Toon posts:

Nieuw moederbord, nieuw RAM geheugen en nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb weinig ervaring met het zelf in elkaar zetten van PC's. In het verleden heb ik de hardware uit mijn Sharkoon kast, overgezet naar mijn huidige Corsair kast. Nu wil ik mijn hardware upgraden. Denk hierbij aan het moederbord, het RAM geheugen en een nieuwe processor. Mijn vraag is: welke stappen moet ik hiervoor of kan ik hiervoor het beste ondernemen?

Ik ga van een AsRock naar een MSI moederbord. Mijn RAM geheugen gaat van 8GB naar 16GB. Mijn AsRock mobo is een 1150 socket en het MSI mobo een 1151. Vanzelfsprekend dat mijn huidige I5 4xxx daar niet meer in past, vandaar dat ik een I5 8600 heb aangeschaft. Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-02-2019 14:18)

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 16:25
Nee dat zou ik afraden. Bij een compleet nieuwe architectuur kun je het beste ook Windows volledig herinstalleren. Dus even een backupje maken van je bestanden en een boot-usb maken met Windows erop.

Moederbord drivers krijg je meegeleverd op een cdtje, mocht je geen disk drive hebben is het verstandig om de drivers met je huidige pc te downloaden en op een losse schijf zetten. Downloaden gaat naderland nogal lastig zonder network driver.
En zoals hierboven al eerder genoemd is heb je een een rare combinatie van onderdelen gekozen. Compatibel met elkaar? ja. Logisch? Nee.

Als ik jou was zou ik de i5-8600K omruilen voor een i5-8400. (zonder K dus.)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Alle reacties

Verwijderd

Voor dat nieuwe bordje heb je waarschijnlijk ook DDR4 nodig, DDR3 gaat niet passen.
Verder: over welke onderdelen hebben wij het precies?
Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, waar loop je tegenaan, welke onderdelen wil je meenemen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:34:
Voor dat nieuwe bordje heb je waarschijnlijk ook DDR4 nodig, DDR3 gaat niet passen.
Verder: over welke onderdelen hebben wij het precies?
Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, waar loop je tegenaan, welke onderdelen wil je meenemen?
Klopt inderdaad. Nieuwe ram die ik gekocht heb is DDR 4. Ik neem, op opslag na, niks mee naar mijn nieuwe mobo. Heb een I5 8600 gekocht, een 2060 6 GB 16 GB DDR 4 ram. Hier moet nog een koeler bij uiteraard en ik twijfel of ik mijn huidige 550W koeler ook moet vervangen. Concreet is mijn vraag: als ik alle nieuwe componenten op het nieuwe mobo aansluit, waar moet ik rekening mee houden met de eerste keer booten? Ik neem aan dat ik mijn OS er op moet zetten. Ik twijfel over drivers, aangezien ik nieuwe componenten installeer en die ingebouwde drivers zouden moeten hebben. Maar nogmaals, in hardware opzicht ben ik nog een beetje een leek.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:58
Welke EXACT voedingmodel heb je (''Niet eh... 550w ofzo")

[ Voor 9% gewijzigd door iCore op 28-02-2019 11:48 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Welke RAM heb je ? 2666MT/s of 2133, of... ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
iCore schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:48:
Welke EXACT voedingmodel heb je (''Niet eh... 550w ofzo")
Momenteel heb ik deze: https://www.alternate.nl/...-amGb8IvOQ1hoChrcQAvD_BwE

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:49:
@Verwijderd Welke RAM heb je ? 2666MT/s of 2133, of... ?
MT/s zegt me helaas niet zoveel. RAM die ik besteld heb is: https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1235948?

• iCore
Ik zou die zeker vevangen, slechte hele budget voeding. (Eigenlijk zo'n china ding maar dan met Corsair logo erop)

Bijvoorbeeld vervangen door een https://tweakers.net/pric...ix-formula-gold-450w.html

(En ja 450w is ruim voldoende)

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: dit zijn de nieuwe componenten:

pricewatch: MSI B360 Gaming Plus

pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G

pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed

https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1235948?

Edit: verkeerde RAM

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 12:04 ]

• iCore
Heb je het al... ?
Want het is nogal een rare keuze, een overclockbare chip (i5 8600K) op een niet overclockbare chipset (b360) en dan 2400MT's 16CL geheugen, (Best langzaam, je kon beter 3000/3200MT/s pakken, maar dan ook gelijk een Z370/Z390 bordje)

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-12-2025
Waarom zou je eerst allemaal dingen bestellen en dan vervolgens vragen waar je op moet letten? Volgens mij is het logischer om het om te draaien, zeker als je niet superveel ervaring hebt met zelfbouwen enz. Heb je de bonnetjes nog?

Verwijderd

Topicstarter
YoMajesty schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:37:
Waarom zou je eerst allemaal dingen bestellen en dan vervolgens vragen waar je op moet letten? Volgens mij is het logischer om het om te draaien, zeker als je niet superveel ervaring hebt met zelfbouwen enz. Heb je de bonnetjes nog?
Het gaat me meer om waar ik op moet letten bij de boot van mn pc nadat ik alle nieuwe hardware er heb in gezet. Qua bios, drivers, dat soort dingen. Kan ik bijvoorbeeld mn huidige mobo eruit halen, de nieuwe onderdelen op het nieuwe mobo plaatsen en die in de kast plaatsen en dan mn pc gewoon booten?

Acties:
  • Beste antwoord

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 16:25
Nee dat zou ik afraden. Bij een compleet nieuwe architectuur kun je het beste ook Windows volledig herinstalleren. Dus even een backupje maken van je bestanden en een boot-usb maken met Windows erop.

Moederbord drivers krijg je meegeleverd op een cdtje, mocht je geen disk drive hebben is het verstandig om de drivers met je huidige pc te downloaden en op een losse schijf zetten. Downloaden gaat naderland nogal lastig zonder network driver.
En zoals hierboven al eerder genoemd is heb je een een rare combinatie van onderdelen gekozen. Compatibel met elkaar? ja. Logisch? Nee.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Verwijderd

Topicstarter
shadvet schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:56:

Dankjewel. Heb in de tussentijd ook andere sites geraadpleegd, maar dit was eigenlijk het antwoord wat ik zocht. Was zelf ook tot de conclusie gekomen dat het inderdaad verstandig is om Windows op een usb te zetten en deze te booten. Dat van de drivers is een goede, ga ik ook zeker doen. Ik heb inmiddels een mobo besteld die wel de mogelijkheden tot overclocken heeft en zal de andere dus annuleren, waardoor ik mijn processor dus wel zal overclocken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Al gedacht aan Ryzen5 2600X ?
(is een stuk goedkoper dan 8600k)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 18:04
Hackus schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:24:
@Verwijderd Al gedacht aan Ryzen5 2600X ?
(is een stuk goedkoper dan 8600k)
Hij heeft de onderdelen voordat hij dit topic opende al gekocht :+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Randleman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:33:
[...]

Hij heeft de onderdelen voordat hij dit topic opende al gekocht :+
Hij wisselt alles(zo lijkt het) verder erg onduidelijk. of zal het toch de gear van sept 2018 zijn :+

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56452967

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1