• DW23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 12:05
Dit jaar staat een verhuizing gepland, en helaas kan ik nog geen voldoende hoge hypotheek krijgen, daarom wordt het een huurhuis. Stel nou dat ik een nieuwe lening open bij een bank, waarvoor een BKR registratie wordt gemaakt, in hoeverre kan dit een belemmering vormen voor het huren van een huis?

Ik heb een vast contract, redelijk prima inkomen, geen betalingsachterstanden en het trouw betalen van de nieuwe maandelijkse aflossing is ook geen probleem. In hoeverre kan een verhuurder bij BKR aankloppen voor een check? En wat zou zo'n check inhouden? Wordt bekend dat er een lening open staat, of wordt alleen bekend dat ik wel (of geen) trouwe betaler ben?

[ Voor 5% gewijzigd door DW23 op 28-02-2019 13:02 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hangt sterk af van de verhuurder.
Voor de zekerheid zeker de voorwaarden van je verhuurder doornemen.

Toen ik in 2012 particulier ging huren via een woningbouwvereniging is er geen BKR check gedaan.
Wel wilden ze een bruto jaarsalaris zien van 50-65x de huursom. Singles 50x, samen 65x.

Bij een koophuis is dat wel anders. Je geldverstrekker gaat zeker een BKR check doen en ziet dan alle details. De totale lening wordt dan verrekend met je maximale hypotheek. Ook als je al 95% afbetaald hebt.

Om die reden zou ik dan ook geen geld lenen voor het inrichten van je nieuwe huurhuis, tenzij die lening weer volledig afbetaald is voor je denkt een koophuis te kunnen betalen.

Dividend for Starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 16:33

Grannd

da Granndest

Voor zo ver ik weet kijken ze puur naar je inkomen, in de privaathuur vragen ze tegenwoordig inderdaad 3,5-4x de huursom aan (bruto-)inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Alleen organisaties die bij het BKR zijn aangesloten kunnen dat inzien, en dat zijn kredietverstrekkers (en telefoonverkopers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

DW23 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:01:

In hoeverre kan een verhuurder bij BKR aankloppen voor een check?
Niet.
Enkel financiele dienstverleners mogen dat, die dan een risico aangaan door jouw een krediet te geven...
Een huurcontract aangaan is juist geen krediet nemen.

Wel kunnen verhuurders bv terugvallen op instanties die private financiele toetsing doen (zelfs de NVM bied dit aan), dat is geen BKR toetsing, maar bv het checken of iemand ergens publieke schulden open heeft staan of een geschiedenis heeft van wanbetalen en of zn identiteit klopt.

bv iets als:
https://www.nvm.nl/campagnes/nvmwoontoets
of
https://validatagroup.com/kredietcheck-huurder/

[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 28-02-2019 15:07 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

RM-rf schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:06:
[...]

Niet.
Enkel financiele dienstverleners mogen dat, die dan een risico aangaan door jouw een krediet te geven...
Een huurcontract aangaan is juist geen krediet nemen.
Formeel mogen ze dat niet, maar particuliere verhuurders vragen bijna altijd om ze zélf een uitdraai van je BKR te sturen, als je die niet meestuurt dan bieden ze je gewoon geen huurcontract aan.

Of dat volgens de AVG wel helemaal mag is natuurlijk vraag twee.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 10:27
Stoney3K schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:20:
[...]

Formeel mogen ze dat niet, maar particuliere verhuurders vragen bijna altijd om ze zélf een uitdraai van je BKR te sturen, als je die niet meestuurt dan bieden ze je gewoon geen huurcontract aan.

Of dat volgens de AVG wel helemaal mag is natuurlijk vraag twee.
IANAL, maar waarom zou dat niet mogen? Je deelt op dat moment zelf je gegevens. Het staat je vrij de gegevens niet te willen delen, net zoals het de private verhuurder vrij staat jouw geen huurcontract aan te bieden. Zolang er geen sprake is van dwang en er sprake is van alternatieven voor jou als persoon (je kunt ook gaan kopen of elders huren..) is er meestal niets aan de hand.

Of het gewenst is, is uiteraard een andere vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mythio schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:19:
[...]
Zolang er geen sprake is van dwang en er sprake is van alternatieven voor jou als persoon (je kunt ook gaan kopen of elders huren..) is er meestal niets aan de hand.
Tja, ze kunnen een hoop eisen, maar in principe is dat informatie die ze niet eens mógen weten, net zoals een (ongewijzigde) kopie van je identiteitsbewijs. Dat zijn namelijk bijzondere persoonsgegevens en ze moeten een gegronde reden hebben om die te verwerken.

Als ze die informatie wel mochten hebben dan hadden ze het namelijk ook op mogen vragen bij het BKR. Verhuurders zijn geen kredietverstrekkende instanties, dus jouw BKR gegevens mogen ze in principe ook niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:22:
[...]

Tja, ze kunnen een hoop eisen, maar in principe is dat informatie die ze niet eens mógen weten, net zoals een (ongewijzigde) kopie van je identiteitsbewijs. Dat zijn namelijk bijzondere persoonsgegevens en ze moeten een gegronde reden hebben om die te verwerken.
Klok, klepel. Met toestemming mag je die gegevens gewoon verwerken.
Als ze die informatie wel mochten hebben dan hadden ze het namelijk ook op mogen vragen bij het BKR. Verhuurders zijn geen kredietverstrekkende instanties, dus jouw BKR gegevens mogen ze in principe ook niet zien.
Fraaie doelredenatie, maar wel een foute doelredenatie. "Het kan niet, dus het mag niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:45:
[...]

Klok, klepel. Met toestemming mag je die gegevens gewoon verwerken.
De vraag is dus ook: Mogen ze jou om die toestemming vragen of niet? "We willen bijzonder persoonsgegeven X van je hebben waar we zelf wettig gezien geen toegang toe hebben anders doen we geen zaken met je" lijkt me toch onredelijk bezwarend. Al helemaal als je bedenkt dat juist de mensen die in de particuliere huur terecht komen, de mensen zijn die bij een kredietverstrekker worden afgewezen.

[ Voor 36% gewijzigd door Stoney3K op 01-03-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Grannd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:30:
Voor zo ver ik weet kijken ze puur naar je inkomen, in de privaathuur vragen ze tegenwoordig inderdaad 3,5-4x de huursom aan (bruto-)inkomen.
Met aantoonbaar voldoende reserves / maandelijks overschot bij een bruto-inkomen dat geen 3.5 - 4x de huursom bedraagt willen ze hier overigens nog wel eens van afwijken. Het is simpelweg een vrij willekeurig bedrag om het als verhuurder op safe te spelen met een zo minimaal mogelijk risico op huurachterstand. Maar uitgave patronen kunnen per individu nu eenmaal flink variëren.

Qua BKR checks voor wat betreft het topic betreft heb ik tot nu toe (n = 3 :9) nog geen verhuurder gehad die een BKR check heeft gedaan.
Pagina: 1