Vraag

• MarcoM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 13:49
In januari 2014 heb ik een Lenovo G710 gekocht. Daarop stond Windows 8. Die heb ik ge-upgrade naar Windows 10.

Nu vertoont de harddisk bad sectors en wil ik een nieuwe 500 GB SSD plaatsen. Er zit geen MS Windows product key bij de laptop. Dat schijnt bij 8.1 en 10 machines gangbaar te zijn volgens onderstaand artikel.

Volgens de informatie hier:
https://answers.microsoft...-9310-158f8e5f02e3?page=1
kan ik de Windows 10 product key hier vinden.

Ik kan via MS images voor windows 8 en 10 downloaden

Welke key moet ik dan gebruiken. Op de lap top zit er geen. Moet ik die via bovenstaande linken achterhalen.

Ik zal proberen de windows 8 en 10 key proberen te verkrijgen.

Als ik de SSD erin zet zal ik dan windows 8 of 10 kunnen installeren. Zie Microsoft een SSD als totale nieuwe hardware? En zal de 8 of 10 key dan uberhaupt werken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:12
Je kunt gewoon upgraden en Windows installeren zonder problemen, de licentie gaat gewoon mee :)

No one is listening until you fart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nieuwe SSD erin, Windows 10 installeren (op 'ik heb geen productcode' klikken tijdens setup) en controleren dat je dezelfde versie (Home/Pro) installeert, na installatie kan het in het ergste geval een dag of twee duren maar meestal pakt hij binnen enkele minuten de oude licentie automatisch over (dus geen paniek als gelijk na installatie er 'niet geactiveerd' staat ;))
slow whoop schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:52:
Er zijn tooltjes waarmee je kunt achtehalen welke Windows Product key je nu gebruikt. Wat je kunt doen is:
  • Aan de hand van een dergelijke tool achterhalen en opschrijven wat je huidige Windows Product Key is.
  • Originele Windows 10 image downloaden en op een bootable USB zetten
  • Je harde schijf vervangen door je nieuwe SSD
  • Windows 10 installeren op je nieuwe SSD met je Windows Product Key
  • Eventueel je oude harde schijf (met USB) verbinden met je laptop en relevante documenten kopieren op je nieuwe SSD
Zo heb ik het eind vorig jaar zelf ook gedaan. Toen heb ik een Windows 7 product key gebruikt voor nieuwe Windows 10 installatie.
Niet nodig voor Windows 10, die neemt de code zelf over aangezien TS al Windows 10 heeft.

[ Voor 56% gewijzigd door RGAT op 28-02-2019 11:54 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:13
Er zijn tooltjes waarmee je kunt achtehalen welke Windows Product key je nu gebruikt. Wat je kunt doen is:
  • Aan de hand van een dergelijke tool achterhalen en opschrijven wat je huidige Windows Product Key is.
  • Originele Windows 10 image downloaden en op een bootable USB zetten
  • Je harde schijf vervangen door je nieuwe SSD
  • Windows 10 installeren op je nieuwe SSD met je Windows Product Key
  • Eventueel je oude harde schijf (met USB) verbinden met je laptop en relevante documenten kopieren op je nieuwe SSD
Zo heb ik het eind vorig jaar zelf ook gedaan. Toen heb ik een Windows 7 product key gebruikt voor nieuwe Windows 10 installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je key is gekoppeld aan je BIOS. Gewoon je laptop backuppen, met de Media Creator een bootable USB install stick maken. SSD er in en installeren maar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MarcoM
Ok bedankt! Ik ga het proberen.

• MarcoM
@RGAT Er staat welliswaar een legit versie van 10 erop via een legale upgrade.

Maar de key staat dus op de een of andere manier in de Bios @The Eagle ?

Jullie hebben het over bootable usb sticks maken, ik neem aan dat dat ook een dvd mag zijn, of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:20

SpamLame

niks

DVD mag ook , wat jij het prettigste installatie medium vindt.

The Eagle zei dat de key gekoppeld is aan je BIOS, dat is wat anders dan dat jij zegt dat het in het BIOS staat.

Overigens als jij een Microsoft Account hebt waarmee jij op je laptop aanlogt kan de Product Key ook daaraan gekoppeld zijn

[ Voor 27% gewijzigd door SpamLame op 28-02-2019 12:25 ]

• MarcoM
Ah ok, maar dan zal ik toch wel de product key moeten achterhalen voor gebruik tijdens registratie lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:20

SpamLame

niks

Nee, dat is niet noodzakelijk.
Je moet alleen weten welke versie W10 je nu hebt, dus home of pro (er zijn andere versie, maar die 2 zijn het gangbaarst in de consumer markt) en diezelfde versie installeren.

[ Voor 79% gewijzigd door SpamLame op 28-02-2019 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
MarcoM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:24:
Ah ok, maar dan zal ik toch wel de product key moeten achterhalen voor gebruik tijdens registratie lijkt me?
Nee, want zoals gezegd, die is gekoppeld aan je systeem en wordt automagisch "herkend" bij het activeren.

Bij het installeren van Windows kies je dus voor "IK HEB GEEN PRODUCTCODE" in het betreffende scherm, jij hoeft niets in te vullen, de activatieprocedure regelt het zelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Ah. Ik wist niet dat je product key automagisch overgenomen wordt. Ik heb dus een omslachtige manier gebruikt. Of eigenlijk het zekere voor het onzekere genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
slow whoop schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:30:
Ah. Ik wist niet dat je product key automagisch overgenomen wordt. Ik heb dus een omslachtige manier gebruikt. Of eigenlijk het zekere voor het onzekere genomen.
Hangt er vanaf, als je van Windows 7 naar Windows 10 op een nieuwe SSD gaat heb je nog geen Win10 licentie en moet je er een kopen of je Win7 key vinden, Win10 naar Win10 is een stuk simpeler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
@RGAT In mijn geval betrof het een laptop die ik gekocht heb met Windows 7 erop. Die heb ik eerst geupgrade naar Windows 10, en daarna heb ik er een (nieuwe) SSD ingezet en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Daarbij heb ik de product key van de originele Windows 7 installatie gebruikt.

Ik weet niet in hoeverre mijn Windows product key gekoppeld is aan mijn BIOS en het dus automagisch goed zou gaan als ik bij de nieuwe Windows installatie niets in vul. Mijn geval is vergelijkbaar met TS. Alleen had hij Windows 8, en ik Windows 7.

[ Voor 3% gewijzigd door slow whoop op 28-02-2019 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
slow whoop schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:18:
@RGAT In mijn geval betrof het een laptop die ik gekocht heb met Windows 7 erop. Die heb ik eerst geupgrade naar Windows 10, en daarna heb ik er een (nieuwe) SSD ingezet en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Daarbij heb ik de product key van de originele Windows 7 installatie gebruikt.

Ik weet niet in hoeverre mijn Windows product key gekoppeld is aan mijn BIOS en het dus automagisch goed zou gaan als ik bij de nieuwe Windows installatie niets in vul. Mijn geval is vergelijkbaar met TS. Alleen had hij Windows 8, en ik Windows 7.
In dat geval heb je het jezelf wat moeilijker gemaakt :) Maar alsnog werkt het zo ook.
Zodra je de upgrade naar Win10 deed werd die aan je machine gekoppeld en kan je, ook nu, gewoon zonder key herinstalleren iig.

• MarcoM
Alles werkt :)

Ik had wel via dat vbs script mijn key getraceerd. Echter, die deed het niet bij de installatie. Wordt ook tijdens de installatie aangegeven.

480 GB Kingston SSD , supersnel opstarten. Heerlijk.

Dank allen voor de tips!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

MarcoM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:44:

Ik had wel via dat vbs script mijn key getraceerd. Echter, die deed het niet bij de installatie.
Windows 10 die geupgrade is vanaf 7/8.1 krijgt een generic key, die inderdaad niet te gebruiken is voor een installatie en/of activatie.
Pagina: 1