Vraag

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Situatie
Ik heb 1 privéwerkstation waar ik mee dien te dual booten (linux, windows 10).
- main OS is linux
- Windows 10 als host zal enkel gebruikt worden voor gaming (mijn perioden waarin ik game zijn onregelmatig; soms dagen achter elkaar, soms 3 maanden niets en dan heel eventjes, soms 6 maanden niets, dan weer 4wk ieder weekend, etc.)
- ik zou graag de optie willen hebben om werk te verrichten op windows applicaties zonder dat ik mijn main OS dien uit te zetten. Hiervoor moet ik Windows VM draaien in de linux Host.

Uit te voeren project (tijdelijk van aard):
- Ik wil 3 cheape werkstations aanschaffen, met 1 of 2 servers, en dit aan een netwerk hangen. Dit gehele netwerk en alle werkstations en/of servers zullen volledig los staan van mijn privé werkstation. De bedoeling is om hier printers aan toe te voegen, gebruikersaccounts op de werkstations in te stellen, bepaalde software te installeren waarmee 'gewerkt' gaat worden, restricties opstellen, etc. Het doel is om ervaring op te doen in het opzetten van een simpele bedrijfsnetwerk met dedicated servers, ervaring opdoen met gebruikersaccounts en restricties, een beveiliging opzetten en uit te zoeken wat de beste backupstrategie zal zijn (en ook de backups te testen). Het einddoel van dit alles is om in een kleine onderneming een soortgelijke netwerk op te zetten, met nieuwe hardware. De gebruikte software in die onderneming is Windows only.

Mijn vraag
Voor mijn dual boot (Windows host) en de Windows VM op mijn eigen privé werkstation heb ik aparte Windows keys nodig, dat is duidelijk en die ben ik bereid aan te schaffen.
Echter, voor het project van *tijdelijke* aard vraag ik me af of er geen andere, legale oplossing is dan 3 aparte windows keys aan te schaffen voor die cheape werkstations? (ondanks dat het uiteindelijk toegepast zal worden in een onderneming met nieuwe hardware en het mogelijk zou zijn om de licenties over te hevelen naar die nieuwe hardware, wil ik dat zelf niet in verband met de kosten en investering van de onderneming die ik het liefst op de naam van de ondernming wil houden. De onderneming is niet van mij).

Alle reacties

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:44
Microsoft bied zelf trial versies aan van hun producten die je voor korte tijd legaal kan testen.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/
Daarnaast vraag ik me af of het zin heeft om zoveel losse hardware te komen.
Waarom niet gewoon virtueel een testomgeving optuigen?
Hyper-V Server kan je gratis legaal onbeperkt gebruiken.

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:53
Even snel gelezen. Denk dat je de portemonee moet trekken. Zeker als het een onderneming betreft.
Echter misschien moeten anderen eens met suggesties komen waar je goedkoopste legaal licenties kan halen. En nee kom niet met goedkoope (chinese) key sites. Dat zijn geen legale licenties.
Zit met het zelfde dilemma wil gewoon een site waar ik factuur erbij krijg.

[ Voor 30% gewijzigd door Cybermage op 28-02-2019 12:15 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Cybermage2you schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:47:
Even snel gelezen. Denk dat je de portemonee moet trekken.
:? Test al jaren bepaalde releases op bedrijfsaccounts. Nog noooit voor hoeven betalen. Snap je opmerking voor de rest ook niet; waarom moeten "anderen" met suggesties komen voor jouw vraag in iemand anders topic?

Ook wat @JurienW zegt; trap alles virtueel in de lucht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-06 09:20

-36-

Trust me. I'm an amateur

Windows 10 is zonder activatie ook prima bruikbaar

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:53
MAX3400 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:05:
[...]

:? Test al jaren bepaalde releases op bedrijfsaccounts. Nog noooit voor hoeven betalen. Snap je opmerking voor de rest ook niet; waarom moeten "anderen" met suggesties komen voor jouw vraag in iemand anders topic?

Ook wat @JurienW zegt; trap alles virtueel in de lucht.
Welke releases test je dan?
Het is naar mijn inziens simpel virtueel of niet na 30 dagen moet je gewoon dokken bij verder gebruik van windows 10. Of de installatie van windows het daarna nog bruikbaar is niet relevant.
Zou het risico met een bedrijf niet nemen.
Denk dat de vraag wel bij het topic hoord als je dan moet betalen waar kan je dan het goedkoopste een paar licenties kan halen legaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybermage op 28-02-2019 13:07 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb meerdere malen allerhande Windows installaties voorzien van een re-arm om zo op 180 dagen gebruik zonder licentie te komen. Na een half jaar is het dan over, maar dat is lang genoeg om allerlei tests te draaien of opleidingsnetwerken in de lucht te houden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dank voor alle reacties. Ik heb erover nagedacht en besloten simpelweg trialversies te proberen (geld uitgeven voor een tijdelijk projectje is een beetje zonde :p).
Pagina: 1