordeel: Leuk om te overwegen, maar realistisch gezien zijn er betere opties.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Pro: Optisch prima, tweedehands wordt dit de goedkoopste lens van mijn shootout.
Neutraal: Pompzoom.
Con: Met 400mm aan de korte kant. Optisch minder dan de nieuwe versie.
Voorlopig oordeel: Gedeelde tweede plaats met versie 2. Een beetje een afweging tussen prijs en kwaliteit.
Sigma 100-400mm f/5-6.3
Pro: Optisch érg sterk. Een van de goedkoopste lenzen in deze shootout. Licht.
Neutraal: Niet echt iets.
Con: Op mijn 80D nog maar één AF-punt (dat ook nog eens niet echt lekker werkt) op een 1.4x teleconverter. Geen statiefgondel.
Voorlopig oordeel: Erg mooie lens, en zeker de moeite waard. Maar niet voor mij.
Andere opties zijn de Sigma- en Tamronversies van de 100-400. Die vallen af omdat ik dan gevoelsmatig liever v1 van Canon koop. De Tamron 150-600 krijgt iets mindere reviews dan de Sigma Contemporary, dus voor dezelfde prijs valt die af. De 'echte' Canon big whites zijn domweg te duur. Een 2x TC op mijn 70-200 is een overweging die ik nog verder moet onderzoeken. Maar daar ben ik bang voor teveel kwaliteitsverlies, terwijl ik nog steeds met 'maar' 400mm zit.
Iemand input?
[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 21-03-2019 14:31 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day