• macfannijmegen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 10:45
Beste allemaal!

Ik heb begin dit jaar het idee gekregen om eens te gaan kijken of het rendabel kan zijn om over te stappen van een CV ketel op een warmtepomp. Om dit te doen heb ik meerdere installateurs laten komen en offertes laten opmaken, maar behalve dat ik ze erg duur vindt ben ik er nog niet uit.

Het huis:
Mijn vrijstaande woning is gebouwd in 1958, maar 10 jaar geleden volledig gerenoveerd. Vloerisolatie, dakisolatie muurisolatie, HR++ glas, kunstof kozijnen, elektrische rolluiken. Resultaat is een zeer goed geïsoleerde woning, we verstoken ongeveer 1200 - 1300 m3 gas per jaar.
Verwarming op benedenverdieping is ongeveer 50 m2 vloerverwarming, met metalen 4-groeps verdeler (met pompunit)
Verwarming boven is alleen op de badkamer aanwezig, vloerverwarming, aangesloten op het 2e circuit van mijn daalderop ketel met een doorstroombegrenzer en thermostaatknop waardoor de vloer altijd 25 graden is.
Ketel is geplaatst in de achterbouw op de benedenverdieping, stroomvoorziening (3-fase) is makkelijk te realiseren en dichtstbijzijnde buren wonen 100mtr verderop.
Sinds 1 maand is de gaskachel vervangen voor een houtkachel met A+ label, 5kW, hiermee kan ik in principe de woning gemakkelijk verwarmen (behalve dat je dus thuis moet zijn en elk uur/1,5 uur een blokje erop moet gooien).

Ik heb 2 offertes gekregen voor een warmtepomp met bronboring, 1 bron 140mtr diep. Ik zou alle hak/breek/stroom/kabels regelen: Nibe 6kW 20.300 EURO / Alpha Innotec 6kW 22.800 EURO

Ik heb 1 offerte voor een lucht-water warmtepomp 9,6 kW voor 13.000 EURO.

Waar ik me verbaas is dat de bron boren kennelijk voor ongeveer 4000 EURO te realiseren is en de warmtepomp kost bij een online CV boer ongeveer 8000-10.000 euro. Hoe kom je dan op meer dan 20.000 EURO? Als ik het meeste werk al zelf doe, bij die van 20.300 zou ik zelfs zelf de kunstof vloerverwarmingsverdeler leveren en monteren, zodat ze echt enkel hoeven aan te sluiten.

Waar ik me over verbaas bij de lucht-water warmtepomp is dat ALLE onderdelen op de offerte online te koop zijn voor nog geen 8000 EURO, maar dat het wel 13.000 EURO kost om het te installeren.

Zelf wil ik vooral goedkoop een goede installatie, zelf een CV ketel installeren is geen probleem, maar een warmtepomp is toch wat anders. En je zit met de subsidie en evt. certificeringen (voor bron warmtepompen).

Dus ik zou graag advies willen, wat is een goede keuze en hoe krijg ik een rendabele warmtepompinstallatie? 8)7 :?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:46
Vraag eens in het l/w warmtepomp topic.
5k voor installatie klinkt duur.

En wellicht kan @koevlaas2 wat voor je betekenen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:09
@macfannijmegen
lol, stress, dat hoeft niet.

je kunt een CV ketel installeren, netjes.
dat is nog niet zo heel simpel, dus je mag je zelf best doorgewinterde doehetzelver noemen. ;)

veel warmte pompen die zijn wel wat lastiger, soms heb je daar speciale apparatuur en certificaten voor nodig.

maar je hebt ook nog het type mono-block.
die zijn nog simpeler als een gas ketel te installeren.
heel het warmtepomp gedeelte zit dat al klaar en afgewerkt in het apparaat, je sluit alleen nog maar de koud en warm aan en klaar.
ik heb zo zelf mijn eigen warmtepomp zelf opgehangen, niet moeilijker als gasketel met een mono-block.

(was toen wel wat losser met de subsidie, maar daar is vast een weg omheen te verzinnen.
het is eigenlijk een warmtepompje, hij levert maar 1,4kW.
dat klinkt als niet veel, maar toch doet die 600m3 gas vervangen van de 900m3.
de rest doe ik nog met gas.
dus kracht zegt niet alles. ;)
ook de kosten was maar < 4k €, dus het kost echt niet allemaal meteen 20k€.
het is de luxe en mogelijkheden die je wenst die het duur kunnen maken. )

(schrijf graag wel de juiste waarde op de juiste plaatsen.
zo zie ik 5Kw waar je waarschijnlijk 5kW mee bedoelt.
en 6kwh wat dan weer 6kW mee bedoelt word.
de hooft letter en kleine letter's ze maken uit in dit soort verhalen. ;)
ook de h die voor een uur in tijd staat moet je mee oppassen.
anders heb je een kans dat je het verkeerde antwoord krijgt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
Volgens de @koevlaas2 formule is je huis te verwarmen met kuub gas * 8 /1650 (1300*8/1650) is 7 KW warmtepomp. Deze is inclusief subside inclusief installatie voor rond de 6100 inc de BTW te verkrijgen, dan heb je een Loria DUO 6008 die ook een 200 liter tapwater warm maakt. Bevalt mij goed. Ik wil heus vertellen wie hem bij mij geïnstalleerd maar reclame maken op tweakers is niet zo netjes dus doe me een dm als je meer wilt weten.
Ik gok dat ze het moeilijker willen maken dan het is door met zoneregelingen en 50graden adapters en andere ellende willen gaan werken. Is allemaal niet nodig.

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 28-02-2019 13:18 . Reden: wiskunde hè ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• macfannijmegen
Lardman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:17:
Ik gok dat ze het moeilijker willen maken dan het is door met zoneregelingen en 50graden adapters en andere ellende willen gaan werken. Is allemaal niet nodig.
Ik ga je zo gelijk een PM sturen. Maar moeilijk maken hebben we niet gedaan, met de bron warmtepompen was het in beide gevallen een all-in-one met los erbij een buffervat, nieuwe 4-groeps plastic verdeler en de vloerverwarming van de badkamer aangesloten met een koelstop (die het afsluit bij koelen, dus alleen mee verwarmt).
Bij de lucht-water eigenlijk hetzelfde verhaal, geen zone regelingen, niks.

• Erwin_83
De plastic verdeler zal wel composiet zijn, die zijn geschikt voor koelen.

Bij de Loria moet je zelf kiezen tussen koelen of verwarmen. Ik weet niet wat een koelstop moet kosten, maar een kogelkraan plaatsen en deze 2 keer per jaar bedienen kan ook.

Ik heb zelf een Loria Duo 10 kW staan en was dacht ik rond de 10k kwijt ex subsidie. Deze verving de cv ketel en een deel van het sloop en electra werk heb ik zelf gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 28-02-2019 15:09 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• macfannijmegen
Erwin_83 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:05:
De plastic verdeler zal wel composiet zijn, die zijn geschikt voor koelen.

Bij de Loria moet je zelf kiezen tussen koelen of verwarmen. Ik weet niet wat een koelstop moet kosten, maar een kogelkraan plaatsen en deze 2 keer per jaar bedienen kan ook.
Ik heb eigenlijk niet eens de wens om perse te moeten kunnen koelen, zeker niet met een lucht-water warmtepomp waarbij het veel stroom kost om dit te doen.

Ik wil gewoon mn huis verwarmen, alleen moet het wel een beetje renderen en betrouwbaar zijn. De echte koude dagen zal ik veelal toch hout stoken, nu zie ik vooral ook in de zomermaanden toch 40-50 m2 gasgebruik (voor douche / bad) en dat is best zonde aangezien ik 1000-1500 kWh overcapaciteit (jaarlijks) aan zonnepanelen heb liggen.

• Erwin_83
Koelen met een l/w warmtepomp werkt ook niet zo goed als een echte airco, maar afgelopen zomer met de extreme hitte toch een paar dagen gekoeld en dat was toch lekker binnen. Verbruik was niet schrikbarend voor die paar dagen.

Als het vooral voor sww is kan je ook een warmtepomp boiler overwegen, dan ben je niet van het gas af voor verwarming maar wel voor sww. Bepaalde types kosten maar een paar euro na aftrek subsidie.

(Sww = sanitair warm water)

Een monoblok warmtepomp is een alles in 1 unit en voor handige mensen zelf te monteren.
Een split unit heeft een buiten en binnen deel en daarvoor heb je een Stek monteur nodig ivm koelmiddel leidingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Erwin_83 op 28-02-2019 15:26 ]

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Ik had vroeger een warmtepomp met een net Installatie + vloerverwarming + boiler kwam neer op 25k euro en dat was in 2008 in België

Een boring mocht niet toen, maar toen lag de prijs al rond de 6-7k euro (exclusief btw) voor en boring van 80 meter ... Transport, pomp, aansluiting, kruipt wel wat werk in, als ze met 2 komen, een 100 euro/uur vragen zijn ze nog wel effe zoet. Moet je eens vragen om te maatstaven waar al dat geld naartoe gaat en hoeland ze over iets bezig zijn

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privatair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 11:27
macfannijmegen schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:56:

'' we verstoken ongeveer 1200 - 1300 m3 gas per jaar.''

''Sinds 1 maand is de gaskachel vervangen voor een houtkachel ..........''
1200-1300m3 is berekend nog met de gaskachel ?
Dan zou nu met houtkachel de schatting van het gasverbruik verder naar beneden kunnen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Vi.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:53
Een lucht-water pomp is een stuk goedkoper dan een bodem-waterpomp en in jouw geval zeker geschikt.
6 kW lijkt mij iets te weinig omdat je ook bij forse kou jouw vrijstaande woning warm moet krijgen. Daar zijn overigens vuistregels voor. Je hebt wel geen verwarming op de verdieping (behalve de badkamer) maar je moet er rekening mee houden dat een volgende eigenaar daar wel behoefte aan heeft. Ook moet je rekening houden met voldoende capaciteit voor de warmwatervoorziening. Ik schat in dat 9 kW voldoet, zonder de (bij)stook van een houtkachel.

Nibe en Alpha/Innotec zijn gerenommeerde merken. Vraag bij hen na met welke installateurs zij werken.Bij Nibe kun je dat op hun website opzoeken.

Als de buitenunit redelijk dichtbij de aansluitingen binnen kan staan, ga dan voor een monoblock systeem. Let op voldoende inhoud van de warmwaterboiler. Vanwege legionella moet door elektrische bijverwarming de temperatuur één keer per week boven de 60 - 65 C worden gebracht. Ik schat in dat de aanschaf en installatie voor de luchtwarmtepomp met een warmwaterboiler iets meer dan € 10.000 incl. BTW kost, exclusief subsidie.
Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc Vi. op 01-03-2019 02:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfannijmegen
privatair schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 01:16:
[...]

1200-1300m3 is berekend nog met de gaskachel ?
Dan zou nu met houtkachel de schatting van het gasverbruik verder naar beneden kunnen ??
Klopt helemaal, ik denk richting 800-1000 maximaal. Stook vrij fanatiek, zo elke dag een paar blokjes. CV is nu al ruim anderhalve week niet meer aan geweest 😁

Vast verbruik is minimaal 35 m3 en 45 m3 voor tapwater. Dus sowieso 12 x 40 m3 = 480 m3 gas sowieso. Dus meer dan 1/3 van mijn verbruik is voor bad/douche, daarom is een hybride ketel ook niet echt snel rendabel (wanneer alleen verwarming via warmtepomp gaat bij hogere temperaturen)

Ondertussen contact gezocht met de installateur van Lardman. Mochten andere een vergelijkbare installatie hebben laten maken voor een schappelijke prijs in de omgeving Nijmegen dan hoor ik het graag, aangezien de verschillen kennelijk groot zijn...

[ Voor 17% gewijzigd door macfannijmegen op 03-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfannijmegen
Even een update:

Ik heb contact opgenomen met de installateur van Lardman en een hele nette, goed uitgewerkte offerte gekregen. Hierin kan ik een volledige installatie laten doen voor ongeveer 7000 euro na subsidie, inclusief verwijderen oude ketel/aanleggen stroomvoorziening etc etc. Dus echt compleet.
Deze offerte kan nog wat scherper, maar de beste meneer is nog niet langs geweest dus hij heeft voor nu een voorlopige offerte gemaakt.

Tevens wacht ik nog op een andere offerte en wanneer allebei duidelijk is ga ik kijken wie het mag installeren.

Het blijkt dus WEL mogelijk te zijn om een warmtepomp te installeren die rendabel is. Vreemd is dat vergelijkbare installaties (ook qua kosten van de kale producten) toch zomaar 4000 euro duurder/goedkoper kunnen zijn.... 8)7 |:( :F

Als het geïnstalleerd is dan zal ik hier nog wel wat foto's en de uiteindelijke kosten posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Topictitel even wat subtieler gemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfannijmegen
Nou de warmtepomp (loria duo 6008) is vandaag in werking gesteld. Uiteindelijk een klusje van ongeveer 10 uurtjes geweest met 2 man (incl. aanleggen kookgroep voor de inductiekookplaat).
De Loria is mooi stil, met deze temperaturen (25 graden buiten) was de 190l in de boiler dan ook zo een keer warm (uurtje ofzo).

Bedrijf wat geweest is voor de installatie was zeer kundig, installeren deze units zeer regelmatig dus alles ging erg vlot. Erg fijn dat ik via dit forum de tip voor deze installateur had gekregen. Ze moesten er wel 1,5 uur voor rijden, maar dat was gelukkig geen punt.

Nu op naar de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewalker56
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 10:21
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe de warmtepomp tot nu toe bevalt en waar je tegen aanloopt.
Pagina: 1