Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:27
Twee weken geleden ben ik in een nieuw huis gaan wonen. Helaas heb ik (nog) geen ethernet in de belangrijkste vertrekken in de woning. Ik kwam er ook achter dat mijn Asus RT-N66U inmiddels ook niet meer voldeed om volledige wifi dekking te geven aan onze woning.

Nu zat ik al een tijdje te kijken naar Ubiquiti en ben al van mening dat ik naar Ubiquiti wil overstappen.
Ik zat te denken aan onderstaande hardware.
  • Ubiquiti Unifi Security Gateway
  • Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
  • Ubiquiti Cloudkey (eventueel Gen2)
  • Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
Het enige probleem dat ik zie is dat ik een 2e en 3e Ubiquiti UniFi AP AC LR wil aansluiten in de woning, maar ik heb bijvoorbeeld in de plafond mounts nog geen ethernet aansluitingen. Ik zie direct ook nog niet een mogelijkheid om hiervoor kabels te kunnen trekken.

Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld met een 2e Ubiquiti UniFi AP AC LR alleen te voorzien van stroom en dat deze bijvoorbeeld via mesh techniek het netwerk kan verlengen? Zonder dat hiervoor POE nodig is? (en dus alleen stroom?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja. Zie ook het Ubiquity topic.
Die dingen hebben zelf geen poweraansluoting, maar komen als het goed is met een PoE injector. Dus poweradapter naar de PoE injector en van daar af een kabeltje naar je AP.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Over welke oppervlakte / aantal verdiepingen gaat het hier?

Zie een aardig (duur) lijstje hardware staan maar mijn 170 vierkante meter / 10m hoog heeft complete dekking met 1 Asus 68U (begane grond) en 1 AC Lite op de tweede etage.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:21:
Over welke oppervlakte / aantal verdiepingen gaat het hier?

Zie een aardig (duur) lijstje hardware staan maar mijn 170 vierkante meter / 10m hoog heeft complete dekking met 1 Asus 68U (begane grond) en 1 AC Lite op de tweede etage.
Het huis is 205 vierkante meter. plattegrond

Inkomende aansluiting zit links in de hal in de meterkast. Momenteel heb ik met mijn woonkamer (bovenin de plattegrond) slechte / onderbrekende wifi. Dit is mede omdat dit een aanbouw is en hier een dikkere muur zit (buitenmuur + extra binnen muur). De Samsung TV verliest vaak zijn wifi en Netflix / Amazon / Videoland streamen lukt vaak niet.

Het idee was dus om in de keuken aan het plafond of eetkamer gedeelte aan het plafond een 2e AP aan te kunnen sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 27-02-2019 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IlonaWanders
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik ben op zoek naar advies mbt de benodigde randapparatuur voor mijn gewenste situatie.
Nu heb ik op elke verdieping een ander type internet. (WiFi experiabox + router 1e verd + extender experia 2e verd). Dit wil ik graag terugbrengen naar 1 netwerk zodat mijn domotica systeem goed kan werken. Dat gaat nu niet met alle aparte WiFi namen. Ik zat te denken aan Ubiquiti componenten maar weet niet welke ik waar nodig heb.

BG
-glasvezel + KPN experiabox v9 in meterkast
-WiFi accespoint tbv Ring deurbel in meterkast
-Optie: bedraad internet tbv Tado module in meterkast

1e verdieping
-WiFi accespoint (incl bereik dakterras + tuin 15m)
-Optie: bedraad internet tbv Tado module (let op! Maar 1 utp punt voor Tado module + WiFi accespoint aanwezig.
-bedrade aansluiting via eigen utp punt vanuit tv naar experiabox

2e verdieping
-WiFi accespoint via aanwezig utp punt richting meterkast

3e verdieping
-WiFi accespoint via aanwezig utp punt richting meterkast (incl bereik dakterras)
-bedraad utp punt tbv internet laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik zou persoonlijk kiezen voor een EdgeRouter icm een AP per etage. Kan je met een 3-pack af. Doe je er nog een CloudKey bij zodat je wifi netjes managed is en je pc niet aan hoeft te staan hiervoor. Is (of in ieder geval: was) nodig voor onder meer Seamless Roaming (maar dat is dus mogelijk al wel achterhaald met de recentere firmware-versies).
Voor de netheid kan je er nog een PoE switch bij doen zodat je geen aparte voedingskabels nodig hebt erbij. De ExperiaBox zet je in bridge-mode of zet je de DMZ op naar de edgeRouter, en klaar ben je.

In de meeste thuis-situaties volstaat een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X al wel. Wil je wat meer capaciteiten, dan kan je aan bijvoorbeeld een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router of een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port nemen (bij de laatste heb je meteen ook al je PoE poorten voor de AP's).
Voor wat betreft de AP's zal je keuze waarschijnlijk gaan tussen de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) en de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E
Aan alle twee zal je geen miskoop doen. De Pro kan iets hogere snelheden afhandelen, maar je kan je afvragen of je dat wel nodig gaat hebben, en dan zal je vermoedelijk ook een andere router willen die meer traffic kan afhandelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@IlonaWanders ben je nu ongegeneerd het topic van @Senaxx aan het kapen? Of hebben jullie samen een huis gekocht?

@Senaxx Een van de keuzes die je zult moeten maken is of je vol in het Ubiquiti Unifi ecosysteem wilt zitten of niet. Ik heb persoonlijk besloten dat ik dat NIET wil en alleen mijn AP's zijn Unifi (er zijn geen Edge AP's helaas) dus afhankelijk van een CloudKey of de Unifi software voor het configureren er van. Mijn router/firewall is een EdgeRouter Lite 3, omdat ik die wil kunnen beheren zonder verdere afhankelijkheden.

Als je af stapt van Unifi, kun je om het even welke PoE switch dan ook aanschaffen. Er zijn heel leuke PoE switches van bijvoorbeeld Zyxel. Wel zou ik goed kijken of je aan 8 poorten genoeg hebt. Zodra je een NAS aan schaft en nog wat PC apparatuur aan wil sluiten kom je heel snel te kort aan 8 poorten. Persoonlijk zou ik dan voor een 24 poorts model gaan, al dan niet van Ubiquiti.

1 switch, geen gedoe met meerdere switches, wel zo overzichtelijk. (Die setup ga ik overigens ook heen, maar dan met leftover hardware van kantoor.)

Qua mesh: Ik zou je AP's strategisch plaatsen en niet beginnen aan mesh. Best kans dat je met een beetje creatief plaatsen, prima dekking overal kunt krijgen. Je zou het uit kunnen proberen met een lange ethernetkabel en een extra AP, waarmee je door je huis heen loopt op de plekken waar je bekabeling zou kunnen trekken.

Zit er een kruipruimte onder en/of een verlaag plafond in? Dan zou je wellicht via de kruipruimte en bestaande leidingen omhoog kunnen en via het verlaagd plafond weer naar beneden naar een AP toe.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@IlonaWanders Wil je aub een eigen topic maken ipv het topic van een ander te kapen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
@unezra Bedankt voor je antwoord. Het leek inderdaad dat @IlonaWanders mijn topic gekaapt heeft. Dit was ook al een topic van inmiddels 4 maand geleden ;)

Ik ben uiteindelijk gegaan voor:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Dit is voorlopig voor een eerste setup. Ik wil nog een AP AC LR boven hebben maar momenteel lijkt dit het te dekken. Ik had er een cloudkey bij, maar deze heb ik inmiddels over gezet naar een docker op mijn NAS.
Pagina: 1