Continu piep/ruis door speakers en headset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-09 12:02
Een kleine twee weken geleden heb ik mijn pc geupgraded met een pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed, pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC en pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB.

Volledige systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G€ 364,04€ 364,04
1Hitachi Travelstar 5K750, 500GB€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Comrade Zwart€ 33,50€ 33,50
2Arctic F12 Silent, 120mm€ 4,89€ 9,78
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 105,-€ 105,-
1Corsair RM650x (2018) Zwart€ 101,-€ 101,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,40€ 93,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.005,72

Qua prestaties ben ik zeer tevreden. Echter loop ik er vanaf het begin tegenaan dat er een continu piep/ruis door mijn speakers/headset komt. Het gepiep is direct gerelateerd aan muisbewegingen waarbij de frequentie van het geluid iets veranderd. Met name is het erg wanneer ik bijv. een window versleep waarbij je echt een soort krakend/piepend geluid hoort. Houd ik de muis weer stil dan zakt het geluid weer af naar een continu ruis/piep.

Uiteraard ben ik zelf gaan kijken waar het probleem zou kunnen zitten. En nou heb ik het idee dat het iets met mijn videokaart te maken heeft: pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G. Op het moment dat ik de GPU uit mijn setup haal is de piep verdwenen. Het loskoppelen monitor en ander randappartuur had geen effect. Nou is het zo dat mijn GPU last heeft van lichte coilwhine en ik heb het idee dat het daar wat mee te maken heeft. Echter neemt tijdens bijv. gamen of furmark benchmark het geluid nie toe terwijl de coilwhine dan wel meer hoorbaar wordt. Daarnaast treedt het gepiep dus altijd op, ook als de GPU helemaal niet belast wordt (windows idle). Het gekke is alleen dat voor bovenstaande upgrade dit probleem mij niet was opgevallen. Dus het lijkt ergens toch ook wat te maken hebben met de nieuwe CPU/Mobo/RAM. Ik heb bewust voor de MSI B450 gaming pro carbon gekozen i.v.m. de betere audiochip dus dat maakt dit probleem extra zuur :|

Wat ik verder gedaan heb:
- Bios moederbord geupdate naar meest recente versie
- GPU drivers geupdate (DDU vooraf)
- GPU op stocksettings gedraaid
- GPU geundervolt op P7 950mV/1622Mhz
- Andere PCI-e kabel geprobeerd (2 tegelijk en allebei los van elkaar)

Al met al kom ik er niet helemaal uit. Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Het is zeer waarschijnlijk storing van componenten. Als je audio stukje op je boord goed is afgeschermd zou je er geen last van hebben, maar zoals je aangeeft ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de andere componenten van je boord, maar aan je videokaart.

Je zou je videokaart in je PCI-e 2.0 x16 kunnen proberen. Ik weet niet of je met de RX Vega 56 al aan het maximum van een PCI-e 2.0 x16 komt. Als dit niet zo is zou het qua prestatie niet veel uitmaken.

Andere oplossing zijn eventueel een actieve speakers. Of een externe of interne geluidskaart.

Zelf was mijn koptelefoon ook altijd te gevoelig voor onboard geluidskaarten. Ik heb er geen last van als ik hem in mijn speakers (Creative Gigaworks T20 Series II) stop, maar dan merk ik toch minder detail in het geluid. Ook had ik er geen problemen mee toen ik er een andere geluidskaart in stopte (maar dat was een PCI-kaart dus die past niet meer in hedendaagse systemen). Bij mijn huidige systeem heb ik nu gewoon een externe DAC (FiiO E10K Olympus 2) aangesloten voor mijn koptelefoon. Die heb ik aangeschaft zodat ik nooit meer voor mijn koptelefoon hoef te kijken voor goed onboard geluid.

• JuriS
Het is zeer waarschijnlijk storing van componenten. Als je audio stukje op je boord goed is afgeschermd zou je er geen last van hebben, maar zoals je aangeeft ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de andere componenten van je boord, maar aan je videokaart.
Bedoel je hiermee dat de audiochip niet goed afgeschermd is van de GPU? Of staat dit er los van?
Zelf was mijn koptelefoon ook altijd te gevoelig voor onboard geluidskaarten. Ik heb er geen last van als ik hem in mijn speakers (Creative Gigaworks T20 Series II) stop, maar dan merk ik toch minder detail in het geluid. Ook had ik er geen problemen mee toen ik er een andere geluidskaart in stopte (maar dat was een PCI-kaart dus die past niet meer in hedendaagse systemen). Bij mijn huidige systeem heb ik nu gewoon een externe DAC (FiiO E10K Olympus 2) aangesloten voor mijn koptelefoon. Die heb ik aangeschaft zodat ik nooit meer voor mijn koptelefoon hoef te kijken voor goed onboard geluid.
Hmm ja dat is ook nog een idee ja. Het is alleen jammer dat ik uiteindelijk besloten heb om zo'n 50 euro extra neer te leggen voor dit moederbord mede vanwege de betere interne audiochip.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik met mijn vorige moederbord (pricewatch: MSI H170 GAMING M3) hier geen problemen mee had. Enig idee hoe dat zou kunnen?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:22
Stonehawk schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:10:
Je zou je videokaart in je PCI-e 2.0 x16 kunnen proberen. Ik weet niet of je met de RX Vega 56 al aan het maximum van een PCI-e 2.0 x16 komt. Als dit niet zo is zou het qua prestatie niet veel uitmaken.
Een Vega 56 is trager dan een GTX 1080:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_PCI_Express_Scaling/images/perfrel_1920_1080.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_PCI_Express_Scaling/images/perfrel_2560_1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_PCI_Express_Scaling/images/perfrel_3840_2160.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
Thanks voor de info, ga het morgen eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
Ik heb inmiddels het idee dat het met mijn behuizing te maken heeft. Op advies van @Stonehawk heb ik mijn GPU in het PCI-e 2.0 slot gebouwd met als resultaat dat de piep verdween. Echter omdat ik een budget behuizing heb, zonder herplaatsbare PCI-e afdekplaatjes, heb ik dit buiten mijn behuizing opgebouwd. Toen ik het geheel weer in mijn behuizing stopte (met de GPU dus in het PCI-e 2.0 x 16 slot) was de piep weer terug. De enige toevoeging was de behuizing...

Kan ik hier nog wat aan doen of ben ik toegewezen op een nieuwe behuizing? En in het geval van een nieuwe behuizing, hoe weet ik of die niet dezelfde perikelen gaat vertonen :D

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hmmmm, lijkt iets van een randaarde probleem dan?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
Ja in heb de pc op een geaard stopcontact aangesloten maar dat maakt niet uit. Lijkt me dat ik niet veel anders dan dat kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45
Ik heb exact hetzelfde irritante probleem maar eigenlijk alleen als ik de headset gebruik, via de speakers hoor ik het niet.
Ander moederbord maar een oude behuizing en dus bekabeling naar de front connector voor de headset.
Had ergens gelezen dat het probleem verholpen was als je speakers zou configuren als stereo ipv 5.1 maar dat had bij mij geen effect.
Ik heb het ook "op kunnen lossen" door mijn headset niet op de pc aan te sluiten maar op de volumerelaar van mijn speakers waar ook een aansluiting voor headset op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
Hmm zo’n aansluiting heb ik helaas niet op mijn speakers. Bij mij is de piep juist erger door de speakers dan met headset. Wat mij wel is opgevallen is dat als ik mijn headset jack in de frontspeakers ingang op mijn moederbord plug, de piep weg is. Als ik mijn speakers op dezelfde manier aansluit is de piep er weer. Blijft voor mij gissen wat er nou precies mis gaat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:31
Op mijn vorige systeem hoorde ik altijd de muis scroll door mijn speakers. Niet altijd.
Maar helaas geen idee of oplossingen hier voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
Allright, denk dat ik er maar mee moet leren leven :o
Pagina: 1