Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Mijn Samsung EcoBulle WF0704Y7E wasmachine maakt een enorm kabaal tijdens het centrifugeren. Dit treedt ook op bij lagere toerentallen (van 400 t.m 1400). Wat reeds onderzocht of uitgevoerd is:
- staat op een harde ondergrond
- pootjes goed afgesteld, staat volledig stabiel
- dempers (2 stuks) zijn vervangen voor originele Samsung dempers met hetzelfde typenummer
- de trommel is gecalibreerd

Wat verder opvalt:
- de trommel draait wanneer ik deze handmatig draai netjes concentrisch
- de trommel kan ik eenvoudig van voor naar achter duwen (axiaal), waarbij een bonkend geluid ontstaat. Dit bonken gaat door als ik de trommel stil houd, net alsof er iets dat los hangt er tegenaan bonkt
- centrifugeren is echt onmogelijk met dit kabaal. Het geluid is buiten goed te horen. Het is niet een geluid van een verkeerd beladen trommel.
- normale wasmachines hebben dacht ik 4 dempers, dit model blijkbaar maar twee
- de oude dempers waren nog flink stijf, even stijf als de nieuwe dempers

Heeft iemand enige idee waar het gebonk aan kan liggen, en hoe ik het op kan lossen? Bij voorbaat dank.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:24
Hier een Samsung wasmachine met hetzelfde euvel (gehad). Heb er onder coulance een monteur bijgehaald. En het bleken niet de schokdemper te zijn maar de motor die aan de trommel hangt zat los.

De rubberen ringen van die verbinding waren vergaan waardoor er speling op zat. In plaats van nieuwe ringetjes moest de motor vervangen worden. 8)7

Maargoed, geeft je net even een andere richting. Met mijn zelfdiagnose kwam ik ook niet verder dan schokdempers.

Edit: ik heb trouwens wel een andere type wasmachine, maar in essentie zal 't niet veel anders zijn denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door S-te-fan op 27-02-2019 23:49 ]

• wcduck
  • Niet online
S-te-fan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:48:
Hier een Samsung wasmachine met hetzelfde euvel (gehad). Heb er onder coulance een monteur bijgehaald. En het bleken niet de schokdemper te zijn maar de motor die aan de trommel hangt zat los.

De rubberen ringen van die verbinding waren vergaan waardoor er speling op zat. In plaats van nieuwe ringetjes moest de motor vervangen worden. 8)7

Maargoed, geeft je net even een andere richting. Met mijn zelfdiagnose kwam ik ook niet verder dan schokdempers.

Edit: ik heb trouwens wel een andere type wasmachine, maar in essentie zal 't niet veel anders zijn denk ik
Hartelijk dank voor je reactie! Ik zal de wasmachine openschroeven en kijken of de motor los zit van de trommel. Ik had hier zelf nooit aan gedacht. Ik zie dat een nieuwe motor (stator + rotor) 275 euro kost. Dit lijkt me de machine niet waard.

• S-te-fan
Mocht dat het zijn, misschien kun je zelf ook iets met rubber ringetjes doen dat 't weer goed vast zit. In ieder geval de moeite waard (en een paar euro) om te proberen voordat je een nieuwe wasmachine aanschaft.

Het verbaasde mij in ieder geval dat daarom de hele motor vervangen moest worden.

• wcduck
  • Niet online
S-te-fan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:19:
Mocht dat het zijn, misschien kun je zelf ook iets met rubber ringetjes doen dat 't weer goed vast zit. In ieder geval de moeite waard (en een paar euro) om te proberen voordat je een nieuwe wasmachine aanschaft.

Het verbaasde mij in ieder geval dat daarom de hele motor vervangen moest worden.
De wasmachine staat nu open. Er zit iets los tussen de binnentrommel (waar je de was in doet) en de buitentrommel (die je ziet wanneer je de machine open hebt). Als je de binnentrommel van voor naar achter beweegt dan hoor je het hard rammelen. Ik weet niet of ik hier iets aan kan doen. Of ik moet de trommel geheel uit elkaar halen. Dit lijkt me een erg groot werk.

• S-te-fan
Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut geen verstand heb van wasmachines. Bij het vervangen van de motor bij mij was het ook "ik stond erbij en ik keek erna".

Maar dan lijkt het inderdaad iets heel anders te zijn. Of je er tijd en moeite in wilt steken is aan jouw natuurlijk.

Als die met dit gebonk toch vervangen moet worden zou ik de trommel zover als mogelijk uit elkaar trekken en kijken wat het is en daarbij een vervangende wasmachine alvast uitgezocht en wel klaarzetten in de winkelmand van een winkel die de volgende dag levert.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40
wcduck schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:15:
- pootjes goed afgesteld, staat volledig stabiel
Ook waterpas?

Lekker!

• wcduck
  • Niet online
S-te-fan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:45:
Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut geen verstand heb van wasmachines. Bij het vervangen van de motor bij mij was het ook "ik stond erbij en ik keek erna".

Maar dan lijkt het inderdaad iets heel anders te zijn. Of je er tijd en moeite in wilt steken is aan jouw natuurlijk.

Als die met dit gebonk toch vervangen moet worden zou ik de trommel zover als mogelijk uit elkaar trekken en kijken wat het is en daarbij een vervangende wasmachine alvast uitgezocht en wel klaarzetten in de winkelmand van een winkel die de volgende dag levert.
Goed punt. De energie die dit kost is mij echter te veel.
Zojuist hebben we de transportbouten vastgemaakt. Het resultaat:
- op 800 toeren maakt hij tijdens een proef-centrifuge vrijwel geen herrie
- de trommel kan nu niet meer axiaal bewegen (hiervan kwam het gebonk
Het is uiteraard geen blijvende oplossing, maar het geeft wat tijd om een nieuwe machine uit te zoeken.
Vrijwel waterpas. Het gebonk komt tussen de trommel en de kuip vandaan. Ik denk dat het niet te maken heeft met de uitlijning.

[ Voor 11% gewijzigd door wcduck op 28-02-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Is je kruis/lager niet kapot?

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-03-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Dat is een mogelijkheid. Deze is echter niet te zien van buiten. De trommel loopt ook net niet helemaal gecentreerd . Wanneer ik hem met de hand draai, dan maakt hij een licht ovale beweging. De speling is dan ongeveer 5 mm. Ik weet niet of dit normaal is.
Een nieuw kruis kost 120 euro aan materiaal. Daarnaast nog een uur of 2 werk. Ik denk dat de machine dit niet meer waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
wcduck schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:20:
[...]

Dat is een mogelijkheid. Deze is echter niet te zien van buiten. De trommel loopt ook net niet helemaal gecentreerd . Wanneer ik hem met de hand draai, dan maakt hij een licht ovale beweging. De speling is dan ongeveer 5 mm. Ik weet niet of dit normaal is.
Een nieuw kruis kost 120 euro aan materiaal. Daarnaast nog een uur of 2 werk. Ik denk dat de machine dit niet meer waard is.
Afscheid nemen van de machine en opzoek naar mooie vervanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:47:
[...]

Er mag geen speling zitten tussen de binnen- en buitentrommel. Zit dat er wel, dan is laten repareren het niet waard. Ben je handig en heb je de tijd (en bovenal vind je het leuk), dan kun je hem zelf repareren. Bijvoorbeeld door eenzelfde model even te zoeken met kapotte elektronica o.i.d. en de trommel over te zetten. Ik heb zelf eens contact opgenomen met een witgoedreparateur en die had toevallig zo'n model staan met kapotte aansturing die mechanisch nog goed was, kostte €75.

Bewaar dan de rest van de onderdelen van de wasmachine ook, want gaat het één, dan gaat volgend jaar het ander.
Bedank voor je reply. Wat bedoel je precies met "geen speling"? Mag de trommel niet van voor naar achter bewegen in de kuip (buitentrommel)? Die speling is namelijk een centimeter of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:41:
[...]

De binnentrommel zou niet t.o.v. de buitentrommel/kuip moeten kunnen bewegen. Het geheel moet wel kunnen bewegen.

Als je de bovenkant van de wasmachine haalt, zie je dan de poulie met de riem achterop de kuip ook heen en weer bewegen als je de binnentrommel van voor naar achter beweegt?

Op de binnentrommel mag geen speling zitten t.o.v. de kuip, de binnentrommel zal nu tijdens het draaien de kuip wel raken als dat wel het geval is, wat waarschijnlijk het bonkende geluid is.
Dat lijkt me duidelijk in mijn geval: ze bewegen ten opzichte van elkaar. Foute boel dus. Overigens is het een direct-drive model (motor aan kuip). Dus er zit geen riemconstructie in de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 21:33
Ik heb iets vergelijkbaars. Zijn het de lagers? Zouden de twee trommels makkelijk van elkaar moeten kunnen bewegen, of moet het stroef zijn?

YouTube: Samsung wasmachine maakt raar geluid

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
vinx77 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:50:
Ik heb iets vergelijkbaars. Zijn het de lagers? Zouden de twee trommels makkelijk van elkaar moeten kunnen bewegen, of moet het stroef zijn?

dat wijst idd op de lagers. je hoort de trommels niet soepel los van elkaar te kunenn bewegen. ze mogen enkel ronddriaene niet op en neer ofzo. en de vidoe's die je aanwijst wijzne ook op lagergeluid.
wil je hem gaan repareren of een andere kopen? als je een andere wilt kopen is nu wel de dag om dat nog te doen want het blackfridayweekend is nog net niet voorbij morgen wel waarschijnlijk want dan is het weer cyber monday.
op bol.com kan je voor 349 euro een 8kg modle van chiq vinden of voor 389 euro een 10kg model van chiq. deze machines zeijn zeer robuust gemaakt om 10-12 jaar mee te gaan en nu dus zeer voordelgi geprijsd door blakc friday. je krijgt 2 jaar fabrieksgarnaite.
wil je liever iets meer betalen voor 5 jaar volledige fabrieksgarantie dan kan je ook de modeleln van everglades opzoeken op bol.com die zijn iets duurder, het 7kg model is 419 euro en het 9kg model iets van 479 geloof ik. qua kwalitiet doet chiq niet onder voor everglades, alelen dae fabrieksgaranite is korter en ze zijn een stuk goedkoper nu.
Pagina: 1