Hi Tweakers,
tl;dr -in a nutshell-
Ben bijna 7 jaar particulier-huurder van ruime woning, twee kamers over.
Heb schriftelijke toestemming deze kamers onder te verhuren. Onderhuurders worden per naam opgenomen in het contract tussen mij en de huur-instantie.
Huur-instantie eist sinds kort bij zo'n naams-wijziging een borgsteller, inkomensbewijzen en allerlei andere gegevens van de onderhuurder in kwestie (waar eerst enkel een ID-bewijs voldeed). Daarnaast verplichten ze me additionele kosten te voldoen die éénzijdig zonder een overeenkomst geeist worden.
Is dit gegrond? Ben ik verplicht deze gegevens te verschaffen/borgstellers te regelen? Mogen ze dit eisen? In het contract staat niets meer over 'onderhuren' dan het volgende:

Initiele hele verhaal:
tl;dr -in a nutshell-
Ben bijna 7 jaar particulier-huurder van ruime woning, twee kamers over.
Heb schriftelijke toestemming deze kamers onder te verhuren. Onderhuurders worden per naam opgenomen in het contract tussen mij en de huur-instantie.
Huur-instantie eist sinds kort bij zo'n naams-wijziging een borgsteller, inkomensbewijzen en allerlei andere gegevens van de onderhuurder in kwestie (waar eerst enkel een ID-bewijs voldeed). Daarnaast verplichten ze me additionele kosten te voldoen die éénzijdig zonder een overeenkomst geeist worden.
Is dit gegrond? Ben ik verplicht deze gegevens te verschaffen/borgstellers te regelen? Mogen ze dit eisen? In het contract staat niets meer over 'onderhuren' dan het volgende:

Initiele hele verhaal:
Ik huur al geruime tijd (±6½ jaar) een leuke maisonnette-woning. Destijds deze woning gevonden met twee studiegenoten en altijd met veel plezier gewoond. Ik ben als enige van de drie blijven wonen en de samenstelling van de andere twee wisselt nog wel eens. Hierdoor ben ik in de loop der jaren hoofdhuurder geworden.
(voor de nieuwsgierigen:
ik gruwel nogal van alleen wonen en gruwel nog meer van samen-wonen in een relatie)
We delen alle kosten netjes samen, maar logischerwijs gaat alle administratie intussen via mij. We hebben een aparte rekening voor de woning op mijn naam waar alle financiën doorheen lopen. Zo ook de maandelijkse huur etc.
Nu hebben we jaren naar tevredenheid af en toe een bewonerswissel kunnen aanvragen. Dit was niets meer dan een contractmutatie waar ik het identiteitsbewijs van de nieuwe bewoner opstuurde, gevolgd door een aanhangsel-huurovereenkomst ondertekend door alle betrokkenen. (Geanonimiseerd voorbeeld)
Dit altijd naar mijn volle tevredenheid.
Ik ben dus hoofdhuurder en heb schriftelijk toestemming te verhuren aan deze twee onderhuurders.
^toegevoegde verduidelijking^
Nu komt het.
Sinds kort eist de verhuurinstantie dat ik een profiel afneem om in hun nieuwe web-portal te kunnen á 30,- per jaar. Ah-la, niet heel tof en een beetje vreemd dat die kosten opeens geist kunnen worden, maar daar kan ik me nog iets-wat in vinden.
Vervolgens eisen ze nu ook voor iedere bewonerswissel/contractmutatie administratiekosten van € 60,50. Pittig, maar nog steeds fair enough. Ze hebben er natuurlijk werk aan en ze blijven natuurlijk een commercieële instelling.
Maar nu komt het aller-vervelendste. Ze accepteren sinds kort geen bewonerswissel meer zonder dat "alle documenten in hun web-portal compleet zijn".
Dit is niet langer enkel een identiteitsbewijs..
Ze vragen nu voor iedere bewoner een drievoudige maandelijkse inkomensspecificatie, drievoudig bankafschrift waaruit het bijschrijven van het inkomen blijkt, Bewijs van inschrijven van studie, een borgsteller en daarbijbehorende identiteitsbewijs, en het bewijs van inkomen van de betreffende borgsteller.
Het contract is in al die jaren ongewijzigd (inhoudelijk). We hebben financiëel slechts één contract/overeenkomst en die loopt via mij. Alle situaties van borgstellingen etc. zijn allang verleden tijd en afgerond. Het contract is logischerwijs al die tijd al actief.
M.a.w. het is één grote gestoorde administratieve rompslomp. Kunnen ze gewoon een bewonerswissel weigeren op basis van het uitblijven van die gegevens? Als ze dat kunnen kan ik dus geen nieuwe huisgenoten inschrijven en kan ik de kosten van mijn woning niet langer delen.
En vooral: Kunnen ze zomaar vanuit de bestaande contract-constructie eisen dat we per individu een borgsteller regelen?
Heel graag jullie advies hoe hier mee om te gaan.
Thanks in advance
[ Voor 36% gewijzigd door Scorp op 08-03-2019 10:50 . Reden: TL;DR toegevoegd. ]