Toon posts:

Privacy werk -4g checken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He,
Situatie : sinds kort heeft iedere medewerker gsm van werkgever. Met ook aantal applicaties van het werk op : e-mail, intranet-linkje maar ook uurregistratiesysteem.
Iedereen logt dus nu zijn gewerkte tijden met die smartphone.

Ik krijg hier op werk volgende mededeling : niet persoonlijk maar algemeen naar iedereen :
Er is misbruik vastgesteld van de tijdstegistratie app.
Er zal door personeelsmanagement een rapport gemaakt worden.
Men kan nu van overal in- of uitloggen ( WiFi werk of 4g zendmast in de buurt of op andere plaats). Op die manier zullen ‘verdachte’ handelingen in kaart worden gebracht.
———
Bon, laat ik duidelijk zijn : het is niet de bedoeling systeem te misbruiken. Maar kan netwerkbeheerder nu echt zien op welk 4g mast ik zit?
Als ik via WiFi op die applicatie inlog uiteraard. Dan zit ik ook op hun netwerk.
Maar als ik op 4g zit zou ik denken dat ze hoogsten weten geen WiFi.
Het gaat me dus niet over de mening rond misbruik. En ik weet echt wel dat je correct je uren moet registreren . Maar vond dit toch merkwaardige mededeling .graag jullie advies of dit technisch kan? Bedankt! Billie

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bangmakerij, de positie van de telefoon op 4g (of 3g, gprs, gsm for that matter) zal de telecomprovider nooit met een bedrijf delen die (zakelijke) abonnementen heeft lopen. Het enige wat ze kunnen zien is of je op 4g of op WiFi hebt gezeten

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Topicstarter
Ja zou ik ook denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wellicht heeft die uren registratie app standaard toegang tot je locatie gegevens (GPS)? En loggen ze dat op een groffe basis, wat meestal betekent een wisseling van zendmast.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:08

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als die urenregistratie app toegang heeft tot de GPS van de telefoon, is het natuurlijk niet zo heel lastig om de lokatie van de medewerkers te registreren als hij zijn uren invult.

Maar waarom vraag je dit niet gewoon even op je werk? Geef aan dat je zorgen hebt omtrent de privacy en dat je graag wilt dat het beleid wordt verduidelijkt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me geen zorgen over privacy. En heb er ook niet zo’n problemen mee. Vroeg me gewoon af of het kon of dit gewoon praatjes waren. Zie je dat dan niet in je instellingen van je telefoon? Net zoals andere appjes bij “locatiebepaling” aan?

• MAX3400
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snap uberhaupt niet wat "urenregistratie" te maken heeft met "lokatie" tenzij je een soort van vliegende keep bent dis 6 minuten hier, 20 minuten daar, etc realtime moet loggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40

killercow

eth0

_eLMo_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:06:
Wellicht heeft die uren registratie app standaard toegang tot je locatie gegevens (GPS)? En loggen ze dat op een groffe basis, wat meestal betekent een wisseling van zendmast.
Wat per direct verboden zou zijn. Je mag immers niet zomaar de locatie van je medewerkers in de gaten houden zonder noodzaak / uitleg dat dit gebeurt. Als dat wel zo is heeft de werknemer een sterke zaak tegen de werkgever lijkt me.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
@MAX3400 je moet je uren loggen - starttijd en eindtijd. Vele van de collega’s hebben vaste werkplek. Blijkbaar zijn er nu mensen die alvast naar huis gaan en pas later uitloggen. Dus niet bij verlaten werkplek. Zij schrijven nu dat ze gaan nakijken op welke 4g mast je dan uitgelogd bent ....

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Da's mooi dom van de werkgever dan, om niet een console op de werkplek te hangen, zodat men niet anders kan dan daar uit te klokken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:14:
@MAX3400 je moet je uren loggen - starttijd en eindtijd. Vele van de collega’s hebben vaste werkplek. Blijkbaar zijn er nu mensen die alvast naar huis gaan en pas later uitloggen. Dus niet bij verlaten werkplek. Zij schrijven nu dat ze gaan nakijken op welke 4g mast je dan uitgelogd bent ....
Ah... 2 vragen:

1. Wordt er een MDM (Mobile Device Management) systeem gebruikt om je telefoon te managen toevallig, iets als MaaS360, Intune dat je weet?

2. Waarom moeten mensen op hun locatie zijn om werk uit te voeren? Open vraag he... Is het een soort van productiewerk oid? Voor mijzelf geldt bijvoorbeeld dat ik prima vanuit huis effectief en efficiënt kan werken.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:59:
Maar kan netwerkbeheerder nu echt zien op welk 4g mast ik zit?

.graag jullie advies of dit technisch kan?
Je android telefoon kan rapporteren welke mast id hij geconnect is. Er zijn verschillende tools in de playstore die dit kunnen, o.a. "Network cell info" in theorie zou een management tool dit ook kunnen en dit eventueel kunnen doorsturen Jah. Technisch gezien zeker mogelijk

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
Rmg schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:39:
[...]
Je android telefoon kan rapporteren welke mast id hij geconnect is. Er zijn verschillende tools in de playstore die dit kunnen, o.a. "Network cell info" in theorie zou een management tool dit ook kunnen en dit eventueel kunnen doorsturen Jah. Technisch gezien zeker mogelijk
Kan, maar lijkt me nogal ver gezocht. Het lijkt me eerder dat de applicatie die de uren registreert ook direct de locatie registreert zodra je de uren invult.

Simpele oplossing: werktelefoon op het werk laten liggen dan kan je werkgever je ook niet volgen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké super bedankt ! Samengevat : het zou dus best kunnen.... met zo’n management systeem etc. Zo weer wat geleerd ik dacht gewoon aan die 4g mast met locatie! Ben benieuwd wat ze gaan brengen. Kreeg net bericht dat ze volgende week nog wat app’jes en aanpassingen gaan doen... mogelijk in het kader van deze locatie-tracker , denk ik dan. Ben benieuwd ...

Verwijderd

Topicstarter
En ik hoop dat de volgende seriemoordenaar of voortvluchtige ook een werk-gsmetje heeft “met management” systeem , kunnen we die ook wat sneller vinden ! Dan ist het nog nuttig ook!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen gezien dat we een app hebben vsn MobileIron . Das zo’n systeem ...

Verwijderd

Topicstarter
@Wish heb die die app gevonden maar als ik erop klik en check staat locatiebepaling uit... ik neem aan dat je dan geen locatiebepaling kan doen via dat systeem? Blijft 4g dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:23:
Heb ondertussen gezien dat we een app hebben vsn MobileIron . Das zo’n systeem ...
"Systeem"... Als je hoed & rand wil weten: ga met je baas praten.

Zonder je functie/werk te kennen; ik blijf erbij dat het absoluut waanzin is om exact op het goede moment je uren te boeken op plek X. Want wat staat ertegenover? Als je je ziekmeldt maar niet in je eigen huis bent, gaat je baas dan ook bellen waarom je niet in je eigen bed ligt want andere GSM-mast?

Had je ondertussen ook gezien dat meerdere posts achter elkaar niet mag op GoT? Persoonlijk vind ik het ook erg irritant lezen; alsof je een gesprek met jezelf voert...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:38:
@Wish heb die die app gevonden maar als ik erop klik en check staat locatiebepaling uit... ik neem aan dat je dan geen locatiebepaling kan doen via dat systeem? Blijft 4g dan?
https://www.mobileiron.co...when-mobileiron-installed

http://mi.extendedhelp.mo...ll/en/desktop/Devices.htm uitgebreidere lijst

Met de current MCC en current mnc hebben ze in ieder geval een deel van de nummers die ze nodig hebben

Hier nog een patent van mobileiron https://patents.google.com/patent/US8695058
location of the user or receiver of the call at the time of the call (which may be determined using GPS, Cell ID, or other location detection technology
Niet zeker dat het met dat mobileiron kan maar ze hebben er in ieder geval wel over nagedacht..

[ Voor 43% gewijzigd door Rmg op 28-02-2019 21:32 ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:38:
Ah, Mobile Iron. Prima MDM oplossing en de backend is in theorie volledig in staat te bepalen waar jij op welk moment bent.

Maar zowel @MAX3400 als ikzelf hebben je al gevraagd: wat is er nou zo'n belangrijk werk dat je op locatie moet zijn (alhoewel in andere woorden). Ga het hier niet op een forum hebben over wat een applicatie wel of niet kan. Als het je stoort voer het gesprek met de organisatie zelf *waarom* ze het doen.

Overigens - ik kan me haast niet voorstellen dat dat dit kan gebeuren als een verrassing voor je komt. Er staat vast wel iets in het personeelsreglement over het monitoren en managen van mobiele telefoons en wat de werkgever met die daardoor gemanagde informatie mag en kan doen. Dus wat staat daarin over de geldigheid van deze usecase?

Bonusvraag: hoe groot is je organisatie (hoeveel m/v werkt er)? Vast wel wat aangezien ze een MDM oplossing gebruiken, of heel goed omgaan met informatiebeveiliging.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Wish bedankt voor alle toelichting en info.
Ik heb niet zo’n probleem dat ze zaken nakijken en inderdaad er is duidelijke communicatie in reglement.
Ik vond het gewoon een vreemde vermelding “wij weten op 4g mast jij zit..” (effe kort door de bocht).
Natuurlijk kan ik bij IT of personeelszaken gaan vragen “kunnen jullie dat echt?”. Maar dat is beetje zoals aan de sint vragen ‘besta jij echt’... ik ken niemand echt op die afdeling om er gewoon eens uitleg over te vragen, gewoon uit interesse. Ik probeerde eerst op internet (toen kende ik begrip MDM zelfs nog niet) en kwam zo bij forum uit. Ik weet nu gewoon een beetje hoe zoiets werkt, en dat was mijn vraag. Weet nu ook wat die appjes eigenlijk doen op die gsm en beetje wat zij ermee kunnen. Bedankt dus om deze leek iets bij te leren. Daarnaast misschien niet onbelangrijk ben je je ook wat bewuster wat zo’n werkdevice ook zou kunnen controleren en kan je nadenken of je dat wil. Men brengt het vaak mooi met wat je krijgt maar er zitten ook veel mogelijkheden avhter. Ik ga ervan uit dat meeste bedrijven dat niet misbruiken maar men kan toch vrij ver gaan ... bedankt voor de hulp dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lees je het bericht van je werkgever wel goed? Je zou ook kunnen lezen; we bieden je de flexibiliteit om overal (via WiFi of 4G) je administratie te doen. Ik lees nergens dat ze die info specifiek gaan gebruiken om de controle uit te voeren.

Er zijn namelijk zat andere opties om de tijdadmin te controleren ( badges, camera’s, in/uitlog van systemen, oplettende teamleider/manager).

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 01-03-2019 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Het klinkt trouwens of een tijdregistratiesysteem gebruikt word als kloksysteem..
Pagina: 1