Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CPU] Verschil Core #X VID vs Moederbordt

Pagina: 1
Acties:

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 10:39

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Was gisteren leuk op mijn nieuwe PC Anthem aan het spelen met wat tweakers en natuurlijk kwamen de specs (zie signature, i9700k) van onze PC's even aan bod. Ik gaf toen aan dat ik mijn CPU wel erg warm vond lopen (tijdens gamen rond de 75, tijdens benchmarken (cinebench meerdere malen) is de hoogste waarde die ik gehaald heb 85) dit terwijl ik alles op auto heb behalve XMP, dus geen bewuste overklock (ook tijdens configuratie van XMP gekozen om niet de CPU mee over te clocken).

Een van de tweakers gaf toen aan dat mijn Core # VID max erg hoog was. Ik ben toen daar op gaan googlen en ook daar veel gevonden ook hier op tweakers.

Dus vanochtend zat ik nog eens te kijken naar de spanningen en kwam tot de ontdekking dat de vcore die de CPU aangeeft anders is dan die het moederbordt aangeeft:

CPU (denk ik):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OagTktj.png

Moederbord:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4yuTlnL.png

Nu denk ik dus dat het moederbordt een offset nodig heeft voor het voltage maar ik heb hier nog nooit eerder mee gespeeld dus als jullie denken dat dit zo is zou ik graag wat tips krijgen over hoe ik hem het beste in kan stellen in de bios.

Wat ik graag wil is een CPU die stock draait zoals Intel het bedoeld, dus geen asus overklokken.

Alvast bedankt voor de hulp!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Om te beginnen, 85 graden Celsius is echt geen rare temperatuur voor die CPU onder significante load. Waarom zie je dat als een probleem dat je op moet lossen?

En als je advies nodig hebt over BIOS settings, dan is het misschien goed om te melden hoe e.e.a. daar ingesteld staat en wat je denk te willen gaan aanpassen.
Ryan1981 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:42:
Dus vanochtend zat ik nog eens te kijken naar de spanningen en kwam tot de ontdekking dat de vcore die de CPU aangeeft anders is dan die het moederbordt aangeeft:
En dit is ook niet vreemd, een VID en VCore zijn niet dezelfde waarde. Heel eenvoudig gezegd is de VID wat je CPU vraagt en de VCore wat je moederbord ook werkelijk geeft. Maar beiden waarden fluctueren continue afhankelijk van load, temperatuur, etc. Ze zullen dus zelden exact gelijk zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Cpt.Morgan op 28-02-2019 10:47 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:43:
Om te beginnen, 85 graden Celsius is echt geen rare temperatuur voor die CPU onder significante load. Waarom zie je dat als een probleem dat je op moet lossen?

En als je advies nodig hebt over BIOS settings, dan is het misschien goed om te melden hoe e.e.a. daar ingesteld staat en wat je denk te willen gaan aanpassen.

[...]

En dit is ook niet vreemd, een VID en VCore zijn niet dezelfde waarde. Heel eenvoudig gezegd is de VID wat je CPU vraagt en de VCore wat je moederbord ook werkelijk geeft. Maar beiden waarden fluctueren continue afhankelijk van load, temperatuur, etc. Ze zullen dus zelden exact gelijk zijn.
Ik heb een tijdje terug even snel gezocht naar temperaturen bij verschillende load in de review van anandtech en guru3d maar heb ik nog niet gevonden. Enige houvast die uit de review van anandtech heb gevonden is dat hij bij de overklok pogingen een maximum waarde van 85 graden aanhoud als nog acceptabel al heb ik niet gechecked wat voor koeler hij daar bij had. Ik heb niet extra overgeklokt dus vond het vreemd dat hij dan toch al tegen die grens aan loopt.

Wat betreft de bios, daar wordt ik overspoeld met instellingen met een veel te korte uitleg over wat het doet dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Alles staat op auto behalve XMP. Ik herinner me wel dat de bios vroeg of ik de cpu mee wilde overklokken als ik xmp aanzet. Heb toen expliciet nee gekozen. Weet niet of asus AI suite software verder nog wijzigingen kan aanbrengen die richting overklokken gaan maar voor zover ik kan beoordelen staan ook deze op default of minimaal.

Maargoed het systeem is stabiel al maak ik me wel een beetje zorgen over de zomer.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04
Welke koeler zit erop

Don't let perfect be the enemy of good.

Verwijderd

Ryan1981 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:07:
[...]
Wat betreft de bios, daar wordt ik overspoeld met instellingen met een veel te korte uitleg over wat het doet dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Alles staat op auto behalve XMP.
Dat zou ik voorlopig dan netjes zo laten staan.

Veel relevanter:
en:

Welke behuizing, hoe zit het met de airflow?

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hieronder mijn hele systeem. Airflow is 3 140mm fans voor, 1 achter. En dan natuurlijk de cpu fan. Er is denk ik genoeg open ruimte. Ik moet even aannemen dat de fans snel genoeg draaien als de cpu heet wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OXj52Xq.png

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 406,50€ 406,50
1Asus TUF Z390-Pro Gaming€ 187,-€ 187,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 540,-€ 540,-
1Creative Sound Blaster Play! 3€ 22,99€ 22,99
1Fractal Design Define S - Window€ 76,-€ 76,-
1M-Audio Midisport 1x1----
1Samsung Bar Plus 32GB Champagne€ 12,95€ 12,95
1WD Elements Desktop 2TB Zwart€ 0,-€ 0,-
2BenQ Zowie RL2455 Grijs, Rood, Zwart€ 185,93€ 371,86
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 125,55€ 125,55
1Noctua NH-D15S€ 73,04€ 73,04
2Fractal Design Dynamic X2 GP-14 Wit, 140mm€ 12,99€ 25,98
1Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)€ 94,99€ 94,99
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 57,90€ 57,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 115,-€ 115,-
1Corsair HX750i€ 141,-€ 141,-
1Samsung 970 Evo Plus 1TB€ 225,-€ 225,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.475,76

Verwijderd

Denk je niet dat het logischer is om 2 fans voor en 2 fans achter / boven te plaatsen gezien de airflow?

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:04:
Denk je niet dat het logischer is om 2 fans voor en 2 fans achter / boven te plaatsen gezien de airflow?
Mijn redenatie was dat hij aan de vookant een begrensde invoer heeft (rooster aan de zijkant) en dat heb ik (wellicht te veel) overgecompenseerd door 3 fans te monteren. Ik weet niet of teveel invoer aan de voorkant een probleem voor de afvoer kan zijn. Lijkt me overigens wel stug dat dit resulteert in zo veel meer graden C verschil.

Verwijderd

Ik zou het toch even proberen bij mij met een pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Antraciet levert dat wel degelijk een betere airflow op en is ook heel fijn voor de vrm's.
De fan van de Noctua blaast naar achteren?

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:28:
Ik zou het toch even proberen bij mij met een pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Antraciet levert dat wel degelijk een betere airflow op en is ook heel fijn voor de vrm's.
Ik ga dit nog een keer controleren maar ik had dit gecontroleerd en was toen tot de conclusie gekomen dat hij dat doet.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:23
Je wilt de lucht zo snel mogelijk door je kast heen jagen, met de minste weerstand, langs all onderdelen die gekoeld moeten worden. Met 3 fans in en 1 out heb je veel druk naar binnen, maar waarschijnlijk weinig snelheid. Daardoor krijgt o.a. de CPU koeler te weinig verse lucht. Overdruk, die je wel een beetje wilt i.v.m. stof als je stoffilters hebt, kun je ook krijgen door de fans achter en boven iets sneller te laten draaien dan die aan de voorkant.

Lees net dat je de aanname doet dat de fans snel genoeg draaien als de CPU opwarmt. Ik zou het even nakijken. Ik heb het opgelost door alle fans aan de CPU PWM stekker te hangen met een splitter. Moet wel zeggen dat ik eerst even goed gekeken heb hoeveel dat samen op max. verbruikt. Niet dat dat ooit gehaald wordt, maar toch. Blijf onder de 1A in totaal dan komt het wel goed.

[ Voor 29% gewijzigd door Crahsystor op 28-02-2019 13:48 ]

Addicted to silent computing

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Tja, voel me behoorlijk stom nu, maar dit was het probleem. Zojuist zitten spelen met de fan speed en zo langzaam mogelijk gezet, en nog draaide de CPU fan te snel om te kunnen zeggen welke kant hij opdraaide. Dus PC uitgezet en de fan in de gaten gehouden tot hij stopte met draaien en jahoor, draait de verkeerde kant op.

Ik wist toen ik de koeler er op zette dat het verkeerd om kon zijn, ik kon geen pijltjes of tekeningen vinden welke kant hij op zou gaan draaien. Dus toen ik de PC voor het eerst aanzette met mijn handen gevoeld waar ik lucht voelde (hij draaide zo snel dat ik niet kon zien welke kant hij opdraaide), blijkbaar niet de meest betrouwbare methode.

Nu 15 minuten furmark gedraaid met fans op full speed gaf een max temp van 61 graden. Daarna fan profiel op stil gezet en videokaart benchmark er bij aan en 15 minuten draaien, hoogste waarde 73 graden.

Verbazingwekkend dat dit zo veel uitmaakt maar ben blij dat het nu opgelost is.

Hoogste waarde voor core #1 VID is 1.413, maar dit is een piek waarde dus ik ga aannemen dat dit geen probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZdfYkX2.png

Wat me nog wel opviel is dat hij zegt dat hij zijn maximum stroom waarde overschreden heeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hAdCSrk.png

Verwijderd

Mooi, voel je niet stom, iedereen is weleens ergens gestruikeld!
In ieder geval gebeurt je dit nooit meer. ;)
Pagina: 1