Toon posts:

Welke MTA?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik configureer een server voor het hosten van een aantal websites van klanten van ons.
Apache, PHP4, MySQL, OpenSSH, ProFTPD, Bind, etc. draait allemaal mooi 8-) Nu kom ik op m'n 1na laatste punt en dat is de mailserver. Laatste punt is de security docs nog eens nalopen.

Maar dat is allemaal wat ingewikkelder heb ik begrepen. Welke daemon? Exim? qmail? of toch sendmail? En waar vind ik duidelijke documentatie om deze te configureren?
En dan moet er ook nog een pop3 en imap server draaien!

Ik heb exim al geinstalleerd, hier zijn mooie GUI tools voor beschikbaar. En kan op een MySQL database draaien met alle mail accounts. Maar is dit wel verstandig?

Wie kan me verder opweg helpen...

De mailserver moet viritual domains ondersteunen, catch all, forwarding, aliases. etc. En 't liefst een vorm van mailaccounts en geen 'echte' accounts op de box. (RH 6.2 - Kernel 2.4.7 - PIII-700)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Ik doe 'het' met postfix en een 'echte' account maar met /dev/null als shell en /dev/null als root, lijkt me goed.

Verwijderd

Gewoon lekker sendmail en shell = /sbin/nologin :P

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35
d'r wordt gevraagd om een MTA met virtualhost support.. als je met unix user accounts werkt.. zal dat nooit gaan.
omdat je geen '2 jans' kunt hebben
waardoor dus jan@domain1.tld
de zelfde is als jan@domain2.tld
terwijl domain2.tld van iemand anders is.

Hiervoor gebruik ik qmail + vpopmail
werkt tot nu toe perfect

Qmail
Qmail utils

Suc6 !

edit:
qmail link was d00d

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 22:26
Postfix roelt grote tijd !!! Nog steeds geen security issues, ik ken weinig andere MTA's die zo safe zijn ;)

• The Source
  • Laatst online: 13:05
Daarom noem ik mail mailaccount users ook altijd

$domein.$user

• igmar
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

d'r wordt gevraagd om een MTA met virtualhost support.. als je met unix user accounts werkt.. zal dat nooit gaan.
omdat je geen '2 jans' kunt hebben
waardoor dus jan@domain1.tld
de zelfde is als jan@domain2.tld
terwijl domain2.tld van iemand anders is.
edit:
qmail link was d00d
Ah, dan heb ik zeker een unieke setup ofzo. Gewoon twee jan's op verschillende domeinen, gewoon met sendmail. En ja, die gaan naar verschillende users.

• igmar

igmar

ISO20022

Ah, dan heb ik zeker een unieke setup ofzo. Gewoon twee jan's op verschillende domeinen, gewoon met sendmail. En ja, die gaan naar verschillende users.
Hmm.. user is wat anders als adressen. Ik gebruik een wat andere mapping, standaard is dat inderdaad een probleem ja.

Ik zat uit me nek te zwetsen dus }:O

• igmar

igmar

ISO20022

Hmm.. user is wat anders als adressen. Ik gebruik een wat andere mapping, standaard is dat inderdaad een probleem ja.

Ik zat uit me nek te zwetsen dus }:O
*zucht* Bovenstaand geld alleen voor aliases zo te zien.. virtusertable gaat gewoon goed.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou Exim nemen. Waarom:
Veilig, Snel, Eenvoudige configuratie en uitgebreide filter vhost enz enz mogelijkheden.

Verwijderd

adduser flex
adduser lex

vi /etc/mail/virtusertable

willem@mafkees.nl flex
willem@terror.nl lex

:wq!

cd /etc/mail
makemap -ro hash virtusertable < virtusertable

vi /etc/sendmail.cw

mafkees.nl
terror.nl

:wq!

sendmail.restart (killall -HUP sendmail)

:)

Verwijderd

qmail.. the only one ;)

Qmail draait perfect, zeker met vpopmail erbij..

Qmail is zeker weten de veiligste MTA die er momenteel is.. je krijgt er zelfs een garantie bij, als je een security bug vindt krijg je geld... 's werelds grootste e-mail websites draaien op qmail... Yahoo webmail, Hotmail (ook al geven ze het niet echt toe), Vuurwerk en nog een aantal andere grote jongens.

Postfix is ook wel aardig, alleen weet ik niet hoe je die moet configen ;)

Voor de rest, zie de posting van Fabian.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gebruik de laatste snapshot van postfix. Daarmee kun je zelfs virtual mailboxes aan maken.

Als je dat dan vervolgens weer in combinatie doet met courier imap (zit ook pop3 daemon bij) dan heb je een pracht van een configuratie.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Ik schiet echt niet op =[
Exim schijnt makkelijk te configureren zijn maar ik ben al 4 dagen bezig en ik ben nog geen meter opgeschoten.
Pagina: 1