Breedstraler met huisdieren ongevoelige bewegingssensor

Pagina: 1
Acties:

• Forage
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hallo,

Nooit verwacht dat iets wat mij zo logisch lijkt een onmogelijke combinatie blijkt te zijn...

Ik ben opzoek naar een breedstraler voor in de tuin. Dit met een bewegingssensor die de katten negeert. Mijn huidige combi springt de hele tijd onnodig aan nu de hoeveelheid katten toegenomen is.

Misschien zoek ik het in de verkeerde hoeken of met de verkeerde termen, maar de noch de Amazons, noch de bouwmarkten, noch de Conrads, noch de search engines bieden mij het gewenste resultaat. Of ik dit nu in het Nederlands, Engels of Frans probeer.

Is mijn lijstje eisen dan toch te groot?
  1. Breedstraler (LED of 'klassiek')
  2. Huisdieren ongevoelige bewegingssensor (ze bestaan)
  3. Voor buiten
  4. Geen draadloze batterij/zonne-energie oplossing
Of de sensor nu los of ingebouwd in de breedstraler zit maakt mij op dit punt niet meer uit.

Alle combinaties van breedstraler met ingebouwde bewegingssensor die ik gevonden heb bevatten een standaard bewegingssensor die niet instaat is huisdieren te negeren.
Alle bewegingssensoren die ik los gevonden heb met een mogelijkheid huisdieren te negeren zijn of niet voor buiten; of op batterijen en niet instaat 230V aan te sturen; of bedoeld om te combineren met een centraal alarm systeem.

Vele opties hebben een "sensibility" draaiknop, maar deze heeft dan weer betrekking op de afstand.

Vraag ik teveel?
Mis ik iets?
Zijn er alternatieve oplossingen?
Hebben jullie een idee waar ik wel terecht kan?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

De onderkant van je sensor afplakken? katten zijn over het algemeen niet heel hoog. En anders kan je met een adapter en wat geknutsel ook prima een batterijsensor op het stopcontact aansluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door -36- op 28-02-2019 11:26 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12 21:56

Theo

moederbord

Waarom zijn de losse sensoren op batterijen niet geschilt om 230 volt aan te sturen Dit kun je zelf erg gemakkelijk wel voor elkaar krijgen.

Men neme een elektrische voeding die gelijk staat aan de batterijspanning (komt niet heel kritisch). Laten we zeggen 5 volt. Deze sluit je aan op je sensor in plaats van de batterijen.
Je haalt een 5 volt relais dat wel 230 volt mag schakelen (kosten: 2 euro), en je laat dit relais schakelen door je sensor. (het batterijvak is een ideale plek op het relais kwijt te kunnen)

Dit relais gebruik je om je lamp aan en uit te zetten..

7400 Wp op het dak

• Forage
  • Niet online
-36- schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:24:
De onderkant van je sensor afplakken? katten zijn over het algemeen niet heel hoog. En anders kan je met een adapter en wat geknutsel ook prima een batterijsensor op het stopcontact aansluiten.
Goed punt, ware het niet dat de sensor verschillende niveaus bestrijkt (trap/balustrade en tuin beneden). Met laag afplakken word de directe omgeving rondom de sensor in zijn geheel voor alles uitgesloten en beneden in de tuin lopen de katten dan nog vrolijk de lamp te triggeren.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als strategischer plaatsen van de sensor(s) geen optie is dan word het idd wel erg lastig. Anders zou je misschien een ultrasone ongedierteverjager erbij kunnen plaatsen (die heb je ook op PIR) die wat eerder afgaat dan de lamp. sinds we hier zo'n ding hebben om reigers uit de buurt van de vijver te houden is het aantal kattenbezoekjes ook drastisch gedaald. Bijkomend voordeel is dat je tuin dan ook niet meer als kattenbak fungeert.

Op amazon heb ik ze een stuk goedkoper gezien maar zoiets bedoel ik dus: https://www.tuingoedkoop..../kattenverjager-h37x9x7cm

[ Voor 40% gewijzigd door -36- op 28-02-2019 19:49 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, dit is typisch zo'n tekortkoming van de standaard PIR sensors. Die triggeren gewoon aan/uit, paar potmeters om ze in te stellen op gevoeligheid en dat was t wel.

Bestudeer dit even: https://learn.adafruit.co...tion-sensor/how-pirs-work
Effectief zijn er twee velden waar de sensor naar kijkt. Met het plastic bolletje (een fresnel lens) wordt het gemultiplexed naar meerdere facetten (waardoor je een grote kijkhoek krijgt).

Wat je zou kunnen doen: bolletje er af en sommige facetten zwart verven, dan weer terugplaatsen.
Maargoed, blijkbaar heb je meerdere nivo's en afstanden. Dus dan wordt dat al weer lastig met slechts één sensor.

Wat je dan zou kunnen doen, is het combineren van sensoren.
Je zou dan een Arduino (mini, nano, kleintje is goed genoeg) kunnen combineren met een PIR sensor en 443Mhz RF zendertje. Daar maak je enkele setjes van en hangt die strategisch op, eventueel met afgeplakte fresnel vlakjes.
Dan neem je een centrale Arduino met een relaisboard (om je lamp te schakelen) en 443Mhz ontvangers ter ontvangst van de signalen van de kleine Arduino's.

Het is dan een kwestie van het uitprogrammeren wanneer je wel en niet de bewegingsdetectie wil triggeren. Waar liggen je overlapsituaties en is het dan wel of niet gewenst dat de lamp aan gaat.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

De regulie bewegingssensoren kijken alleen naar het huidige signaal van de IR sensor. Is die boven een bepaalde waarde (die je instelt als de gevoeligheid) dan gaat hij aan.

Om dieren te ‘filteren’ kijkt de sensor naar het verloop van het signaal van de IR sensor. Dat verschilt nogal voor kat, mens, auto etc. Stuk complexere electronica.

Dus ik gok dat je wensen niet met een kant & klare oplossing te vervullen zijn.

Misschien met een PIR sensor waarbij je in kunt stellen dat er tenminste een seconde beweging moet zijn - dan filter je in ieder geval katten die langs rennen.

Ultrasone afschrikmiddelen vallen waarschijnlijk niet in de smaak bij eventuele honden in de buurt.

Wat is het doel van de lamp trouwens? Afschrikken of comfort? Ik heb een bluetooth tracker zodat m’n verlichting automatisch aangaat als ik thuis kom.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 12:37 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Een hele snelle oppervlakkige scan voor buitensensors levert toch echt het een en ander op.
https://www.allekabels.nl...ngsmelder-pir-opbouw.html
https://www.steinel.de/en...ctors/is-140-2-black.html

De truuk is uiteraard om deze relatief laag te hangen en goed horizontaal te richten zodat dat laag bij de grond niet wordt meegescand.

• Forage
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:12:
Een hele snelle oppervlakkige scan voor buitensensors levert toch echt het een en ander op.
https://www.allekabels.nl...ngsmelder-pir-opbouw.html
https://www.steinel.de/en...ctors/is-140-2-black.html

De truuk is uiteraard om deze relatief laag te hangen en goed horizontaal te richten zodat dat laag bij de grond niet wordt meegescand.
Zoals eerder aangegeven is simpelweg laag uitsluiten geen optie. Omdat het om twee verdiepingen gaat is de gevoeligheid aanpassen de enige optie lijkt mij.

• Forage
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:31:
Wat is het doel van de lamp trouwens? Afschrikken of comfort? Ik heb een bluetooth tracker zodat m’n verlichting automatisch aangaat als ik thuis kom.
Beide. Ik woon in een omgeving waar we 's avonds totaal geen buitenverlichting hebben van buren of straatverlichting.
Voor ons als mede mensen die langskomen is licht nodig om überhaupt iets te kunnen onderscheiden (tuinhekdeur, tuin, trap).
Tegelijkertijd is een afschrikkend effect mooi meegenomen.

Het begint er op te lijken dat een oplossing in de richting van @Theo's opstelling de enige optie is. Al dan niet het risico nemend om voor een 'binnenshuis' sensor te gaan om de hoeveelheid aanpassingen met betrekking tot adapters/transformators/relais op z'n minst te kunnen beperken.
Ik had alleen gehoopt dit te kunnen vermijden.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Forage schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:45:
[...]

Zoals eerder aangegeven is simpelweg laag uitsluiten geen optie. Omdat het om twee verdiepingen gaat is de gevoeligheid aanpassen de enige optie lijkt mij.
Ik zie de situatie bepaald niet voor me maar je kunt ook 2 sensors ophangen. Met losse sensoren kun je ze ophangen waar het je uitkomt en de boel zo uitrichten dat het doet wat het moet doen.

Gevoeligheid aanpassen zie ik weinig in, detectie van iemand die al een tijdje buiten loopt in een dikke jas (die dus aan de buitenkant vrijwel dezelfde temperatuur heeft als de omgeving) wordt vaak al lastig voor dit soort sensoren dan triggeren ze op je hoofd. Als ie niet af gaat van een warme kat die van binnen komt dan gaat hij ook bij personen soms niets meer doen.

Verwijderd

Forage schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:56:
[...]

Beide. Ik woon in een omgeving waar we 's avonds totaal geen buitenverlichting hebben van buren of straatverlichting.
Voor ons als mede mensen die langskomen is licht nodig om überhaupt iets te kunnen onderscheiden (tuinhekdeur, tuin, trap).
Tegelijkertijd is een afschrikkend effect mooi meegenomen.
ok. dan zou ik gaan voor meerdere sensoren en die afplakken zodat ze beperkt zicht hebben (dus alleen boven 50cm)

zicht in t donker is overigens voor de mens ook vrij goed. laag wattage ledstrip oid die ook aangaat als een kat voorbij loopt maakt jullie niet wakker, is voldoende en gebruikt weinig stroom. paar stickers op ruiten dat camerabewaking aanwezig is schrikt ook af.

excuus voor mijn stukke shifttoets
Pagina: 1