Gebruikersreview Plugwise Plug HA

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Omdat ik geen gebruikersreview kan maken voor een product dat nog niet gevonden wordt in de Tweakers dbase maar op deze manier.

Plugwise Plug HA smart plug

Voor mijn domotica systemen (Homey, Homewizard, Plugwise) was ik op zoek naar een smartplug die mijn kleine PV systeem (geen eigen groep) moet kunnen monitoren.
Na dat provisorisch met een Qubino DIN meter over Z-Wave te hebben gedaan gebruikte ik ook een AVM Fritz! DECT200 plug, maar Homey support daarvoor is sinds firmware 2.0 vervallen...

Ik had goede ervaringen met het oude Plugwise systeem: Source i.c.m. hun Zigbee Circle pluggen.
Mooi design, veel vermogen (3500W) en prima (bouw)kwaliteit. En in staat opgewekte energie te meten, helaas niet met de juiste richting. Dat kun je in de Source software achteraf wel corrigeren.
Eisen/ wensen
  • bi-directionele meting
  • minimaal 2800W
  • energie meting met dubbele counters voor verbruikte en opgewekte elektriciteit
  • bi-directionel communicatie: Z-Wave, Zigbee of DECT
Eerder al eens getest met de BeNext Energy Switch die Z-Wave gebruikt en voldoet aan de eisen; maar wel iets minder mooi is...
Vanwege de goede ervaringen daarom toch de onbekende Plug besteld.

Afbeeldingslocatie: http://www.emmerx.dds.nl/TwGfx/PlugwisePlugHA.png
Installatie
Eerste installatie verliep prima: pairen gaat eenvoudig met heel kort indrukken van de setup knop.
De Plug voldeed initieel aan de verwachtingen:
  • geeft vermogen aan, negatief als er opgewekt wordt
  • heeft aparte counters voor verbruik en opwekking
  • werkt goed samen met Homey (v1.5)
Daarna iets nauwkeuriger gekeken naar de Plug en toch wel wat dingen gevonden:
Bouwkwaliteit
De plastic delen zitten niet goed verlijmd waardoor er veel beweging zit bij het in en uitpluggen. Door de ontstane kieren kan vocht de plug binnendringen.
Het inpluggen van 16A snoeren werkt slecht omdat de kinderbeveiliging te 'strak' is. Daardoor nog meer beweging in de behuizing.
Reden om de eerste versie terug te sturen om te zien of dit exemplarisch was; bleek zo te zijn. Tweede versie is prima qua verlijming. kinderbeveiliging blijft lastig.
Firmware
Plugwise heeft nog onvoldoende aandacht besteed aan de firmware en daarom zitten er kleine foutjes in.
Helaas ook een grote,waarmee de Plug voor mij eigenlijk onbruikbaar is....
De counter meter_received waarmee je de opgewekte energie vastlegt heeft een verkeerd type gekregen: integer 1 byte. Hiermee reset de waarde elke 25,6 Wh
Helemaal verwarrend is dat de counter daarvoor een waarde 0,256 (kWh) aangeeft, de decimaal staat dus een positie te rooskleurig...
Plugwise geeft aan dat dit verholpen wordt in april 2019 met een firmware update.
Homey ondersteunt voorlopig geen OTA update, dus die firmware op mijn Plug krijgen wordt nog een uitdaging...
Ondersteuning Homey
De Plug wordt kennelijk niet zo veel verkocht, voor veel use cases is de goedkopere INNR of Neo Coolcam plug een prima alternatief.
Helaas is er dus nog niet veel kennis over dit product bij Homey App ontwikkelaars.
De ontwikkelaar van de App (Martin) Plugwise Zigbee Support werkt nu aan een nieuwe versie, na de ingrijpende firmware update van Homey naar 2.0

Binnenkort meer informatie,
en dan hopelijk onder de productreviews ...

[edit]
Plugwise Support App werkt inmiddels weer: Energie In en Uit en het huidige vermogen.
Nog niet alle triggers werken, maar dit is prima werkbaar voor bv Homey.

[ Voor 5% gewijzigd door emmerx op 17-07-2019 14:20 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdeijk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-09 21:52
Homey ondersteunt voorlopig geen OTA update, dus die firmware op mijn Plug krijgen wordt nog een uitdaging...
Is er een mogelijkheid om de plug te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Enige optie was toen opsturen naar Plugwise.
Was toen bij mij om de hoek...

Draadloos laden op onze Zon