Een kleine twee weken geleden heb ik mijn pc geupgraded met een pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed, pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC en pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB.
Volledige systeem is als volgt:
Qua prestaties ben ik zeer tevreden. Echter loop ik er vanaf het begin tegenaan dat er een continu piep/ruis door mijn speakers/headset komt. Het gepiep is direct gerelateerd aan muisbewegingen waarbij de frequentie van het geluid iets veranderd. Met name is het erg wanneer ik bijv. een window versleep waarbij je echt een soort krakend/piepend geluid hoort. Houd ik de muis weer stil dan zakt het geluid weer af naar een continu ruis/piep.
Uiteraard ben ik zelf gaan kijken waar het probleem zou kunnen zitten. En nou heb ik het idee dat het iets met mijn videokaart te maken heeft: pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G. Op het moment dat ik de GPU uit mijn setup haal is de piep verdwenen. Het loskoppelen monitor en ander randappartuur had geen effect. Nou is het zo dat mijn GPU last heeft van lichte coilwhine en ik heb het idee dat het daar wat mee te maken heeft. Echter neemt tijdens bijv. gamen of furmark benchmark het geluid nie toe terwijl de coilwhine dan wel meer hoorbaar wordt. Daarnaast treedt het gepiep dus altijd op, ook als de GPU helemaal niet belast wordt (windows idle). Het gekke is alleen dat voor bovenstaande upgrade dit probleem mij niet was opgevallen. Dus het lijkt ergens toch ook wat te maken hebben met de nieuwe CPU/Mobo/RAM. Ik heb bewust voor de MSI B450 gaming pro carbon gekozen i.v.m. de betere audiochip dus dat maakt dit probleem extra zuur
Wat ik verder gedaan heb:
- Bios moederbord geupdate naar meest recente versie
- GPU drivers geupdate (DDU vooraf)
- GPU op stocksettings gedraaid
- GPU geundervolt op P7 950mV/1622Mhz
- Andere PCI-e kabel geprobeerd (2 tegelijk en allebei los van elkaar)
Al met al kom ik er niet helemaal uit. Hebben jullie nog ideeën?
Volledige systeem is als volgt:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 164,- | € 164,- |
1 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 135,- | € 135,- |
1 | Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G | € 364,04 | € 364,04 |
1 | Hitachi Travelstar 5K750, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | BitFenix Comrade Zwart | € 33,50 | € 33,50 |
2 | Arctic F12 Silent, 120mm | € 4,89 | € 9,78 |
1 | Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB | € 105,- | € 105,- |
1 | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 101,- | € 101,- |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 93,40 | € 93,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.005,72 |
Qua prestaties ben ik zeer tevreden. Echter loop ik er vanaf het begin tegenaan dat er een continu piep/ruis door mijn speakers/headset komt. Het gepiep is direct gerelateerd aan muisbewegingen waarbij de frequentie van het geluid iets veranderd. Met name is het erg wanneer ik bijv. een window versleep waarbij je echt een soort krakend/piepend geluid hoort. Houd ik de muis weer stil dan zakt het geluid weer af naar een continu ruis/piep.
Uiteraard ben ik zelf gaan kijken waar het probleem zou kunnen zitten. En nou heb ik het idee dat het iets met mijn videokaart te maken heeft: pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G. Op het moment dat ik de GPU uit mijn setup haal is de piep verdwenen. Het loskoppelen monitor en ander randappartuur had geen effect. Nou is het zo dat mijn GPU last heeft van lichte coilwhine en ik heb het idee dat het daar wat mee te maken heeft. Echter neemt tijdens bijv. gamen of furmark benchmark het geluid nie toe terwijl de coilwhine dan wel meer hoorbaar wordt. Daarnaast treedt het gepiep dus altijd op, ook als de GPU helemaal niet belast wordt (windows idle). Het gekke is alleen dat voor bovenstaande upgrade dit probleem mij niet was opgevallen. Dus het lijkt ergens toch ook wat te maken hebben met de nieuwe CPU/Mobo/RAM. Ik heb bewust voor de MSI B450 gaming pro carbon gekozen i.v.m. de betere audiochip dus dat maakt dit probleem extra zuur
Wat ik verder gedaan heb:
- Bios moederbord geupdate naar meest recente versie
- GPU drivers geupdate (DDU vooraf)
- GPU op stocksettings gedraaid
- GPU geundervolt op P7 950mV/1622Mhz
- Andere PCI-e kabel geprobeerd (2 tegelijk en allebei los van elkaar)
Al met al kom ik er niet helemaal uit. Hebben jullie nog ideeën?